Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:09:16
Uhlenbrock Iris door bellejt
Vandaag om 13:08:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 12:37:24
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 11:12:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 184095 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #375 Gepost op: 25 January 2016, 22:16:13 »
Wederom geen hoogstaand cineastisch werk, maar...

<a href="https://www.youtube.com/v/yjQxxElFIq0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/yjQxxElFIq0</a>

https://youtu.be/yjQxxElFIq0

...op een bijna lege 9V batterij:) De bocht waar ingereden aan het wordt is 422mm, net als die aan het begin.

<a href="https://www.youtube.com/v/nTpdnC3AvMg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nTpdnC3AvMg</a>

https://youtu.be/nTpdnC3AvMg

... loopt mooi, deze bocht is 484mm


Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #376 Gepost op: 26 January 2016, 00:07:42 »
Ben je niet omgevallen tijdens het filmen  ;D

Loopt mooi, maar om eerlijk te zijn had ik niet anders verwacht. Nu de kappen nog. Heeft Erwin niet al een proefetsing klaar?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #377 Gepost op: 26 January 2016, 00:11:27 »
Nee :) m'n aaifoon loopt op z'n eind, draait de filmpjes op de kop  :o :o

Ja, kappen heb ik al ;)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #378 Gepost op: 26 January 2016, 00:18:40 »
Kijk, dan wordt het niet alleen een goed lopende DE5, maar een echt model! Zaten daar ook in / uit lampjes in bij de deuren net als bij mat '35 en '36. Is wel leuk om te laten branden... ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #379 Gepost op: 26 January 2016, 21:11:45 »
Ivo,

In afleveringstoestand hadden de dieselvijven - net zoals bij bijvoorbeeld ook de omBC - in-uit lichtbakjes in de zijwand zitten, vlak naast de deuren.
In Modelkroniek 9 heeft een bouwverslag gestaan over een omBC en daarin heeft de bouwer beschreven hoe hij die verlichting voor de in-uit vensters werkend heeft gekregen.
Met de hedendaagse digitalisering zou dat wellicht eenvoudiger gerealiseerd kunnen worden.

Voor degenen, die nu wel eens zo'n glimmende messing stroomlijn-neus willen zien, zie onderstaande plaatje.
Ofschoon de gelijkenis met een diesel-vijf groot is, gaat het hier om een omBC.
Op deze foto zijn ook mooi de in-uit lichtbakjes te zien.



Erwin

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #380 Gepost op: 26 January 2016, 21:29:54 »
Ziet er prima uit (y) Lekker strak zo'n metalen neus. Ei van columbus om het zo te doen met de meegebogen zijwanden en een stukje voor de neus en een stuk voor het dak.

Mvg,

Robert.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #381 Gepost op: 27 January 2016, 09:45:02 »
Zo,

Was een dagje stil...

3/2mm buisjes binnen en daar wielsets van gefabriekt. Werk mooi.

Toen de assen in de ABk en de mD er aan gekoppeld... werk ook mooi. Het geheel rijdt ook mooi door krappe bogen, maarrrr...

Het wil de bocht niet IN  :o :o :'( :'( :'( ( en dus ook niet UIT ;) )

Waar ik in de simulaties geen rekening mee gehouden had, is, dat de bak-einden alvorens de bocht ingaan eerst in tegengestelde richting uitzwaaien... en juist deze beweging wordt door de gebruikte constructie niet toegelaten. Al bij het afslaan over een Piko wissel (r=902mm) gaat de koppeling van de afbuigende bak in 'full-lock'  De jacobsdraaistellen doen het perfect, zoals we al gezien hebben, voor die tussen mD en aangrenzende bakken moet er dus een ander mechanisme komen :'(

Dusch... back to the drawingboard  ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 27 January 2016, 09:48:22 door Karst Drenth »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #382 Gepost op: 27 January 2016, 09:51:46 »
De maatgevende situatie voor de zijdelingse beweging van de bakuiteinden ten opzichte van elkaar is een S-boog, bijvoorbeeld in een wisseloverloop. Daarvan moet je je dan afvragen in welke mate je die wilt faciliteren (bij twee aansluitende 36 cm boogstralen is de zijdelingse beweging behoorlijk groot, maar de vraag is of dat nodig/realistisch is). 

Succes met puzzelen!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #383 Gepost op: 27 January 2016, 09:52:01 »
Erg fraai Karst!

Zag de filmpjes op youtube voorbij komen. Prachtig!!
Vakwerk!

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #384 Gepost op: 27 January 2016, 09:56:21 »
Waar ik in de simulaties geen rekening mee gehouden had, is, dat de bak-einden alvorens de bocht ingaan eerst in tegengestelde richting uitzwaaien... en juist deze beweging wordt door de gebruikte constructie niet toegelaten. Al bij het afslaan over een Piko wissel (r=902mm) gaat de koppeling van de afbuigende bak in 'full-lock'  De jacobsdraaistellen doen het perfect, zoals we al gezien hebben, voor die tussen mD en aangrenzende bakken moet er dus een ander mechanisme komen :'(
Karst,

Hier snap ik wel de beweging die je beschrijft, maar niet waarom jouw constructie dat niet aankan. Dat is me een raadsel. Ik zal eens teruglezen om te kijken of ik het snap.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #385 Gepost op: 27 January 2016, 10:00:20 »
Waarom blijft die discussie over het realistisch zijn van R=360 mm bogen toch steeds terugkomen? In baandelen die niet in het zicht liggen kan een R=360mm boog en dus ook een s-boog een prima werkende toepassing zijn om ruimte te winnen.

Dus mocht Karst er in zijn ontwerp rekening mee kunnen houden, dan zou dat alleen maar mooi zijn.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12466
    • sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #386 Gepost op: 27 January 2016, 10:08:14 »
Het gaat niet zozeer om de bogen, maar om de aanpassingen die dit aan het materiaal vraagt. Dat is het probleem.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6732
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #387 Gepost op: 27 January 2016, 16:59:32 »

Dusch... back to the drawingboard  ;D


Maakt niet uit, het blijft een super project. (y)

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #388 Gepost op: 27 January 2016, 17:10:56 »
Gaat allemaal goed komen :)

Heb het basis ontwerp al uitgewerkt. Moet nog een paar details uitdokteren. Maar het blijft een oplossing waarbij de balgen mooi gesloten zijn als de trein langs het perron staat :P

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #389 Gepost op: 27 January 2016, 17:14:16 »
Citaat van: Ivo tB
Hier snap ik wel de beweging die je beschrijft, maar niet waarom jouw constructie dat niet aankan. Dat is me een raadsel.

dat is, omdat het draaipunt van de koppeling op de hoek van de bak ligt. Voor een jacobsstel een must. En mogelijk, omdat die niet uitzwenkt en als het ware een gedwongen geleiding de bocht in heeft.

Omdat de andere bakken draaien over de draaitap van het draaistel, is er bij het de bocht inrijden dus eerst een (kleine) beweging tegengesteld aan de richting van de bocht. Omdat de koppeling op de hoek van de bak scharniert, kan deze de uitzwenkende beweging niet voldoende opvangen.

Grtzz,

Karst