Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door prutser
Vandaag om 23:24:18
Contact gegevens Roco NL door Sikko
Vandaag om 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
  

Auteur Topic: Piko h0 NS 2200  (gelezen 328366 keer)

manuelspot

  • Gast
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #165 Gepost op: 13 June 2017, 15:33:41 »
Betreffende de dummy.

Hierover heb ik al contact gehad met Piko. Echter is het zo dat een dummy niets goedkoper zal zijn dan een gemotoriseerd model. En dit gaat Piko dus ook niet doen. Wanneer men een dummy model in zijn collectie wil hebben zal hij of zij deze zelf van de motor en tandwielen moeten ontdoen.

De discussie of er een dummy moet of zal komen kun je gelijk stoppen. Want dat gaat Piko toch niet maken.

Groetjes, Manuel

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 687
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #166 Gepost op: 13 June 2017, 16:15:44 »
Dus beide locs komen met grijze band om de voetplaat dan?!
Geel is die niet geweest bij de 2327 en 2342.

Waarom komen ze niet gewoon meteen gele band om de voetplaat,die zijn veel gangbaarder en veel mooier zo.
Een grijze band zag je maar zelden rijden,volgens mij waren er maar heel weinig loks met een grijze band.
Ik heb vroeger langs de havenspoorlijn gewoond in R'dam lombardijen en heb verschrikkelijk veel 2200 zien passeren, maar zelden met een grijze band.
Casmir
« Laatst bewerkt op: 13 June 2017, 20:20:41 door Bert van Gelder »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #167 Gepost op: 13 June 2017, 16:39:01 »
Het zou goed kunnen dat dit is gedaan om het model te kunnen uitmelken. Door eerst een versie met grijze voetplaat te produceren verkoopt deze goed, omdat er altijd mensen zijn die per se een 2200 willen hebben. Die mensen kopen straks ook een versie met gele voetplaat, terwijl bij omgekeerde volgorde van produceren dit misschien niet was gebeurd.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #168 Gepost op: 13 June 2017, 17:08:35 »
Betreffende de dummy.

Hierover heb ik al contact gehad met Piko. Echter is het zo dat een dummy niets goedkoper zal zijn dan een gemotoriseerd model. En dit gaat Piko dus ook niet doen. Wanneer men een dummy model in zijn collectie wil hebben zal hij of zij deze zelf van de motor en tandwielen moeten ontdoen.

De discussie of er een dummy moet of zal komen kun je gelijk stoppen. Want dat gaat Piko toch niet maken.

Groetjes, Manuel
Helder en dank voor je bericht. Dat betekent dat je een uitdaging hebt met de Klompentrein als ook klopt dat je die niet met een dummy kunt rijden vanwege ontsporingsgevaar. De loks rijden immers omgekeerd ten opzichte van elkaar (beide met de huif tegen de trein).
Groet, Frank
Groet, Frank

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #169 Gepost op: 13 June 2017, 17:09:14 »
Het zou goed kunnen dat dit is gedaan om het model te kunnen uitmelken. Door eerst een versie met grijze voetplaat te produceren verkoopt deze goed, omdat er altijd mensen zijn die per se een 2200 willen hebben. Die mensen kopen straks ook een versie met gele voetplaat, terwijl bij omgekeerde volgorde van produceren dit misschien niet was gebeurd.
Inderdaad dat is de redenering vaak.
Bovendien zijn we de tijd dat een fabrikant (ok wellicht op die ene na) maar één of hoogstens twee varianten maakt wel ver voorbij hoor.... uiteraard komen er nog varianten met gele band.
De grijze rand was overigens gangbaarder dan je denkt schat ik zo in. In tijdperk IV waren er toch best veel van.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #170 Gepost op: 13 June 2017, 17:28:16 »
Het zou goed kunnen dat dit is gedaan om het model te kunnen uitmelken. Door eerst een versie met grijze voetplaat te produceren verkoopt deze goed, omdat er altijd mensen zijn die per se een 2200 willen hebben. Die mensen kopen straks ook een versie met gele voetplaat, terwijl bij omgekeerde volgorde van produceren dit misschien niet was gebeurd.
Goed punt, je kan er ook vanuit gaan dat Piko eerst de oerversies brengt (2297 bruin zonder demper en logo, 2342 geel/grijs met grijze voetplaat) en dat de nieuwere versies (2218 bruin met A-sein, demper en logo en 2207 geel/grijs met gele voetplaat) volgend jaar worden aangekondigd. Volgens mij zijn de Hondekoppen in deze volgorde uitgebracht en lijkt de N 1200 ook op deze manier uit te komen.

De grijze rand was overigens gangbaarder dan je denkt schat ik zo in. In tijdperk IV waren er toch best veel van.
Is daar niet een of ander boek over?  :P

De loks rijden immers omgekeerd ten opzichte van elkaar (beide met de huif tegen de trein).
En waarom zou dat uitmaken? Bovendien hoeven de locs niet omgekeerd van elkaar te staan.

Heb eigenlijk liever dat Piko de IC of IC+ rijtuigen gaat maken./quote]
ICR bedoel je, of toch ICK of ICL of misschien de ICB  :)


N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #171 Gepost op: 13 June 2017, 17:28:53 »
Citaat
Het is in ieder geval de reden waarom Amerikaanse modellen vaker als dummy worden geleverd.

Dat valt eigenlijk best wel tegen, zijn vaak de zgn. B-units, motorbakken..

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #172 Gepost op: 13 June 2017, 17:45:39 »
Dat was vroeger in de tijd van de oude Athearns. Een loc kostte 25$ gemotoriseerd en 15$ als dummy.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #173 Gepost op: 13 June 2017, 19:28:34 »
Dus beide locs komen met grijze band om de voetplaat dan?!
Geel is die niet geweest bij de 2327 en 2342.

Waarom komen ze niet gewoon meteen gele band om de voetplaat,die zijn veel gangbaarder en veel mooier zo.
Een grijze band zag je maar zelden rijden,volgens mij waren er maar heel weinig loks met een grijze band.
Ik heb vroeger langs de havenspoorlijn gewoond in R'dam lombardijen en heb verschrikkelijk veel 2200 zien passeren, maar zelden met een grijze band.
Casmir

Volgens het grote boek hebben er 19 met grijze rand gereden. Waarvan het merendeel er toch zo'n 15 jaar mee rond heeft gereden. Of zelfs tot de buitendienststelling
« Laatst bewerkt op: 13 June 2017, 20:22:39 door Bert van Gelder »
Mischa

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #174 Gepost op: 14 June 2017, 08:27:18 »
Het zou goed kunnen dat dit is gedaan om het model te kunnen uitmelken. Door eerst een versie met grijze voetplaat te produceren verkoopt deze goed, omdat er altijd mensen zijn die per se een 2200 willen hebben. Die mensen kopen straks ook een versie met gele voetplaat, terwijl bij omgekeerde volgorde van produceren dit misschien niet was gebeurd.

Jij snapt het  ;D daarom zal de tijdperk 3a versie ook wel als eerste bruine worden uitgebracht.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #175 Gepost op: 14 June 2017, 09:01:07 »
Dat betekent dat je een uitdaging hebt met de Klompentrein als ook klopt dat je die niet met een dummy kunt rijden vanwege ontsporingsgevaar. De loks rijden immers omgekeerd ten opzichte van elkaar (beide met de huif tegen de trein).
Dat was alleen bij de "Arnhemse" trekduwtrein (Arnhem - Winterswijk), n.a.w. omdat die een keerdriehoek bij de hand hadden in de vorm van Arnhem Goederen.
De Zwolse trekduwtreinen (naar Enschede en naar ik aanneem ook naar Emmen) reden volstrekt willekeurig, regelmatig treinen gefotografeerd met een loc met de huif naar buiten.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3890
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #176 Gepost op: 15 June 2017, 13:07:41 »
Beide locs met neus naar buiten  ;D
760701 Winterswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok 2343 en andere 2200 met trek-duw trein,
Winterswijk,
01 juli 1976.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #177 Gepost op: 17 June 2017, 22:29:17 »
 :)
Leuke opname!
Ik heb ze alleen december 1982 - mei 1983 en mei 1985 - mei 1987 gezien, toen was het altijd met cabine buiten :-)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #178 Gepost op: 18 June 2017, 11:16:08 »

Copyright Realix

Hier lijkt de achterste toch ook met de cabine tegen de rijtuigen te staan. Gezien het weggeschilderde radiosymbool op de 2271 is deze opname uit de jaren '80.

En nog twee:


« Laatst bewerkt op: 18 June 2017, 11:19:14 door Tedo »
Grtz!
Tedo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Piko h0 NS 2200
« Reactie #179 Gepost op: 18 June 2017, 11:26:33 »
Jullie hebben mij overtuigd: alles kan zo ongeveer en het hoeft dus zeker niet deze samenstelling te zijn:


Winterswijk, 110981 met 2259 en 2202
Groet, Frank