BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: NS264 op 04 January 2024, 13:03:19

Titel: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 04 January 2024, 13:03:19
Hoi,

Een nieuw doel dwaalde door mijn gedachten.

Ik wil graag een sleep samenstellen met een blauwe NS1300, met blauwe D rijtuigen.
Wil daar aan toevoegen een stalen D (eventueel een groen exemplaar) en een restauratierijtuig erbij.
Daarbij een retour loc V200 DB met een aantal D-rijtuigen erachter.
( Ik denk aan de blauwe en groene D rijtuigen vd DB in die tijd)

Dit als showsleep voor op de Bnlsbaan in de komende jaren.

Maar ik ben niet zo'n kenner van dat tijdperk.

Wat is geoorloofd in deze combinatie?

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
Bericht door: Jan Breman op 04 January 2024, 15:14:44
Hoi,

Ik ben nog geen grote kenner, maar als geschiedenisleraar vindt ik het dan wel weer belangrijk dat alles klopt. Ik heb de afgelopen paar weken een trein met D-rijtuigen bij elkaar gesprokkeld en ik ben na het bekijken van foto's en websites gekomen op:

1300 - Stalen D - A - RS - B - B - B

dit is gebaseerd op de intercity dienst begin jaren 60 tussen Enschede en Amsterdam.

Ik zal vanavond proberen een foto te maken.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
Bericht door: NS264 op 04 January 2024, 15:28:19
Ik ben benieuwd.
Zag ook foto's op het forum met TEE rijtuigen.
Ook mooi.
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
Bericht door: Rob Ellerman op 04 January 2024, 20:19:26
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB..
Bericht door: NS264 op 04 January 2024, 20:25:39
Ja,
Dat dan niet, maar wel in combinatie met buitenlandse rijtuigen die dan tot Amsterdam meereden.

Of er dan gesplitst werd aan de grens weet ik niet.
Of wat dan doorgaans de eindbestemming was voor mij iig dan richting de Oosterburen.


Weet dan wel dat de V200 ook in Nederland reed, dat is dan wel verantwoord in zoverre.

Dat zijn dan ook vragen.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Rob Ellerman op 04 January 2024, 20:38:15
Heb je al in de rubriek ‘Treinsamenstellingen’ gekeken? Mogelijk dat je daar wat van je gading vindt…

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=52.0

https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E  hier ook de nodige treinsamenstellingen met Plan E.

Rob
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 04 January 2024, 20:45:27
Zal ik morgen eens gaan doen.

Normaliter rijdt ik hoofdzakelijk goederentreinen en treinstellen maar had me nooit zo verder verdiept in langere treinen.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Jeronimos op 04 January 2024, 20:45:53
Of kijk eens op www.seinarm.nl (http://www.seinarm.nl) (Och, was al genoemd   :-[ )

Voorbeeld; https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-D (https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-D)


of deze: https://treinsamenstelling.wordpress.com/tag/ns-plan-d/ (https://treinsamenstelling.wordpress.com/tag/ns-plan-d/)

Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Ronald69 op 04 January 2024, 21:13:41
Mijn suggestie zou zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D-trein-6597100e26756.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D-trein-6597100e26756.jpg)
1300, Stalen DIV, Plan D B, Plan D B, PLan D A, Plan D Wrd, Plan D B, Plan D B.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D-trein-Duits-6597108ecde46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D-trein-Duits-6597108ecde46.jpg)
220
BDms-273 D-Zugwagen 2.Klasse/Gepäckraum Roco 44755
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752
ABm-225 1./2.Klasse D-Zugwagen Roco 44754
Bm-234 2.Klasse D-Zugwagen Roco 44752

Ik heb voor het gemak de 303 mm Roco rijtuigen TP IV genomen, ook de Plan D's komen van Roco. Stalen DIV is uitgebrtacht door Artitec.

Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 04 January 2024, 21:19:54
Zou mooi zijn een half/half combi DB/NS in idd een tikje terug voor 1970. Dus idd hoogstwaarschijnlijk dan dit soort rijtuigen.

Het is dan ook gelijk een wisselspelletje op de bnls-baan
Trein met NS1300 rijdt rondje, loc koppelt af in schaduwstation vd Bnls en de V200 rijdt er voor.

Is het idee erachter.

Zat al beetje naar Roco rijtuigen te kijken.
De blauwe D's is ff zoeken maar de Duitse rijtuigen lijkt me niet zo'n probleem.
Wil dan tot max 8 gaan met de Stalen D en evt een NS of DB restauratie of slaaprijtuig erbij.

Dank voor de info. (y)

Gr Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Jan Breman op 04 January 2024, 22:17:21
Overigens reden er begin jaren 60 nog geen intercity’s maar heetten ze sneltreinen. En nee, ik ben/was géén geschiedenisleraar ;)

Rob

Ik was tot 2020 machinist bij NS, dus 'intercity' zit er een beetje ingesleten bij mij  ;D Maar inderdaad, sneltrein is correct.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw.
Bericht door: Ferdinand Bogman op 04 January 2024, 23:39:32
Maar qua kleurstelling zou ik eerder voor groene en blauwe D-rijtuigen van de DB gaan.

Kan men ook de type aanduidingen uitleggen aan mij A, B en RS zegt mij niet zoveel(nog) :P

Er heeft nog geen kenner gereageerd, dan schiet ik maar even te hulp. De letters scheppen wel wat verwarring. In het algemeen:

Met de D wordt hier in diverse bijdragen ook bedoeld:

Combinaties komen natuurlijk ook voor, zoals de het gecombineerde restauratie-/bagagerijtuig RD uit de bouwserie Plan D :).

*Zelf dacht ik even dat dit sloeg op een bagagewagon uit de NS-bouwserie “Plan D”, maar dat is niet zo. Maar ik laat mijn verhaal graag verbeteren door een kenner.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Edwin2121992 op 04 January 2024, 23:44:44
Als je een loc wissel wilt doen met NS E-loc versus een DB V200 dan is de Bad Harzburg Express een goede kandidaat. Deze wisselde namelijk destijds in Oldenzaal van loc. Tot 1976 reed deze met plan D van NS, daarna met rijtuigen van DB, weet niet uit m’n hoofd wanneer de loc wissel naar Bad Bentheim is verplaatst (heeft in ieder geval te maken met de elektrificatie van het Duitse deel) en er een DB E-loc voor de trein kwam.

In dit geval interessant:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0

Groeten Edwin.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 05 January 2024, 00:03:55
Hoi,

Nog ff een laatste nootje vanavond.
Dank voor de info ik ga morgen rustig nalezen.

Dan was het gebruikelijk om met of alleen NS materieel te rijden of dan ook die combi.(?)
2 lange treinen wordt al budget onvriendelijk.

Hoop dat ik kan volstaan met bv 3 blauwe NS  plan D, 3 DB, D rijtuigen en dan tzt de bagage of stalen D toevoegen en als laatste een restauratierijtuig, kan natuurlijk ook een Speisewagen zijn.

Al met al al veel bijgeleerd.

Dank, daarvoor.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: GerardH op 05 January 2024, 00:55:55
zie ook http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/f_191_holland-skandinavien-express.pdf

komt van de site
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-holland-skandinavien-express.html
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: GerardH op 05 January 2024, 02:37:33


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5525-65975d1a3c767.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5525-65975d1a3c767.jpg)


Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: GerardH op 05 January 2024, 02:39:45
uit een oud boekje , ik wilde jullie deze toch laten zien
vriendelijke groet
gerard
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 05 January 2024, 08:28:09
Goedemorgen,

Dank voor de info.

Er zijn dus een aantal combi"s mogelijk.

Maar ik beperk me bewust van de moderne kant mijn voorkeur gaat uit naar diesel en electrisch.
Om de trein nostalgisch te maken ben ik fan van de blauwe 1300, de V200 is een jeugdsentimentje. Die had ik van Märklin.

Maar nu zag ik op de site van  Nico Spilt een Ludmilla voorbij komen , een BR232 van de DB.
Wat voor rol hadden die?
Wie weet voeg ik die later toe aan deze collectie.

Het blijft interessant al die oude samenstellingen.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Chrisjantje op 05 January 2024, 09:23:18
De 232'ers werden gebruikt in de goederendienst bij Railion. Daarvoor waren het 132'ers, alleen na de samenvoeging van Oost en Westduitsland werden ze 232 genummerd.

Een andere variant van de Ludmilla, de 241, is weleens gebruikt bij omleidingen met internationale treinen over het baanvak Hengelo - Zutphen wat hem bovenleiding aanwezig is. Maar dat is al weer een hele andere periode dan waar jij het over hebt, jaren 90.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 05 January 2024, 09:31:13
Dan wijd ik tzt daar wel een topic aan ;D

Die N wagens had ik trouwens niet verwacht dat die al zo oud zijn.
Vind ze dan ook erg afsteken tegen een blauwe NS1300 maar ja, als dat dan eenmaal zo was.
Dat kan dan later ter afwisseling bij.

Ik smeer deze collectie wel uit over maanden/jaren anders is het niet te behappen.

Er loopt wel wat op de achtergrond.
Helaas ging er op Cata een mooie 4 delige set voorbij van DB touropa, blauw/groen en een 3 delige set blauwe NS D rijtuigen ook voorbij laten gaan.
Op MP was er ook 1, ook laten schieten.

Voor mij wordt het een beetje los bijelkaar verzamelen.

Ook maar is binnenkort naar Peperkamp in Ede die heeft ook nog wel is verrassingen liggen.

Gr Koen.

Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Wim Vink op 05 January 2024, 09:58:32

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5525-65975d1a3c767.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5525-65975d1a3c767.jpg)

Altijd mooi en indrukwekkend die stoomdames.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: bigboynl op 05 January 2024, 10:18:50
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BA1EDFFD-F48A-4AF7-84F2-18CE1D30BFDB-6597c83f16094.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BA1EDFFD-F48A-4AF7-84F2-18CE1D30BFDB-6597c83f16094.jpg)

Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 05 January 2024, 10:24:22
Mooie foto (y)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Ronald69 op 05 January 2024, 11:31:26

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5525-65975d1a3c767.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5525-65975d1a3c767.jpg)

En in een kleur variant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/F-191-6597d5e7cc8d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/F-191-6597d5e7cc8d5.jpg)
01 1059 beschleunigt den F 191 "Holland-Skandinavien-Express" aus Osnabrück. (06.1966) Foto: Norbert Steinweis

Meer opties met een V200/BR 220:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Rheingold-6597d660560b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Rheingold-6597d660560b1.jpg)
V 200 083 führt den "Rheingoldzug" bei Oberhausen-Sterkrade, bestehend aus Av4üm-62, WR4üm-62, zwei Av4üm-62, Ap4üm-62 und Av4üm-62. (05.1966) Foto: H.D.Kremer

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BR-220-6597d8a771533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BR-220-6597d8a771533.jpg)
220 031-9 vor einem Eilzug (Hoek van Holland - Hannover - Berlin) im Bahnhof Rheine. (13.04.1975) Foto: Peter Schiffer

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D-238-6597dc27ad7b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D-238-6597dc27ad7b0.jpg)
220 076 (Bw Hannover) fährt mit dem D 238 "Nordsee-Express" (Hamburg - Rotterdam) durch den Bahnhof Salzbergen. (07.07.1973) Foto: Bernd Kappel

Trein 2242/2249:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2242-617069bcd3289-6597e2fb734e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2242-617069bcd3289-6597e2fb734e3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2249-61706b3e1d98f-6597e339a39bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2249-61706b3e1d98f-6597e339a39bb.jpg)







Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: 1200blauw op 05 January 2024, 12:00:18
Op eisenbahnstiftung.de vond ik deze foto


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BA1EDFFD-F48A-4AF7-84F2-18CE1D30BFDB-6597c83f16094.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/BA1EDFFD-F48A-4AF7-84F2-18CE1D30BFDB-6597c83f16094.jpg)

Dit is een Harz Express van Bad Harzburg naar Amsterdam uit 1974. De NS rijtuigen zijn: stalen D-B-A-B-B-B. Behalve de stalen D allemaal plan D rijtuigen. Er zat dus geen restauratie (RD) in deze trein!

Lokwissel was tot 1976 in Hengelo of Oldenzaal

Dit is niet de Harz Express, maar trein 2244/2247 naar Bad Harzburg (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0). Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was. Er zat namelijk zeker WEL een RD in deze trein, Plan D òf Plan E. Die werd aan- of afgekoppeld tegelijk met de Nederlandse loc, dus enkel op het Nederlandse deel van het traject. Staat er dus een Nederlandse loc voor de trein, dan is de RD er ook; staat er een Duitse loc voor, dan is de RD er niet. Deze trein reed tot en met mei 1976 met Plan D. Daarna werd de trein met Duits materieel gereden.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 05 January 2024, 12:12:11
Lijkt me eerlijk gezegd ook wel, want je maakte toen een lange reis en er was toen nog echte service net als die Stalen D dat er een apart een bagage rijtuig bij zat, was in Duitsland niet anders met bagage, restauratie en postrijtuigen.

Kan me dat wel voorstellen in zon trein dat je kon eten of koffie kon halen.

Miss niet elke rit.

Beetje spoorse romantiek.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Rob Ellerman op 05 January 2024, 18:09:29
Sorry, ‘vautje’ ;). Mag weg.

Rob
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: bigboynl op 05 January 2024, 20:50:02
Je kunt adhv deze foto niet zomaar concluderen dat er geen RD aanwezig was.

Altijd gedacht dat treinen van/naar Bad Harzburg “Harz Express” genoemd werden. Weer wat geleerd :). Maar op welk traject reden de Harz Express dan wel?

Volgens mij wil de TS een voorbeeldgetrouwe trein achter z’n V200 of 1300. Achter de V200 zie ik geen RD. Of zie ik het verkeerd?
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 05 January 2024, 20:55:02
Tja, ikzelf ben niet zo'n purist, als maar in grote lijnen klopt.
Vind die blauwe restauratie van de blauwe D serie gewoon zo ook wel een leuk wagonnetje.

Of ie er perse niet bij moet, kwestie van vrije keus.
Ik gun die preiserreizigers wel een bakkie koffie en een maaltijd.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: grossraumwagen op 05 January 2024, 22:23:58
In de jaren 70 waren de meeste RD's van plan D omgebouwd tot stuurstandrijtuig voor de Benelux trek-duwstammen (8 stuks).
Er waren nog maar 2 exemplaren over zonder stuurstand, die voor zover ik weet vooral in de D-treinen Amsterdam-Brussel-Parijs reden.

De treinen van/naar Bad Harzburg hadden op het Duitse traject geen WR, hooguit op het Nederlandse traject een RD van plan E.

Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 05 January 2024, 22:34:51
Iig vele combi's mogelijk.

Gr. Koen
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: 1200blauw op 05 January 2024, 22:45:21
Altijd gedacht dat treinen van/naar Bad Harzburg “Harz Express” genoemd werden. Weer wat geleerd :). Maar op welk traject reden de Harz Express dan wel?

Voor zover ik weet reed de D291 Harz Express altijd tussen Hoek van Holland en Hannover.

Volgens mij wil de TS een voorbeeldgetrouwe trein achter z’n V200 of 1300. Achter de V200 zie ik geen RD. Of zie ik het verkeerd?

Voor dat antwoord had je me een klein stukje verder moeten citeren:
...
Er zat namelijk zeker WEL een RD in deze trein, Plan D òf Plan E. Die werd aan- of afgekoppeld tegelijk met de Nederlandse loc, dus enkel op het Nederlandse deel van het traject. Staat er dus een Nederlandse loc voor de trein, dan is de RD er ook; staat er een Duitse loc voor, dan is de RD er niet. Deze trein reed tot en met mei 1976 met Plan D. Daarna werd de trein met Duits materieel gereden.

Of ie er perse niet bij moet, kwestie van vrije keus.
Ik gun die preiserreizigers wel een bakkie koffie en een maaltijd.

We zijn nu met die trein naar Bad Harzburg heel erg de diepte in gegaan, maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden met een 1300 of Br.220. Bovendien bepaal jij uiteindelijk wat er bij jou rondrijdt, helemaal goed. (y)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 06 January 2024, 11:24:23
Ken natuurlijk niet aankomen met een Lima restauratie Plan E ;D
Had er een gezien van 6€
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 06 January 2024, 15:53:02
Hé,
Draadje verhuist ;D

Om es te kijken wat voor wagons het nou precies zijn ben ik met mijn snufferd naar Arnhem gegaan en niet bij die bekende winkel in de Steenstraat alleen voor de ramen blijven staan maar ook naar binnen geweest.
Als herstellende van ziekte knap je daar enorm van op.

Potjandorie,
Te snel gekeken en de verkeerde plan D vd DB gekocht uit de 2ehands hoek.
De D/DB blijkt een stuurstand te zijn, op zich een mooi exemplaar maar die werd nou net niet genoemd, wel een Roco.

De blauwe D (oude Fleischmann)blijkt een restauratieproject te zijn.
Geen interieur, koppeling aan 1 kant ontbreekt.

Wat foto's ter inleiding van de sleep.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a22f2b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a22f2b8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a29c879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a29c879.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153106-659968a452643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153106-659968a452643.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a6369bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a6369bb.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240106-154145-659968a6818fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240106-154145-659968a6818fa.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a88bc40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968a88bc40.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153435-659968a9167e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153435-659968a9167e7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153531-659968aad6cc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153531-659968aad6cc8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968ab45c51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-659968ab45c51.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153124-659968af8b31f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106153124-659968af8b31f.jpg)



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106155450-65996a1c99d4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240106155450-65996a1c99d4c.jpg)


Gr. Koen

Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Karben op 06 January 2024, 16:07:28
Die oude blauwe D van Fleischmann is een plan K.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: grossraumwagen op 06 January 2024, 19:24:49
De blauwe D (oude Fleischmann)blijkt een restauratieproject te zijn.

Die oude blauwe D van Fleischmann is een plan K.

En ook geen restauratie, maar een 1e/2e klasse  :) :) :)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Karben op 06 January 2024, 19:32:27
Die wagen is een restauratieproject en geen restauratie. Dat is niet hetzelfde!
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 06 January 2024, 19:35:49
 ;D had niet naar de Roco nrs gekeken kan ze altijd nog wel kwijt ergens.

Wat is dan het verschil tussen K en D.

En er staat Lorely express op het koersbord, dat trok mijn aandacht.
Lijkt in ieder geval korter te zijn.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Ronald69 op 06 January 2024, 19:39:10
Restauratieproject is een opknapper en heeft niks met restauratierijtuig van doen. Dat andere rijtuig is een Bpw4ymgf-51 2.Klasse Mitteleinstieg/Steuerwagen. Of in gewoon Nederlands een midden instaprijtuig die een stuurstand heeft.

Het Plan K rijtuig van Fleischmann is waarschijnlijk 1:100 o.i.d. en de Plan D van Roco is wel 1:87, dat is het lengte verschil.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Ronald69 op 06 January 2024, 20:54:56
Nog maar eens een paar voorbeelden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/29159-6599afe95bd64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/29159-6599afe95bd64.jpg)
220 066 durchfährt vor einem Eilzug von Braunschweig nach Amsterdam den Bahnhof Hämelerwald und fuhr dem Fotografen dabei fast aus dem Sucher. (16.07.1975) Foto: Peter Schiffer

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/90311-6599bb295fb63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/90311-6599bb295fb63.jpg)
220 066 (Bw Hannover) fährt mit dem aus niederländischen Wagen gebildeten E 1526 (Hildesheim - Hannover - Hengelo) aus dem Bahnhof Rheine. (08.1975) Foto: Robin Fell

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/92446-6599bc0a966ad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/92446-6599bc0a966ad.jpg)
220 075 passiert mit E 1528 (Bad Harzburg - Amsterdam) das Einfahrsignal von Ibbenbüren-Laggenbeck. (07.10.1972) Foto: Bernd Kappel

Silberlinge waren ook gesteld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/92453-6599bc92e5845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/92453-6599bc92e5845.jpg)
220 072 (Bw Hannover) mit E 1519 (Amsterdam - Braunschweig) bei Ibbenbüren-Laggenbeck. (07.10.1972) Foto: Bernd Kappel







Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Rob Ellerman op 06 January 2024, 21:43:24

Het Plan K rijtuig van Fleischmann is waarschijnlijk 1:100 o.i.d. en de Plan D van Roco is wel 1:87, dat is het lengte verschil.

Laat dat ‘waarschijnlijk’ maar weg… ;)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 06 January 2024, 21:45:51
Miss. de stuurstand gebruiken als aparte D trein.
De K vind op Werkspoor wel een plek.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Karben op 06 January 2024, 21:46:08
Plan K van Fleischmann is naar ik denk ook nog in de oude Fleischmann 1:82 schaal.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 06 January 2024, 21:49:53
Heb in de winkel gekeken naar essentiële verschillen tussen de V200 en V220, ik zie ze niet .
Maar heb op wikipedia gelezen dat de V220 geld vanaf 1968.

Gr Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: basjuh1981 op 06 January 2024, 21:55:14
Klopt. Het is tot '68/'69 BR V200. Daarna is het BR 220.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Ronald69 op 06 January 2024, 22:14:12
Miss. de stuurstand gebruiken als aparte D trein.
De K vind op Werkspoor wel een plek.

Gr. Koen.

Deze rijtuigen B4ym-51, AB4ym-51 en Bpw4ymgf-51/BD4ymgf-51 hebben hoofdzakelijk in E(il)züge of N(ahverkehrs)züge gereden. D treinen werden hoofdzakelijk door o.a. A4ümg-54, B4ümg-54 of met B4ü-28/51, B4üwe-35-51 of B4üe-38/53
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 06 January 2024, 22:17:59
En dan wel met een V200 ervoor of andere locs.?

De vraag wijkt nu wel van de oorspronkelijke titel af. Een zijspoortje in dit verhaal.

Gr. Koen.

Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Ronald69 op 06 January 2024, 22:39:45
BR 220 met een D trein:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4032-6599c7fa719c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4032-6599c7fa719c2.jpg)
Vor der Kulisse von Königshofen/Baden rauscht 220 034 mit D 594 (Stuttgart-Würzburg-Hamburg) vorbei. (25.04.1975) Foto: Peter Schiffer

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4421-6599c88764934.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4421-6599c88764934.jpg)

220 003-8 befördert den aus grünen Bm-Wagen gebildeten D 594 (Stuttgart - Würzburg - Hamburg) bei Eubigheim. (25.04.1975) Foto: Peter Schiffer

De Bm rijtuigen zijn de TP IV versies van o.a. de B4üm rijtuigen. Ja, ook andere lok's reden D treinen, voornamelijk Elok's. De BR 220's reden deze op de niet geëlektrificeerde lijnen, vaak te vinden op de route van Braunschweig richting noorden(Kiel, Lübeck). 
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: 1200blauw op 06 January 2024, 23:00:37
De Br.220 viel qua trekkracht een beetje tegen. DB had er meer van het ontwerp van verwacht. De locs zijn daarom vooral in vlak of licht geaccidenteerd terrein ingezet, dus zonder de stevige hellingen, en ook niet voor de echt zware treinen. Dat betekent dus vooral personenvervoer en lichte goederentreinen. Ze waren daarom geconcentreerd bij de Bw's in Noord-Duitsland.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/90311-6599bb295fb63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/90311-6599bb295fb63.jpg)
220 066 (Bw Hannover) fährt mit dem aus niederländischen Wagen gebildeten E 1526 (Hildesheim - Hannover - Hengelo) aus dem Bahnhof Rheine. (08.1975) Foto: Robin Fell

Het lijkt me stug dat dat bijschrift correct is. Ook dit lijkt me trein tussen Amsterdam - Bad Harzburg (of andersom, daar wil ik af wezen). De Hildesheim-trein bestond in die tijd uit 3-5 Silberlinge met een Duitse bagagekar. Tractie was in beide gevallen wel een Br.220. Het is onlogisch een trein die vooral op Duits grondgebied rijdt samen te stellen met Nederlands materieel.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: grossraumwagen op 06 January 2024, 23:07:56
Die wagen is een restauratieproject en geen restauratie. Dat is niet hetzelfde!
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 06 January 2024, 23:19:34
Citaat
Het is onlogisch een trein die vooral op Duits grondgebied rijdt samen te stellen met Nederlands materieel
.

Dus dan niet zoals ik in gedachten heb. half/half.
Wordt dan ff doorverzamelen, ga dat lijstje maar is in de telefoon opslaan kan ik gelijk checken of het erbij past.
Worden dan 2 aparte treinen die je dan wel kan uitwisselen met locwissel.

Bedankt weer voor de bijdragen vandaag.
Ik zie nog even wat ik met die stuurstand doe, anders maar in de verkoop.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: grossraumwagen op 06 January 2024, 23:34:09
De kilometerverrekening hoeft niet steeds per trein te zijn, maar kan ook met meerdere treinen in een omloop.
Bv traject in Duitsland:Nederland is 2:1, dan twee treinen DB materieel en één NS materieel kan met "gesloten beurs" verrekend worden.

Btw: ik neem aan dat de trein doorreed naar Amsterdam en dat Hengelo niet het eindpunt was.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: IJmc op 07 January 2024, 11:19:24
Bij mijn weten reed de Amsterdam - Bad Harzburg alleen met een 4 deurs.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: grossraumwagen op 07 January 2024, 12:19:57
In Miba Heft "Zugbildung (4)" staat nog een foto van E1528 van Bad Harzburg naar Amsterdam onderweg te Salzbergen met een dieselloc BR220 en een stam NS-rijtuigen DIV - B - A - B - B - B (stalen D + 5x plan D).
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: 1200blauw op 07 January 2024, 12:43:44
Lijkt me correct?

Bij mijn weten reed de Amsterdam - Bad Harzburg alleen met een 4 deurs.

Als je doelt op de Stalen D is dat een juiste bewering, al kwam incidenteel ook DV (zesdeurs) wel voor. Vanwaar het citaat naar mijn bericht?

Btw: ik neem aan dat de trein doorreed naar Amsterdam en dat Hengelo niet het eindpunt was.

Voor de Hildesheim-trein was Hengelo het eindpunt.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: IJmc op 07 January 2024, 12:52:30
Faudje.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: grossraumwagen op 07 January 2024, 15:26:05
Voor de Hildesheim-trein was Hengelo het eindpunt.

Ok. Dan sloot deze wrs aan op de Intercity Enschede-Amsterdam (of -Den Haag/ -Rotterdam?).
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: 1200blauw op 07 January 2024, 21:40:41
Dat durf ik niet te zeggen, maar het ligt voor de hand.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 14 January 2024, 14:33:14
Nog even een update.

Miss niet helemaal de correcte rijtuigen maar het is een begin.
Langdurig thuis zijn is nergens goed voor maar het was ff niet anders gaat wel weer beter.

Rijswijk viel in het water voor mij maar ben online gaan hengelen op Catawiki met aas.

Als een combi met de blauwe D NS niet realistisch is dan ga ik eerst deze inzetten dan gaat het puur om de locwissel.
Komen die blauwe D's er nog wel bij.

Set Roco van 5 rijtuigen:

Videoklik (https://photos.app.goo.gl/JZoENEsqcYz8obcR7).

Meld even als video niet werkt.
Geupload via externe videomaker en weer opgeslagen op mijn fotobestand.

Gr Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: DJV op 14 January 2024, 14:56:17
Bij mij werkt die, enige storende was een dikke duim in het beeld.. :P :P
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 14 January 2024, 15:12:06
Als een van de weinige Nederlanders een zgn knuppelduim ;D.

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Mispoes op 14 January 2024, 15:16:30
De locs zijn daarom vooral in vlak of licht geaccidenteerd terrein ingezet, dus zonder de stevige hellingen, en ook niet voor de echt zware treinen. Ze waren daarom geconcentreerd bij de Bw's in Noord-Duitsland.
Ik zou de Schwarzwaldbahn, waar ze tot 1977 dienst hebben gedaan, toch niet als licht geaccidenteerd terrein willen beschouwen...

De locs hebben in een groot deel van Duitsland dienst gedaan, maar werden door oprukkende elektrificaties steeds verder noordwaarts gedreven totdat ze uiteindelijk in 1984 in Bw Lübeck vervangen werden door de serie 218 en buiten dienst gingen.

Het lijkt me stug dat dat bijschrift correct is.
Sowieso is het bijschrift fout vanwege de combinatie treinnummer en datum: in 1975 was het treinnummer E1526 al geëvolueerd in E2242.

Ook dit lijkt me trein tussen Amsterdam - Bad Harzburg (of andersom, daar wil ik af wezen).
Mij ook, andersom: D achter loc = westwaarts rijden.

Dan sloot deze wrs aan op de Intercity Enschede-Amsterdam (of -Den Haag/ -Rotterdam?).
Enschede Amsterdam: trein 2242 sloot aan op trein 1644 (IC Es-Asd). Dhr. Ankersmit heeft daar een prachtige foto van gemaakt op de laatste dag dat het nog kon: 29 mei 1976. DB 220 067-3 naast NS 1155. Overstappen op hetzelfde perron. (Hengelo heeft maar één perron... ;D)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 14 January 2024, 15:26:10
De Mitteleinsteigers zaten er ws niet tussen.
Of kan ik dat door de vingers zien?

Gr. Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 16 January 2024, 22:19:17
Hoi,

Ik plaats hem toch maar even hierbij.

Ik heb me verder ingelezen over de Üms, D's en K's, o, en ik vergeet er nog één de N wagen.
Die laatste is tot decennia te gebruiken in diverse kleurvarianten.
Had nog nader onderzoek gedaan over het verschil tussen de blauwe D en K van de NS.
De K was dus een nieuwe generatie D die halverwege de 50'er jaren gebouwd werden en tot de halverwege de jaren '80 reden.
Die hebben nog lang rond gereden.

Omdat die K of D - rijtuigen toch wel een beetje sneu binnen kwam bij mij als te kort schietend Fleischmannetje ben ik na het inlezen van de werken van Sleutelspoor en als je op Kleinspoor zoekt kom je er ook, toch maar een persiflage van interieur gaan maken.
Daarvoor een Lima 614 wagon als donor voor de banken.
De Duitse rijtuigen hebben toch altijd al van die pluche banken en stoelen.
Het was een beetje schuiven tot achter de spijlen want dan kom je erachter hoe zon wagon is ingedeeld.
2e klas 4 stoel breed, 1e klas 3.
Dit natuurlijk aan de kant van de witte toiletraampjes/wasruimte.

Het gaat om het idee.(3D print zou mooier zijn :D, hint)
Het is een rijtuig met slaapbanken
Zonder banken is in HO kale boel en kun je er nog wat Preisers kwijt.
Beetje schuiven om alles op zijn plek te krijgen.
De los gesneden banken op een stevig stuk styreen van 2 mm.
De sleuven zijn van belang voor de schroeftap,
zodat het geheel weer past op het onderstel.
Dat heb ik dus in tact gelaten.
Ook maak ik nog de scheidingswanden .

Hij kan best als koersrijtuig mee.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-65a6f0c555b91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-65a6f0c555b91.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-65a6f0c570a22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/image-65a6f0c570a22.jpg)

Gr Koen.


Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: DJV op 16 January 2024, 22:46:56
Lekker bezig Koen.  (y)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Martijn193 op 17 January 2024, 10:14:50
Gave foto's! Kan ik mooi een samenstelling maken met mijn piko's en zo
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Ferdinand Bogman op 28 January 2024, 12:39:00
Leuk voor dit onderwerp: op DSO kom ik vandaag toevallig een foto tegen van een V200 bij Oker (Braunschweig), midden jaren 70, met een sleep Nederlandse rijtuigen op weg richting Nederland (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6157247). Het is de zeventiende foto, een eind naar beneden.
(Klik hier voor een directe link naar de foto (https://images.beneluxspoor.net/abload/18981/img_19122gxz1.jpg).)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 28 January 2024, 12:43:26
Leuk fotootje (nr17)

Toevallig passeerde die Tiel vandaag ;D



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240127-WA0006-65b63d75d7b61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240127-WA0006-65b63d75d7b61.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240127-WA0000-65b63d75c9ff3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240127-WA0000-65b63d75c9ff3.jpg)


url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240127-WA0004-2-65b6441ba4e85.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20240127-WA0004-2-65b6441ba4e85.jpg)[/url]




Nu de Blauwe D's nog en de 1300.

Gr Koen.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Jeronimos op 28 January 2024, 15:42:57
Misschien heb je ook wat aan deze link: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7610665,7611041 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7610665,7611041) 


Volg ook de links die in de artikelen staan. Staan mooie foto's bij van internationale treinen van/naar Nederland, maar de foto's zijn veelal genomen in Duitsland.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: DJV op 28 January 2024, 16:45:03
Mooi trein zo Koen!! (y) (y)
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 09 June 2024, 16:30:37
Even dit draadje wakker maken.

Het is dan toch gelukt de samenstelling grotendeels verzameld te krijgen.
Vanmorgen in Gouda opgehaald.

Besloten dat de NS1300 vervangen wordt door de blauwe NS 1100 zonder vignetten, zoals benoemd werd in dit artikel.

Enige wat niet klopt is de V200 die dan een V220 zou moeten zijn.

Maar de basis is er.

Paar meter trein, zo ;D



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609162110-6665bc597aa58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609162110-6665bc597aa58.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609162149-6665bc5e0b5d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609162149-6665bc5e0b5d8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609160115-6665bc5de6cf3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609160115-6665bc5de6cf3.jpg)



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609154134-6665bcbe94730.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609154134-6665bcbe94730.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609154113-6665bcbeb5f97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG20240609154113-6665bcbeb5f97.jpg)




Gr. Koen.

Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Deetrein op 09 June 2024, 18:27:27
er klopt nog iets niet......
kijk eens naar het nummer op het front van de 1100  ;)
Mvg, Erich
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: Jeronimos op 09 June 2024, 19:08:19
Oeps, ja. Als dat aan de andere kant ook zo is ?
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: grossraumwagen op 09 June 2024, 19:47:49
Enige wat niet klopt is de V200 die dan een V220 zou moeten zijn.

Voor rijtuigen zonder vignet is V200 juist wel goed (tot 1968).

De omnummering naar 220 gebeurde bij de DB ongeveer tegelijkertijd met het aanbrengen van vignetten bij de NS.
Titel: Re: Internationale sleep, NS1300 blauw versus V200 DB.
Bericht door: NS264 op 09 June 2024, 20:50:11
Werd al getipt door de ex-eigenaar dat zou makkelijk op te lossen zijn door het frontlogo eruit te wippen.
Verder moet er nog een decoder in.
En onze forumbaanleden laten geen trein rijden zonder verlichting en passagiers.

Verder nog de wensen.
- blauwe stalen D.
- restauratie of liefste een CWIL slaaprijtuig.

De blauwe en de groene Duitse D's reden dus in 1 combinatie afgewisseld door de locs?
(Als dienstregeling).

Gr. Koen.