Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:21:38
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door Frank 123
Vandaag om 18:09:55
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door klusser
Vandaag om 18:03:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:28:55
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 17:26:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:00
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:57:19
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door FritsT
Vandaag om 15:44:10
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Stefan90
Vandaag om 14:12:10
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:55:18
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:35:09
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 12:02:28
Roco kraan 41290 door RBlok
Vandaag om 11:59:38
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door RBlok
Vandaag om 11:57:34
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:54:02
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 113895 keer)

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #60 Gepost op: 19 June 2009, 17:26:25 »
Zoals eerder geschreven; ik heb de verpakking niet meer maar heb dit destijds opgeschreven om het later nog te weten: "High Confort ondervloer voor laminaat 3mm" van de Gamma.
Vreemd omdat ik deze week 2,5 mm gemeten heb (en nu weer trouwens)...op de verpakking staat dus 3 mm en het is dus wat dunner :-\

Ik neem dan aan dat je ze vanaf 22 mm naar buiten toe onder een hoek van 45 graden wegsnijdt?

Nou nee, ik snijd niets in of weg. Een strookje van 22 mm laat zich prima buigen langs de middenlijn. Moet natuurlijk wel met punaises vast gezet worden. Met de snelle houtlijm die ik gebruik kan je die na een kwartier al weer verwijderen.
Ik ben op het zichbare deel van mijn baan overgegaan naar stroken van 20 mm. Ik vond het net iets te breed. Tussen 2 parallelle sporen vul ik dit wel op om de ballast wat hoger te krijgen.

Ballast van Woodland Scenics heb ik geen ervaring mee. Ik gebruik JEWEHA Graniet split middel. In een gemengde bruine kleur.

Groet,

Jakop

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Station Waldijk
« Reactie #61 Gepost op: 19 June 2009, 17:41:20 »
Nou nee, ik snijd niets in of weg. Een strookje van 22 mm laat zich prima buigen langs de middenlijn.

Jakop

Dank wederom. Wat ik bedoelde met wegsnijden had geen relatie met buigen hoor, Ik bedoelde meer dat er een trapezium ontstaat op de kopse kant, m.a.w. dat het ballastbed aan de bovenkant smaller wordt dan aan de onderkant.

Gerard

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #62 Gepost op: 19 June 2009, 17:57:03 »
OK ik snap 'm   ;)
Maar ik snijd het dus niet scheef af. De ballast ligt zegmaar onder 45 graden tegen het strookje op zodat die net niet meer zichtbaar is. Hieronder denk ik wel zichbaar.


jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #63 Gepost op: 18 July 2009, 20:52:16 »
Deel 10

Verder dus met de baan. De boog in het station is inmiddels voorzien van 2 sporen. Het valt nog niet mee op de flexrails echt mooi vloeiend te leggen. De buitenste boog heeft een straal van 120 cm.



Linksonder op de foto is de opbouw van wisselstraat-zuid te zien. Deze wordt niet op z’n uiteindelijke bestemming gebouwd, maar los zodat ik er gemakkelijk bij kan en de boel kan omdraaien als dat nodig is. Deze, redelijk eenvoudige, wisselstraat wordt voor zien van omgekeerde Märklin wisselaandrijvingen. Om deze weg te werken zonder dat er direct ballast op de spoelen komt maak ik er een soort kap overheen.



De zwarte kruizen geven btw de plaatsen van de seinen aan. Hieronder de eerste weggewerkt met ballast èn Mitchel’s wisselmotor en vrijbalk.



De kap is hieronder net over de laatse aandrijving geplaatst. De voorste aandrijving van het engelse wissel is ook al onder ballast, wisselmotor, kabelgoot en vrijbalk verdwenen. De andere is verscholen onder het tegelplaatsje waar een paar Artitec schakelkasten op geplaatst worden.



De goten zijn tbv. De verwarming van de wissels. Op de witte plaatjes moet nog GAS komen te staan. De goten moeten nog wat vervuild.



Inmiddels is het eerste sein geplaatst. (NS Parts) De eerste railtrafo’s (Mitchel) ook.



Omdat er nu zoveel leuke atributen beschikbaar zijn om zo’n wisselstraat helemaal aan te kleden en omdat de uiteindelijke lokatie redelijk achteraan is ben ik doorgegaan met afwerken. Alle wisselmotoren geplaatst, vrijbalken, wisselverwarminggoten, railtrafo’s, tegelpad voor de schakelkasten en om de baan helemaal up-to-date te houden ook de detectieplaten van ATBvv geplaatst.



Alleen bij de kruizen (hoge seinen; komen later) nog geen ballast en links op de foto waar ongeveer het perron eindigt ook niet.
Wat staat daar langs het bovenste wissel?

 

Dit zijn Duitse schakelkasten (Conrad) die ik op het hieronder zichtbare randje heb afgezaagd. Een beetje verf en een hekje en klaar is ATBvv.



Ook wisselstraat-zuid ligt boven een wisselstraat van een schaduwstation. Dit geeft weer de nodige moeite om ondersteuning te vinden die niet in de weg van het treinverkeer staan en de bedrading zal ook weer zorvuldig moeten worden omgeleid.
Ondertussen staan de steunen al op hun plaats en kan de wisselstraat geplaatst worden.



Hieronder een proefplaatsing.


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Station Waldijk
« Reactie #64 Gepost op: 18 July 2009, 21:19:21 »
Complimenten Jakop voor je manier van werken, afwerken en de vele details! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #65 Gepost op: 19 July 2009, 12:00:38 »
Dank je Jaap.

Van een detaillist als jij, een groot compliment!!  :-*

Groet,

Jakop

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5362
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Station Waldijk
« Reactie #66 Gepost op: 19 July 2009, 12:29:50 »
Die ruime bocht is mooi geworden. :)
Succes!

Groet,
Basilicum

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3137
    • SpoorObjecten
Re:Station Waldijk
« Reactie #67 Gepost op: 19 July 2009, 12:58:24 »
Wat een detail zeg :o
ziet er heel netjes en keurig uit!

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Station Waldijk
« Reactie #68 Gepost op: 19 July 2009, 14:38:18 »
Ja heel gaaf gedaan. En dat met die draden boven ondergrondse sporen ken ik als probleem. Eén van die dingen die je makkelijk over het hoofd ziet als je gaat plannen/ontwerpen, maar in de praktijk hik je er weer tegenaan.

Go on with the flow, ziet er mooi uit allemaal.

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #69 Gepost op: 09 September 2009, 20:36:23 »
Deel 11

Na klachten dat er geen update komt  ;D hier dan maar de vorderingen van de aflopen weken.
Om de bogen met flexrail zo gelijkmatig te laten lopen (en zo parallel mogelijk aan de andere sporen) heb ik kunststof uitvulblokjes tegen het vorige spoor aanliggen en de binnenste boog wordt hieronder zo netjes mogelijk gepositioneerd.



Daarna met schroefjes vastgezet en na de rijtest het ballast tussen de sporen zodat de bocht vast ligt. In deze bogen heb ik geen verkanting aangebracht omdat ze nooit harder dan 40 km/u bereden worden.

Inmiddels zijn alle 3 doorgaande stationsporen aangelegd en getest. Hier voorlopig alleen schroefjes, ballasten komt hier later wel.



Na wisselstraat zuid wordt de boog ingezet die uiteindelijk leidt naar de (nog te bouwen) boogbrug van ca. 135 cm die de beide poten van de U verbindt.
Deze boog loopt nog iets op van +18 mm, bij de wisselstraat, naar +45 mm bij het begin van de brug. De contouren van de polderdijk zijn al zichtbaar in het houtwerk; de lager gelegen polder (- 40 mm) komt rechts van de dijk.



Hier wel verkanting. De blauwe stroken worden aan de buitenrand 1 mm hoger gelegd. Per saldo zal de hoogste spoorstaaf dus minder dan een milimeter hoger liggen. Toch zie je dit al aan een trein die in de bocht staat / rijdt.



Inmiddels is het buitenste spoor in de boog gelegd en voorzien van ballast. Het binnenste spoor kan worden aangebracht zoals bovenaan beschreven.
Vanavond de contouren van het dijklichaam vorm gegeven door de schuine stukken mdf aan te brengen. Rechts verdwijnt het museumlijntje onder de dijk van de hoofdbaan. Dit moet met bomen gecamoufleerd worden.  ;D
Het dood lopende spoor is een lijn die al jaren is opgeheven en nog niet zo lang geleden is het wissel en de overloopwissels verwijderd. Hier gebruikt ik dan ook grijze ballast.



jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #70 Gepost op: 11 October 2009, 17:54:30 »
Deel 12

Een klein vervolg op de bouw van de boog die aansluit op de zuidelijke wisselstraat.
Hieronder wordt het binnenste spoor gelegd. De gekleurde plaatjes helpen de afstand tussen de sporen constant te houden.



Als beide sporen op hun plaat gefixeerd zijn met ballast heb ik tussen de beide sporen het isolatiemateriaal bruin geverft omdat het ballast daar wat dunner gestrooit wordt en dus de ondergrond er wel wat doorheen kan schemeren.



Op de plaats waar het moet lijken dat er recentelijk overloopwissels zijn weggehaald wordt grijze ballast gebruikt.



Hieronder is dit beter zichbaar



De bogen zijn met een kleine verkanting aangelegd. Maximaal ongeveer één milimeter tussen de beide rails.



Hieronder nog een overzicht van de complete boog incl. de wisselstraat.



Volgende stap is de aan-brug die vooraf gaat aan de grote boogbrug die er moet komen. De aanbrug zal op 2 gemetselde brughoofden gaan rusten. Één er van vormt ook het einde van het dijklichaam. Hiervoor gebruik ik een brughoofd wat al dienst heeft gedaan op m’n vorige baan. Een beetje aanpassen hier en daar…..
De styreen plaatjes en de ronde bollen zijn nog niet zeker. Ik zoek nog naar de juiste versiering op de torentjes.


« Laatst bewerkt op: 11 October 2009, 19:02:33 door Jakop de Bruin »

Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Station Waldijk
« Reactie #71 Gepost op: 11 October 2009, 19:25:44 »
Ziet er goed uit :D
Ga zo door Jakop.

     (y)
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Re:Station Waldijk
« Reactie #72 Gepost op: 16 October 2009, 11:59:00 »
Heel erg netjes Jakop!  :)
Hoe heb je die verkanting aangebracht? (Tape onder de ondervloer?)

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #73 Gepost op: 16 October 2009, 13:26:30 »
Even naar boven scrollen naar deel 11, daar staan foto's

groet,
Jakop

jakop

  • Gast
Re:Station Waldijk
« Reactie #74 Gepost op: 20 October 2009, 20:03:04 »
NedTrain Waldijk heeft zojuist het plan L fietsenrijtuig 003 afgeleverd!
Dat wil zeggen....voorlopig afgeleverd. Als de vestiging in Oldenzaal aanvangt met het grote fietsenrijtuigrenovatieproject (3 x woordwaarde) zullen er nog vouwbalgen worden gemonteerd om dit rijtuig, wat blijft hangen in de periode 1983 - 1990, te complementeren.



Hieronder is te zien dat de ø 9 mm Roco wielen het rijtuig op de juiste hoogte brengen. De bakonderzijde strookt nu met de ICR's die in dezelfde trein komen. De daken van de ICR's moet in elk geval ook nog donker grijs worden.




Ook nog maar eens wat fietsen scoren, zo leeg is ook niks!