Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28358 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2021, 05:01:04 »
Hoi, dank je voor het antwoorden (y)

Net ook even die simulator geprobeerd, dat is inderdaad precies wat ik wilde, motoren starten, optrekken en eenmaal op een snelheid toerental terug.  Is het mogelijk om de timer na aanvang van het coasten op 'eindeloos' te zetten? Of kan ik daar gewoon 86400 seconden van maken (24 uur :P ) zodat de trein door blijft kachelen op een lager toerental tot er tractie gevraagd wordt of er afgeremd wordt?

Ingeladen in de LokSound 4 decoder werkt het niet automatisch lijkt het. Heb wel 2 minuten zitten wachten. Wel als ik F16 aanzet in de LokTester van de LokProgrammer. Met de losse motorwagen op een rollenbank.

Kwaliteit van het geluid is inderdaad niet super, maar het is origineel een LokSound 3 file gemaakt door Roco van opnames van een Plan U die simpelweg doet alsof ie 2 motoren heeft. We moeten het er mee doen ben ik bang, tenzij iemand zegt 'ik heb originele HiFi opnames van een Plan U en flans wel een nieuw project in elkaar voor LocSound 4/5'.

Als ik dit werkend krijg ben ik al blij. Ik kan nog wat pielen met de luidspreker om de scherpe kantjes van het geluid af te halen.

Ik zal morgen (later vandaag :P ) nog een keer het hele project er in stampen en meer gaan testen.

Mvg,

Robert

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2021, 10:54:03 »
het werkt wel prima op de Artitec DE2. Niet echt een USA model :)


Misschien is er voor dat model dan gebruik gemaakt van 'Amerikaanse decoders'?

Bor

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2021, 11:05:11 »
Hoi Robert,

Omdat F16 wel werkt vermoed ik dat alleen de CV's geprogrammeerd zijn en niet de sound.
De variabelen kunnen helaas geen waarden bevatten die groter zijn de 255 maar ik heb een aangepaste versie gemaakt die volgens mij aan je vraag voldoet.

Je kan deze hier downloaden (klik).

Zodra de timer om te gaan coasten 0 is wordt naar coasting gegaan en blijft coasting actief totdat de gevraagde snelheid hoger is dan de huidige snelheid. Ik heb hiervoor het schema zo aangepast dat tijdens het coasten telkens de huidige snelheid in variabele user1 wordt gezet (zie de transitie die naar zichzelf wijst) zodat wanneer je langzamer gaat rijden en daarna weer wat harder er toch gas wordt gegeven. Ik had eerst als conditie "request speed > speed" maar die leek niet heel betrouwbaar als de snelheid al is aangepast voordat de check plaatsvindt omdat de coasting sample nog aan het afspelen is.

De handmatige coasting werkt nog hetzelfde (dus met gebruik van de shift functie waarmee automatische coasting wordt uitgezet) en heavy load zit er ook nog steeds in.

Demootje van de nieuwe versie: https://youtu.be/T4EyaRr8KlM

Mvg,
Dirk
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2021, 11:06:56 door D_Loc »
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2021, 16:57:18 »
Hoi Dirk,

Andermaal bedankt (y)

Ik ga het zo weer in de LokSound pompen. Het laden duurde ongeveer 25 minuten de laatste keer. Alleen CVs programmeren is een kwestie van halve minuut of zo. Ik had echt op het goede knopje gedrukt. Ik kan de files niet zelf maken en editten, maar ben geen onbekende met het programma verder.

Zijn de settings in de timer echt seconden? In de simulator gaat het tellen een stuk sneller, maar dit is wellicht om te voorkomen dat je je halverwege de simulatie opnieuw moet scheren :P

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2021, 17:43:03 »
Hoi Robert,
Volgens mij zijn het geen seconden maar gewoon tellen in een frequentie van de decoder. Voor mijn gevoel duurt het in de simulator even lang als in de decoder. Ik heb het overigens nooit nagemeten maar ik gebruik zelf ook de timers in mijn eigen projecten en de tijd in de simulator komt m.i. overeen met de werkelijkheid.
25 minuten programmeren is inderdaad de sound en niet de CV's, heel vreemd dat het dan niet gewerkt heeft.
Ik hoop dat het nu wel goed gaat anders zou dit voor mij het eerste project zijn dat in decoder anders reageert dan in de simulator. Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de gevraagde snelheid nooit gelijk is/wordt aan de werkelijke snelheid in de decoder, dat is één van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden eer er gecoast gaat worden. Mocht het nog niet werken dan zal ik deze voorwaarde eruit halen. Dan blijft alleen de timer=0 als voorwaarde gelden, eventueel kan die dan nog wat verhoogd worden zodat er meer tijd is om de snelheid te bereiken. Een andere reden kan ik eigenlijk niet verzinnen waarom het niet zou werken.

Mvg,
Dirk
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2021, 18:17:13 »
Hoi Dirk,

Net even getest en na 25 minuten laden hetzelfde resultaat. Misschien is mijn decoder vaag? Ik kan even kijken of ik een decoder kan wisselen met een ander model.

Is die voorwaarde er uit peuteren iets wat ik zelf kan doen? Alleen een timer is prima, die kan ik zelf aanpassen als ik de massa vertraging aanpas (optrekken en afremmen)

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2021, 18:51:21 »
Hoi Robert,

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de decoder ligt, dus zou even wachten met de decoder wisselen.

Ik heb de voorwaarde eruit gehaald en een nieuwe versie in Dropbox gezet, als je hem opnieuw download via de link van mijn post van vanmorgen 11:05 zou je de laatste versie moeten krijgen.

Wat ik gedaan heb is bij de overgangen D1->DC1, D2->DC2, D3->DC3, D4->DC4 en D5->DC5 de voorwaarde speed=requested speed verwijderd, zie voorbeeld hieronder van D1->DC1



Er zijn nog twee voorwaarde en dat is shift=false (dit is voor de handmatige coasting) en dat er geen positieve acceleratie mag zijn (dat is: acceleration <= 0), ik zou die er allebei in laten zitten.

De voorwaarde Acceleration < -5 is voor als de regelaar met een grote ruk terug wordt gedraaid en wordt ook gebruikt voor de handmatige coasting.

Nog een vraagje, je hebt niet toevallig F15 geactiveerd staan want dan werkt de automatische coasting namelijk niet.

Mvg,
Dirk
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2021, 22:45:03 »
Yay! Nu werkt het (y) Thanks!

Ik heb nog even vergeleken hoe het coasting gebeuren in de Artitec DE2 file werkt, maar dat ziet er veel simpeler uit en het werkt ook anders in de simulator dan in mijn originele Artitec decoder (destijds apart aangeschaft met het geluid er op ter vervanging van de LokSound 3.5 die het coasten niet kon) maar wellicht is de file online bij ESU niet dezelfde als de file gebruikt door Artitec in de LokSound 4.

Zijn er ergens tutorials online hoe je een sound file maakt met al deze functies? Ik kan deze niet vinden.

Dankzij dit soort trucjes om het motorgeluid zo dynamisch te maken en niet alleen sneller of langzamer wordt afgespeeld, wordt het rijden met zo'n trein een stuk realistischer. Ondanks de matige geluidskwaliteit van de gebruikte samples. Wie weet komt de werkspoor diesel nog eens in de bibliotheek te staan en kan het nog mooier :D .

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2021, 23:38:59 »
Fijn dat het nu werkt  (y)
Volgens mij is er bijzonder weinig documentatie voor het ontwikkelen van een Loksound.
Ik heb het mezelf ook aangeleerd door maar gewoon zaken te proberen en in ESU projecten kijken hoe zij dingen hebben opgelost.
Inmiddels kan ik het meeste wat ik kan verzinnen qua geluidsfuncties wel inbouwen.

Ik zal eens kijken of ik een keer een tutorial kan maken voor automatische coasting.

Mvg,
Dirk
Dirk

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2021, 00:01:55 »
Mooi werk!   (y)

Bor

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2021, 00:33:42 »
Ik sta versteld van wat je zelf allemaal voor elkaar kunt krijgen in een sound-decoder, er gaat een wereld voor me open!
Heel andere koek dan een simpele DCC-decoder. Dirk, bedankt voor deze voorbeelden en uitleg.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2021, 00:55:04 »
Na verder testen en wat finetunen van de motor rijdt het nu prima en spelen met het 'gas' maakt het leuk :)

Ik heb ook een grotere speaker ingebouwd, de speaker die aan de LokSound 4 zat was best wel klein, ongeveer de helft van de oppervlakte van de originele LokSound 3 speaker, maar die kan ik natuurlijk niet gebruiken. Er zit nu een 8 Ohm/1 Watt speaker in van een oude Compaq laptop :D Klink minder schel dat het mini ding.

Kwaliteit van de samples blijft natuurlijk hetzelfde, er zit een rare 'loop' in het motorgeluid doordat dezelfde sample vaak herhaald wordt, en dat is irritant als je er op let :P Maar de hele beleving van zo'n trein is nu totaal anders met deze extra functie.

Ik heb nog een NS 2600, een Mat.'34, Piko NS 2000 (waar ik lekker een ESU loksound in gefrut heb ipv een piko sound ding :P ) en verschillende 2400en die allemaal een 'het lijkt er op' sound hebben/krijgen. Om dat allemaal te vragen aan je wordt wat gortig. Het zou gaaf zijn als je kan laten zien in een tutorial hoe we dit zelf kunnen doen. Misschien niet alleen voor diesel elektrisch materieel, maar ook voor stoom en diesel hydraulisch? Ik weet alleen niet of diesel hydraulische modellen hier wat aan hebben. Is natuurlijk een heel andere aandrijflijn. Ik heb de LokSound 3.5 decoders doorgeschoven naar een aantal Duitse modellen (Piko V200, Brawa 216) en dat laat ik lekker zo. Tot ESU met een LokSound 6 komt met mega bass speakers en ik alle LokSound 4 en 5 in mijn NL materieel ga vervangen door burenruzie elektronica :P .

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2021, 23:32:13 »
Ik sta versteld van wat je zelf allemaal voor elkaar kunt krijgen in een sound-decoder, er gaat een wereld voor me open!
Heel andere koek dan een simpele DCC-decoder. Dirk, bedankt voor deze voorbeelden en uitleg.
Sinds de introductie van Loksound V4 is er heel veel mogelijk omdat je eigenlijk helemaal vrij bent in de opzet van je sound file. Het is alleen jammer dat ESU niet altijd de moeite neemt om oude Loksounds wat te verbeteren, in de meeste gevallen hebben ze gewoon de V3(.5) versie geconverteerd en misschien een minimale aanpassing gedaan maar daar blijft het in de meeste gevallen bij.

@Robert,
Ik heb even die DE1 file beluisterd maar die heb ik maar weer snel gesloten want dat gaat echt nergens over  ::)

Heb je nog een voorkeur welke soundfile ik moet gaan gebruiken voor de tutorial? Lijkt mij handig om een file te kiezen die je wilt gebruiken in één van je locs.

Met soundfiles van stoomlocs heb ik overigens tot nu toe weinig gedaan, ik ben een dieselfreak en dan vooral GM diesels ;D

Mvg,
Dirk
Dirk

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2021, 23:49:42 »
Doe eens gek en doe de DE1.

Ik heb er eens naar gekeken in de lokprogrammer en zie eigenlijk een repeterend x en y patroon.
Wil je svp eerst uitleggen, in helicopterview, wat de segmenten in de x richting zijn en waarom het er zoveel zijn.
En je voelt hem al aankomen, daarna zo'n x segment in de y richting uitleggen welk blokje waarvoor dient.

Bedankt voor de eerdere 2 beschrijvingen.

Mvg spock

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #29 Gepost op: 12 oktober 2021, 00:10:58 »
Hiep hoi ;D

Ik zit nu op m'n werk dus ik kan hier niet veel. maar ik zat tijdens het eten wat rond te neuzen welke file ik zou moeten gaan gebruiken voor mijn 2400en en daar kwam een SNCF BB 63500 uit omdat deze dezelfde motor zou hebben als de NS 2400 (12-cilinder MGO volgens wat ik kan uitvogelen). En daar zijn loksound 4 en 5 projecten van op de ESU website. Ik kan deze alleen niet beoordelen. Geen idee of deze coasting heeft.

Voor mijn NS 2600 'Beel' wilde ik het geluid van een 'Bolle Neus' of een NMBS HLD 59 gaan gebruiken. Er zit nu een HLD 59 geluid in. De originele motor is een 10 cilinder 2-takt diesel die maximaal 600 toeren maakt. Bolle neus heeft een paar pitten meer :P

Voor mijn DE 3 (Mat.'34) gebruik ik nu een fladderende BigMac, ofwel een vliegende hamburger geluid. Maar dat is diesel hydraulisch dus die heeft zeker geen coasting. Origineel heeft de DE3 die ik na bouw (museum versie) 2 Maybach G6 12 cilinder motoren. geen idee hoe dat klinkt :P

Wie weet beter passende projecten voor de NS 2400, NS 2600 en Mat.'34? Ik ga dit even op een rijtje zetten en de projecten beluisteren wanneer ik tijd heb thuis.

Er is toch al een DE1 file? Wat is er mis met deze? :( In mijn model klinkt het best ok. Wellicht is het toch een andere file dan de Artitec, of is het een loksound 3 file die geconverteerd is.

Mvg,

Robert