Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 20:04:41
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:23:37
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:03:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
  

Auteur Topic: Kruiswissel  (gelezen 18778 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Kruiswissel
« Gepost op: 23 March 2012, 19:50:40 »
Ik heb een probleempje:
ik moet een kruiswissel plaatsen op mijn baan, maar ik kom ruimte tekort.
De meeste railboeren gaan uit van 1,5 maal de normale spoorafstand, en zoveel ruimte heb ik niet tussen lokloods en achtergrond.
Ik wil het hele verhaal binnen de normalespoorafstand prutsen.
Piko A-Gleis, spoorafstand 62mm
Nu vraag ik me af,of ik zelf iets kan maken.
Iemand hier ervaring mee?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2012, 20:57:47 »
Hendrik jan,

Ik heb er zelf 1 gemaakt van 4 roco wissels (oud 2,5 mm.......0 en een kruising  30 graden.
Ik zal van het weekeinde proberen voor je op te zoeken en dan even beschrijven hoe ik hem gemaakt heb.
Hij ligt nog niet vast op de baan,maar is wel als getest in een proefstukje met mijn meest vervelende rijtuigen.

Ronald
Ronald Brandt

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2012, 00:06:16 »
Hallo Hendrik-Jan,

ik heb er wel een van profirails (fleischmann dus). Deze gaat zelfs over drie sporen, links onder is dus een engels wissel. Kwestie van zagen.



groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2012, 14:17:12 »
En hoe groot is dan je hart-op-hart afstand? Want dat is mijn probleem: ruimtegebrek.
Ik zat zelf te denken aan het verzagen van Piko-wissels, en dan combineren met een 24°-kruising van peco...
Als ik de piko-wissels ver genoeg terugsnoei, hebben ze een wisselhoek van ca 12°, en zou het net binnen de standaard h-o-h afstand moeten blijven. Allemaal theorie. Ik ben benieuwd naar jullie praktijk!

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re:Kruiswissel
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2012, 15:06:43 »
Hoi waarom neem je niet een kruiswissel van peco zelf?
Die hebben ze ook!

Richard

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2012, 18:36:54 »
Bij de fleischmann profi lukt het net om de gewone railgeomatrie van een enkele wisselverbinding te krijgen, weet even niet uit het hoofd hoeveel mm dat is (67?). Dat is dan wel de uiterste stand. Met Piko rails heb ik helaas geen ervaring. Er is dus maximaal gezaagd aan zowel de wissels als aan de kruising.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Kruiswissel
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2012, 13:27:18 »
Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een kwestie van doen.
Dank voor alle tips.
Vandeweek maar eens aan de slag hiermee.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2012, 22:06:50 »
Draadjesvolgers,

Zoals beloofd een verhaaltje en wat foto's over de door mij gebouwde kruiswissel met 4 roco standaard wissels en een 30 graden kruising van onbekend fabrikaat (beurskoopje € 1.00 ).

Het oorspronkelijke idee was met de wissels en een zelf te bouwen kruising de kruiswissel te bouwen en ik had de kruising alleen als voorbeeld en passtuk aangeschaft. Tijdens het passen, meten en bedenken hoe onstond steeds meer het idee dat het met de standaard kruising ook moest lukken.
Als eerste overzichts fotot's van de boven en onderzijde:


Zoals jullie zien zijn de rechtdoorgaande sporen niet helemaal recht, maar omdat deze bedoeld is voor het schaduwstation en de treinen er geen hinder van ondervinden is dat niet erg,

Voor de stevigheid en om de hoek van de wissels niet verder te verkleinen heb ik de lange afbuigende railstaaf van de wissels op maximale lengte ingekort en in de bielzenmat van de kruising tot aan het puntstuk daar geschoven.


Voor de andere rails heb ik de stukken van de kruising ingekort en in de bielzenmat van de wissel geschoven. Het voordeel hiervan was weer zolang mogelijke stukken en de hoek waar ze in de kruising bij elkaar komen klopt ook nog steeds.

Hierna heb ik de passtukjes voor de rechtdoorgaande sporen op maat gemaakt en ingeschoven.

Als laatste zijn alle rails met secondelijm op de bielzenmatten gefixeerd en zijn de doorgaande sporen aan elkaar gesoldeerd.

De strekking van het verhaal: je moet het gewoon een keer (durven) doen.
Desnoods een keer op een beurs wat echt goedkoop knutselmateriaal kopen ( ligt meestal in dozen half verstopt onder de tafels) om daarmee te oefenen.

Mijn volgende kruiswissel wordt ongetwijfeld beter, mooier en misschien wel geschikt voor de bovenverdieping.

Met groetjes   Ronald

PS, op vragen wordt altijd geantwoord, maar dit kan soms wat langer op zich laten wachten
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 12:51:00 door Ronald Brandt »
Ronald Brandt

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Kruiswissel
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2012, 23:15:31 »
Hoi Ronald,

Interessant projectje! Leuk als dat dan uiteindelijk allemaal goed uitpakt.
Ik heb iets vergelijkbaars, maar veel simpeler gemaakt op mijn proefbaantje. Aangezien de rail-op-rail afstand veel groter was, heb ik geen wissels hoeven te mishandelen.

Zie ook mijn bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38844.msg667495.html#msg667495.

Ik ben momenteel bezig met de aansturing van de wissels, maar ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar alle vier wissels gelijktijdig om te zetten, daar mijn trafotje dat blijkbaar niet trekt.
Hoe had jij dat in gedachte? Ik was van plan ze alle vier tegelijk te schakelen, maar voor elke wissel apartje terugmelding met duo-LEDjes, volgens het JaJo princiepe.

Groet,
Harm

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2012, 12:49:32 »
Harm,

Mijn wissels wodren nu nog stuk voor stuk met een soort van drukknopsysteem omgezet.
In de toekomst wordt dat in Koploper via een OC32 decoder 63 combi.
Dan wodt er maar 1 rijweg per keer , dus maximaal 2 wissels geschakeld. Volgens mij moet dat dan lukken.

Ook zie ik dat ik een wat ander type wisselaandrijvingen heb die ten opzichte van die van jou wat minder stroom verbruiken.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 March 2012, 12:52:40 door Ronald Brandt »
Ronald Brandt

b loc

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2012, 19:50:27 »
« Laatst bewerkt op: 28 March 2012, 19:57:13 door b loc »

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Kruiswissel
« Reactie #11 Gepost op: 28 March 2012, 21:28:21 »
Mathias,

Ook heel mooi. Vooral ondat deze nog wat compacter zijn en met engelse wissels.
Voor de eerste keer was dat voor mij toch nog wat te hoog gegrepen.

Ronald
Ronald Brandt

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Kruiswissel
« Reactie #12 Gepost op: 28 March 2012, 21:51:25 »
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878323570/

 (y) (y) MOOI! Mathias, wordt dit Eindhoven in model ofzo (daar ligt immers aan de oostkant ook zoiets...) ;)

Ik krijg weemoedige herinneringen aan de boekjes van Ing. H.F. Enter die verwoede pogingen deed om het Germanisme "dubbel kruiswissel" (Doppelte Kreuzungsweiche) uit te bannen: hij publiceerede een foto van dit complex op Ehv en wilde weten hoe dit dan te betitelen: Vierdubbel-Kruiswissel-met-kruising??

Succes en groet
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

b loc

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re:Kruiswissel
« Reactie #13 Gepost op: 28 March 2012, 23:22:57 »
Bedankt voor de complimenten.
Dit zou Brussel Zuid moeten worden maar enkel de tunnelkant.
Ik heb deze avond de laatste gemaakt en hier zijn de foto's om deze te maken.
1 Leg de wissels op elkaar zoals ze moeten liggen.
2 zaag rail per rail af. Eerst de wissels tegen elkaar ( omgeveer 8 mm)
3 zaag het kruis ( K30) eens 1 zijde gedaan zijn de 3 andere zijden gelijk. De bielzen nog niet inkorten.
4 Doe dit nu met de wissel maar stuk voor stuk. Opgelet: bij de K15 zijn de rail verbonden met een stukje koper.
5 Nu mag je de bielzen inkorten.
6 Soldeer steeds aan de buitenkant en vergeet de blokken niet voor automatisch te kunnen rijden.

http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024985781/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024988771/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878888210/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024991443/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878890858/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024993159/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878892750/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/6878893600/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/78346816@N04/7024995819/in/photostream


Veel succes met het bouwen.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2012, 23:50:39 door b loc »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Kruiswissel
« Reactie #14 Gepost op: 28 March 2012, 23:30:31 »
Dat lukt dus niet....een link naar de C-schijf

Marc

PS wel mooie wisselstraten
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper