Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642588 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7560 Gepost op: 02 July 2015, 23:00:21 »
Biertje lurken en liksteen lebberen.  :P

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Wel Belg, niet gek !
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7561 Gepost op: 03 July 2015, 11:30:47 »
Belofte maakt schuld.
Ietsie later, maar hierbij de fotos van de bovenkant waar de wagons gevuld worden ( + 1 extratje met 2 wagons bij elkaar )











dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7562 Gepost op: 03 July 2015, 18:48:45 »
Jan, krijg je die modules nog wel los als de rails vast zit? Of heb je genoeg ruimte om de railschoentjes op te schuiven?
groeten,
Auke

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7563 Gepost op: 04 July 2015, 20:53:47 »
Knap werk aan de bovenkant Jan! Ik bespeur daar ook nog een leuk Belgje!

Wat mij betreft zou ik eerst aan het schaduwstation beginnen, het is een vervelend en moeilijk werk, maar eens je er van verlost bent kan je je ten volle op de rest focussen!

Groet,
Den Belg!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7564 Gepost op: 04 July 2015, 21:49:55 »
@Falcon10: Wederom zeer veel dank voor de prachtige en vooral informatieve foto's! Ik rij al kweenie hoe lang met ketelwagens rond op allerlei banen, maar nooit geweten hoe het er daarboven nu eigenlijk aan toe gaat. Zijn dit inderdaad ook wagons voor natronloog (daar hadden we het toch over)? Als je nu zegt dat er (vloeibaar) gas in die wagons gepompt wordt, geloof ik het ook, en dat komt denk ik door die oranje band rond de ketel. Ik meen dat die verplicht was voor gaswagens.
Nog maals zeer bedankt, Grote Klasse!  (y)

@Auke: zoals de situatie nu is niet. Ik wilde wel een raillas op de segmentscheiding, gewoon voor het geval dat. Gaat dat voor het geval dat inderdaad plaatsvinden, dan zal ik stante pede meer ruimte moeten maken door wat meer kleinijzer weg te snijden zodat de railschoentjes opgeschoven kunnen worden. Soort van geprepareerd, zogezegd. Net zoiets als de perforatielijntjes in wc-papier. Het papier hoeft daar niet te scheuren, maar mocht dat wel moeten, dan is het papier er helemaal klaar voor.

@Olivier: die is zomaar aan komen lopen, dat Belgje. En nu wil ie niet meer weg.
Over dat schaduwstation moeten mijn vage ideeën toch iets concreter voor ogen komen te staan, anders wordt het niks. Dat vergt wat denkwerk, en wat kun je nu tijdens het denken nu beter doen dan gewoon lekker doorknutselen aan wat dan ook?
Maar het streven is wel om dat dit seizoen nog voorelkaar te krijgen!



***OOO***

Vandaag werden er twee nooit eerder in Lümmeln geziene wagons bij de Wagenwerkstatt afgeleverd.
Van de Deutsche Reichsbahn een GGrhs, met een lading Leipziger vingerhoedjes met bestemming Hengelooo, voor het lab van de KNZ. De wagon bleek met ondeugdelijke koppelingen te zijn uitgerust, aan de mannen van de WWS om die even te vervangen.



Met hetzelfde euvel is ook de Otmm64 behept:



In modelspoorland treft men deze wagon maar mondjesmaat aan, en als je 'm wil hebben, dan moet je de kans grijpen als die zich voordoet.
Dit soort zelflossers zijn gek genoeg redelijk zeldzaam (dwz in EpIIIb/IVa uitvoering), terwijl ze toch relatief vak in treinen te zien waren.

Onderussen is de avond gevallen, en omdat veel Lümmelneraners het ook wel eens leuk vinden om eens lekker te schemeren, wordt het voor een keertje donker.
Maar als ze het dan ook nog verpoffen om het licht in de loods aan te doen, dan schakel je de Triebwerksbeleuchtung in als je de boel moet afsmeren.



Gute Nacht, Freunde!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7565 Gepost op: 05 July 2015, 10:36:24 »
Mijn nieuwe aanwinst staat veilig in de Lümmelner Lokschuppen, zie ik. :)

Gruß,
Der Dönsdorfer

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7566 Gepost op: 05 July 2015, 10:53:32 »
Jan,

Huh,  :) jij en verlichting  :o

Mit Freundlichen Gruße

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7567 Gepost op: 05 July 2015, 11:16:11 »
Vandaag werden er twee nooit eerder in Lümmeln geziene wagons bij de Wagenwerkstatt afgeleverd.
Van de Deutsche Reichsbahn een GGrhs, met een lading Leipziger vingerhoedjes met bestemming Hengelooo, voor het lab van de KNZ. De wagon bleek met ondeugdelijke koppelingen te zijn uitgerust, aan de mannen van de WWS om die even te vervangen.

Mooi exemplaar, ik zoek de NS-versie hiervan, zeldzaam.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7568 Gepost op: 05 July 2015, 11:53:41 »
Met hetzelfde euvel is ook de Otmm64 behept:

Dit soort zelflossers zijn gek genoeg redelijk zeldzaam (dwz in EpIIIb/IVa uitvoering), terwijl ze toch relatief vak in treinen te zien waren.

Mogguh Jan,

Effe pijpzeiken over het geciteerde dinges  ;D
Wagontype wat jij de zelflosser geeft,is anders als wat de zelflosser zelf denkt te zijn  ;)
Maakt dat no verschil voor de rest van je verhaal en klopt het ding qua tijdperk dan nog voor je ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7569 Gepost op: 05 July 2015, 17:34:27 »
Citaat van: Bas de Vermenigvuldiger
Mijn nieuwe aanwinst staat veilig in de Lümmelner Lokschuppen, zie ik.

Ze is alweer onderweg terug naar huis, Bas. Heimweh, denk ik.  ;D :P

Citaat van: De koning voor altijd
jij en verlichting

Als ik het maar niet zelf hoef in te bouwen, EN als ik het maar naar keuze kan in- en uitschakelen en eventueel de lichtsterkte kan regelen. Onder die voorwaarden kan ik me genegen tonen het fenomeen oogluikend toe te laten in mijn kleine hobbywereld. Maar meer gelaten dan overlopend van enthousiasme, dat wil ik daar nog wel even aan toevoegen.

Citaat van: Tiel, niet Flink
...ik zoek de NS-versie hiervan...

Die heb ik niet gezien Koen, wel nog twee DBers, maar die zagen er niet bepaald florissant uit. Of wacht! Bedoel je die vierasser? Daarvan wist ik niet dat die ook bij de NS had gezeten.

Citaat van: De Grote Floris
Effe... ...tijdperk dan nog voor je ?

Scherp opgemerkt, Floris! Het is inderdaad een Otmm 61 en niet een 64. Ofschoon die twee heel erg op elkaar lijken (de verschillen zijn slechts marginaal en, behalve de Seilankerkonsolen (hoe heet zoiets in het Nederlands eigenlijk?) normaal gesproken niet eens zichtbaar), blijkt maar weer dat het beter is even een kleine verificatieprocedure toe te passen dan zonder meer te vertrouwen op je geheugen.
Goed opgemerkt!

--^/||\^--
||||

Und in Lümmeln? In Lümmeln wird geschuftet.



Maar voor het zover was, moest er wel veel werk verzet worden. Voor die twee stapeltjes (foto boven) was zo'n drie meter (tot nu toe, de stapel moet nog wat hoger worden) vurenhouten latjes 3 x 1 mm nodig, verdeeld in langere stukken...



...en korte stukjes.



Met die korte stukjes ontstaat in het midden van de stapel een gat. Niet dat dat gat ergens voor nodig is, maar het spaart wel een paar meter hout uit.


Waarom eigenlijk... het is veel meer werk en bespaart nauwelijks een euro meer...  :o

Stom bezig, 44!
« Laatst bewerkt op: 05 July 2015, 17:42:12 door 44. Reden: besparende maatregel »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7570 Gepost op: 05 July 2015, 17:38:14 »
Ach Jan, je bent zoet...  ;D
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7571 Gepost op: 05 July 2015, 17:41:08 »
Ja, dat zal het zijn... zoet op zoek naar de meditatieve zaligheid voortkomend uit repetitieve handelingen.  :P

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7572 Gepost op: 05 July 2015, 20:59:01 »
Je hoeft ook minder precies te zijn.. Maakt niet uit als het aan de binnenkant wat uitsteekt
groeten,
Auke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7573 Gepost op: 05 July 2015, 21:05:17 »
Nog even over die vierasser, die had NS ook. weet niet of het hetzelfde type was.
Volgens mij was het al eens aan de orde geweest.

Op het Dieselgroepje op Facebook was er een mooi voorbeeldje van.

Goed idee voor restverwerking van houtrestjes.
Heb nog wat liggen ::). Tissue of keukenpapiertje gedrenkt in houtlijm eroverheen plakken en je hebt een dekzeiltje. ;D
Paar touwtjes eraan.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2015, 21:06:55 door KoenF. »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7574 Gepost op: 05 July 2015, 22:38:38 »
@Auke: natuurlijk wel. Als je zoiets doet, moet het ook goed.
@Koen: was dat in dit draadje? D'r staat zo langzamerhand zoveel in, ik hou het allemaal niet meer bij, hoor...

Vier stapels, één rongenwagen. Nog zonder rongen, dat moet nog.





Citaat van: Flip
Goed idee voor restverwerking van houtrestjes.

Restjes? Ik heb net 8 (acht) meter hout aan gort gesneden en verplakt, dat kan ik met de beste wil van de wereld geen restje noemen.  ;)
Dit is er nog over, het restje dus:



Krijg je geen wagon mee vol, dat geef ik je op een briefje!  ;D

Dat dekkleed vind ik wel een goed idee, en touwtjes moeten er ook nog wel komen, denk ik. Maar eens even kijken hoe ze dat bij de goeie ouwe Deutsche Bundesbahn deden, vroeger. Carstens Band 5.