Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbau Lingen 2026 door Caterpillar
Vandaag om 20:19:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:12:43
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:10:13
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:54:15
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)  (gelezen 11131 keer)

Michiel

  • Online Online
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Gepost op: 04 January 2009, 16:44:07 »
Tsjah, vakantie, eindelijk weer een beetje tijd over (en er werd niet genoeg geboden op marktplaats), dus aan de slag! Aan Rijswijk heb ik een kitje van een omC overgehouden die eraan moest geloven

Het onderstel had ik zo in elkaar, ware het niet dat ik enkele dingen de verkeerde kant heb omgevouwen. Deels mij eigen schuld, deels die van de handleiding. Alle informatie staat er wel in hoor, maar de wijze waarop maakt het niet echt duidelijk. Ook staat er volgens mij een foutje in - kom ik zo op terug.




Dit verkeerd om vouwen verklaart ook het flapje aan de onderkant (ja, ik ben een aars), die moet ik nog ff wegwerken.
De zijwanden zaten ook vrij vlot aan de kopwanden vast, even gaten geboord in de koplampen, de stuurstanden en de afdekplaatjes werden in de koppen gelijmd en dat was dat.

Vervolgens het dak. Bij de kit zijn 2 verschillen radiatoren meegeleverd. Ergens eind jaren 30 is de benzinemotor vervangen door een diesel, en zijn de radiatoren op het dak aangepast. Het lage brede type met horizontale lamellen werd vervangen door hoge, smalle met verticale lamellen zoals ze op de 901-910 zaten. Tegelijkertijd is er waarschijnlijk leidingwerk op het dak aangepast.

Ter ondersteuning deze 2 linkjes.

omC 914 in Goes, voor de verbouwing
omC 915, duidelijk is te zien dat er andere radiatoren zijn geplaatst.
Beide foto's zijn vlak achter elkaar genomen, dus ergens in 38 moet het gewijzigd zijn.

Omdat ik niet uit de tekening opmaakte hoe de leidingen op het dak liepen ben ik eens gaan bladeren in het grote omC en omBC boek. Daarin zag ik dat er leidingen op het dak hebben gelopen waarover in de handleiding met geen woord gerept wordt.

namelijk, deze leiding
Zoals te zien loopt deze van voor naar achter bij het type radiator met horizontale lamellen.
De kans is dus groot dat de situatie zoals Modelloco hem schetst (namelijk met 2 leidingen uit het ding in t midden naar iedere radiator met horizontale lamellen) niet de enige realistische is. Sterker, ik vermoed dat de leidingen zo liepen naar de radiatoren met verticale lamellen en dat de situatie met radiatoren met horizontale lamellen fout is.

Zonder leiding van radiateur naar radiateur, maar met de leidingen naar de radiatoren toe vanuit het midden.



En met, hoewel de foto vertekent is de staf keurig recht:



Goed, dat dus aangepast op mijn kitje en uit 0,4 mm staf wat gebogen en gesoldeerd wat in de richting komt:

Nu is het tijd voor wat detailwerk: hier en daar werden de benodigde gaten geboord en deels ontbraamt, waarbij mijn laatste 0,4 mm boortje brak, grmbl. Eerst dus achter nieuwe boortjes aan voor ik verder kan. Wel werden op de koppen zaken als leidingen, lampen ed gemonteerd. Niet gelijmd, want ik haal ze eruit bij t spuiten.

Hoe staat-ie er nu bij?






Wat staat er nu nog te wachten?
- het dak moet nog netjes op de bak komen te liggen
- overige gaatjes boren en handgrepen buigen
- koppeling vervangen door een philo, dis geen pan
- die uitsteken de plaat onder de bak moet nog worden weggewerkt
- testrijden (iemand nog een gelijkstroom-trafo over? ;) )
- wat detail-werk onder de bak, want daarin lijkt de kit erg karig. Hang ik ook meteen de motor scheef, want zoals-ie nu hangt (recht onder de bak) klopt het niet.
- verlichting bouwen. Sluitverlichting moet er eigenlijk wel in, maar ik weet nog niet hoe ik de opliggende bolle lensjes kan nabootsen, en hoe ik ga verlichten (LED vs rijstkorrel)
- spuiten en afmonteren
- raamsponningen op de ruiten lijmen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18583
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2009, 17:11:14 »
Fraai Michiel! Weer mooi wat je hier laat zien.

Maar was er niet iets met die "Ome Keesie's"? (voor de Beneluxer's; dit is een insider grap die alleen Michiel zal begrijpen.... ;)).
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Michiel

  • Online Online
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2009, 17:35:32 »
Tis t zelfde probleem als met Amerikaans spul, mensen vinden er geen zak an ;)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2009, 17:46:27 »
Nee hoor, geen zorgen, volg dit draadje met belangstelling (ook al is het niet mijn tijdperk)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18583
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2009, 17:47:53 »
Citaat
Tis t zelfde probleem als met Amerikaans spul, mensen vinden er geen zak an

 ;D ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2009, 17:58:42 »
Maar was er niet iets met die "Ome Keesie's"? (voor de Beneluxer's; dit is een insider grap die alleen Michiel zal begrijpen.... ;)).

Daar was wel wat mee. Wat was dat ook alweer?  ???  ???
Iets met eh  ... ...
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2009, 18:26:07 »
Kan je dat spul ook lijmen...?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2009, 18:29:33 »
witmetaal bedoel je? modelloco raad aan om dit materiaal te lijmen omdat de smelt temperatuur zo laag is...

de 6300 die ik aan het maken ben lijm ik in ieder geval(ook witmetaal voornamelijk), en het blijft vooralsnog zitten...

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2009, 19:10:34 »
Michiel,

Mooi werk hoor. Wat er nu mis is weet ik niet. Help eens Michiel :) :). Ik heb er ook een gemaakt, al lang geleden en volledig gesoldeerd.

@Stig, nu dacht ik dat jij ook alles soldeerde.

@Wesley, lijmen kan, maar voor de stevigheid vind ik solderen altijd beter, maar ieder mag dat voor zichzelf besluiten.

Modelloco adviseert lijmen, mij is een raadsel waarom. Ik kan maar een reden verzinnen en dat is het risico van het eerste model laten smelten, waarna er nooit meer een Modelloco kit wordt gekocht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2009, 19:16:05 »
Over het lijmen van witmetalen modellen lopen de meningen uiteen. Volgens sommigen kan het zonder problemen. Anderen zeggen dat het witmetaal blijft "uitzweten", waardoor de lijm na verloop van tijd zou gaan loslaten.
Voordeel van solderen is trouwens dat, naast een stevige hechting, je met het soldeer ook naden en kieren netjes wegwerkt.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18583
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2009, 19:17:31 »
Citaat
Daar was wel wat mee. Wat was dat ook alweer?   ??? ???
Iets met eh  ... ...

Ja wat ook al weer?? ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2009, 19:32:44 »
Ik verwachtte niet echt een antwoord.  8)

Tuurlijk kun je het lijmen, maar een beetje vent, soldeert witmetaal. Plakken is voor meisjes... ;D He michiel! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Michiel

  • Online Online
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2009, 22:31:44 »
Haha, dat heb je met zo'n studie he ;). Knippen-plakken-lijmen.

Nee geintje, tis gewoon gemakszucht denk ik.

Ow en Ivo, nu verwacht ik foto's natuurlijk! ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9172
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2009, 02:58:39 »
't Blijft een leuk ding. Koppelen met die van Lars?

Groet,

Huibert, gaat een andere 5500 aanschaffen

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2009, 08:22:41 »
Witmetaal valt echt prima te solderen en het zit met een poep en een scheet in elkaar. Gewoon op 500 graden instellen en braden maar  ;D

Mooi gedaan Michiel!

grt
Edwin, die ook nog een afspraak heeft lopen met Peter om tante Ceesie collectief te braden ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw