Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:07
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:00:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Duits transport, waar in NL? door Eelco Storm
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.  (gelezen 22725 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #15 Gepost op: 01 November 2010, 20:32:49 »
Als je deze maakt, op een foto uit 1950 had deze een dichtgemaakte lichtkap.

Groeten Arjen


Nou, da's alvast lekker makkelijk! :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #16 Gepost op: 01 November 2010, 20:40:45 »

Sorry, ik draai iets om.
op de foto uit 1950 is de lichtkap nog open, maar bij de wagen op de sloop was de lichtkap zeer netjes dichtgemaakt.
Te netjes voor een sloper.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #17 Gepost op: 01 November 2010, 20:50:04 »
Ow, dompertje...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #18 Gepost op: 01 November 2010, 20:53:06 »
Mwah, daar heb je Dremels voor  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #19 Gepost op: 01 November 2010, 21:12:55 »
die hecht vertimmeren weet ik nog wel zon beetje... helaas zijn al mn online-foto's uit die tijd pleite maar wie weet wat er hier nog te vinden is.... k ga wel es zoeken, hier alvast wat ik er nog van weet:
Het was iig niet bepaald moeilijk. Het lastigste is het aanvullen van de "afgesneden" stukjes dak van het hechtdak, het hele schuine stuik heb ik eraf gezaagd en er stukjes van een liliput-D-treinwagendak in geplakt (had dat dak nog liggen van het ombouwen van zo'n bak naar een staatsspoor-bak zonder lichtkap, met behulp van ramen en interieur van een hecht-AB en een kaalgeragd dak van een hele oude jouef CIWL-bak, waarvan de draaistellen onder een tsjechisch treinstel terechtkwamen etc etc....) en de wanden bij de koppen losgemaakt van de bodemconstructie en er wat steuntjes in gezet met styreen. De knik in de wand waar ie schuin gaat lopen naar de kop toe van achter ingesneden en recht gezet, dat gaat prima, verder een beetje detailgeneuzel en frame onder de bak terugrestaureren, niet veel bijzonders. Oh, wat wel mooi is is de lichtkapeinden mooi aanvullen tot ze vloeiend op de kop eindigen in plaats van in het dak duiken.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #20 Gepost op: 01 November 2010, 21:34:04 »
GEVINDT! op n ouwe schijf met nog heel veel ouwe klerezooi.
maar goed, pix.





let ook op de verandering aan het eind van de lichtkap, dat scheelt nogal in het beeld van het rijtuig. Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, maar dan moeten er van die lange görlitz-draaistellen onder, in chabowka staat nog zo'n ding.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #21 Gepost op: 01 November 2010, 21:56:50 »
Overigens kun je deze bak ook maken voor de PKP, ...

BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #22 Gepost op: 01 November 2010, 21:57:35 »
Mooi, dat deze foto's ook weer terecht zijn (y), ik mistte ze al in het andere postrijtuigdraadje.

Maar ik ga nu eerst verder met de serie P6006-P6010 als jullie het niet erg vinden, ben nu de bak aan het zagen, later komen er wel wat foto's (mits het lukt dan :P)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2010, 21:57:57 »
BOEIE! NS is goed genoeg. Ik ga de plaatjes nu ook maar opslaan. (y)

Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2010, 21:58:53 »
Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #25 Gepost op: 01 November 2010, 22:12:11 »
Wat, geen Staatsspoor?  ??? ;D

Ook leuk, maar dat word gokken met de beschrifting...

Deze bakken hebben nooit bij de Staatsspoor dienst gedaan. Ze zijn in 1931 voor NS gebouwd.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2010, 22:19:29 »
Ow ook goed, lekker makkuluk.. 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #27 Gepost op: 02 November 2010, 00:20:31 »
Ik heb de boel al gezaagd.

Klein ding en hij moet nog korter, maar eerst het onderstel op maat maken; 19,2 cm over de buffers als het goed is, ik ga het nog eens narekenen.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2010, 00:28:20 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #28 Gepost op: 07 November 2010, 15:25:03 »
De ruwbouw is klaar, de boel even in elkaar geklikt om het geheel eens te zien.



T'is wel een leuk bouwpakket alleen jammer dat de bouwbeschrijving ontbreekt.

Link naar een voorbeeldfoto, de onderste.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 15:36:34 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #29 Gepost op: 12 December 2010, 21:28:40 »
Tís weer wat warmer boven dus verder gegaan.

Veel geschuur en geplamuur later is dit voorlopig de stand.


Vooral de nieuwe dwarsstrippen van styreen waren lastig.


De bak is zo ver mogelijk verlaagd en alle extra tredes en delen van handrails zijn weggesneden
Nu nog nieuwe handrails solderen en dan kan de boel in de primer.

Wat voor kleur hebben de kozijnen eigenlijk?, ze zijn nu messing/koper kleurig.

Stephan.