Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook  (gelezen 13495 keer)

T.Spat

• Offline Offline
Re: Diesellock maakt kortsluiting en geeft rook
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2009, 21:20:45 »
Dat komt omdat je echt de hele motor geolied hebt...
dat vliegwiel is het anker, met van die koperdraadwikkelingen
en daar staat spanning op,  dus met de olie erop geeft dat idd
vonken, en zal het wel stinken naar verbrande olie :P

Gewoon motortje demonteren en alle deeltjes in een bakkie
ontvetten en laten drogen...volgende dag alles weer in mekaar zetten ;)

En dat andere treinen langzamer gaan is normaal, ieder loc zal
stroom gebruiken, en de trafo levert maar een beperkt vermogen.

met vriendelijke groet

Tis

TonM

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 February 2009, 22:15:57 »
@TonM
maar dit heeft toch niets te maken met kortsluiting?

Ja hoor, toch wel. De koperen plaat op het anker (dat jij voor vliegwiel aanzag) bestaat als je goed kijkt uit drie delen. Als er olie bij komt, zal er in de sleuven tussen die drie delen prut komen; als het tegenzit ook een mengsel van olie en "slijpsel" van de koolborstels. En dan kan je elektrische geleiding krijgen tussen de verschillende polen. Het is dan ook zaak dat je die sleuven goed schoonmaakt.
Het beste is om de onderdelen in een bakje met wasbenzine te leggen en met een harde penseel schoon te vegen.
Olie binnen in de motor, dus ook aan de binnenkant van de magneet (die ring waar dat andere ding in draait) is niet nodig omdat de onderdelen elkaar daar niet raken. Bovendien is het schadelijk, zoals jij al hebt ontdekt.

Het beste kan je doen wat iedereen hier adviseert: alles goed schoonmaken met wasbenzine, laten drogen en dan weer in elkaar zetten. Als het in elkaar zit een druppeltje olie op de volgende plaatsen:
- op de motoras, waar deze uit de motor steekt (2 kanten)
- op de draaipunten van de tandwielen
- op de wielassen waar deze in het frame steken.
Verder geen olie gebruiken.

ik zou het ook niet zo gek vinden als hij nu versleten zou zijn, omdat hij die al tien jaar heeft.

Ik zou dat wel gek vinden. Ik heb Fleischmann locs uit 1965 met een heleboel kilometers op de klok, die nog steeds heel mooi lopen. Bovendien: de verschijnselen die jij beschrijft wijzen niet op slijtage.

Succes,
Ton

bartbeijer

• Offline Offline
    • davb.webs.com
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2009, 19:28:53 »
ok, nu heb ik het probleem, dat ik de rotoras niet los krijg van het tandwiel aan de andere kant.
ik weet niet of dit gesoldeerd zit, dus ik durf er niet zo goed veel kracht op te zetten.
weet iemand of dit inderdaad gesoldeerd/vast zit?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2009, 19:46:13 »
Bart, weet je zeker dat je niet in een gebied komt, waar je beter wat assistentie van een deskundige kunt inschakelen. Ik ben een beetje bang dat je van het ene probleem in het andere probleem gaat komen.

Besef je, dat via een forum, op afstand -zonder foto's of zo- en zonder jou te kennen,  het heel link is om precies te vertellen wat je moet doen. Niemand op het forum kan zien wat je doet.

Sander

TonM

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2009, 20:44:55 »
ok, nu heb ik het probleem, dat ik de rotoras niet los krijg van het tandwiel aan de andere kant.
ik weet niet of dit gesoldeerd zit, dus ik durf er niet zo goed veel kracht op te zetten.
weet iemand of dit inderdaad gesoldeerd/vast zit?

Bart,

Normaal gesproken zit dat tandwieltje niet vastgesoldeerd of -gelijmd, maar klemt het op de as. Maar als je het er op een verkeerde manier afhaalt, loop je het risico dat je de as krom buigt en dat moet je niet willen.

Ik denk dat Sander gelijk heeft en dat je je beter kan laten helpen. Een mogelijkheid is dat je hier bekend maakt waar je woont (profiel invullen) en hulp vraagt van iemand uit de omgeving.

Een ander mogelijkheid is dat je de veertjes met met koolborstels verwijdert, afdekplaat afschroeft, magneetring afneemt, buffers en koppelingen eraf, etc. Vervolgens de afdekplaat onderop afschroeven, veer met stroomafnemer voorzichtig verwijderen en daarna het chassis met alles wat er nog aan zit in de wasbenzine donderen. Is wat lastiger afborstelen en droogt wat minder snel, maar goed.....

Maar hulp inroepen lijkt mij toch het beste.

Ton

bartbeijer

• Offline Offline
    • davb.webs.com
« Reactie #20 Gepost op: 11 February 2009, 12:10:34 »
En dat andere treinen langzamer gaan is normaal, ieder loc zal
stroom gebruiken, en de trafo levert maar een beperkt vermogen.

dat is niet zo normaal, omdat ik met de andere treintjes geen last van vertragingen heb.
en zelfs dan nog zouden ze op top snelheid moeten rijden, ik heb er namelijk 3 transformatoren op aangesloten  :)
ik denk dat hij gewoon heel veel stroom vreet omdat hij kortsluiting maakt.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 11 February 2009, 12:25:54 »
.....en zelfs dan nog zouden ze op top snelheid moeten rijden, ik heb er namelijk 3 transformatoren op aangesloten  :).......
Excuse me  :-X Hoe heb je dat aangesloten?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #22 Gepost op: 11 February 2009, 12:33:26 »
Bart,

Normaal gesproken zit dat tandwieltje niet vastgesoldeerd of -gelijmd, maar klemt het op de as. Maar als je het er op een verkeerde manier afhaalt, loop je het risico dat je de as krom buigt en dat moet je niet willen.

Een ander mogelijkheid is dat je de veertjes met met koolborstels verwijdert, afdekplaat afschroeft, magneetring afneemt, buffers en koppelingen eraf, etc. Vervolgens de afdekplaat onderop afschroeven, veer met stroomafnemer voorzichtig verwijderen en daarna het chassis met alles wat er nog aan zit in de wasbenzine donderen. Is wat lastiger afborstelen en droogt wat minder snel, maar goed.....

Ton

Ik moet Ton gelijk geven: dat asje met dat tandwieltje kan je beter laten zitten: dat heb ik in het begin ook gedaan, en met een tandenborstel en een smaller hard borsteltje was er prima tussen het anker en het motorhuis te komen (de magneet laat namelijk na het losschroeven (als het goed is) ook los)

Over het feit dat mijn locje er kwa uiterlijk anders uitziet: die van mij heeft in de blue wonder gelegen, en is zodoende alle verf kwijt: dat 'gouden' plaatje wat je ziet is een zelf vervaardige bufferplaat uit messing, die uiteraard nog in de verf moet, daarom ziet hij er anders uit, want zo zag hij er voor de grote verbouwing uit:

Misschien is dit handig:

Op de bovenstaande foto zie je als belangrijkste onderdelen: het anker, het motorschild 2 veertjes voor de koolborstels, 1 koolborstel (de andere is in een verzameldoos verdwenen) en 1 koolborstelhouder.

Het anker: dit is het gedeelte dat onder invloed van electrische stroom rond zal gaan draaien: die electrische stroom wordt toegevoerd via de koolborstels, die op de koperen contacten drukken.
Zowel op deze koperen contacten als op de koolborstels: GEEN olie en GEEN vet.
Het motorschild: dit onderdeel heeft de houders voor de koolborstels en een lager voor de motor-as: alleen in het lager een minuscuul drupje olie, verder NERGENS anders.

De kant van het anker waar het tandwieltje op het asje geklemd zit, daar zit ook een motorlager, ook dat dient van een minuscuul drupje olie voorzien te worden.

Maar eerst: maak alles goed schoon, haal de boel uit elkaar, en leg het in de wasbenzine of maak schoon met ketonatus alcohol (mijn persoonlijke favoriet)
Laat alles goed drogen, en maak eventueel schoon met een droog doekje.

Woord van waarschuwing: op het motoranker is aan de kant van de contacten een isolerend schijfje aangebracht: kijk uit dat je dit niet kwijtraakt bij het schoonmaken!

bartbeijer

• Offline Offline
    • davb.webs.com
« Reactie #23 Gepost op: 11 February 2009, 13:20:12 »
Excuse me  :-X Hoe heb je dat aangesloten?

Gr.
Eric

gewoon, stekkerdoos met daar 3 transformatoren in.
en dan kabeltjes met klemmetjes op de rails.
ik had ook nog een rails waarbij de kabels erin gesoldeerd zijn, die heb ik ook gebruikt.
maar ik heb ook alles (bijna alles) elektrisch, dus had ik wat weinig klemmetjes om de kabels in te doen.
maar het werkt wel, want als ik een treintje laat rijden, en je zet meer transformatoren aan,  dan merk je het verschil wel in snelheid.
heb zelfs een treintje wat uit de bocht vliegt, met die 3 aan.

@ Menno
heel erg bedankt voor de plaatjes en uitleg, ik ga nu eerst huiswerk maken, en dan ga ik maar eens met de treintjes en de baan verder.
maar ik ga in ieder geval de veilige onderdelen in wasbenzine leggen, en als de trein niet open wil, dan doe ik het met een wattenstaafje en een beetje wasbenzine, moet ook gaan denk ik.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 11 February 2009, 13:31:01 »
3 transformatoren op 1 rails ? Dan krijg je inderdaad rook !!!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 February 2009, 13:31:24 »
Begrijp ik nu goed dat je 3 trafo's parallel op de rails hebt aangesloten?
En verder voel je je wel goed :-X

Als je de rest van je treinen en in het ergste geval jezelf ook naar de eeuwige jachtvelden wilt helpen moet je zo doorgaan.

Dus nogmaals mijn vraag.
Hoe heb je het aangesloten?

Het lijkt me heel verstandig dat je overal verder afblijft en deskundige hulp erbij gaat halen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 11 February 2009, 13:33:37 »
En trek voor de veiligheid meteen even de stekker uit het stopcontact !

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 February 2009, 13:35:16 »
Bart

Weet je wat er gebeurd als een van de trafo's niet in de stekkerdoos zit?
Als de rijregelaars open staan wordt daar via via weer 220V op gegenereerd en kan je een flinke opdonder krijgen.

Dus inderdaad. trek alle stekkers eruit en sluit het aan zoals het bedoeld is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #28 Gepost op: 11 February 2009, 13:38:51 »
Ervan uitgaande dat het fleischmann model van meneer ook een gelijkstroommodel betreft, leveren de trafo's dat dus ook: een optater krijgen van de primarie kant van de trafo's omdat die secundair door een andere trafo gevoed wordt is hierbij dus niet mogelijk.

bartbeijer

• Offline Offline
    • davb.webs.com
« Reactie #29 Gepost op: 11 February 2009, 13:40:08 »
ik heb 1 keer gehad dat ik een arm op de rails legde, en dat de trein er niet goed op stond.
toen voelde ik een stroompje, maar nooit 220?
maar volgens mij kan het geen kwaad, want het is wisselstroom, dus.
en die rook komt niet van de rails, maar van het treintje.
de andere treintjes doen het perfect, en geven dus geen rook, en dus ligt het niet aan de transformator.

en ook wat Menno zegt, het kan geen kwaad, want het is wisselstroom.