Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een leuke vrachtwagen
door
Hasenwald
Vandaag
om 00:52:45
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig
door
TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
06 October 2025, 12:27:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
HGL'74 (H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: HGL'74 (H0) (gelezen 5299 keer)
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
HGL'74 (H0)
«
Gepost op:
30 April 2014, 12:17:07 »
Hallo allemaal,
Enkelen van jullie hebben al iets over mijn ideeën kunnen lezen in
Starten om later met zoons er aan te kunnen werken
en hebben mij daar van veel informatie voorzien. Via PB heb ik daarnaast veel tips gehad van
Mudhen
. Vooralsnog volg ik vooral ook de tip van
Gert Arkema
op.
Met die tips, ben ik gaan nadenken. Wat wil ik uitbeelden? Inmiddels ideeën te over, maar wat is haalbaar? Welke ruimte kan ik (makkelijk) beschikbaar maken? Helaas lukt het niet mijn hele garage van 2,5m x 9m vrij te maken. Maar goed, zo blijven er nog wat dromen over. Welke ruimte is er dan wel beschikbaar? 3,66m x 1,22m. Een mooie afmeting om mijn eerste stappen in het serieuzere modelspoorwerk te zetten.
Afhankelijk van de plek waar ik er aan werk of mee rijdt, kan ik er van twee kanten bij of niet. Mijn plan is daarom opgezet, met de gedachte dat ik er van de twee lange zijden bij kan. Ook wordt de baan modulair opgebouwd, zodat in geval van nood - of verhuizen - de stukken gedemonteerd kunnen worden. In elk geval is de voorpret van het bouwen begonnen.
Het plan
HGL'74 wordt een baan die in het midden van de jaren 70 is gesitueerd. '74 is daarbij het uitgangspunt aangezien dat mijn bouwjaar is.
De projectafdeling is inmiddels druk bezig, nu de financiële afdeling de bouw van HGL'74 heeft goedgekeurd
De financiële afdeling wilde wel bezuinigen op de personeelskosten van de projectafdelingen en daar is zodoende alleen beginnend personeel aan het werk in de vorm van BBL. Een pilotproject dat later geëvalueerd wordt.
De eerste problemen op het pad van de projectafdeling zijn de bouw van het station. HGL'74 heeft als voorbeeld station Hengelo(O). Een station van circa 450m lang. Het schaalmodel van het station zou daarom alleen al ruim 5m in beslag nemen. De langste trein die vooralsnog verwacht wordt op HGL'74 is de
Bad Harzburg Express
. Op schaal is de lengte van deze trein ≈1.70m.
Er moeten dus concessies gedaan worden. Een concessie is dat de rechte zijde van het perron - die in het echt 410m is - op schaal ≈ 1.80m lang zal worden. Dit is circa schaal 1:225.
De projectafdeling twijfelt nu of de breedte van het perron ook schaal 1:225 moet worden of dat daarvoor toch 1:87 gehandhaafd wordt. Op bijgevoegde foto's van de allereerste schetsen zijn beide versies te zien.
De schetsen van de platen (61/122cm) zijn ≈ 1:14.
De schets van het perron (410m rechte zijde) ≈ 1:3150 (410/225 ≈ 1,82m, 1,82/14 = 13cm). Bij het grotere perron is de breedte (20m 1:1) schaal 1:14 van schaal 1:87.
Perron station Hengelo, schaal 1:225
Perron station Hengelo, schaal 1:87/225
Het doel is om het station enigszins naar realiteit na te bouwen met aan de bovenzijde (op de foto) het stationsplein en twee sporen (1 en 2). Aan de onderzijde is het plan om ook 2 sporen te leggen in plaats van 6 (zie
Sporenplan
) in verband met de beschikbare ruimte.
Ondanks deze wellicht onduidelijke uitleg - dat krijg je met personeel in opleiding - hoop ik dat jullie het personeel willen laten weten welke optie jullie de betere vinden. Alternatieven zijn ook van harte welkom.
Graag hoor ik jullie reacties, zodat ik met Anyrail of een dergelijk programma het plan - inclusief schaduwstation - verder uit kan werken. Maar dat laat ik dus afhangen van de grootte van het perron.
Groet,
Michael
Gelogd
Mudhen
Offline
Berichten: 968
AKA Genx Diorama
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #1 Gepost op:
30 April 2014, 13:37:46 »
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Miniature Holland
NL in miniatuur
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 1333
Het Haagse openbaar vervoer in model
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #2 Gepost op:
30 April 2014, 17:45:58 »
Dit ga ik volgen
Gr Jason
Gelogd
Je kan de modelbanen ook volgen op
Instagram
https://instagram.com/miniature_holland?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Facebook
https://www.facebook.com/miniatureholland
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #3 Gepost op:
02 May 2014, 08:01:46 »
Mijn persoonlijke mening is houd het 1:87 principe aan,waar dat kan.
Als je perrons te smal worden dan moeten 10 preiser reizigers al over elkaar heen springen of verpletterd worden tijdens in en uit stappen op je perrons
Ik neem aan dat je niet bekend wilt worden als eigenaar van een stations gebied waarbij dagelijks ambulance personeel moet zijn voor gewonde reizigers
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1489
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #4 Gepost op:
02 May 2014, 08:19:20 »
Ik zou de breedte qua schaal ongeveer middelen en kijken hoe e.e.a. nog realistisch over komt. De smalle versie lijkt nu wel erg lang maar de brede versie lijkt weer erg kort. Ook worden de wisselhoeken erg scherp als je de breedte niet in schaal aanpast (inkort) maar de lengte wel.
Mvg , Michel
Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk
Gelogd
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #5 Gepost op:
02 May 2014, 10:32:27 »
Dank voor jullie opmerkingen.
@Jason: Leuk dat je het gaat volgen. Ik beloof je, je hebt de komende jaren wat te doen. Want dit gaat ongetwijfeld een veel jarenplan zijn.
@tijgernootje: Ik begrijp wat je bedoeld. Als ik het goed berekend heb, zou dit betekenen dat er 9 preisertjes naast elkaar kunnen staan. Erg weinig voor een perron dat 20m in het echt is. Want voor de preisertjes is er dan echt geen 'personal space'.
Teruggerekend komt het volgens mij op een perron van een krappe 160m x 7,75m. (rechte zijde x breedte) En dat lijkt me als ik dit zo herbereken wat weinig en dat wordt wel een heel grote concessie en onrealistisch.
@Michel: Je benoemd precies de dingen zoals ik het zie. Als ik er tussen in ga zitten, komt het overeen met een perronbreedte van circa 15,5m.
De lengte blijft dan nog steeds circa 160m. Kortom, nog niet realistisch.
Verder had ik niet gedacht aan die wisselhoeken, maar het lijkt wel logisch.
Zo blijkt maar weer, even met een frisse blik naar het plan kijken en je kan weer terug naar de tekentafel om misschien wel het hele concept te veranderen.
Ik zal eerst eens kijken hoe een en ander er in Scarm uit komt te zien. Wordt vervolgd en tips blijven welkom.
Gelogd
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1489
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #6 Gepost op:
02 May 2014, 11:05:25 »
Succes Michael,
Compromissen en e.e.a. goed doordenken c.q. heroverwegen en herontwerpen.
Welkom in het harde leven van een modelbouwer!! ;-)
Mvg, Michel
Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk
Gelogd
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #7 Gepost op:
02 May 2014, 11:07:38 »
Ach ja, ik vind dit wel een leuk aspect. Gegarandeerd veel voorpret (en voorstress) nog voordat ik mijn eerste rails heb aangeschaft.
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2927
Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #8 Gepost op:
02 May 2014, 20:28:16 »
Zeker als je ook de gietijzeren kap van Hengelo wilt namaken zou ik de breedte wel ongeveer aanhouden, misschien ìets smaller. Leuk thema, het volgen waard!
Gelogd
Ventovice
Offline
Berichten: 212
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #9 Gepost op:
02 May 2014, 22:20:16 »
ik ben benieuwd wat hier verder gaat gebeuren... succes iig!
Gelogd
greetz from the westcoast Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS':
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #10 Gepost op:
02 May 2014, 23:37:18 »
Tja, wat gaat het worden? Met een station dat 1,8 à 2m wordt, moet ik even heel goed kijken of ik voldoende ruimte houdt om ook het bereden deel interessant te houden. Of wel, zie ik wel voldoende rijden?
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2927
Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #11 Gepost op:
03 May 2014, 09:05:57 »
Je zou aan beide zijden een lus kunnen maken, dubbelspoor. Dan zie je zeker voldoende rijden, want iedere trein komt dan aan de andere kant van het station terug. De enige "concessie" die je doet is aan de kant van Hazemeijer: de (bovenleidingloze) enkelspoorslijn uit Goor is dan opeens electrisch dubbelspoor is geworden. Natuurlijk gaat die grote kap ook het zicht op treinen aan het perron aan één zijde ontnemen, maar daarin zou je als concessie de kap doorzichtig kunnen maken. Als ik me goed herinner is de kap in werkelijkheid niet transparant, maar wel lichtdoorlatend, of heb ik het mis?
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8609
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #12 Gepost op:
03 May 2014, 10:34:56 »
bron
Gelogd
Jeroen
1200blauw
Offline
Berichten: 2927
Twentelijn 1968-1980
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #13 Gepost op:
03 May 2014, 11:03:13 »
Is dat glas transparant of alleen lichtdoorlatend (mat oid)? Op deze foto kan ik het ook niet goed zien eigenlijk...
EDIT: even een paar foto's meer gekeken op het www. Het is matglas. Dat zou je dus transparant kunnen maken om meer treinen te kunnen zien.
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2014, 11:11:14 door 1200blauw
»
Gelogd
MichaelA
Offline
Berichten: 46
Loat mer kuuln, 't löp wa los
Re: HGL'74 (H0)
«
Reactie #14 Gepost op:
04 May 2014, 00:40:48 »
Dank voor jullie suggesties. Ik ga er eens goed over nadenken. Met voldoende rijden doelde ik vooral op de beperkte hoeveelheid ruimte aan weerskanten van het perron. Dat wordt of een hele slimme methode vinden voor een schaduwstation, of het idee voorlopig laten varen zolang ik niet meer ruimte kan creëren.
In elk geval moet ik me even achter m'n oren krabben om te zien of ik me niet enorm vergis in de haalbaarheid.
Hoe dan ook, het baanplan kan ik vooralsnog ontwerpen. Of het dan gebouwd gaat worden, zien we dan wel weer.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
HGL'74 (H0)