Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 10:31:04
Raadplaatje
door
tothebeach
Vandaag
om 10:18:04
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 10:03:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:57:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Jean
Vandaag
om 09:41:01
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
iarnrod
Vandaag
om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's
door
chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: VTG ketelwagens in Loolaan-trein (gelezen 5752 keer)
verst107
Offline
Berichten: 343
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Gepost op:
27 May 2012, 10:14:45 »
In 1982 of 1983 fotografeerde ik op Gv deze VTG ketelwagen. Ik meen in de tekst rechts op de ketel 'Loolaan' te ontwaren, wat zou betekenen dat deze wagen van/naar het NAM olieveld in Den Haag reed (Loolaan).
Ik ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit type wagen (in andere topics kom ik wel andere NAM-wagens tegen van o.a. Piko/Liliput, maar die zijn van een ouder type) en of dit type wagen in model is uitgebracht
Op de foto staat verder nog:
VTG Hamburg
33 80 787 6 117-2
Thanks alvast, Cornelis
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5564
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #1 Gepost op:
27 May 2012, 11:16:37 »
Dat stond er dus op. Je veronderstelling is juist.
Gelogd
Groet, Frank
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 May 2012, 11:34:59 »
Volgens mij is de wagon zoals op de foto nog niet in model verschenen. Heb snel nog gezocht naar informatie (Ik ben er eigenlijk zelf ook nieuwsgierig naar.) maar nog niet gevonden. De wagon op de foto werd dus inderdaad gebruikt voor olievervoer van Den Haag naar beurtelings Vlaardingen of Pernis. (Gevonden op Feyenoordse Meesters overigens.) Nu doemt er bij mij gelijk een vraag op, de wagens naar Schoonebeek, hadden die dan op de ketel Schoonebeek staan of werden de wagens bestemd voor olie door elkaar gebruikt? (Hoewel ik in mijn puberjaren best wel een olietrein heb gezien heb ik er destijds niet opgelet...)
Mvg. Gert
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #3 Gepost op:
27 May 2012, 21:18:53 »
Het opschrift "Depot Den Haag H.S. (Loolaan)" zegt alleen dat de wagon aan de Loolaan in depot (onderhoud) is, niet waar de wagon ingezet wordt. Met betrekking tot de inzet is het opschrift er boven interessanter: "Verhuurd aan NAM te Assen". Hieruit blijkt dat de wagen op dit moment in dienst is van de NAM en dus naar believe door de NAM ingezet kan worden (binnen de toelatingen van de wagon). De wagon kan dus net zo goed in het vervoer vanaf de Loolaan als vanuit Schoonebeek ingezet worden. Alleen als de wagons van Schoonebeek ergens anders in depot waren, zou uit het opschrift af te leiden zijn dat deze specifieke wagon uitsluitend voor het vervoer vanaf de Loolaan gebruikt werd, maar dat laat ik graag aan de profs over.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Arjan6511
Offline
Berichten: 4719
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #4 Gepost op:
28 May 2012, 08:56:07 »
Waar een wagen in depot is staat niet gelijk aan waar de wagen in onderhoud is.
Groot onderhoud werd alleen in Amersfoort uitgevoerd, klein onderhoud en reparaties (buffers smeren e.d.) veelal langs de lijn.
Wagens met een depotstation waren/zijn gereserveerd voor een specifiek vervoer, waarvoor in sommige gevallen ook aanpassingen aan de wagens nodig waren. Het op de wagen aangegeven depotstation is het vertrekstation van de eerste goederentrein waarin de beladen wagens zijn opgenomen.
Achterliggende gedachte is het sneller terug krijgen van de geloste wagens, met name bij `losse` wagens in bonte treinen niet onbelangrijk, en het daarmee efficienter inzetten. Bij wagens met een specifieke aanpassing is dit natuurlijk niet onbelangrijk, het moet ook voorkomen dat de wagen `wild` wordt ingezet.
Bij wagens eigendom van de NS zelf werd na de wagencode de toevoeging `-y` gebruikt.
2 voorbeeldjes:
Ucs-y: Bollenwagen depot Delfzijl voor vervoer van soda
Hbs-y: Aangepaste werkspoor Hbis (verwijderen dakventilatoren en vastzetten buitenste 2 deuren) voor vervoer van sigaretten vanaf Roosendaal, dus depot Roosendaal.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein