Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Marklin My world, motor heeft kuren door Wicher
Vandaag om 09:20:38
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 08:56:39
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:49:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:15:32
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3772696 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #885 Gepost op: 19 October 2012, 17:14:35 »
Het treinnummer is uit m'n duim gezogen; de treinsamenstelling is afgeleid van de voorpagina van een tijdschrift (EJ, Sonderausgabe 1/91, die BR 03):



Bij gebrek aan een BR 03 heb ik er maar een 41er voor gezet  ;D

Tussen de bedrijven door af en toe nog wat kliederen:



Bij daglicht zie je toch beter wat je doet. Of wat je bij kunstlicht verkeerd gedaan hebt  :-X

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #886 Gepost op: 19 October 2012, 17:46:49 »
Een 41'er deed toch meestal goederentreinen? 'Ochsenlok' werd hij wel genoemd, meen ik me te herinneren, omdat-ie destijds vaak zware veetreinen trok.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #887 Gepost op: 19 October 2012, 18:00:56 »
Vanwege de veetreinen uit de oostelijke provincies naar de abattoirs in Berlijn. Toen de eerste 41ers beproefd werden in Grunewald, kregen ze die bijnaam.
De BR41 is in eerste instantie geconcipeerd voor de snelle goederentreindienst, evenals de BR45, zie ook hier en hier.

Men heeft echter ook dankbaar gebruik gemaakt van de Vmax van deze lok (90 kmh) door ze in te zetten als "Ersatzlok" voor uitgevallen diesels, elocs of bijv. een BR01 of BR03.
Zo reed de BR41 in zowel P(ersonenzug)-, E(ilzug)- als D-treindienst. En ook daar voldeden ze prima. Vaak werd het gebrek aan hogere Vmax gecompenseerd door het vermogen sneller op te trekken.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #888 Gepost op: 19 October 2012, 18:35:32 »
Hier de 41 304 (Bw Kirchweyhe) voor een Eilzug richting Dortmund:



Foto uit EJ Special 8/95 "Die Baureihe 41".

Groet,
Jan

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Eschburg
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #889 Gepost op: 20 October 2012, 14:25:52 »
Het treinnummer is uit m'n duim gezogen; de treinsamenstelling is afgeleid van de voorpagina van een tijdschrift (EJ, Sonderausgabe 1/91, die BR 03):



Bij gebrek aan een BR 03 heb ik er maar een 41er voor gezet  ;D
.................................
Groet,
Jan

Jan,

er kan zelfs ook een 50er voor zo'n samenstelling zoals je hier kunt zien.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #890 Gepost op: 20 October 2012, 17:08:10 »
Hoi Koos,

inderdaad, de BR50 werd ook menigmaal voor een reizigerstrein ingezet, en echt niet alleen als "Ersatz". Ik heb geloof ik eens gelezen dat de wintersporttreinen (Touropa/Scharnow-rijtuigen) naar Köningsberg nogal eens door een vijftiger getrokken werden.
Voordeel van de BR50 tov de BR41 in dit opzicht is natuurlijk dat de toegestane Vmax vooruit en achteruit (dwz tender-voor) hetzelfde is (BR50: 80/80 en BR41 90/50 dacht ik).

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #891 Gepost op: 21 October 2012, 16:56:32 »
Lümmeln, immer nur Lümmeln

Sinds een paar weken vertoeft Ralf Peters nu in Lümmeln. Hij heeft zijn intrek genomen in de voormalige woning van Elisabeth. Zijn caravan staat veilig in een loods bij Gerhard Ammeräth. Peters is als stoker voorlopig gekoppeld aan de machinist Joachim Klätzmaier, die twee kennen elkaar min of meer van de tijd dat Klätzmaier ervaring opdeed met dieselloks in Dönsdorf. Speciaal voor de gelegenheid is Klätzmaier van de diesel afgehaald om samen met Peters dienst te doen. Iets wat Joachim minder onaangenaam vindt dan hij in eerste instantie had verwacht.
De twee kunnen best met elkaar opschieten, en langzamerhand ontstaat er een sfeer van vriendschap tussen hen beiden.



Ze rijden van alles: een lege kolenbakkentrein naar Hannover,



een paar slagen ETA-Ersatz over de Südbahn,



een trein met auto-onderdelen voor de VW-fabriek in Wolfsburg en een trein vol VW’s weer terug,



Dg’s, Dgag’s, Ng’s, wat niet al.

Tijdens één van hun ritten vertelt Peters dat hij een brief heeft gekregen van de advocaat van zijn vrouw, over niet al te lange tijd zal een aanvraag voor echtscheiding worden voorgelegd aan het gerechtshof in Dönsdorf.

“Hoffentlich kann ich ein paar Tage Urlaub nehmen, denn an einem Tag hin und her nach Dönsdorf, das geht einfach nicht“.
„Wird schon klappen, wenn du das rechtzeitig den Wachtmeister meldest.“
„Wachtmeister? Wir sind doch nicht im Heer?“
„Naja, ich meinte den Beckensauer, der von der Lokdienstleitung“.
„Mach’ ich! Wieso wird er denn Wachtmeister genannt?“
„Ach, der ist immer so punktgenau. Scheint bei der Armee auch so zu sein, deswegen nennt man ihn ‘Wachtmeister‘. Ein richtiger Bürohengst“.


« Laatst bewerkt op: 21 October 2012, 17:25:45 door 44. Reden: iets met een puntje en een i »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #892 Gepost op: 21 October 2012, 17:00:08 »
De feuilleton gaat gelukkig gewoon door ;). Wel even een blauwig plaatje (of iets dergelijks) tegen de achterwand plaatsen. Dat maakt een enorm verschil.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 October 2012, 17:01:47 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #893 Gepost op: 21 October 2012, 17:11:31 »
Ja, daar heb je gelijk in, er moet nodig eens een fatsoenlijke achtergrond komen. Als alles een beetje meezit, ga ik komend voorjaar of iets later, in de zomer, eens een keertje naar Lümmeln om wat panorama-foto's te maken in die omgeving. Een kennis van me heeft een copyshop met allerlei fantastische mogelijkheden wat afdrukken betreft.
En ja, de verhalen lopen gewoon door, net als in Schwarzburg  ;)

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #894 Gepost op: 21 October 2012, 20:38:50 »
In een vrij ogenblik even de ondergrond van het Bw geprepareerd. Dat wil zeggen, voor de keldertrap van het Verwaltungsgebäude moest een gat gegraven worden.
Met behulp van een accuboormachine, een vlinderboor van 18mm, een rasp en een vijl een gat gemaakt van 52 x 19 mm. Paste feilloos:



En dan maar wat aan 't schuiven om te zien of de rest ook nog een plekje kon krijgen:



De muur met leisteenbekleding komt ook wel aardig tot zijn recht:



Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #895 Gepost op: 21 October 2012, 20:48:31 »
Jan, mooie beelden van je bouwkunsten! Van die achtergrond ga je dus iets heel aparts maken ;). Ik ben wel nieuwsgierig. Jammer alleen dat m'n geduld nogal op de proef wordt gesteld ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #896 Gepost op: 22 October 2012, 11:38:41 »
Nou ja, iets aparts.... Ik wil gewoon in die omgeving eens wat landschappen fotograferen, en kijken of ik daar iets van kan brouwen. Maar ik zal eens langs een papierboer gaan voor wat blauw papier of zo. Dan kun je voorlopig tevreden zijn ;)

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #897 Gepost op: 22 October 2012, 11:58:46 »
 ;D
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #898 Gepost op: 22 October 2012, 13:20:31 »
Leuk dat schuiven met panden. Is de ringloods met drie standen verkleind?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #899 Gepost op: 22 October 2012, 17:01:48 »
Die loods, ja.... ik heb destijds 3 x 3 standen aangeschaft, waarvan ik er jaren geleden 6 inelkaar gezet heb, en ik heb ook 9 sporen zo gelegd dat een 9-standige loods zou passen. Maar eigenlijk vind ik het geheel, met 9 standen, zo'n giga, overheersend gevaarte worden. Ik twijfel dus een beetje of ik het bij 6 zal laten, of toch negen, of iets er tussenin. Misschien groeit het vanzelf wel op een bepaalde manier vast  :P 8)

Groet,
Jan