Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617079 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7540
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5610 Gepost op: 04 October 2014, 20:47:04 »
Bij mij is stap één een nieuwe stop indraaien. Als die er ook uitvliegt, weet ik tenminste zeker dat er iets mis is.
Stoppen? dat is zo 1980 ;)

Foei, wat een taalfout! Maar afgezien daarvan, nee, zeker niet. Ik denk niet dat ik ooit nog iets van M* aanschaf.
Oeps, 4 weken pijn en pijnstillers beginnen hun tol te eisen blijkbaar  :(
Die laatste actie is niet 100% foolproof Jan, ook met niet M spul kan je sluiting maken ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5611 Gepost op: 04 October 2014, 21:38:23 »
Oude Fleischmann draaistellen maken ook sluiting... Resultaat is dat je je vingers brand aan de as

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5612 Gepost op: 04 October 2014, 21:48:04 »
wat ik doe bij M =
aan de niet iso wielzij een dun plaatje styreen als lagerbus plakken
is alles zeker ge iso fileerd

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7540
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5613 Gepost op: 04 October 2014, 21:53:33 »
Oude Fleischmann draaistellen maken ook sluiting... Resultaat is dat je je vingers brand aan de as
Been there, felt that ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5614 Gepost op: 04 October 2014, 21:57:06 »
Tja... het huis waar we (mijn vrouw en ik) wonen, dateert van de dertiger jaren vorige eeuw. De elektrische installatie zal wel een keertje vervangen zijn, hoewel ik nog wel een leiding met jute isolatie ben tegengekomen. De groepenkast is voorzien van stoppen èn een aardlekschakelaar, soms is die eerder dan een stop, soms niet.
Loden waterleidingen hebben we ook, trouwens. En een mooi uitzicht, zo midden in Stad.

Citaat
Die laatste actie is niet 100% foolproof Jan, ook met niet M spul kan je sluiting maken

Hm. Toen ik dat kraantje eraf haalde, had ik anders geen kortsluiting meer...

Citaat
4 weken pijn en pijnstillers

Ow, nou, sterkte, en beterschap.

Citaat van: Bas
Iemand* bood me een tijdje geleden een goederenwagen van Märklin aan...
* persoon bekend bij topicstarter

Ja, ik weet wie je bedoelt. Die heeft nooit iets kwaads in de zin.

Citaat
Oude Fleischmann draaistellen maken ook sluiting...

Ja, maar die heb ik niet (meer)  ;)

@Jerry: goeie tip, zal ik onthouden voor het geval dat!  :D

Citaat van: Eric
Been there, felt that

Tu quoque, Brute?

Resterende draden aangesloten, alles loopt als een tierelier, inrij/behandelingsspoor, kolenkraanspoor, uitrijspoor en 'loodssporen', allemaal geen problemen. Van pure lol lekker heen en weer gereden en gerangeerd, waarbij ik wel merkte dat hier en daar een wielenpoetsbeurtje niet overbodig is.
Nu nog dat wissel bij de draaischijf, dan is alles zover klaar en is het wachten op de volgende zending wissels.  :D


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7540
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5615 Gepost op: 04 October 2014, 22:08:03 »
hoewel ik nog wel een leiding met jute isolatie ben tegengekomen. De groepenkast is voorzien van stoppen Loden waterleidingen hebben we ook
Gij woont in een museum ;)
Tu quoque, Brute?
:) Streepje is net niet meer zichtbaar  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5616 Gepost op: 05 October 2014, 00:05:29 »
mooi dat alles weer werkt
sporen liggen ok mooi zo met die flauwe bochten(minder scherp voor degene die anders zout wil strooien  ;D)
en die wissels zijn vast voor een ander deel
lekker gevoel he als je kan rangspelen
k hoop dat t snel december is  ??? en dat t eens wat meer kan spoelen
kan k ook weer verder
en even een wissel deze kant opzetten  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5617 Gepost op: 05 October 2014, 22:01:54 »
@Eric: dat zeg ik inderdaad wel bij wijze van ironisch bedoeld grapje, dat dit je dit huis zonder gêne zo in Arnhem's Openluchtmuseum neer kunt plempen. Ook wel een grappig detail: als je een horizontale lijn over de muur van het raam in de achterkamer naar het raam in de voorkamer zou trekken, dan kom je tot de ontdekking dat de vloer over een lengte van een krappe 9 meter een verval heeft van dik tien centimeter.

@Jerry: die wissels komen ook (in principe) bij het Bw: eentje in het spoor naar de Dieseltankstelle (of twee, dat weet ik nog niet), en zeker twee aan de andere kant, richting de muur, voor het spoor van de Bahnmeisterei en het Betriebswagenwerk.
En december duurt niet eens zo lang meer....

Vanmorgen het laatste wissel aangesloten. Aandrijving werkte perfect, maar zoals gewoonlijk wel even de grijze en gele draad omwisselen zodat de stand van het wissel correspondeert met de stand van de schakelaar (Grundstellung). Vervolgens de MM gemobiliseerd, en wat denk je? Ja hoor, kortsluiting. Het is dat ik me realiseerde dat het nog vroeg in de morgen was, en dat derhalve althans de schijn van rust moest worden gehandhaafd, anders was Stad vandaag prominent in het Journaal aan de orde gekomen.

Maar goed, de eerder hierboven gesproken wijze woorden indachtig, heb ik alle loks, wagons, rijtuigen en andere voorwerpen van de rails verwijderd, met als resultaat dat de kortsluiting nog steeds op een zeer irritant wordende manier van zijn aanwezigheid gewag maakte. Een advies van jan flut dus, want dat verwijderen van loks etc was nergens voor nodig geweest.  :P
Dat ik bij een railverbinding links een isolasje en rechts een metalen raillasje had gebruikt waar dat eigenlijk andersom had gemoeten, had ik zo ook wel kunnen zien. Want daardoor kwam het verkeerd-om gepolariseerde puntstuk van het betreffende wissel met de rest in contact. Dat ik gisteren wel kon rangeren en rijden was puur mazzel, omdat het wissel toen in de afgebogen en dus 'verkeerde' stand lag en dus de polariteit van het puntstuk (hoewel ook verkeerd) toen geen kortsluiting maakte.

Maar goed, na zo'n vakkundige probleemanalyse was het natuurlijk een koud kunstje om de juiste maatregelen te treffen en het probleem uit de wereld te helpen.

En dan de rest van de ochtend lekker rangspelen, om dat prachtige, goed gevonden woord van Jerry maar eens te gebruiken  :D




Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7540
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5618 Gepost op: 05 October 2014, 22:09:50 »
dan kom je tot de ontdekking dat de vloer over een lengte van een krappe 9 meter een verval heeft van dik tien centimeter.
Skeef is groôs zeggen we hier in West-Friesland   :)

Lag het de niet alleen aan dat M* geval  ;D

Fijn gerangspeeld verder?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5619 Gepost op: 06 October 2014, 08:36:21 »
Waarschijnlijk een hele opluchting Jan dat je nu al een beetje kan rangspelen?

Mag ik je trouwens eens vragen welke Tillig wisselsetjes jij gebruikt? Zelf heb ik er 4 van die EW4 flexsteg wissels, maar voor plaatsen met minder ruimte lijkt mij dat niet altijd het meest ideale.

Groet
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8836
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5620 Gepost op: 06 October 2014, 09:22:38 »

Spelen? ;)

Het begint een aardig Bw te worden. Maar wat heeft die 44 gedaan, met de bruine voorzijde?

Groet,
Michel


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5621 Gepost op: 06 October 2014, 11:28:26 »
in de modder gerangspeeld  ;) en zn toet nie gewassen daarna  (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8913
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5622 Gepost op: 06 October 2014, 14:02:30 »
dan kom je tot de ontdekking dat de vloer over een lengte van een krappe 9 meter een verval heeft van dik tien centimeter.

Vandaar dat de koffie bijna over de rand gutste toen we bij jou waren :D.

Kun je me in PB uitleggen hoe je die muurdelen van de stad bevestigd hebt?

Groet Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5623 Gepost op: 06 October 2014, 17:23:28 »
Citaat van: Olivier
....vragen welke Tillig wisselsetjes jij gebruikt?

het nummer van die wissels weet ik zo niet, als je dat per sé wil weten kan ik het wel opzoeken. Het nummer eindigt geloof ik op 51... Het zijn wisselbouwpakketten (Bausätze) met een puntstuk van 90. Het voordeel ervan (en dat hoeft niet alleen op een kleine ruimte zo te zijn) is dat je ze in een in een boog liggend spoor kunt inpassen, en juist dat kan heel veel ruimtewinst opleveren.

Citaat van: Koen F.
Kun je me in PB uitleggen hoe je die muurdelen van de stad bevestigd hebt?

Natuurlijk, maar als ik het hier uitleg, kunnen anderen het ook meenemen en er eventueel iets aan hebben.
In eerste instantie was ik van plan die muurdelen met klodders gips vast te zetten, maar omdat het om meerdere delen ging (in mijn geval een stuk of zes), realiseerde ik me dat het lastig zou worden om dat met gips te doen. Tegen de tijd dat de eerste twee delen zijn uitgericht (goeie hoogte, waterpas en dat soort dingen) is je voorraad gipsklodders hard geworden en moet je weer nieuwe maken. Daarom ben ik uitgeweken naar ditte:



Eénmaal droog zit het zaakje muurvast (en zo hoort dat ook bij muren), maar voordat het zover is, heb je nog ruimschoots de tijd om alles netjes op een rijtje te zetten. Daarnaast is het handig, net als bij gips, dat het volume heeft (en ook blijft houden na droging), zodat je niet de oneffen achterkant van die gegoten muurdelen vlak hoeft te maken. Het is dan wel handig om er rekening mee te houden bij het plaatsen van het 'schot' waar je die muurdelen tegenaan plakt.

Het gat staat op het punt gevuld te worden. Niet met gewapend beton, maar met multiplex en blauwe rommel.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5624 Gepost op: 06 October 2014, 21:05:25 »
De basis -het fundament- is gelegd. Het blad is nog provisorisch.



De vast en zeker bij elke (wat oudere) modelspoorder welbekende Brown Boveri - generator, die in vervlogen tijden als laadgoed met de 8-assige dieplader van Fleischmann werd meegeleverd, blijkt ook op de 4-assige kuilwagen van Lima te passen. Hoewel, passen? Ik vraag me serieus af wat zo'n generator zo ongeveer zou wegen. Lijkt me wel een tamelijk massief ding toe.