Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:45:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
  

Auteur Topic: Kruiswissel  (gelezen 18091 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Kruiswissel
« Gepost op: 23 March 2012, 19:50:40 »
Ik heb een probleempje:
ik moet een kruiswissel plaatsen op mijn baan, maar ik kom ruimte tekort.
De meeste railboeren gaan uit van 1,5 maal de normale spoorafstand, en zoveel ruimte heb ik niet tussen lokloods en achtergrond.
Ik wil het hele verhaal binnen de normalespoorafstand prutsen.
Piko A-Gleis, spoorafstand 62mm
Nu vraag ik me af,of ik zelf iets kan maken.
Iemand hier ervaring mee?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2012, 20:57:47 »
Hendrik jan,

Ik heb er zelf 1 gemaakt van 4 roco wissels (oud 2,5 mm.......0 en een kruising  30 graden.
Ik zal van het weekeinde proberen voor je op te zoeken en dan even beschrijven hoe ik hem gemaakt heb.
Hij ligt nog niet vast op de baan,maar is wel als getest in een proefstukje met mijn meest vervelende rijtuigen.

Ronald
Ronald Brandt

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2012, 00:06:16 »
Hallo Hendrik-Jan,

ik heb er wel een van profirails (fleischmann dus). Deze gaat zelfs over drie sporen, links onder is dus een engels wissel. Kwestie van zagen.



groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2012, 14:17:12 »
En hoe groot is dan je hart-op-hart afstand? Want dat is mijn probleem: ruimtegebrek.
Ik zat zelf te denken aan het verzagen van Piko-wissels, en dan combineren met een 24°-kruising van peco...
Als ik de piko-wissels ver genoeg terugsnoei, hebben ze een wisselhoek van ca 12°, en zou het net binnen de standaard h-o-h afstand moeten blijven. Allemaal theorie. Ik ben benieuwd naar jullie praktijk!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re:Kruiswissel
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2012, 15:06:43 »
Hoi waarom neem je niet een kruiswissel van peco zelf?
Die hebben ze ook!

Richard

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2012, 18:36:54 »
Bij de fleischmann profi lukt het net om de gewone railgeomatrie van een enkele wisselverbinding te krijgen, weet even niet uit het hoofd hoeveel mm dat is (67?). Dat is dan wel de uiterste stand. Met Piko rails heb ik helaas geen ervaring. Er is dus maximaal gezaagd aan zowel de wissels als aan de kruising.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2012, 13:27:18 »
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een kwestie van doen.
Dank voor alle tips.
Vandeweek maar eens aan de slag hiermee.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2012, 22:06:50 »
Draadjesvolgers,

Zoals beloofd een verhaaltje en wat foto's over de door mij gebouwde kruiswissel met 4 roco standaard wissels en een 30 graden kruising van onbekend fabrikaat (beurskoopje € 1.00 ).

Het oorspronkelijke idee was met de wissels en een zelf te bouwen kruising de kruiswissel te bouwen en ik had de kruising alleen als voorbeeld en passtuk aangeschaft. Tijdens het passen, meten en bedenken hoe onstond steeds meer het idee dat het met de standaard kruising ook moest lukken.
Als eerste overzichts fotot's van de boven en onderzijde:


Zoals jullie zien zijn de rechtdoorgaande sporen niet helemaal recht, maar omdat deze bedoeld is voor het schaduwstation en de treinen er geen hinder van ondervinden is dat niet erg,

Voor de stevigheid en om de hoek van de wissels niet verder te verkleinen heb ik de lange afbuigende railstaaf van de wissels op maximale lengte ingekort en in de bielzenmat van de kruising tot aan het puntstuk daar geschoven.


Voor de andere rails heb ik de stukken van de kruising ingekort en in de bielzenmat van de wissel geschoven. Het voordeel hiervan was weer zolang mogelijke stukken en de hoek waar ze in de kruising bij elkaar komen klopt ook nog steeds.

Hierna heb ik de passtukjes voor de rechtdoorgaande sporen op maat gemaakt en ingeschoven.

Als laatste zijn alle rails met secondelijm op de bielzenmatten gefixeerd en zijn de doorgaande sporen aan elkaar gesoldeerd.

De strekking van het verhaal: je moet het gewoon een keer (durven) doen.
Desnoods een keer op een beurs wat echt goedkoop knutselmateriaal kopen ( ligt meestal in dozen half verstopt onder de tafels) om daarmee te oefenen.

Mijn volgende kruiswissel wordt ongetwijfeld beter, mooier en misschien wel geschikt voor de bovenverdieping.

Met groetjes   Ronald

PS, op vragen wordt altijd geantwoord, maar dit kan soms wat langer op zich laten wachten
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 12:51:00 door Ronald Brandt »
Ronald Brandt

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Kruiswissel
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2012, 23:15:31 »
Hoi Ronald,

Interessant projectje! Leuk als dat dan uiteindelijk allemaal goed uitpakt.
Ik heb iets vergelijkbaars, maar veel simpeler gemaakt op mijn proefbaantje. Aangezien de rail-op-rail afstand veel groter was, heb ik geen wissels hoeven te mishandelen.

Zie ook mijn bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38844.msg667495.html#msg667495.

Ik ben momenteel bezig met de aansturing van de wissels, maar ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar alle vier wissels gelijktijdig om te zetten, daar mijn trafotje dat blijkbaar niet trekt.
Hoe had jij dat in gedachte? Ik was van plan ze alle vier tegelijk te schakelen, maar voor elke wissel apartje terugmelding met duo-LEDjes, volgens het JaJo princiepe.

Groet,
Harm

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2012, 12:49:32 »
Harm,

Mijn wissels wodren nu nog stuk voor stuk met een soort van drukknopsysteem omgezet.
In de toekomst wordt dat in Koploper via een OC32 decoder 63 combi.
Dan wodt er maar 1 rijweg per keer , dus maximaal 2 wissels geschakeld. Volgens mij moet dat dan lukken.

Ook zie ik dat ik een wat ander type wisselaandrijvingen heb die ten opzichte van die van jou wat minder stroom verbruiken.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 12:52:40 door Ronald Brandt »
Ronald Brandt

b loc

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2012, 19:50:27 »
« Laatst bewerkt op: 28 March 2012, 19:57:13 door b loc »

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #11 Gepost op: 28 March 2012, 21:28:21 »
Mathias,

Ook heel mooi. Vooral ondat deze nog wat compacter zijn en met engelse wissels.
Voor de eerste keer was dat voor mij toch nog wat te hoog gegrepen.

Ronald
Ronald Brandt

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Kruiswissel
« Reactie #12 Gepost op: 28 March 2012, 21:51:25 »
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/

 (y) (y) MOOI! Mathias, wordt dit Eindhoven in model ofzo (daar ligt immers aan de oostkant ook zoiets...) ;)

Ik krijg weemoedige herinneringen aan de boekjes van Ing. H.F. Enter die verwoede pogingen deed om het Germanisme "dubbel kruiswissel" (Doppelte Kreuzungsweiche) uit te bannen: hij publiceerede een foto van dit complex op Ehv en wilde weten hoe dit dan te betitelen: Vierdubbel-Kruiswissel-met-kruising??

Succes en groet
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

b loc

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #13 Gepost op: 28 March 2012, 23:22:57 »
Bedankt voor de complimenten.
Dit zou Brussel Zuid moeten worden maar enkel de tunnelkant.
Ik heb deze avond de laatste gemaakt en hier zijn de foto's om deze te maken.
1 Leg de wissels op elkaar zoals ze moeten liggen.
2 zaag rail per rail af. Eerst de wissels tegen elkaar ( omgeveer 8 mm)
3 zaag het kruis ( K30) eens 1 zijde gedaan zijn de 3 andere zijden gelijk. De bielzen nog niet inkorten.
4 Doe dit nu met de wissel maar stuk voor stuk. Opgelet: bij de K15 zijn de rail verbonden met een stukje koper.
5 Nu mag je de bielzen inkorten.
6 Soldeer steeds aan de buitenkant en vergeet de blokken niet voor automatisch te kunnen rijden.

http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024985781/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024988771/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878888210/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024991443/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878890858/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024993159/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878892750/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878893600/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024995819/in/photostream


Veel succes met het bouwen.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2012, 23:50:39 door b loc »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #14 Gepost op: 28 March 2012, 23:30:31 »
Dat lukt dus niet....een link naar de C-schijf

Marc

PS wel mooie wisselstraten
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper