Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 20:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:37:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 94321 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #90 Gepost op: 11 November 2009, 21:26:36 »
heerlijk die ouwe meuk
ik heb de liliput versie omgebouwd
en nog een schapenhok kit liggen
mvg jan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #91 Gepost op: 11 November 2009, 22:25:14 »
Karton doet-t ook


Ik heb ook zo'n Lilliput ex-Staatsspoor exemplaar, door iemand licht geweathered, en die heeft best wat.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #92 Gepost op: 11 November 2009, 22:36:41 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #93 Gepost op: 11 November 2009, 23:03:30 »
Nou dit dan!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #94 Gepost op: 11 November 2009, 23:04:16 »
Mwoah, gaat wel...

Overigens, Floortje, ik kan geen NCS C10 met remmershuisje ontdekken. Dat word teveel veranderen om er met alle geweld een ex-NCS van te maken. Dus dan blijft het maar een gemankeerd ss-ertje...
« Laatst bewerkt op: 11 November 2009, 23:11:44 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #95 Gepost op: 11 November 2009, 23:15:02 »
Mwoah, gaat wel...
Oh... jammer. Zal ik het voor je weggooien?  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 November 2009, 23:42:32 door janw »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #96 Gepost op: 11 November 2009, 23:18:39 »
Jan, draaistellen ook van karton, of naar de styreen gegrepen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2009, 23:32:29 »
gecompenseerd binnenwerkje van messing, wielen MK, buitenbekleding karton, beetje koperdraad voor de veren etc. Ik moet ze nog steeds donkergrijs of zwart maken, maar ik vind ze stiekem zo veel leuker.


Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #98 Gepost op: 12 November 2009, 17:10:32 »
terecht, daar heb ik ook nogal eens last van  ;D

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
  • Eschburg
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #99 Gepost op: 13 November 2009, 19:40:37 »
Hallo Ewout,

hierbij nog een plaatje van het Liliput-model



en ik heb ook ooit een tweeasser van Sabro Models gebouwd.



ik weet alleen niet zeker of deze ook in reizigerstreinen zaten of alleen voor goederentreinen.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #100 Gepost op: 13 November 2009, 19:56:21 »
Da's een ex-HSM bagagewagen. Uit de tijd van de 2-assers, dus reed ie ook met personen treinen neem ik aan. Alleen kan ik me zo wel voorstellen dat die op een gegeven moment naar de goederentreinen verbannen is. Maar wanneer? Geen idee.

Oorspronkelijk (volgens de Erfenis) waren het ZHESM sluitwagens. voor een mooie foto zie pagina 82.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 19:59:17 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #101 Gepost op: 13 November 2009, 20:34:04 »
Zover ik weet is dit ding specifiek als goederentreinbagagewagen gebouwd, in de tijd dat dat ding gebouwd is waren er allang drie- en misschien al wel vierassige bagagewagens voor personentreinen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #102 Gepost op: 13 November 2009, 20:36:41 »
In 1881 al?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #103 Gepost op: 13 November 2009, 20:56:25 »
verrek, ja, ze zijn alweer zo oud... dan zit ik denk ik t een en ander door elkaar te halen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #104 Gepost op: 13 November 2009, 22:59:01 »
Da's een ex-HSM bagagewagen. Uit de tijd van de 2-assers, dus reed ie ook met personen treinen neem ik aan. Alleen kan ik me zo wel voorstellen dat die op een gegeven moment naar de goederentreinen verbannen is. Maar wanneer? Geen idee.

Oorspronkelijk (volgens de Erfenis) waren het ZHESM sluitwagens. voor een mooie foto zie pagina 82.

Dat apparaat op blz 82 van De Erfenis is een ander type: iets langer (4 panelen achter de schuifdeur i.p.v. 3).
Over deze wagens staat meer geschreven in het HIJSM boek van Uquilair, blz. 291: De korte wagens waren de HSM D1488 (NS D2201) en HSM D1532-1540 (NS D2225-2233). Ze waren vanaf het begin (1880) voornamelijk bestemd voor gebruik in goederentreinen.

Een aantal van deze wagens (lang en kort) is inderdaad bij de HIJSM gebruikt, maar dat was niet de oorspronkelijke bestemming. De HIJSM begon immers in 1908, terwijl deze wagens uit 1880/1881 dateren.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 13 November 2009, 23:15:40 door TonM »