Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 591236 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1050 Gepost op: 01 October 2015, 14:30:39 »
Zo'n lange pauze kan eigenlijk niet Bas. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1051 Gepost op: 01 October 2015, 19:29:55 »
Inderdaad. Binnenkort toch maar eens iets ter hand nemen om op de loer liggende nervositeit, ongecontroleerde spierbewegingen en starende blik de baas te blijven. Voorkomen is beter dan genezen. ;D

Groet, ;)
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1052 Gepost op: 26 October 2015, 19:15:08 »
Dönsdorf   –   Baubericht 197


Schakelbordbedrading – 3

Na een maandenlange bouwstop heb ik het afgelopen weekend kunnen vrijhouden van afspraken, visites, klussen, al dan niet ‘even-snel-tussendoor’, en Eurospoor. Dat laatste is jammer, want die beurs bezoek ik graag. Eurospoor heeft vorig jaar mijn financiële grens, wat toegangsprijzen betreft, overschreden. Hierdoor ga ik er niet meer jaarlijks heen. Mijn keuze.
Kortom: tijd voor Dönsdorf. Daar is aan werkvoorraad geen gebrek, zoals Baubericht 196 en Deining 321 al meldden. Wat ga ik doen? Iets kleins, dat in één weekend volledig afgerond kan worden, of zomaar een klusje voor de vuist weg? Ik besluit om eerst het Betriebswerk van stof te ontdoen en daarna verder te gaan met de electrique. Dat krijg ik in twee dagen niet af, maar dat hoeft ook niet.
Als de stofzuiger het veld heeft geruimd, sleep ik de doos met overgebleven snoer van oude projecten uit de hoek en zet bij de schakelpanelen een tafeltje onder handbereik, dat gaande het werk vanzelf vol komt te liggen met allerlei gereedschap. Tangen, een pincet, schroevendraaiers, potlood, soldeerbout en nog een pincet, want de eerste raakt altijd zoek. Die vind ik later tijdens het opruimen wel weer terug. Op een nog leeg stuk modelbaan parkeer ik de flaptop en open het juiste bestand met de lijst, die aangeeft waar welke draad aangesloten is of wordt.


638 (herhaling)   Hier ben ik gebleven: aansluitingen voor verlichting op de modelbaan. Zie Baubericht 187.

Nog voordat ik begin, herinner ik me weer waarom ik precies op dit punt van de hoofdaansluitingen ben gestopt: er moet eerst een extra soldeerstrook in schakelkast 5 worden geschroefd. Die is wel voorradig, maar moet nog op een stukje hout gelijmd worden. Waar is de lijm?


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 27 October 2015, 08:57:11 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1053 Gepost op: 26 October 2015, 20:56:12 »
Hmmm... bekend verhaal.
Ik heb van elke soort twee potten/tubes/flesjes lijm. Voor als de eerste zoek raakt en ik die pas bij het opruimen weer vind.

Succes Bas!

Der Jan von Lmln.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1054 Gepost op: 27 October 2015, 20:54:50 »
Dönsdorf   –   Baubericht 198


Schakelbordbedrading – 4

Terwijl de lijm van de nieuwe soldeerstrook ligt te drogen, denk ik na hoe de voedingskabels van de VK-Wissels
eindelijk netjes en definitief aangesloten gaan worden aan de modelbaan.
Een onrustbarende gedachte komt op: ‘Daarvoor zou eigenlijk de indeling van de ringleiding aangepast moeten worden.’
Opeens valt rinkelend een hele serie kwartjes op zijn plaats en schiet me te binnen waarom ik deze klus in februari onderbrak. Dat is geen werkje, dat je vrolijk in een dag of twee kunt afronden. Mijn ringleiding heeft achttien aders, waarvan de functies jaren geleden al definitief, onherroepelijk zijn vastgesteld. Nu hangt dus een wijziging in de lucht en als ik ergens een hekel aan heb, is het wel zo’n soort verandering. Het betekent namelijk dat ik overal onder de modelbaan de aansluitingen aan de ringleiding moet herzien. Boos ga ik naar de keuken en slinger de waterkoker aan voor een rustgevend kopje thee.

Echt kalmeren doet dat vocht niet één-twee-drie en vernieuwende ideeën komen nog niet bovendrijven. Ik besluit om eerst de aansluitingen van de baanverlichting aan te pakken. Die hangen nu ook nog maar provisorisch aan de baan. Misschien dat ik gaandeweg tot frisse inzichten kom.

De VK-Verlichting heeft zes groepen, die aan de ene kant van de nieuwe soldeerstrook worden aangesloten. Aan de andere kant komen alle schakelaars van de lichtmasten, binnenverlichting van gebouwen en dergelijke. Die worden elk afzonderlijk aangesloten, zodat ik in de toekomst vrij eenvoudig een schakelaar van groep kan wisselen. Dat betekent draden trekken en nog meer draden trekken. Bij de nieuwe soldeerstrook worden de ze gelabeld, zodat te herleiden is welke draad naar welke schakelaar loopt.


662   Inspectie van de nieuwe soldeerstrook.

Als het weekend voorbij is, weet ik nog steeds niet wat ik met de ringleiding zal doen en laat het maar even bezinken. Ik stop het gereedschap terug in de kist en vind de zoekgeraakte pincet terug.


Met vriendelijke groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1055 Gepost op: 27 October 2015, 22:23:12 »
 :) komt wel goed
je hebt nog steeds humor
je foto van de inspectie laat dat wel zien  ;D  (y)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1056 Gepost op: 28 October 2015, 10:15:08 »
Bas,

zou je in meer detail kunnen zeggen waarom dan de indeling zou moeten worden veranderd ?  Zijn de nu (vrije) aders te ontoegankelijk of zijn ze te dun voor de eventuele stromen ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1057 Gepost op: 28 October 2015, 19:58:25 »
De ringleiding heeft 18 aders met een doorsnede van 2,5mm2 – dat is meer dan ruim voldoende – en krijgt voeding van drie apparaten, die elektriciteit leveren voor treinen, voor wissels en voor verlichting. Deze wil ik gegroepeerd en op volgorde in de ringleiding houden. Met de huidige indeling lukt dat niet, doordat de VKV niet twee, maar drie aders nodig heeft. Dit apparaat levert namelijk naast wisselspanning ook gelijkspanning. Hierdoor is een gedeeltelijke herindeling nodig.


663   Ringleiding.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1058 Gepost op: 01 November 2015, 19:52:09 »
Dönsdorf   –   Baubericht 199


Beelden uit het Bw


664   Gesprek bij de Lokleitung.


665   Veegwerk.


Met vriendelijke groet,
Bas

Paulus1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1059 Gepost op: 01 November 2015, 20:34:18 »
beste Bas,

ziet er allemaal goed uit!!

Groet,

paul
« Laatst bewerkt op: 01 November 2015, 20:41:43 door Paulus1201 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1060 Gepost op: 01 November 2015, 21:52:00 »
Qua tijdperk ontlopen onze banen elkaar maar een paar jaren. En jij hebt een hele roedel keurig geschilderde preisertjes. Gezien de nauwkeurigheid op andere vlakken mag ik er vast wel van uit gaan dat de kleur der Bahnbeamte ook accuraat is?

Ik heb laatst lopen googlen naar verschillende kleuren en da's nog best lastig. Ik dacht even wat politiemensen te gaan schilderen. Blijkt het beige/groenige uniform met de wit/groene auto's pas rond 1975 ingevoerd te zijn. Oh. En daarvoor was het per bundesland verschillend. Maar echt goede info behalve "het was verschillend" was nauwelijks te vinden. Dat wordt nog een zoektocht. Hetzelfde verwacht ik bij het spoorwegpersoneel. Ik heb op Eurospoor hoopvol op stapels Preiser doosjes gekeken, maar behalve de aanduiding "Oostenrijks spoorpersoneel", "NL spoorpersoneel" en "DB spoorpersoneel" staat er niets op qua tijdperk. En op m'n gevoel kan ik niet meer af gaan omdat zelfs wit/groene politieauto's niet kloppen :)

Dus: heb jij goede tips/bronnen met goede overzichten? Veel kleurenfoto's met historische beelden van "mijn" Eifel (incl spoorpersoneel) zijn uit de late jaren 70 later...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1061 Gepost op: 01 November 2015, 22:27:14 »
Ik zag eergisteren mooie foto's van een historisch uniform in dit bericht over de Hunsrück. Hetzelfde zwarte-broek-plus-blauw-uniformjasje dat jij toont in je foto's. Ik heb er een vraag over gesteld en als antwoord kreeg ik dat dat uniform van ongeveer 1950 tot 1970 gebruikt werd.

Zwart is inderdaad echt helemaal zwart? Nog tips qua RAL/whatever kleur van het jasje?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1062 Gepost op: 02 November 2015, 08:00:08 »
Dank je, Paul en Reinout. :)

Al doen mijn foto’s anders vermoeden: ik ben voor de uniformen niet echt in de historie gedoken. Regelmatig neem ik een geschilderd figuur uit de Preiser-catalogus als voorbeeld of raak geïnspireerd door een foto uit een boek of site, zoals Die Bundesbahnzeit van Ulrich Budde.
Voor mijn locpersoneel houd ik inmiddels wel een bepaalde standaard aan. De stoomlocmannen dragen een zwarte jas Revell 9 met een zwarte broek Revell 8. Diesel- en Ellok-Männer – vrouwen deden dit werk nog heeel erg weinig in het derde tijdperk – hebben een donkerblauwe jas Humbroll 25 of Revell 56 met zwarte broek Revell 8. Een enkele keer zet ik een figuur met een vrolijk gekleurd overhemd in een diesel. Hij heeft zijn jas over de rugleuning van zijn stoel gehangen. Soms tip ik de knopen op de jas met de punt van een tandenstoker aan met een klein beetje goedkleurige verf. Niet te veel knoopjes aanstippen, anders wordt het al snel een Gala-Eisenbahner.
Verder schilder ik de figuren, zoals ik denk nodig te hebben, zoals de onderstaande foto laat zien.


416 (herhaling)   Dönsdorfs personeel.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 November 2015, 16:57:29 door Basilicum. Reden: Gala-Eisenbahner. »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7739
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1063 Gepost op: 02 November 2015, 13:28:48 »
Dank voor de info. Visueel ziet het er goed uit. Wel moet ik wat wennen aan het (kloppende!) helder blauwe uniformjasje omdat ik het zo op recente NS uniformen vind lijken. Belangrijk dus voor mij om nog wat in google en in m'n tijdschriften te duiken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1064 Gepost op: 02 November 2015, 17:08:13 »
Dönsdorf   –   Baubericht 200


:)   Hoera!    :)



De reden van mijn maandenlange adempauze is bij een klein aantal lezers bekend.
Vandaag maak ik het openbaar.
Ik was druk met de voorbereidingen op de komst van ons eerste kindje.


666   Pim.

Moeder en zoon zijn gezond en maken het goed.
Of mijn spoorvirus overdraagbaar is op de derde generatie, zal de toekomst uitwijzen.


Met vriendelijke groet,
Papa Bas
« Laatst bewerkt op: 02 November 2015, 17:14:55 door Basilicum »