Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 546707 keer)

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1245 Gepost op: 08 februari 2017, 20:28:46 »
Reinout,

Bij de Ma/Trix uitvoering van de P8 is zoals bij veel Trix locs het geval is veel dingen te grof , wielen met te grote flenzen, te dikke spaken, loc tender afstand vaak te groot en niet KK, rijeigenschappen zijn over het algemeen ook niet zoals bij Brawa en Roco. Dus de Trix versie van de P8 is ook geen goed alternatief voor die van Flm die ook niet helemaal meer van deze tijd is.

Dus iid een Weinert is de mooiste, maar ik wacht maar tot er hopelijk een van Brawa komt, daar komt nu een superuitvoering van de BR 57 aan, die eerst maar halen.

Mvg Theo

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1246 Gepost op: 08 februari 2017, 20:56:03 »
Hmm,...Bas laat zich er niet over uit wanneer hij groot genoeg is voor een bouwpakket van Weinert. Te hopen valt dat de radius van zijn krapste bogen groot genoeg is, want Weinert geeft voor de P 8 een "Mindestgleisradius" aan van 450 mm.

Terug naar de "Oberwankler Lokschuppen". De kleur van de rechter deuren vind ik zeer geslaagd (RAL nr. ?). Verder hoop ik dat je het werken met Kristal Klear niet te snel opgeeft. Het zal wat oefening vergen. Een glasblazer zal ook niet meteen bellenloos blazen als hij voor het eerst blaast. Kortom: wie het laatst blaast, blaast het best.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1247 Gepost op: 08 februari 2017, 21:07:57 »
Tja, een P8... natuurlijk, die van Fleischmann is al jaaaaren oud, dus daar deugt gewoon helemaal niks meer aan. Euhm... wat mankeert er eigenlijk aan die van GFN? Behalve dan dat je die hooguit (als DB-versie) nog ergens op een beurs vindt?

Enfin, waar ik eigenlijk iets op wilde zeggen was op het KK-(Kristal Klear)verhaal:

als je goed kijkt zie je dat er in de deuren van de Lümmelneraner loods geen ruitje gelijk is. Soms zie je hier of daar een belletje zitten, soms is er eentje wat melkwit uitgeslagen, de ene is wat dikker dan de andere... maar ik persoonlijk zelf als het ware in mijn eigen zijn vind dat juist wel bijdragen aan de indruk van een oude loods waar misschien wel eens een ruitje vervangen is omdat het anders zo zou tochten, maar waar verder maar zelden iemand zich om heeft bekommerd, in de zin van ramen lappen of zoiets.
Maar ieder het zijne natuurlijk.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1248 Gepost op: 08 februari 2017, 21:18:35 »
Overigens is de Trix P8 in K.P.E.V. uitvoering wel een snoepje hoor  :)  Hele mooie kleurstelling, niet te fel, loopt heel mooi en kan ook nog eens door R1 bogen  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1249 Gepost op: 08 februari 2017, 21:18:42 »
Ik heb één keer een nette P8 in model gezien. Dat was de compleet verzaagde P8 uit de winkel die Wilfried Schmidtz-Esser had omgebouwd voor zijn Hamburgse diorama in Proto87.
Door wielstellen die echt op schaal zijn (smaller) konden de cylinders een stuk dichter bij het frame worden geplaatst. Daardoor smoelt zijn lok een stuk echter dan een kant en klare P8 uit de doos.
Maar zo'n ombouw is een project op zich.

Wolter
Moins mais mieux.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1250 Gepost op: 09 februari 2017, 11:26:57 »
Pruisische P8

@ Jerry:
Ik had de prijs nog niet opgezocht. Bewust nog niet, want ik dacht al dat het bedrag aan de hoge kant zou zijn.

@ Peter en Martijn:
De bogen in Dönsdorf hebben allemaal een straal groter dan 450mm. R1 en R2 komen ook in het schaduwstation niet voor. Dat zijn namelijk bochtjes voor trams. ;)

@ Jan:
Zoals ik al aangaf, vind ik de P8 van Fleischmann rond de bufferbalk aan de voorzijde en rond voorloopwielen en lantaarns niet kloppen. Te hoog, te grof, uit proportie in vergelijking met de werkelijkheid. Dat heb ik altijd al zo gevonden. Gelukkig is mijn spoorvirus hobbymatig en hoef ik dat model dus niet te kopen.


Oberwankler Lokschuppen

@ Peter:
Het juiste RAL-kleurnummer heb ik niet paraat. Ik gebruikte grijsblauw voor de deuren. Dat zou RAL 5008 kunnen zijn, maar 5000 lijkt er meer op. Ik heb geen RAL-kleurenwaaier om de meest in de buurt komende tint te kunnen bepalen. Mijn verf komt uit blikje 96 van Humbroll. Vallejo levert deze tint ook, maar onder welk nummer is me niet bekend.

@ Jan:
De ruiten in de zijgevels van de loods zijn allemaal even dik en even vuil. Daarom twijfel ik om de deuren te voorzien van ongelijkmatige ruiten.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2017, 11:28:28 door Basilicum »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1251 Gepost op: 09 februari 2017, 11:57:47 »
Gelukkig is mijn spoorvirus hobbymatig en hoef ik dat model dus niet te kopen.
;D
Ik kan mij er helemaal in vinden.

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1252 Gepost op: 20 februari 2017, 20:27:23 »
Dönsdorf   –   Baubericht 226


Oberwankler Lokschuppen – 12

De loods krijgt vorm.
De vele losse delen maken het lastiger om de muren met het Baukastensystem recht te krijgen. Doordat de loods geen eigen vloer krijgt, is het belangrijk dat de muren uit zichzelf recht zijn. Met moed, beleid en doorzettingsvermogen is me dat gelukt.


716   Van deze lange gevel zal later weinig meer te zien zijn.


717   Beeld vanuit de lucht.

Door de ontbrekende vloer moet ik goed letten op haaksheid van het pand, wat op afbeelding 718 lijkt te zijn misgegaan. Toch is dat niet het geval: de ondergrond van de fotolocatie was niet vlak.


718   Toekomstige zichtzijde.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 07:29:31 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1253 Gepost op: 21 februari 2017, 10:58:53 »
Je werkt weer erg netjes en precies, Bas.

Over die kromme gevels; hielp het niet dat je ze verlijmt met de binnenmuren ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1254 Gepost op: 21 februari 2017, 14:05:57 »
Ja, secuur bouwen is je handelsmerk, Bas (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1255 Gepost op: 21 februari 2017, 14:11:43 »
Mooi strak Bas. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1256 Gepost op: 21 februari 2017, 20:24:52 »
Dank! :)

Een van de trucjes om de wanden weer in het gareel te krijgen, is inderdaad de binnen- en buitenbladen aan elkaar lijmen. Dat deed ik, nadat de losse wanden zo goed mogelijk terug in de gewenste vorm waren gebogen. Dat buigen lukte me alleen met een mengsel van aan geweld grenzende overtuigingskracht en een lading woorden, die minder geschikt zijn voor een forum als deze en ik dus maar niet zal reproduceren.

Groet,
Bas

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1257 Gepost op: 21 februari 2017, 21:34:42 »
Mooi pas ontdekt draadje  (y) 8)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1258 Gepost op: 26 februari 2017, 17:29:11 »
Dönsdorf   –   Baubericht 227


Oberwankler Lokschuppen – 13

De loopkatconstructie wacht op onderdelen, dus kijk ik naar volgende stappen in de bouw van dit pand.
In het dak komt het daglicht, dat Auhagen in het assortiment heeft.


719   Dach mit Oberlicht. Auhagen 80303.
Foto: www.Auhagen.de.

Dit levert meer licht in de loods op en ik beschik meteen over dakspanten. Die hoef ik dus niet zelf te ontwerpen. Auhagen heeft verzonnen, dat boven elk pilasterpaar en precies daar tussenin een spant komt. Dat vind ik vrij veel, want zo krijgt het kleine loodsje in zijn eentje meer spanten dan de complete lange loods in Dönsdorf, die alleen boven pilasters spanten heeft (zie Baubericht 177).


615 (herhaling)   Spanten in de lange loods.

Verder vind ik het constructief gezien niet handig, want de muurdelen boven de vensters zullen dan ook spanten dragen.


720   Zo stelt Auhagen het voor.

Ik zou de oranje spanten willen laten vervallen, maar ben niet helemaal zeker van mijn gedachtegang. Dat heeft namelijk drastische gevolgen voor het daglicht. Wie heeft advies?


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2017, 17:37:01 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1259 Gepost op: 26 februari 2017, 18:29:16 »
Omdat ik gaarne tot een wederdienst bereid ben, zou ik hier mijn (dag)licht wel over willen laten schijnen, maar ik begrijp het niet helemaal. Hoe minder spanten, hoe meer daglicht, dacht ik. Wat is het probleem ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB