Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
mDDM, waarom 3 draaistellen? door TonM
Vandaag om 17:29:43
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: rail spatting  (gelezen 10184 keer)

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Dijks boemeltje
rail spatting
« Gepost op: 29 June 2015, 21:15:06 »
Goede avond
Nu de temperaturen hoger worden en ik ben begonnen aan een nieuwe HO
baan, wat voor speling er tussen rail gehouden moet worden?
In de encyclopedie vind ik hier ook niets over.
Wellicht iemand hier ervaring mee?

Goet, Kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2015, 21:43:44 »
Je kunt er aan rekenen. De meeste rails zijn van nieuwzilver, en dat heeft een uitzettingscoefficient van 17 per miljoen per graad.
In het extreme geval is het temperatuurverschil 40 graden, dus per meter is dat 17*40/1000000 = 0,00068 meter = 0,68 mm
Bij flexrails kun je dus tussen twee lengtes 0,7 mm aanhouden. Maar dat is dus als het bij het leggen 0 graden is. Bij 20 graden is de helft genoeg, en als je tijdens een hittegolf rails legt kun je ze gewoon tegen elkaar leggen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: rail spatting
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2015, 21:44:16 »
In principe zou bij langere stukken (flexrail) een speling van 1 mm wel voldoende zijn, HO rails
groeit niet zo hard als 1:1 spoor :)

Mvg,

Tis
********

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2015, 21:59:07 »
Nou Tis, H0 rails zijn meestal van nieuwzilver en de uitzettingscoëfficiënt daarvan is groter dan van staal. Dus H0 rails groeien relatief harder. Maar in het grootbedrijf houden ze een groter temperatuurbereik aan, ik dacht van -20 tot +50 graden. Dus het eindresultaat per meter zal ongeveer gelijk zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Dijks boemeltje
Re: rail spatting
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2015, 22:20:37 »
Klaas en Tis, bedankt voor de reactie.
Het zijn gelukkig veel cijfers achter de komma.
De kamer kan ik normaal op zo'n 20 'a 22 graden houden, wordt
als de zomer doorzet wellicht wat hoger.
wanneer ik met een voelermaat bij iedere las 0,5 mm aanhoud
zit ik wel op het goede spoor.

Vr, gr. Kees

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: rail spatting
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2015, 11:23:55 »
Ach, als de ondergrond een beetje synchroon mee werkt is er niks aan de hand

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2015, 11:40:12 »
Inderdaad, het hout zet ook uit als het warmer wordt. Maar veel minder dan metaal.
Dus je moet er wel degelijk rekening mee houden. En dat is niet alleen theorie, ik heb spoorspatting in de praktijk al meegemeekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: rail spatting
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2015, 12:13:14 »
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: rail spatting
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2015, 16:21:21 »
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi.. ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2015, 16:48:52 »
En hoe isoleer je dan zo'n diagonale snede?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: rail spatting
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2015, 16:54:55 »
Gewoon opvullen met een klein stripje styreen of iets anders zoals je een normale snede zou opvullen.
Als het goed is maak je die 2 sneden ook op dezelfde plaats in je spoor, met het middelpunt van de snede haaks over de as van het spoor.

Als je er met een wiel overrijdt maak je sowieso een kortstondige sluiting.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 16:57:02 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: rail spatting
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2015, 16:59:26 »
Inderdaad, en met een loc maak je een iets langduriger sluiting. Maar je zal vanwege de detectie toch moeten isoleren, en dat lijkt me bij een diagonale snede iets lastiger dan bij een haakse.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: rail spatting
« Reactie #12 Gepost op: 30 June 2015, 17:10:23 »
De snede is niet precies 45 graden, wel een stukje minder, en met de dremel heb je ook gauw een voegje van 1,5 mm.
Nu rijden wij (nog) analoog, dit werkt goed, maar de bedoeling is dat het wel digitaal wordt.
Maar dat maakt toch niets uit?
Alles gaat dan bij ons via bezetmelders, ook de wisselstraten.
Of zien wij iets over het hoofd nu? :-\
Wat bedoelen jullie met kortsluiting?


Kees Hoeks

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
  • Dijks boemeltje
Re: rail spatting
« Reactie #13 Gepost op: 30 June 2015, 17:27:58 »
Styreen is toch vrij hard, kan de eventuele uitzetting dit opvangen?
Wanneer de rail onder een hoek is doorgezaagd heb je denk toch zo'n
1 'a 1,5 cm rail die sluiting kan veroorzaken bij gelijkspoor dan treed m.l.
de beveiliging in werking. Of rijdt je wisselstroom?

gr, Kees

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: rail spatting
« Reactie #14 Gepost op: 05 July 2015, 15:45:00 »
Handig onderwerp om rekening mee te houden  (y)