Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Panoz
Vandaag
om 14:58:08
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 14:57:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 14:28:44
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:18:26
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:10
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:29:43
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
erbink
Vandaag
om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 13:24:12
Fleischmann rijtuig 5896
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 13:17:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:04:05
Au bord de la Cèze
door
Basmans
Vandaag
om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Lucien
Vandaag
om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
Rick
Vandaag
om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
MathynK
Vandaag
om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen
door
ArjanB
Vandaag
om 01:18:15
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
06 October 2025, 20:28:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
rail spatting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: rail spatting (gelezen 10166 keer)
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 168
Dijks boemeltje
rail spatting
«
Gepost op:
29 June 2015, 21:15:06 »
Goede avond
Nu de temperaturen hoger worden en ik ben begonnen aan een nieuwe HO
baan, wat voor speling er tussen rail gehouden moet worden?
In de encyclopedie vind ik hier ook niets over.
Wellicht iemand hier ervaring mee?
Goet, Kees
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26822
Re: rail spatting
«
Reactie #1 Gepost op:
29 June 2015, 21:43:44 »
Je kunt er aan rekenen. De meeste rails zijn van nieuwzilver, en dat heeft een uitzettingscoefficient van 17 per miljoen per graad.
In het extreme geval is het temperatuurverschil 40 graden, dus per meter is dat 17*40/1000000 = 0,00068 meter = 0,68 mm
Bij flexrails kun je dus tussen twee lengtes 0,7 mm aanhouden. Maar dat is dus als het bij het leggen 0 graden is. Bij 20 graden is de helft genoeg, en als je tijdens een hittegolf rails legt kun je ze gewoon tegen elkaar leggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: rail spatting
«
Reactie #2 Gepost op:
29 June 2015, 21:44:16 »
In principe zou bij langere stukken (flexrail) een speling van 1 mm wel voldoende zijn, HO rails
groeit niet zo hard als 1:1 spoor
Mvg,
Tis
Gelogd
********
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26822
Re: rail spatting
«
Reactie #3 Gepost op:
29 June 2015, 21:59:07 »
Nou Tis, H0 rails zijn meestal van nieuwzilver en de uitzettingscoëfficiënt daarvan is groter dan van staal. Dus H0 rails groeien relatief harder. Maar in het grootbedrijf houden ze een groter temperatuurbereik aan, ik dacht van -20 tot +50 graden. Dus het eindresultaat per meter zal ongeveer gelijk zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 168
Dijks boemeltje
Re: rail spatting
«
Reactie #4 Gepost op:
29 June 2015, 22:20:37 »
Klaas en Tis, bedankt voor de reactie.
Het zijn gelukkig veel cijfers achter de komma.
De kamer kan ik normaal op zo'n 20 'a 22 graden houden, wordt
als de zomer doorzet wellicht wat hoger.
wanneer ik met een voelermaat bij iedere las 0,5 mm aanhoud
zit ik wel op het goede spoor.
Vr, gr. Kees
Gelogd
Mark D.
Offline
Berichten: 1208
Re: rail spatting
«
Reactie #5 Gepost op:
30 June 2015, 11:23:55 »
Ach, als de ondergrond een beetje synchroon mee werkt is er niks aan de hand
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26822
Re: rail spatting
«
Reactie #6 Gepost op:
30 June 2015, 11:40:12 »
Inderdaad, het hout zet ook uit als het warmer wordt. Maar veel minder dan metaal.
Dus je moet er wel degelijk rekening mee houden. En dat is niet alleen theorie, ik heb spoorspatting in de praktijk al meegemeekt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MMTB
Offline
Berichten: 970
Re: rail spatting
«
Reactie #7 Gepost op:
30 June 2015, 12:13:14 »
Ik heb in de schaduwstation van mijn beursbaan destijds ook last gehad van spoorspatting en 1 zaagsnede per meter was al voldoende om uitzetting tegen te gaan. Op beurzen lopen de temperaturen vaak hoog op en als je dan ook nog eens de zon erbij heb van een raam, dan kom je op zoldertemperaturen uit.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
funtrucker
Offline
Berichten: 54
Re: rail spatting
«
Reactie #8 Gepost op:
30 June 2015, 16:21:21 »
Je kunt ook alle rails gewoon stijf tegen elkaar aan maken/solderen, en dan waar de blokken eindigen en/of beginnen (of zoveel meer als nodig is) een diagonale snede erin slijpen met de dremel, dan klappert het ook minder.
Zo doen wij het en het werkt prachtig mooi..
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26822
Re: rail spatting
«
Reactie #9 Gepost op:
30 June 2015, 16:48:52 »
En hoe isoleer je dan zo'n diagonale snede?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1483
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: rail spatting
«
Reactie #10 Gepost op:
30 June 2015, 16:54:55 »
Gewoon opvullen met een klein stripje styreen of iets anders zoals je een normale snede zou opvullen.
Als het goed is maak je die 2 sneden ook op dezelfde plaats in je spoor, met het middelpunt van de snede haaks over de as van het spoor.
Als je er met een wiel overrijdt maak je sowieso een kortstondige sluiting.
«
Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 16:57:02 door Frans Peeters
»
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26822
Re: rail spatting
«
Reactie #11 Gepost op:
30 June 2015, 16:59:26 »
Inderdaad, en met een loc maak je een iets langduriger sluiting. Maar je zal vanwege de detectie toch moeten isoleren, en dat lijkt me bij een diagonale snede iets lastiger dan bij een haakse.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
funtrucker
Offline
Berichten: 54
Re: rail spatting
«
Reactie #12 Gepost op:
30 June 2015, 17:10:23 »
De snede is niet precies 45 graden, wel een stukje minder, en met de dremel heb je ook gauw een voegje van 1,5 mm.
Nu rijden wij (nog) analoog, dit werkt goed, maar de bedoeling is dat het wel digitaal wordt.
Maar dat maakt toch niets uit?
Alles gaat dan bij ons via bezetmelders, ook de wisselstraten.
Of zien wij iets over het hoofd nu?
Wat bedoelen jullie met kortsluiting?
Gelogd
Kees Hoeks
Offline
Berichten: 168
Dijks boemeltje
Re: rail spatting
«
Reactie #13 Gepost op:
30 June 2015, 17:27:58 »
Styreen is toch vrij hard, kan de eventuele uitzetting dit opvangen?
Wanneer de rail onder een hoek is doorgezaagd heb je denk toch zo'n
1 'a 1,5 cm rail die sluiting kan veroorzaken bij gelijkspoor dan treed m.l.
de beveiliging in werking. Of rijdt je wisselstroom?
gr, Kees
Gelogd
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: rail spatting
«
Reactie #14 Gepost op:
05 July 2015, 15:45:00 »
Handig onderwerp om rekening mee te houden
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
rail spatting