Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:25:59
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 13:14:57
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 13:13:55
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Luit
Vandaag
om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:47:27
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten
door
maartenvdb
Vandaag
om 09:50:27
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
12 December 2025, 15:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ? (gelezen 13268 keer)
Juust
Offline
Berichten: 70
Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Gepost op:
24 January 2016, 14:21:56 »
Ik heb een Peco wissel met electrofrog . Wil daar omdat ik hem toch heb liggen. Een Conrad wissel aandrijving er onder hangen. Alleen zitten daar geen aansluitingen daar voor. Nu is het de bedoeling , dat die baan digitaal wordt gestuurd
Nu heb ik de vraag. Is het dan wel nodig om wissels te polariseren ? De rij richting wordt toch in de locomotief bepaald?
Juust Vente
«
Laatst bewerkt op: 24 January 2016, 19:24:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: polariseren nodig ?
«
Reactie #1 Gepost op:
24 January 2016, 14:35:33 »
Polariseren heeft niets met de rijrichting van de locomotief te maken en ook niets met analoog of digitaal. Bij polariseren van een wissel zorg je ervoor dat het puntstuk spanning krijgt, omdat het puntstuk anders elektrisch "dood" is en de kans dan groot is dat locomotieven daar stil vallen.
Gelogd
Reinier
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: polariseren nodig ?
«
Reactie #2 Gepost op:
24 January 2016, 14:41:20 »
En als aanvulling: een Electrofrog wissel is vanzelf al gepolariseerd. De tong die tegen de aanslagspoorstaaf ligt vormt een contact waarmee zowel de tong als het puntstuk van spanning worden voorzien. Afhankelijk van de wisselstand heeft het puntstuk dus spanning van links of van rechts.
Waar je wel op moet letten: de twee spoorstaven achter het puntstuk moeten geïsoleerd worden van de rest, anders krijg je kortsluiting. Als het goed is staat dat in de handleiding die met zo'n wissel wordt meegeleverd.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Juust
Offline
Berichten: 70
Re: polariseren nodig ?
«
Reactie #3 Gepost op:
24 January 2016, 16:12:11 »
Dus ik als ik het goed begrijp , is het hier niet persé nodig. Normaal bij mijn Roco wissels zitten de aansluitingen er al in , bij de aandrijving. Vandaar ook mijn twijfels
Al vast bedankt voor jullie antwoorden.
Juust
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: polariseren nodig ?
«
Reactie #4 Gepost op:
24 January 2016, 16:14:03 »
Een Roco wissel zit anders in elkaar dan een Electrofrog van Peco.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Juust
Offline
Berichten: 70
Re: polariseren nodig ?
«
Reactie #5 Gepost op:
24 January 2016, 16:21:36 »
Oké bedankt voor je uitleg. Ga gelijk verder
Groeten van Juust
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22750
Re: polariseren nodig ?
«
Reactie #6 Gepost op:
24 January 2016, 16:28:49 »
Dat polariseren via de wisseltongen verloopt niet altijd betrouwbaar. En al helemaal niet als je de zijkanten van de rails roestkleurig gaat schilderen. Nou merk je dat vanzelf en dan kan je alsnog een draadje aansluiten. Maar als je nu voor aandrijvingen zonder polarisatieschakelaar kiest, wordt het lastig de wissels alsnog te polariseren.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
RudyB
Offline
Berichten: 629
EMV
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #7 Gepost op:
25 January 2016, 11:18:08 »
Polariseren is niet per se nodig, maar het kan een verbetering van de betrouwbaarheid van het electrisch contact geven, nu komt dat alleen via de wisseltong (wat bij mij in de praktijk overigens nog geen problemen heeft gegeven).
Er is echter wel een gevaar bij locomotieven met veel wielen op rij (meestal de langere stoomlocs). Omdat die door de bocht moeten kunnen, hebben de middelste assen een speling. Als die speling zo groot is dat een wiel de tong aan de losliggende kant kan raken, dan volgt een kortsluiting. Bij materieel met twee-assige draaistellen gaat alles ok, bij meerdere assen op rij is het de vraag, soms ok, soms niet.
«
Laatst bewerkt op: 25 January 2016, 11:21:59 door RudyB
»
Gelogd
Youtube channel on Model Railway, Traincontroller, Arduino and more
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #8 Gepost op:
25 January 2016, 11:35:19 »
Ook dit heeft met die middelste assen niets te maken, zegt alleen iets over het materiaal zelf.
Ook als het puntstuk gepolariseerd is heb je dan dit probleem. Verkeerde veronderstelling.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Te 2/2
Offline
Berichten: 1028
Metrop-Märklin
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #9 Gepost op:
25 January 2016, 16:51:06 »
Ik zou alleen polariseren als je loks hebt met 1 of 2 assen die dicht bij elkaar staan.
(bijvoorbeeld Breuer tractor of een Te 2/2). Alleen dan heb je zo weinig marge dat zo'n lokje soms stil komt te staan bij een puntstuk. Loks met meerder assen hebben dat probleem niet.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #10 Gepost op:
25 January 2016, 17:06:09 »
Nogmaals, de Peco electrofrogs zijn vanzelf al gepolariseerd. Als je dat wil veranderen moet je het wissel verbouwen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22750
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #11 Gepost op:
25 January 2016, 17:26:28 »
Rudy heeft wel een punt. Een zwabberend wiel kan de ruimte tussen spoorstaaf en afliggende wisseltong overbruggen. Bij gepolariseerde wisseltongen ontstaat dan kortluiting.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7184
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #12 Gepost op:
25 January 2016, 18:57:45 »
Dat lijkt me dan een uitstekende reden om iets aan dat zwabberende wiel te doen.
cheers
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
henk
Offline
Berichten: 22750
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #13 Gepost op:
25 January 2016, 19:13:00 »
Behalve dat de fabrikanten in de door Rudy genoemde voorbeelden, wielen bewust zoveel speling hebben gegeven.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7792
Forummoderator
Re: Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?
«
Reactie #14 Gepost op:
25 January 2016, 20:00:49 »
Polariseren zou ik zelf wel doen. Het verhoogt de bedrijfszekerheid. Ik heb het in m'n schaduwstation niet gedaan en bij 1 van de 5 wissels levert het problemen op. Een tong die net niet goed aansluit in de rechtdoor-stand. Driewegwissel en dan verergert het probleem zich wat zodat zelfs een vierassige lok er stil op kan komen te staan als ik langzaam rijdt.
In een station had ik in eerste instantie ook zo'n probleem, na polarisatie heb ik bij geen enkel wissel daar ooit één lok stil zien staan. Dus binnenkort neem ik het schaduwstation ook onder handen
Het is (naar mijn mening) vooral een kwestie van "voorkomen is beter dan genezen".
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Polariseren van wissels (Peco Electrofrog) echt nodig ?