Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:54:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo  (gelezen 9395 keer)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #30 Gepost op: 10 October 2021, 14:46:51 »
CE staat in dat geval voor China Export  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #31 Gepost op: 10 October 2021, 14:54:26 »
klopt klaas als je mijn verhaaltje leest dan kun je dat er uithalen.
Ce = Conformation Europese norm
« Laatst bewerkt op: 10 October 2021, 14:56:08 door denobis »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #32 Gepost op: 10 October 2021, 23:00:52 »
Mooi dat je dat hier neerzet maar waarom krijg ik dat ook per pb? Hoeft niet en heb ik geen zin in. Ok?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #33 Gepost op: 10 October 2021, 23:08:31 »
Dinamo heeft geen aparte bezetmelders deze zitten in de blok modules (tm44) en zijn schijnbaar betrouwbaarder dan de losse bezetmelders.
Op aanraden van de leverancier word alles centraal gemonteerd.

Ik vermoed (weet het wel zeker) dat je hier geen gelijk in hebt. We adviseren juist om niet centraal te plaatsen maar decentraal, dan zijn de draden korter en is er minder kans op storingen en overspraak bij melders. Met name als ze langer worden als 4 meter. Dit geld niet alleen voor Dinamo maar voor alle systemen.

Daarom zijn alle modules altijd in kleine porties zodat ze decentraal te plaatsen zijn.

Als centraal beter was, zouden de fabrikanten wel modules maken met meer blokken en melders :)

Maar centraal is geen enkel probleem, je draden zijn alleen langer naar de blokken. Zolang je rekening houd met verliezen in de draden gaat dat wel goed.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #34 Gepost op: 11 October 2021, 08:42:10 »
Martin had begrepen van jou dat centrale plaatsing beter was.
Had ook gezegd dat er een centrale kast was waar ik alles in wou plaatsen.
Maar goed het zit er nu eenmaal en hoop dat het dan goed gaat.
Ik gebruik wel 1mm2 draden naar de rails en zo als ik het nu zie is de langste draad 4,5 m.
(de draden zaten er al vanuit de oude analoge situatie).

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #35 Gepost op: 11 October 2021, 10:33:29 »
Miscommunicatie is altijd mogelijk.

Maar 1 mm2 is meer als voldoende  zelfs wat overkill voor blokken en melders.

Gezien het effectief verbruik van H0 is 0,2 mm2 voldoende tot 3/4 meter. Daarboven ga je naar 0,5 mm2 en dat is voldoende voor 10 meter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #36 Gepost op: 11 October 2021, 12:06:29 »
De tafel is 3,75 m x 2,5 m dus zo lang zijn de draden niet.
Hoop eind deze week te kunnen beginnen met aansluiten.
Ben nu bezig met wat mechanische aanpassingen van de lessenaar.
En het verlies binnen de bedrading is beperkt anders had ik in de analoge situatie ook problemen gehad met de sensors.(die werkten op 5,0 volt en bij ingestuurde spanning van 5 volt had ik bij de langste draden nog 4,99 volt Belast met 20 ma over).
« Laatst bewerkt op: 11 October 2021, 12:08:48 door denobis »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #37 Gepost op: 11 October 2021, 12:32:38 »
Het spanningsverlies over die afstand zal je de kop niet kosten. Maar het is wel een afstand waarop je spookmeldingen kunt verwachten.

En ja, het verschil tussen centraal en decentraal is maar 2 letters, dat kun je makkelijk verkeerd verstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #38 Gepost op: 11 October 2021, 12:57:39 »
Nou Eric, praat daar maar eens tegen  ;D ;D
Ik ga het proberen.  ;D

En een ce markering is een pictogrammetje dat verteld dat de fabrikant het betreffende apparaat volgens de ce normering heeft gebouwd.
Ik heb zelf een keurmeester certificaat van de T.U.V. dus weet echt wel hoe dat in elkaar steekt.
...

Tsja, blijkbaar niet  8)
klopt klaas als je mijn verhaaltje leest dan kun je dat er uithalen.
Ce = Conformation Europese norm
Dat betekend het dus niet.  :angel:
Citaat
De CE-markering die op veel producten te vinden is geeft aan dat het product voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (EER: de Europese Unie plus Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland). CE staat hierbij voor Conformité Européenne, wat zoveel betekent als in overeenstemming met de Europese regelgeving. Bijzonder is op te merken dat deze term nergens in een Europese richtlijn terug te vinden is.
En regelgeving is GEEN norm.
Dus je kan niets volgens een CE norm ontworpen en/of bouwen.

En ik ben elektronicus van huis uit en heb lang in de productontwikkeling van o.a. elektrische/elektronische apparaten gezeten. Heb sommige regelgeving uit ten treuren moeten gebruiken en daarnaast ook normen voor het e.e.a. :D
Gr.
Eric

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #39 Gepost op: 11 October 2021, 13:26:52 »
denk wat je er van denkt ben zelf lid geweest van een notified body maar goed je weet het beter

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #40 Gepost op: 11 October 2021, 15:43:23 »
Wat ik er van denk is niet van belang.
Hoe het echt zit is belangrijker.
Maar ik laat me graag verrassen met een CE norm.
Een norm kan onderdeel zijn van het technisch dossier waarvoor Europese regelgeving van toepassing is en op grond waarvan een CE markering verplicht is.
Denk aan de machinerichtlijn.
Dan kunnen onderdelen ontworpen zijn met de norm als basis.
Maar dat betekent nog steeds niet dat het volgens een CE norm ontworpen is. Iets kan wel volgens een Europese norm ontworpen zijn maar daar mag dan weer geen CE op staan.

Maar we dwalen af. Ga verder met je schakelkast  ;D
Gr.
Eric

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #41 Gepost op: 11 October 2021, 15:51:54 »
Machine richtlijn is leidend.
In het geval van bv hoogwerkers is daarvan de en 280 (Europese norm 280 ) afgeleid en aangevuld.
Als een hoogwerker het ce label draagt verklaart de fabrikant in feite dat dat de hoogwerker aan de en 280 met al zijn aanvullingen voldoet.
Die verklaring legt de fabrikant af in een ce certificaat wat bij de desbetreffende hoogwerker geleverd is.
Vroeger werd zo'n hoogwerker getoetst aan die en 280 (er werden zelfs destructieve testen uitgevoerd ) maar tegenwoordig is de ce verklaring van de fabrikant voldoende en word er alleen nog getoetst bij geconstateerde afwijkingen of ongevallen.
Hier een citaat uit de wetgeving:
Veel industriële productgroepen mogen uitsluitend worden verhandeld in de Europese Economische Ruimte (EER) als ze CE-markering hebben. Met CE-markering verklaart de fabrikant dat zijn producten zijn getoetst aan alle toepasselijke EU-wetgevingen die CE-markering vereisen en overeenstemmen met de gezondheids-, veiligheids-, prestatie- en milieu-eisen die relevant zijn voor die producten. De producten moeten CE-markering hebben voordat zij in de EER in de handel worden gebracht.
Verder ga ik hier verder niet meer op in want dit wijkt compleet af van de essentie van dit draadje.
Al jij het beter weet dan een ex tuv gecertificeerde keurmeester dan moet je dat zelf maar weten.
Einde discussie.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2021, 15:58:46 door denobis »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #42 Gepost op: 11 October 2021, 17:29:28 »
Heerlijk, erg vermakelijk, zo'n discussie tussen twee mannen die het allebei beter weten.
Zelf ben ik gelukkig onwetend, en ik hoop dat ook te blijven.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #43 Gepost op: 11 October 2021, 17:40:05 »
Beter Paul ik ben er zelf al lang klaar mee.
Heb zelf 17 jaar lang buiten storingen aan machines machines onderzoeken machines gekeurd onder tuv regime en aan diverse ongeval onderzoeken mee gewerkt (helaas).
Daarbij ook een aantal malen naar Brussel geweest voor vergaderingen over bv de en 280 norm.
Dus mag echt wel zeggen dat ik een beetje weet hoe het in elkaar steekt.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2021, 17:48:30 door denobis »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #44 Gepost op: 11 October 2021, 17:46:10 »
En nu weer terug naar de "grote ombouw". Ik ben wel benieuwd of je nog problemen gaat ondervinden van je gecentraliseerde installatie. En hoe je dat in eventueel voorkomende gevallen gaat oplossen.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel