Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:04:12
PB Models, ICR-rijtuigen door damngrazy
Vandaag om 19:59:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
  

Auteur Topic: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?  (gelezen 3997 keer)

ronnye

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Gepost op: 07 October 2021, 09:19:49 »
Hallo mede  spoorders,

Wij als vereniging willen een baan gaan maken geschikt voor 2 rail en 3 rails nu hebben wij de klok horen luiden dat het met K-rails mogelijk is.
Als vereniging zouden wij graag wat info willen of dit mogelijk is en of daar veel aanpassingen voor nodig zijn.
Er zijn een aantal mensen die 2 rail rijden maar ook 3 rail rijders.
Dus kom maar op zowel negatief(waarom niet doen) en uiteraard positieven berichten.

vriendelijke groet,

Ron
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 09:24:46 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

denobis

  • Gast
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2021, 09:38:53 »
Het kan maar dan moet je ieder railtje verbouwen.
Immers bij k rail zijn de a en b railen met elkaar verbonden aan de uit einden,
Deze verbinding zal je weg moeten halen.
Dat betekend dus dat je iedere rail moet verbouwen .
veel werk maar kan wel.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2021, 09:49:28 »
Volgens mij heb je wel losse strips met van die "puntcontacten" (Die dingen in het midden. Palletjes? Pukkels? Weet ik hoe dat heet ;D ). Dan zou je gewone 2-rail rails kunnen gebruiken en vervolgens die midden-stroom-dingen eronder kunnen leggen. Je kunt dan alle drie de rails apart verbinden.

https://peco-uk.com/products/stud-contact-strip-for-track

Vr. groet, Martijn.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2021, 09:49:51 »
Belangrijk om mee te overwegen:

Je kunt niet gelijktijdig 2-rail en 3-rail materiaal op de baan zetten als de baan in "2-rail modus" is. Als je niet zeker bent dat zo'n ongelukje nooit zal gebeuren, dan zou ik e.e.a. niet combineren.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2021, 10:35:19 »
Het kan maar dan moet je ieder railtje verbouwen.
Immers bij k rail zijn de a en b railen met elkaar verbonden aan de uit einden,
Deze verbinding zal je weg moeten halen.
Dat betekend dus dat je iedere rail moet verbouwen .
veel werk maar kan wel.

Het is iets simpeler, maar nog steeds werk (en ik heb er zelf geen ervaring mee):

Alle rechte en gebogen normale rails hebben gescheiden railstaven. Sluit je de linker en rechter rail aan zoals je dat bij 2-rail zou doen werkt dit prima.

Bij de wissels en de aansluitrails zijn de linker en rechter staaf electrisch aan elkaar verbonden. Bij wissels zul je dus deze railstaven van elkaar moeten isoleren.

Andere overweging kan zijn het gedrag van het materieel bij wissels en kruisingen. Door een net iets andere afstand tussen de wielen tussen 2-rail vs 3-rail assen loopt niet alles goed door de wissels.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2021, 11:04:24 »
Bij het zogenaamde 'slanke' k-rail wissel hoeft zelfs dat niet. Die kan je elektrisch zonder meer gebruiken. Ik heb een ovaaltje met twee wissels gehad (had het vage idee een rondje k-rail in mijn schaduwstation te integreren) en het werkte over het algemeen goed met mijn tweerailmodellen. Een enkel model had problemen met de hoge puko's in een wissel en lage flenzen zijn ook niet altijd handig.

Maar er zijn railclubs en individuen die tweerail- en drierailmodellen combineren op een k-railbaan, soms digitaal, soms analoog. Via de zoekfunctie vind je er wel een paar. Denk dat er ook wel wat op de lijn komen.  :)

Bij mijn weten heeft Railclub Utrecht een gecombineerde baan en Digimrc in Den Haag is er zowat voor opgericht.

http://www.railclubutrecht.nl/rcu/modulegroepen/h0-groep
http://digimrc.nl/index.html
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 11:17:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2021, 11:56:33 »
ik heb een proefbaan gemaaktmet C-rails, inbegrepen 2 wissels , en rijd er zonder problemen 2-& 3 rail op.
Het systeem wordt gewoon omgeschakeld met een schakelaar.
De wissels zijn wel elektrisch aangepast.
Saskia




« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 11:59:21 door saskia »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2021, 13:42:52 »



Hallo

ik geloof nooit dat het gezond is om de uitgang van een centrale en analoge trafo met elkaar te verbinden. ::)

Bart

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2021, 15:26:55 »
Bart,
dat gebeurt ook niet,
De aansluitingen zijn met kabels met verschillende stekkers en worden alleen aangesloten volgens behoefte, zodus ofwel digitaal ofwel analoog. De baan wordt , als ze niet gebruikt wordt, dichtgeklapt als in een koffer , en weggezet.
Die 16v AC heb je wel nodig om uw centrale voeding te geven.
Ik kan op die proefbaan testen: dig. DCC of Motorolla...
                                              ofwel analoog DC of AC
Saskia
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 15:30:07 door saskia »

denobis

  • Gast
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2021, 15:33:26 »
Heb zojuist vernomen dat er een vereniging in den Haag (Digimrc) is die zowel met dc als ac gelijker tijd rijden op de zelfde baan
Helaas werkt de contact link op hun website niet maar daar word nu aan gewerkt.
Heb na veel zoeken een telefoon nr gevonden en gebeld.
Dus mocht er iemand belangstelling hebben pb me dan voor contact adres.
M.v.g.
Hans

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2021, 16:56:25 »
Met ditzelfde idee ben ik ook al een tijdje bezig.Het kan idd met K-rails met slanke wissels.

Ook is het mogelijk 2-rail en 3-rail door elkaar te rijden, zie http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php
(de site is niet altijd even goed bereikbaar, maar met meerdere keren proberen lukt het doorgaans wel)

Ik ben al bezig geweest het programma van de printen van deze site om te zetten naar PicBasic, maar dat is nog niet volledig gelukt.

Het hybride baantje gaat er iig wel komen, als ik het niet automatisch omschakelbaar voor elkaar krijg dan zal ik dat vanuit mijn programma regelen.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2021, 17:03:59 »
Hier op de hoofdbaan kunnen we zowel met 3-rail als met 2-rail rijden. Wel wordt het omschakelen van de baan nog handmatig gedaan. Indien bijvoorbeeld 3-rail treinen op het schaduwstation staan, kunnen de schaduwsporen stroomloos gezet worden waardoor er over de hoofdbaan 2-rail gereden kan worden en andersom. Ook kan analoog gereden worden. Net als bij het Dinamo systeem is het mogelijk om per sectie een baan om te schakelen van 3-rail naar 2-rail en om te kunnen schakelen. Wel kan dit met wissels ingewikkelder worden aangezien je dan wissels dubbel zou kunnen polariseren.  Niets is onmogelijk uiteraard. We hebben er bij onze baan voor gekozen de omschakeling handmatig te doen. Het merendeel van de tijd wordt hier op de ene cirkel 3-rail gereden via dcc en op de andere cirkel 2-rail, ook via dcc. Op de 3-rail cirkel kan de baan ook geschakeld worden naar enkel Motorola/MFX.
Bij interesse ben je altijd welkom eens te komen kijken.
mvgrts Eeg
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 17:06:52 door Eegtrain »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2021, 21:17:49 »
Ook is het mogelijk 2-rail en 3-rail door elkaar te rijden,

Lijkt mij sterk. De wisselstroomwielen sluiten nl de railstaven kort en dan rijdt de tweerail loc niet meer.......
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2021, 21:29:22 »
Het kan wel. Is een kwestie van elke sectie op tijd omschakelen naar het systeem waar de trein voor geschikt is.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van deze hybride systemen. Het maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld.

Op onze club heb ik wel eens voorgesteld om de twee systemen landschappelijk te combineren maar elektrisch gescheiden te houden. Je kunt b.v. een dubbelspoor suggereren door een 2-railspoor en een 3-railspoor naast elkaar te leggen. Maar dit idee werd door de overige clubleden afgeschoten. Dus het werden 2 aparte spoorbanen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2021, 21:29:24 »
Toch is het mogelijk er is een systeem waarbij elk blok apart spanning krijgt daardoor is het mogelijk.
Het systeem meet wat er rijd en reageert daar op.
In den Haag is een modelspoor vereniging die het zo heeft ingericht.
En klaas ik vind juist het hybride systeem waar ik nu mee bezig ben envoudiger.