Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 09:03:49
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 08:51:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 08:07:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!  (gelezen 13849 keer)

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Gepost op: 22 February 2009, 18:47:13 »
Hallo,

Vandaag ben ik alvast maar begonnen aan één van deze messingkitjes:


Dit zijn de setjes van Dutzrail van de grote Sik en bevatten enkel het etswerk en niet de extra onderdelen. die onderdelen moet je er zelf nog bij kopen. (heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?)

Na een uurtje vingers branden:

De schoorsteen is gemaakt door TonM (nogmaals bedankt hiervoor!), hij zit er nog los op.

Word vervolgt.

Bart

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2009, 19:21:13 »
De schoorsteen ..... zit er nog los op.

Dat is maar goed ook, want er moet nog een geëtste ring tussen.

heeft iemand misschien een lijstje van alle onderdelen die er nog bij gekocht moeten worden, en waar zijn deze verkrijgbaar?

De onderdelen die je nodig hebt, kom je vanzelf tegen als je de bouwbeschrijving doorneemt.
Een deel is niet te koop en moet je zelf maken of laten maken. Dat zijn voornamelijk de gegoten onderdelen uit de bouwbeschrijving (waarvan je er nu ééntje hebt) waarvan de tekeningen op de CD staan.

Andere onderdelen zijn gewoon in de handel te koop, de meeste bij GM&S:
- Alan Gibson Handrail knobs, Short, Ref. G4M53
- Alan Gibson Diesel wheels 3'2" dia, - Disc, Ref. G4838D (2 setjes)
- Romford wormset 1:40, motoras 2 mm, wielas 1/8"
- Mashima 1424 motor
- Stoomfluit Philotrain 870/50401

Verder ontbreken in de set die jij hebt de stukken lood die je volgens de bouwbeschrijving moet gebruiken. Daarvoor kan je een stuk daklood van de bouwmarkt gebruiken, waarvan je dan zelf stukjes op maat snijdt.

Misschien vergeet ik nog iets, maar met dit lijstje kom je al een aardig eind.

Groeten,
Ton

P.S: Volgens mij ben je iets vergeten. Je had moeten beginnen met twee moertjes over de gaten op de voetplaat te solderen. Die zijn nodig om later met boutjes het onderstel met aandrijving vast te kunnen zetten. Zoals de loc nu op de foto staat, kan je het volgens mij alsnog doen; als je de voorkant dicht hebt wordt het echt een uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2009, 19:40:43 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2009, 19:32:36 »
Ton,

Hoe heb je de schoorsteen gemaakt?
Ik heb ook nog een etsplaat liggen, dus ik ben benieuwd.

Grts

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2009, 19:36:25 »
Dennis,

Messing staf in een draaibankje gezet en afgedraaid naar de maten die op de tekening op de CD staan. Na één totale mislukking en twee die ook niet helemaal voldeden, had ik de slag te pakken en heb ik er een paar gemaakt.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2009, 19:38:09 »
Ton,

Bedankt voor 't lijstje, de volgende keer in Houten ga ik er maar eens naar op zoeken! :)
Dat moertje zit er inderdaad nog niet op, deze heb ik namelijk niet meer... bedankt dat je me er nog even op wees, ik kan nu beter eerst zo'n moertje regelen!
daklood heb ik er al wel bij gepakt, ik ben het nog niet in de bouwbeschrijving tegengekomen maar ik heb de hem ook nog niet helemaal doorgelezen... ;D

Als men zin heeft om hun eigen vorderingen van de bouw van een grote sik in dit draadje te posten, zeker doen he! Daar kunnen anderen (ik) ook weer van leren. ;)

Bart
« Laatst bewerkt op: 22 February 2009, 19:42:34 door RN_232 »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2009, 20:03:50 »
Bart ikke is zzzjaloerzzz maar ik gun je de kits van harte. Jaloers omdat Richard de laatste etsplaten aan jou verkocht heeft. En deze grote sik wordt door Dutzrail niet meer verkocht.

Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.

Mijn styreen grote sik is bijna klaar, komende week maar eens een paar pics plaatsen in 'ombouw van Fl 1306 naar Grote Sik' En dan wordt het tijd voor een echte grote sik van messing, maar in H0 niet meer verkrijgbaar? Mocht ik er een op de kop tikken, dan volgt de bouw direct daarna in dit draadje!


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2009, 21:00:03 »
Ik heb nog even iets verder gekeken dan mijn neus lang is (en ik heb toch niet te klagen) en een aanvulling gemaakt op mijn lijstje hierboven:

- Sluitseinijzers, lang, Philotrain 870/10402
- Sluitseinijzers, kort, Philotrain 870/10401
- Vierkante aslagers (hornblocks), bijvoorbeeld uit een set MJT4003
- Aslager-ringen MJT 4007 of GM&S catalogusnr. MRAXFB32
- Locomotiefbuffers Philotrain 870/10101
- Loclantaarns Philotrain 870/50603 of 870/20002 (bij die laatste zit ook een fluit, dus dan kan 870/50401 uit het eerdere lijstje vervallen).

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2009, 22:19:49 »
Aan hen die ervaring hebben met de aandrijving zoals in Ton's lijst: hoe rijdt dit? Op schaalsnelheid, dus langzaam? Omdat het een rangeerloc is en nooit al te hoge snelheden heeft gehaald.

Huub,

De aandrijving in mijn lijst is dezelfde als de aandrijving die DutzRail bij de oorspronkelijke kit heeft geleverd. Dus voor degenen die de oorspronkelijke DutzRail kit  hebben gebouwd of het kant-en-klaar model met Mashima motor in huis hebben: deel je ervaring met Huub.

Overigens Huub, zo heel erg langzaam was het origineel ook weer niet met een maximumsnelheid van 75 km/h.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2009, 22:48:10 »
Huub,

Prima aandrijving, met een goede overbrenging, waardoor de loc ook mooi langzaam rijdt. Plak wel lood waar je het kwijt kunt, voor voldoende trekkracht.

Onder de gereedschapskist hoort ook een schroefje op de voetplaat, heb je die wel aangebracht?

Ik vond het een leuke kit om te bouwen. 1 tip: de trapjes aan de voorkant zijn relatief kwetsbaar. Bij het grote voorbeeld zijn ze geschoord. Als ik de kit opnieuw zou bouwen zou ik ze met messing draad of een stukje fret ook schoren.

Veel plezier met bouwen.

Hier mijn eindresultaat ;D



Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2009, 10:49:00 »
Een goede morgen!

Gisteren weer een beetje verder gekomen met 't kitje (foto's staan op andere computer). Beide moertjes zijn ook al gemonteert.

Herman bedankt voor de tip! Ik ben nog niet zover met het bouwen van de sik, maar ik zal eraan denken tijdens de bevestiging van de trapjes.

Bart

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2009, 11:30:33 »
Herman, mooie 413. Kun je dat schoren alsnog doen? Het lijkt me een groot voordeel van messing bouwen, dat je alles nog kunt bijbuigen en corrigeren, evt onderdelen lossolderen en opnieuw bevestigen. Dat moet wel vóór het aflakken gebeuren.

Kleine opmerking: je platte buffer moet rechts, de bolle links.
Een ezelsbruggetje:
PR = Plat Rechts en
Bol links. Als je er neus tot neus voor staat.

Of heb je de pic gespiegeld?

Bart, succes met de bouw verder, ik blijf 'm volgen.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2009, 17:14:32 door HuubvG »

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #11 Gepost op: 24 February 2009, 12:30:47 »
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #12 Gepost op: 24 February 2009, 15:26:58 »
Ik vind het prachtig gebouwd, maar die klinknagels.
Ik vind ze wel erg nadrukkelijk aanwezig.
Het is net of ze te groot zijn.
Wim.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #13 Gepost op: 24 February 2009, 18:33:07 »
Deze draad ken je?

Grt Erwin

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor Grote sik (NS 400) uit Dutzrail etsplaten!
« Reactie #14 Gepost op: 24 February 2009, 19:14:10 »
Ik onthoud het zo: Met de rug tegen het rijtuig moet de ronde buffer rechts.

Gr. Ed

Maar hoe onthou je het dan bij een loc???

 ;D
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.