Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door henk
Vandaag om 08:09:28
Inscannen of tekenen door moonlicht
Vandaag om 07:47:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door defender
Vandaag om 07:45:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 06:49:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 06:45:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Esu Loksound - NS Wadloper? door Sven
Vandaag om 01:06:26
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 00:41:44
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
20 August 2025, 23:28:59
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
20 August 2025, 23:21:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
20 August 2025, 23:18:32
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
20 August 2025, 23:12:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
20 August 2025, 20:38:09
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
RhB H0m, Albulisch door Joz
20 August 2025, 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 August 2025, 14:28:36
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
  

Auteur Topic: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912  (gelezen 23210 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Gepost op: 11 November 2014, 00:08:49 »
Als een kleine 'side-dish' op de Haagse Modelbouw Club tussen diverse grotere projecten hebben we (Robert Baaij, Rob Dobbe en ondergetekende) een standaard Piko koelwagen omgewerkt tot een koelwagen van de in Hoek van Holland gevestigde vleesimporteur Vianda.
Afgezien van een paar kleine toevoegingen aan de wagen bestaat dit project in hoofdzaak uit overspuiten en het aanbrengen van transfers. De transfers zijn voor de club gemaakt door Rob Dobbe.



Hieronder iets meer over de achtergronden en de verbouwing.

Vianda

In 1876 werd in Düsseldorf een firma in ertsen opgericht, de firma Wm. Müller&Co. In 1889 kwam daar een Nederlandse dochteronderneming bij. In tussentijd was de firma uitgebreid met een cargadoors-, expeditie- en rederijbedrijf.  De leiding van het Nederlandse bedrijf kwam in handen van Anton Kröller en deze zou de firma tot een wereldwijd opererende mijnbouw- en scheepvaartonderneming maken. Hij trouwde met Helène, een dochter van Müller. Zij zou, rijk voorzien van kapitaal, het beroemde Kröller-Müller museum oprichten.

In de jaren vlak voor de Eerste Wereldoorlog ging Kröller zich ook interesseren voor de verscheping van Argentijns graan en vlees, de twee belangrijkste exportproducten van dit land. Hiertoe richtte hij twee dochterondernemingen op, de Compañia Mercantil Argentina en de Vianda. Deze laatste dochteronderneming was speciaal opgezet voor de verscheping van ingevroren vlees in koelschepen.
In het begin werd het ijs voor het koelhuis uit Noorwegen gehaald, als de retourlading van Müller’s ijzererts schepen naar Noorwegen.

Vianda werd een belangrijke speler in Hoek van Holland en kreeg zelfs zijn eigen steiger. De naam ‘Vianda-steiger’ bestaat nog steeds.

De eerste openbare vermelding van Vianda is in het Utrechts Nieuwsblad van 1 april 1912, waarin wordt aangekondigd, dat bij wijze van proef bevroren vlees voor binnen- en buitenlands gebruik uit Argentinië wordt geïmporteerd. Dat jaartal strookt goed met de introductie van nieuwe koelwagens bij de HSM.

De koelwagens
In 1912 kwam een drietal koelwagens bij de HSM in dienst die werden gehuurd ten behoeve van de ‘NV Maatschappij voor Verduurzaamde Levensmiddelen “Vianda”.
De verhuurder was de Deutsche Waggon-Leihanstalt AG (DWLA) te Brühl. DWLA was in die jaren de belangrijkste leverancier van vooral geïsoleerde wagons en zij leverde deze in heel Europa.

Met een draagvermogen van 12,5 ton waren de 911 en 912 gebouwd door het Düsseldorfer Eisenbahn Bedarf te Düsseldorf, terwijl de 913 al in 1905 gebouwd was door Waggonfabrik Uerdingen, eveneens in Düsseldorf. Bij de HSM kregen zij de nummers 11911 – 11913.

Bronnen: A. Dekker, biografie Anton Kröller (te verschijnen, voorjaar 2015)
'Modelpraat', clubblad van de modelspoorclub De Hoekse Lijn, Hoek van Holland; zomer 2012 en winter 2012/13

De Verbouwing

Het uitgangspunt voor deze verbouwing is een standaard Piko H0 model van een Duitse koelwagen oud model, bv. 'Bierwagen Gessner', catalogus no. 544 350. Elke andere kleurvariant is even goed bruikbaar. Vergelijkbare koelwagens van andere merken zijn ongetwijfeld ook bruikbaar.

De verschillen tussen de Piko wagen de Vianda-wagen zijn afgezien van de kleur en opschriften minimaal. De belangrijkste zijn de extra balk onder de middendeur en de luchthappers links- en rechtsboven aan de beide zijwanden.

De verbouwing begint met de volledige demontage van de wagen.

Onderstel
Het onderstel wordt gedemonteerd, en de zichtbare delen zijdemat zwart gespoten. De wielen kunnen vervangen door exemplaren van MK Modelbouwstudio, die smaller en fijner zijn en dus een realistischer aanblik geven (spaakwiel 11,5 mm, bestelnummer 870).

Bak
Alle aangezette onderdelen zijn van de bak verwijderd. Bij mij kwamen niet alle handgrepen intact van de wagen af maar dat is geen ramp; ze kunnen later van messing draad 0,5 mm of 0,3 mm worden bijgemaakt.
De gaten van de handgrepen in de laaddeuren heb ik met plamuur gevuld en gladgemaakt (glasvezelstift). De toegevoegde balk onder de deur (zie de foto) is gemaakt uit een horizontaal deel styreen van 1 mm dik, 15x1 mm, en twee verticale delen 0,5 mm dik, 1x3 mm. Hiervan steekt de onderste 1 mm onder de horizontale balk uit; ter versteviging wordt daarom een stukje van 1x1x1 mm styreen achter het uitstekende deel geplakt. Lijmen met plasticlijm of twee-compontentenlijm. Secondenlijm is af te raden omdat deze vrijwel direct vast zit en geen tijd geeft om de onderdelen op precies de goede plaats te schuiven.

De luchthappers heb ik gemaakt van dun alumninium van een oud floppy-schijfje. Dit kan met een Stanleymes of stevig afbreekmes worden gesneden (maak elke snee in 2 of 3 'gangen'). Zie de foto; de happer wordt gevouwen uit een plaatje van ca. 6x7 mm waarin de vouwlijnen met een mes worden voorgekrast, waarna de hoeken met een platte-bektang worden omgezet. De vorm is uit de foto's te halen. De omgevouwen randen die de 'dikte' van de happer bepalen en waarmee hij tegen de zijwand zal worden gelijmd, moeten zodanig worden bijgevijld dat ze weer een rechte lijn vormen die tegen de zijwand aan komt. De bedoelde dikte is 1mm of iets minder.



Spuiten en transfers
Omdat de glasinzet in het remhuis niet gedemonteerd kan worden, moeten deze ramen worden afgeplakt met stukjes schilderstape of Tamiya-afplaktape. Het zwarte vierkant met opschriften links onder aan de zijwand heb ik ook afgeplakt. Dan primerlaag, vervolgens wit (Revell SM 301). Het dak is voorzien van een mastiek-imitatie van fijn schuurpapier (korrel 400). De beide dakluiken voor het koelijs zijn grijs.
   Hierna kwamen de transfers erop, naar voorbeeld van de grootbedrijffoto, op de hiervoor bekende manier. Op elke kopwand komt links- en rechtsboven een wagennummer. Dan zijdematte vernis. Als laatste zullen de handgrepen weer aangebracht, resp. bijgemaakt worden.



« Laatst bewerkt op: 11 November 2014, 00:25:55 door janw »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2014, 01:28:51 »
Ik weet dat HIER opgetekend uit herinnering van iemand is dat de belettering zo moet zijn als nu op jouw decal is uitgevoerd, maar op de zwart-wit foto zie ik toch echt letters met een vermoedelijk rode kleur, een witte omlijning en een zwarte schaduw.

De koelvinnen zijn gaaf gemaakt. DIT model heeft laffe decals daarvoor.  :)
« Laatst bewerkt op: 11 November 2014, 01:30:24 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2014, 09:10:38 »
Leuk project! Die luchthappers zijn echte toppers Jan!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2014, 09:17:21 »
Ziet er leuk uit! Prachtige variant op de Piko's die vaak hetzelfde zijn.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2014, 09:36:05 »
Ziet er goed uit Jan  (y) (y)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2014, 09:54:49 »
Leuk project. Mooi resultaat  (y)
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Team Mitropa - OHMB
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2014, 10:24:22 »
Dat wordt een knap wagentje zo, leuk gedaan met die extra luchthappers. Ik had even twijfels bij jullie idee met schuurpapier op het dak, op het origineel echter zie je ook de dakbedekking wat uitsteken, dus het is nota bene een verbetering (y)
De Piko is toch een aardige basis voor een HSM/NS koelwagentje, alleen het remmershuis zou eigenlijk vervangen moeten worden.
Ik heb bij mijn koelwagentjes met een hele lichte wash het plankenmotief wat benadrukt, dat haalt het plastiekerige wit er een beetje af.

RETROBAHN A.G.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2014, 10:26:50 »
top wagentje (y)

grt,
Marcel

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2014, 12:37:34 »
Dank voor de reacties allemaal!
@Ingenium: hoe weet je nu zo zeker dat het centrale deel van die letters op de foto rood is? Het blijft een zw/w foto...
De publicatie van De Hoekse Lijn waar je naar verwijst is hiervoor trouwens inderdaad gebruikt, zie boven.

Overigens zulllen we een beperkt aantal van de decal-sets komende zaterdag (15 nov. 2014) op de open dag van de Haagse Modelbouw Club verkopen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2014, 12:47:44 »
of het rood is of een andere kleur zul je van die foto niet meer te weten komen, maar de schaduw lijkt donkerder te zijn dan de letter zelf...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #10 Gepost op: 11 November 2014, 13:24:07 »
Dat zou inderdaad zo kunnen zijn, maar duidelijk is anders. Wat dat betreft is de inhoud van die herinnering duidelijker: "De kleurstelling met de rode schaduwkanten van de letters". Anderzijds kan zo'n herinnering vertekend zijn. Onze 'reconstructie' volgt in elk geval die herinnering .

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11658
    • Mijn fotoarchief
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #11 Gepost op: 11 November 2014, 13:30:17 »
Herinneringen zijn notoir onbetrouwbaar. Maar bij gebrek aan beter (lees: kleurenfoto's uit deze periode) zullen we het er mee moeten doen.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2014, 18:29:41 »
.....De Piko is toch een aardige basis voor een HSM/NS koelwagentje, alleen het remmershuis zou eigenlijk vervangen moeten worden.....

Bessel,  kun je vertellen wat er niet (helemaal) klopt aan het remmershuis?
Als ik 't goed zie, heb jij het op jouw wagentje ook niet veranderd?
Wim

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #13 Gepost op: 11 November 2014, 18:39:48 »
Het remmershuisje van de wagen is niet correct. Deze zou een puntdak moeten hebben ipv een bol dak, zoals ook te zien is op de eerste foto.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: HSM koelwagen 'VIANDA' 1912
« Reactie #14 Gepost op: 11 November 2014, 18:42:24 »
Duidelijk!  Ik had het zelf kunnen zien  ;D ;D