Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:36:20
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:36:10
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
Vandaag om 18:24:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ben
Vandaag om 18:24:12
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Het ontstaan van Trammenlandt door Forever Rocofan
Vandaag om 17:49:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:30:31
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:59:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
DR4018 power on fenomeen door Frankh0
Vandaag om 16:17:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 189977 keer)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #480 Gepost op: 02 September 2016, 17:07:34 »
De bedoeling van de foto was niet om naar complimenten te vissen (hoewel het natuurlijk altijd leuk is om die te krijgen  :)), maar meer om aan te geven dat het samenbouwen van een dergelijk interieur geen bijzondere ‘messing-bouw-kunsten’ vergt, maar dat het een kwestie is van secuur werken.


Erwin

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #481 Gepost op: 03 September 2016, 17:27:46 »
Erwin en laat ik dat beide nou net niet kennen ???

Gunther.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #482 Gepost op: 06 September 2016, 22:42:38 »
Hoi,

YES !! de koppelingen zijn binnengekomen vandaag  8)

Gelijk maar monteren en kijken of het werkt :P



... de boog in... ziet er alvast goed uit :)



... S-bocht R3 = 483mm ...  8) 8) 8)



... vol in de boog R2 = 422mm en er zit nog speling op de koppelingen... ;)



... vouwbalg sluit mooi aan...



... linkse kap is nog niet klaar, staat er even losvast op. Maar het sluit allemaal perfect.


Het enige 'probleem' is, dat Shapeways dit keer aan de minium tolerantie geprint heeft. Hierdoor zit er dit keer behoorlijk veel speling op de 'V' maar dat komt met een trekveertje wel weer goed ;)

Morgen of zo, de andere kappen maar eens van versteviging en kopwanden voorzien.

En... even 6 stuks R1 = 361mm en 6 stuks R2 = 422mm (beide PIKO) halen bij Bentink, dan kunnen we zien of Jeroen's wens in vervulling kan gaan :P

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 September 2016, 22:56:57 door Karst Drenth »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #483 Gepost op: 07 September 2016, 07:59:48 »
Karst,

Dat ziet er best fraai uit! Tuurlijk is het tijdens het doorlopen van zulke krappe bogen en zeker bij het nemen van een S-bocht tijdelijk even geen gezicht, maar op de rechte stukken, ziet het er heel fraai uit!

groet, Rob
Rob Moerkerken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #484 Gepost op: 07 September 2016, 08:12:40 »
Dat ziet er heel goed uit, Karst! En wat een fraai gezicht als de trein op rechts spoor staat!

Is er ook voldoende speling wanneer de trein van vlak spoor een helling op rijdt?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #485 Gepost op: 07 September 2016, 08:36:51 »
 (y) Je bent een bofkont Jeroen!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #486 Gepost op: 07 September 2016, 12:10:03 »
Zeker weten!  :D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #487 Gepost op: 07 September 2016, 20:36:21 »
Ben ik blij dat ik allemaal slanke wissels en grote bogen gebruik. (y)
vr.gr. Gunther.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #488 Gepost op: 07 September 2016, 21:41:16 »
Zo....

JEROOEEEEEEEENNNN !!  ;D ;D ;D



... en het past dus :P PIKO R1 = 360mm :P  Ziet er niet uit, maar het gaat er soepel door ;) De 'loopbakken' lopen met een duwtje heel soepel door de R1 bocht. Ben nu heel benieuwd hoe dit gaat als de motorwagen ook echt het stel gaat voortbewegen ;)



... tussen mD en Bo --> 'Losse' koppeling tussen twee bakeinden.



... tussen Bo en Boo --> 'Vaste' koppeling op Jacobsdraaistel



... tussen Bo en mD --> 'Losse' koppeling, nu met de kap op de Bo ;)


Nu geloof ik, dat Marklin R1 ( K2221 ) 360mm is... :P :P  dusch....


Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #489 Gepost op: 07 September 2016, 22:13:42 »
Beetje barbaars, een prachtig messing schaalmodel zo te mishandelen  ;)  Maar ja, de klant is koning.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #490 Gepost op: 07 September 2016, 23:06:23 »
goed toch, heeft ie tenminste wat tolerantie over op en fatsoenlijke baan.  :angel:

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #491 Gepost op: 08 September 2016, 07:37:25 »
Nee, dat ziet er echt niet uit!
Nu lijkt het nog mee te vallen, maar als het geheel is geschilderd en aangekleed valt het denk ik nog veel meer op. Des te meer een reden om bogen in het zicht zo ruim mogelijk te maken.

gr. Rob
Rob Moerkerken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #492 Gepost op: 08 September 2016, 09:07:46 »
Helemaal top, Karst!!! De Marklin K-rail 2221 heeft inderdaad een straal van 360mm. Meegebogen wissels hebben een stukje van R=358mm.

Ik ben het met alle reacties eens, het ziet er niet uit in zo'n krappe boog. Maar, die liggen op mijn baan dan ook uit het zicht en geven mij wel de mogelijkheid om meer opstelcapaciteit en keerlussen aan te leggen op een relatief beperkte ruimte. Bij de sporen die in het zicht liggen pas ik veel ruimere bogen toe. Bovendien kijk je bij die zichtsporen overal tegen de binnenboog aan.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #493 Gepost op: 08 September 2016, 10:42:24 »
Heel mooi Jeroen,

In ruime binnen bogen zal het er wel redelijk goed uitzien en zolang de krappe bogen allemaal uit het zich liggen is er niets aan de hand. Sterker nog, het treinstel loopt er feilloos doorheen.

gr. Rob
Rob Moerkerken

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #494 Gepost op: 09 September 2016, 01:54:02 »
Hoi hoi :)

Vandaag even geen krappe bochten ;) :P

Maar... het tempo begint er weer in te komen ;)



... twee kappen afgemaakt ;) 4 down, 1 to go :P



... en... jawel :D 1 kopbak  8) 8)



... ietsie dichterbij... De kop is in principe vlakke plaat, met als neus een messing gietstukje. Het dak heb ik al eerder laten zien en is een door Erwin gestansd messing plaatje. Het grijze is soldeer. De naden zijn eenvoudig, om met Frits T te spreken, dicht gesolmuurd :) De twee middelste stijlen moeten nog worden opgedikt met een stripje messing, zodat het neusje in lijn komt te liggen met de voorkant van het cabinedak.



... vanuit de binnenkant dicht gesoldeerd met dikke, loodvrije, waterleidingssoldeer... eerst dotjes met de bout opgebracht, later laten uitvloeien met het heteluchtkanon (y)

Daarna aan de buitenkant ook met de hetelucht bout normaal soldeer opgebracht. Dat heeft een lager smeltpunt als het waterleiding soldeer ;)



... begint al een mooi gesloten treinbeeld op te leveren. De Boo heb ik al een paar maand gelden gemaakt. Tijd voor een schoonmaakbeurt. Kun je zien wat vochtige lucht en klamme handen doen met messing ;)



... het past allemaal nog net op de foto...  ::)


Grtzz,

Karst