Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
  

Auteur Topic: Wissel-stroom of gelijk-stroom?  (gelezen 9603 keer)

Andre1983nl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2008, 14:01:29 »
Kan ik lima-items HO ook combineren met andere merken?
BV Marklin, fleishmann, roco ectra?
ik kijk wel eens om me heen voor een "kokodil" namelijk en die is alleen als marklin te verkrijgen.(en best wel prijzig)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #16 Gepost op: 15 March 2008, 15:35:09 »
Lima kan je combineren met alle merken die op 2 rail gelijkstroom rijden, zoals Fleschmann, Roco, Trix, Mehano.

Marklin is 3 rail wisselstroom. Deze zijn dus niet bruikbaar, tenzij je ze ombouwt naar gelijkstroom maar dat is voor een beginnern niet aan te raden.

Roco heeft ook een krokodil in het programma. nr 62407.

Gr,
Eric
Gr.
Eric

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2008, 15:41:53 »
André,
Drie-rail brengt ook met zich mee dat je andere rails aan moet schaffen; n.l. met puntcontacten als "middenrail" .
Kijk even goed rond, lees op dit forum, koop wat catalogi voor je verder gaat want de beslissing twee- of drie-rail is een fundamentele.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #18 Gepost op: 21 March 2008, 09:36:48 »
De lokale MSC heeft C-rails voor zowel gelijk- als wisselstroom. Simpele kwestie van een paar gaatjes boren in een willekeurige rail, de linker- en de rechterrail aansluiten op de + en de - pool (waardoor je de middenrail dus niet gebruikt) en klaar is Klara.
Niet vergeten dat je je locs en treinstellen dus goed geïsoleerd hebt weggezet (dus extra schakelaars in de rangeerstukken zetten om delen af te sluiten) en de assen van rijtuigen en wagons goed door te meten. Bij wisselstroom kunnen er zo af en toe assen tussen zitten die prima stroom geleiden.
Back to the drawing board!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #19 Gepost op: 21 March 2008, 11:08:22 »
Gerard, dan zal er echt wel iets meer moeten gebeuren, want zo simpel als jij het nu doet voorkomen is het niet. Overigens is het boren van gaatjes niet nodig, de C-Rails heeft contact stripjes waar je een schuifschoentje op kunt aansluiten, of je kunt er simpelweg een draad aan solderen.
Maar letop geen ding dong verhalen ophangen, daar is zeker een beginner niet mee geholpen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #20 Gepost op: 21 March 2008, 11:49:06 »
Wim,

Nu we toch in het juiste draadje bezig zijn; mijn pa en ik gaan binnenkort een baan opzetten (eerste keer sinds '86 toen we zijn gestopt; toen puur gelijkstroom) en we hebben zowel wissel- als gelijkstroommaterieel. We gaan niet aan de decoders, maar willen het zo hebben als die MSC het heeft.
Dus en-en. Niet tegelijk door elkaar maar op dezelfde baan, paar aanpassingen maken om het werkbaar te maken.
Nu heeft mijn pa wel een hoop verstand van electro en ik van knutselen dus dat vult elkaar lekker aan.
Heb jij (of iemand anders?) misschien iets van een how-to of mail ik de MSC (waar ik geen deel van uitmaak) beter?
« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 12:00:16 door Gerald W. Kaman »
Back to the drawing board!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #21 Gepost op: 21 March 2008, 12:10:34 »
Mijn advies is gewoon niet aan beginnen. Oftewel maak een keus of 3-rail of 2-rail, maar combineer het niet op de manier waarop je het nu wil.

Het is beter om dan te kiezen voor het 3-rail systeem, het 2-rail materiaal te voorzien van een derde stroomafnemer, oftewel een sleper of sky, een stukje electronica in de lok, om de wisselspanning en de overspanningspuls om te zetten in gelijkspanning voor de motor. Dat zal makkelijker zijn dan de twee spannings soorten te combineren op het niveau van de rails, met name bij de wissels kom je in de problemen.

hier heb je een draadje wat geheel over dit onderwerp gaat op schakeltechnisch niveau. Maar je zult dit voor ieder blok moeten maken, waar een bepaalde soort trein staat of rijd, en je met de spanningssoort op voorhand juist instellen. Allemaal zaken die niet echt eenvoudig zijn, dus kun je het beste het eerste advies in dit antwoord toepassen.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #22 Gepost op: 21 March 2008, 12:50:10 »
Dank!

We gaan er in elk geval even naar kijken; anders gaan we voor 3-rail en bouwen we wat om. (Zijn daar ook draadjes van? Kan zo snel niets vinden; heb in elk geval Lima (rond '78) en Fleischmann (van rond '62) gelijkstroomlocs.
Back to the drawing board!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #23 Gepost op: 21 March 2008, 13:37:40 »
Aan die fleischmann loks moet je niet gaan zitten klooien, laat die maar gewoon origineel. Lima is een ander verhaal. Wat is nu de verhouding 2-rail en 3-rail materiaal?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #24 Gepost op: 21 March 2008, 13:58:04 »
Gelijk:

- Mat '54 Lima (geel/blauw)
- Mat '54 Lima (groen/snor)
- 1220 Lima
- BR216 (V-160) Lima (2 stuks)
- 1300 Lima
- Stoomlocje (BR onbekend maar belangrijk want heeft pa van zn ouders gehad) Fleischmann
- BR 05 (Roco)
- 1600 (Lima)

Wissel

- Motorpost (Roco)
- 1100 (Märklin)

Op zich dus makkelijker om de wisselstroombakken naar gelijk te zetten, ware het niet dat een paar locs van Lima zijn (en dus "vervangbaar") en er al een ladinkje Märklin C-rails ligt, klaar om als de beoogde kamer leeg is op schragen met MDF-plaat te leggen...
Bovendien zijn die rails erg mooi (scheelt ontzettend veel werk) en heeft een 3 railsysteem me altijd al meer aangesproken wegens goede ervaringen van vrienden die ermee rijden.
Back to the drawing board!

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #25 Gepost op: 21 March 2008, 13:59:57 »
Een motorpost van Roco? Die zal wel van Marklin zijn ;)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #26 Gepost op: 21 March 2008, 14:06:07 »
In dit geval, zou ik de twee marklin loks maar verkopen en lekker met een 2-rail baan gaan rijden, en als je de C-rails echt zo mooi vind moet je eens kijken naar de Trix C-Rail, dat is bijna hetzelfde, alleen dan voor de 2-railbaan.

Die motorpost en de 1100 zijn wel om tebouwen, moet je de hamo wielstellen bestellen bij keuterman. En in iedere lok 2 diodes monteren. Is minder werk dan al je 2-rail loks aanpassen en tevens een stuk goedkoper.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #27 Gepost op: 21 March 2008, 14:40:54 »
Een motorpost van Roco? Die zal wel van Marklin zijn ;)
Klopt ja.

 :-[
Back to the drawing board!

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #28 Gepost op: 21 March 2008, 18:40:52 »
Misschien eens overwegen wat j eigenlijk wil ?

rijden met treinen op rails die in werkelijkheid nergens voorkomen of toch een wat realisticher rail kiezen als Roco/ tillig/peco?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Wissel-stroom of gelijk-stroom?
« Reactie #29 Gepost op: 21 March 2008, 19:31:19 »
De lokale MSC heeft C-rails voor zowel gelijk- als wisselstroom. Simpele kwestie van een paar gaatjes boren in een willekeurige rail, de linker- en de rechterrail aansluiten op de + en de - pool (waardoor je de middenrail dus niet gebruikt) en klaar is Klara.

Dat vind ik knap. Dan heb je dus constant kortsluiting  8) omdat bij de M* C-rails de l. en de r. rail elektrisch niet gescheiden zijn itt bij K-rail. Dit tenzij je overal de doorverbinding vd C-rail doorgeknipt  of doorgeslepen hebt. greetz, Paul