Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617281 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #660 Gepost op: 11 September 2012, 13:42:32 »
Nog even een erg laat "antwoord" op de vraag van Basilicum:


Citaat
In deze trein bevindt het bagagerijtuig zich in het midden van de trein. Is dat standaard voor de E452?

(zie hier)

Weliswaar geen E452 (voor zover ik weet, plaatje ooit eens uit de wolk geplukt), maar wel een D midden in een trein ipv aan kop of staart:



Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #661 Gepost op: 12 September 2012, 17:03:25 »
Niet gepland en toch ineens in het goederenwagenbestand:



Komt eigenlijk ook wel goed uit, in de buurt van Lümmeln wordt wel (op niet al te grote schaal) ijzererts gewonnen  :D

Van dit type wagon had de DB per 31.12.1970 nog 26 stuks in gebruik; ondanks de Vmax van 55 km/h  :)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 21:54:56 door 44 »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3478
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #662 Gepost op: 12 September 2012, 18:31:19 »
Hoi Jan,

Schitterende wagens!

Van welk merk zijn deze?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #663 Gepost op: 12 September 2012, 18:41:44 »
Hoi Tjalling,

ja, zijn mooie wagons. Ze komen van Roco, hoewel ik geloof dat Roco ze maakt met de mallen die uit de boedel van Klein stammen. En Klein had erg mooie dingen!

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #664 Gepost op: 12 September 2012, 20:20:55 »
een D midden in een trein ipv aan kop of staart
Interessante foto, Jan. :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #665 Gepost op: 13 September 2012, 22:09:18 »
Op een vroege ochtend lopen Elisabeth Willnitz en Brünhilde Braunbruck langs het Öllager richting kantine.

”Also, du schaffst das morgen ohne mich?“ vraagt Eisabeth nog eens  voor de zekerheid.
“Na klar schaff’ ich das, brauchste gar nicht zu fragen! Wohin geht’s eigentlich morgen?“
„Ach, in Hannover gibt’s der Hausfrauenberatungsmesse. Ich bin da ein wenig neugierig, nicht nur wegen meiner eigener Haushalt, sondern auch wegen hier! Wer weiβ, wie wir unsere Kunden hier noch ‘ne Freude bereiten können – vielleicht gibt’s Grillgeräte ohne Holzkohle oder so! Oder ‘ne neue Art Wasserkocher – Wasser ‘rein, Bier ‘raus! Ich glaube, Barbara Kirsch, unsere Kollegin aus Dönsdorf, wird auch da sein, vielleicht treffe ich sie schon im Sonderzug, das würde mich besonders freuen, denn der Klätzmaier...“




En al kleppend lopen de dames verder naar de kantine, waar een nieuwe werkdag ligt te wachten.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 21:56:13 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #666 Gepost op: 14 September 2012, 00:30:13 »
Ik heb die aparte, lage ijzerertswagens wel eens door Schwarzburg zien rijden, al is dat lang geleden. Maar nu ze in de buurt van Lümmeln gespot zijn, zullen ze wel weer eens terugkeren in de regio.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #667 Gepost op: 14 September 2012, 10:18:11 »
Zijn inderdaad mooie wagens. Ik heb ze van Klein en zijn dus al "wat" ouder.....

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #668 Gepost op: 14 September 2012, 19:25:32 »
De Sonderzug die ter gelegenheid van de Hausfrauenberatungsmesse in Hannover is ingelegd, heeft intussen Bf Lümmeln aangedaan. De trein heeft in Frankfurt am Main kop gemaakt, we zien hier dus de rijtuigen in omgekeerde volgorde dan waarin ze vanuit Dönsdorf vertrokken.



Vraag me, of liever gezegd ons - dwz Bas en mij - niet hoe of wat, maar Elisabeth en Barbara hebben elkaar direct gevonden. Er zal dus heel wat worden afgekl... p'don, van gedachten worden gewisseld zo tussen Lümmeln en Hannover  :D

Gerhard heeft Eisabeth op de trein gezet, en zal haar ook weer afhalen. Op verzoek van Lisa mèt kruiwagen ::)

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 21:57:05 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #669 Gepost op: 14 September 2012, 21:43:51 »
Die dames kwebbelen meer, dan dat ze van de treinreis genieten. ;)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #670 Gepost op: 14 September 2012, 23:11:19 »
Ja. En dat terwijl het best de moeite waard is om af en toe even naar buiten te kijken. Er zijn daar mooie landschappen te zien.
Overigens is in Ffm een V200 voor de trein gekomen. Van lok wisselen is bij kopmaken minder tijdrovend dan omlopen.

Nog even terugkomend op de producten van Klein: deze Oostenrijkse fabrikant heeft erg mooie dingen gemaakt. Helaas is de fabrikant niet meer actief. Gelukkig heeft Roco (een deel van) de matrijzen overgenomen, een aantal types zijn, in al dan niet iets gewijzigde vormgeving, inmiddels geproduceerd en, uiteraard onder de eigen naam, in de collectie opgenomen.

Eén van mijn favoriete Klein-modellen is deze koelwagen, de opschriften vind ik geweldig:



De Tehs42 was met 800 stuks in 1968 nog goed vertegenwoordigd. Gebruikt werden ze voor, niet moeilijk te raden, gekoelde en diepgevroren producten, uitgezonderd verse vis. Dat is mij wel recht, want vis moet ik niet.



De Gbs245. Tja, dertien in een dozijn, je kunt er niet genoeg van hebben. Gebouwd vanaf 1954. Laadvermogen zo'n 20 ton.



Hes358, een veewagen (Verschlagwagen) voor kleinvee en pluimvee, zoals schapen, varkens, ganzen etc. Vanwege de goede ventilatie (wat wil je, met die half-open wanden) werden ze ook wel ingezet om fruit en groenten te vervoeren.





De Omm52. Wie kent 'm niet. Ook een favoriet van me, vanwege de geknikte zijwanden, denk ik. Gebouwd vanaf 1952, in gebruik tot in 1986.



Een Oosterijkse (ÖBB) open wagen. Ik zou moeten uitzoeken met welk Duitse type deze overeenkomt, in die serie zijn meerdere mogelijkheden: Omm53, Omm54, Omm55, om maar een paar te noemen, die verdacht veel op elkaar lijken.

Een wagentype waar je ook en complete studie van kunt maken zijn de zogenoemde Schiebedach- en Schiebewandwagen. Deze wagons werden vlak na de oorlog ontwikkeld om efficiënter te kunnen beladen. Gewone gesloten wagons werden tot dan toe met kisten, zakken etc volgeladen mbv steekkarren of gewoon met de hand. Door gebruik te maken van verschuifbare daken en wanden konden grotere laadeenheden (bijvoorbeeld zakken op palletten) met een vorkstapelaar of een kraan naar binnen worden getild.



Tms851, gebouwd vanaf 1949. Er zit stof op, dat had ik er wel even af mogen halen :-[



Hetzelfde type wagen, maar nu van Fleischmann. De vervuiling is authentiek, overigens.



De wagon waar dit Klein-model een interpretatie is, verschilt van de vorige in zoverre, dat er boven de kopdeuren geen "kozijn" zit, zodat ook goederen met een lengte groter dan de halve wagenlengte met een kraan geladen kunnen worden.



Voor de gein nog een Trix-model, de Tis858, gebouwd vanaf 1957. De vanaf 1962 gebouwde wagons kregen vlakke zijwanden met verstevigingsribben.

Nog even terug naar Klein, de volgende ketelwagentjes zijn echt juweeltjes, vind ik. Gelukkig ook al door Roco heruitgebracht (zie ook de DEA-wagon eerder in dit draadje), maar deze zijn echt nog van Klein:



De ARAL-wagon heb ik zelf vervuild, de BP-wagen is zo door Klein afgeleverd.

Nou, 't is wel weer mooi geweest. Tot de volgende.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 22:02:14 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #671 Gepost op: 15 September 2012, 17:07:53 »
Even tusschen het zaterdagsche geweld door, zooals daar zijn boodschappen doen en dochters naar Haarlem brengen, wat met zand gestrooid. Ammeräth komt met een collega tot de conclusie dat het een beetje te hoog ligt. Daar moet dus nog iets aan gedaan worden:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #672 Gepost op: 16 September 2012, 11:04:04 »
De Sonderzug is inmiddels weer vertrokken voor de lange reis naar het zuiden en heeft het station van Lümmeln intussen bereikt. Gerhard Ammeräth staat op het perron op Elisabeth te wachten, met zijn kruiwagen om haar aanwinsten mee te kunnen vervoeren. De DB heeft bij wijze van extra service, of misschien was dat een vooruitziende blik, een bagagewagen aan de trein toegevoegd.

« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 22:02:59 door 44 »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #673 Gepost op: 16 September 2012, 11:12:58 »
Mooi spul Jan,
Ik heb er zelf ook een paar, en volgens mij de ÖBB als DB versie. Zal eens in mijn "opslag"archief van spoorwegwagens zoeken en een plaatje schieten. Klein was zo gek nog niet  8)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #674 Gepost op: 16 September 2012, 17:33:53 »
Oh ja, Klein.... echt wel!

Soms heb je zo'n zondag waarop je niet op visite hoeft, er ook geen visite komt, de vrouw geen zin heeft of dat het weer er gewoon aanleiding toe geeft, en vandaag was zo'n zondag.
Zelf ben ik altijd enigszins beschroomd om op zondag naar boormasjien en dekoepeerzaag te grijpen, dus dat is een mooie gelegenheid om wat te bladeren in de stapels tijdschriften en boeken - of om eens wat te grasduinen in de dozen met wagons, loks en rijtuigen. En dan kom je vanzelf dingen tegen die eigenlijk nog eens een keertje gerestaureerd moeten worden, mooi klusje voor zo'n zondag waarop... nou ja.
Zoals deze zwaargewichten, afgebroken rongen, scheefhangende draaistellen en andere onvolkomenheden - kortom, wel aangenaam bezig geweest.

Onbeladen:



Beetje dichterbij bedoel ik:



Beladen met gewalst staal (korte uitvoering):



En idem dito met langere brokken:



Eén van deze wagons heb ik ooit eens kado gekregen, die was/is van de NS en had er vishaken op staan. Maar ik moet geen vis, dus daar heb ik korte metten mee gemaakt, een kwastje met wat zwarte verf en de lucht is al weer geklaard ook. Meteen even de revisiedatum onleesbaar gemaakt, en ze passen zó in Epoche III  ;D

Goeie zondag verder!
Jan