Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?  (gelezen 2432 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Gepost op: 21 september 2021, 09:28:24 »
Hallo,

Ik heb een wat eigenaardig probleem. Soms stopt een trein wel eens, beetje vuil op de rails of wielen.
Als ik de lok dan aanduw dan gaat die meestal weer rijden, maar enkele loks dus niet. Die moet ik, nadat ik ze een duwtje gegeven heb, ook weer een nieuwe opdracht geven. Dus snelheid even veranderen op de muis, een stop en go geven vanuit koploper.
Maakt op zich niet zo veel uit hoe ik het doe, maar moet wel echt een nieuwe opdracht uitsturen.

Ook als ik de wielen van de lok dan schoon maak, lok op z'n kop tegen een stukje rails, laten rijden en doekje tegen de wielen, dan moet ik dus opnieuw aan mijn muis draaien als de wielen even los gekomen zijn van de rails. Best wel lastig.

Ik dacht eigenlijk dat de centrale de commando's van de rijdende treinen bleef sturen, maar dat is blijkbaar niet het geval.
Is dat in te stellen in de centrale? Heb het in de documentatie niet terug kunnen vinden. Ik heb de Lenz LZV100, met roco MM als muis er aan.

Heb nog niet tot in detail uitgezocht wat de loks gemeen hebben die dit doen, verwacht type of merk decoder die er in zit, maar dat weet ik niet zeker.

Bedankt voor het meedenken.
Roelco
« Laatst bewerkt op: 21 september 2021, 10:10:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Herhaald de lenz centrale de commando's voor de loksnelheid?
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2021, 09:50:48 »
Volgens NEM671 moet de centrale alle datapakketten voor locs blijven herhalen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Herhaald de lenz centrale de commando's voor de loksnelheid?
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2021, 10:07:57 »
Kijk even of je de auto modus ingeschakeld hebt.

Uit de handleiding (die je vast ook zelf hebt ;) ):

Datenspeicher In der LZV100 befindet sich ein Speicher, in dem jedesmal,
wenn Sie eine Lok aufrufen, diese Lokadresse mit den
zugehörigen Daten (Fahrstufe, Funktionsstatus) abgelegt
wird. Aus diesem Speicher heraus werden dann an die auf
Ihrer Anlage fahrenden Lokomotiven ständig wieder Daten
gesendet. Auf diese Weise wird sichergestellt, dass jede
aufgerufene Lok immer wieder mit Informationen versorgt
wird.
Besonders vorteilhaft ist dieses Verfahren, wenn eine Lok in
einem stromlosen Abschnitt, z.B. vor einem "Halt" zeigendem
Signal, steht. Wird die Spannung im Abschnitt wieder
eingeschaltet (das Signal zeigt wieder "Fahrt"), kann die Lok
mit ihrer letzten Fahrstufe wieder anfahren. Wenn im
Lokdecoder eingestellt, sogar mit Anfahrverzögerung.
Der Speicher in der LZV100 ist zweigeteilt und stellt 99 Plätze
für die zweistelligen Lokadressen (1-99) und 128 Plätze für
die 4-stelligen Lokadressen zur Verfügung. Der Bereich der 4-
stelligen Lokadressen kann mit beliebigen Adressen im
Bereich von 100 bis 9999 belegt werden. Ein weiterer
Speicherplatz ist zur Ablage der Geschwindigkeit der
konventionellen Lok vorhanden.
AUTO-Modus Dieser Modus sorgt dafür, dass nach dem Einschalten Ihres
Systems die Loks wieder mit den gespeicherten Daten
versorgt werden. Ist dieser Modus eingeschaltet, so werden
für die o.g. Lokadressen die Fahrbefehle gespeichert und
nach dem Einschalten gesendet. Ebenfalls gesendet werden
die Informationen der Funktionen F0 bis F4.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2021, 10:20:39 »
Ronald,

Dat had ik inderdaad gelezen, maar daaruit had ik gehaald dat hij de info stuurt nadat hij zelf ingeschakeld wordt:
AUTO-Modus Dieser Modus sorgt dafür, dass nach dem Einschalten Ihres
Systems die Loks wieder mit den gespeicherten Daten versorgt werden.


Mijn probleem is alleen tussen door, de centrale gaat dus niet uit. De baan blijft gewoon onder spanning staan en andere loks blijven gewoon rijden.  Alleen 1 lok stopt vanwege vuil en wil daarna niet meer rijden totdat ik hem een nieuwe opdracht geef.

Wat bij mij dus niet lijkt te werken is dit:
Aus diesem Speicher heraus werden dann an die auf
Ihrer Anlage fahrenden Lokomotiven ständig wieder Daten
gesendet.


Maar zal eens kijken of die auto modus aan staat. Ik had niet de link tussen deze setting en de functie van het opnieuw zenden gemaakt.

Bedankt,
Roelco

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2021, 10:31:36 »
Als het maar 1 loc is moet je toch echt naar die loc gaan kijken. De door jou genoemde vermeende Lenz problemen heb ik echt nog niet ervaren.

VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2021, 10:45:16 »
De AutoModus heeft eigenlijk weinig te maken met de herhaling van de commando's.  De AutoModus zorgt ervoor, dat na stilvallen (uitzetten centrale of stroomloze stukken of andere vormen van stoppen) de laatst geven instellingen weer opgepakt worden.

De voortdurende herhaling van commando's is altijd aanwezig, zelf als je de AutoModus uit zou zetten.  Alleen zal een stilgezette loc dan niet meer uit zichzelf gaan rijden, want in de centrale wordt geen commando meer gegeven, omdat dat niet opgeslagen is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2021, 11:18:38 »
Klopt helemaal. Maar als de loc stilvalt door bv een stukje stroomloos en je drukt hem even aan zal altijd het laatst gegeven commando aanwezig zijn. Omdat het maar bij 1 loc voorkomt is mijn gok dat het niet aan de centrale ligt ;)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2022, 21:01:05 »
Ik wil toch nog eens terug komen op dit topic.

Ik heb dit probleem niet bij elke lok, maar wel bij meer dan 1 lok.
Net even een testje gedaan met 3 loks, allemaal met een lenz decoder ( CV8 = 99 )
2 doen het fout, 1 doet het goed.
Wat doe ik, lok op de baan, laten rijden, duw hem scheef zodat 1 kant van de rails is, lok stopt.
laat lok weer op de baan komen met alle wielen.
Bij 1 lok begint hij dan vanzelf weer te rijden, zeg na 1 seconde of zo, duurt in elk geval kort.
De andere 2 loks komt geen beweging meer in, ook niet bij aanduwen. Blijft langer dan 1 minuut staan.
Draai ik vervolgens iets aan de snelheidsknop, dan begint hij wel te rijden.

Laat ik de snelheid ongemoeid, maar stuur ik b.v. het licht aan, dan verwacht ik dat de centrale ook een nieuw commando stuurt, dan blijft de lok staan, zonder verlichting aan.
verander ik dan de snelheid, gaat de lok wel rijden, maar zonder verlichting aan. Stuur ik daarna verlichting aan dan gaat het licht wel aan.

CV7 is 1 of 93 bij de versies die niet werken, was 71 bij de versie die wel werkt.

Ga nog even bij wat meer loks een test doen.
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, want is toch best wel lastig als ze pas weer gaan rijden als ik de snelheid aanpas.

Nog wat meer loks gevonden, heb nu 2 loks die ik samen vergelijk,
een 93 van roco en een 94  van fleissmann.
Beide met dezelfde decoder, lenz CV8=99, CV7=71

Ik twijfel of dit aan de centrale ligt, maar de decoders lijken ook gelijk te zijn? Dus wat kan dan de oorzaak zijn?

Het ligt toch wel aan de centrale, heb even bij mijn zoon op de baan getest, zelfde 94, maar die heeft een roco MM setje als centrale.
De zelfde acties op die baan zorgen er voor dat de lok wel gelijk weer gaat rijden?
Ook de andere die het bij mij niet goed doen werken prima bij mijn zoon op de baan.


Bedankt,
Roelco

« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 21:28:48 door rjr »

VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2022, 21:56:49 »
CV7:  =1   bestaat niet bij Lenz     =93  Standard+     =71  Gold

Ik kan geen oorzaak bedenken, maar heb wel zo mijn gedachten.. Je hebt namelijk 3 "centrales" en daar zit mogelijk de oorzaak.
1/ de MM is een centrale   2/ de LZV100 is een centrale    3/  Koploper stuurt ook nog eens als centrale

Het probleem lijkt wat op het overnemen van een loc van de ene regelaar op een andere.  Dat doe je door het nummer van de loc op te roepen op je regelaar en dan iets met de snelheid te doen.  Dan neemt de regelaar de loc over.

Je gaat nu vergelijken met een geheel ander systeem, namelijk Roco met MM.  Niet doen. maakt het alleen maar verwarrend en voegt niks toe.  En gebruik aub geen nummers voor de aanduiding van de loc's, ook dat wekt verwarring als je het hebt over de versienummers van de decoders.  Bovendien doet het type loc er totaal niet toe.

Als ik het goed begrijp heb je het nu over 5 loc's:  de eerste met CV7 = 1 (?)  dan 93  dan 71  en nu nog twee stuks met beide 71.  Maar de eerste CV7=71 doet het wel goed en de andere twee CV7=71 niet. 

Als je van een stilgevallen loc de snelheid verandert begint die wel weer te rijden.  Kun je dit nog eens bevestigen door uit te proberen ?   Dat is precies wat er waarschijnlijk gebeurt:  een loc valt stil, de "overnemende" regelaar staat op 0, bij bediening van de snelheid komt de loc weer in beweging.

Algemene vraag:  wie stuurt de loc ?  Koploper of de MM (via de LZV100) ?


« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 21:59:35 door VvKan »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2022, 23:16:21 »
CV7:  =1   bestaat niet bij Lenz

toch wel, want dat geeft hij echt terug, en ik heb dit gevonden:
LE1035   Lenz Ultra-Drive decoders   1      LE1035
LE1835   Lenz Ultra-Drive decoders   1      LE1835
zie deze site:
https://www.jmri.org/xml/XSLT/pages/DecoderId.html

en dat zou heel goed kunnen, want een LE1035 heb ik inderdaad wel in mijn loks zitten. Maar dat terzijde, want deze doet het gewoon goed.

Verder klinkt je theory niet heel vreemd, echter.
Als het goed is dan is de MM geen centrale meer, maar enkel een handregelaar, en de enige aan mijn centrale.

Koploper is in dit geval niet van belang,, computer staat niet eens aan. Heb zelfs de computer interface even losgekoppeld.
Dus enkel centrale met een MM als regelaar tijdens mijn testen vandaag.

En ja, als een lok stil valt ( tijdens mijn test komt dat omdat ik hem even optil van de rails en dan weer neerzet ) dan begint hij te rijden als ik de snelheid maar iets aanpas. Zolang ik van de regelaar afblijf dan blijft de lok ook stil staan.

De lok word dus gestuurd enkel en alleen door de MM, want dat is het enige wat verbonden is met de centrale.
Als ik de roco MM vervang door een roco lokmuis 2 geeft dat zeflde resultaat.
Maar voor de duidelijkheid, er is dus maar 1 handregelaar per test aangesloten.

Groet,
Roelco



VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2022, 10:37:07 »
Duidelijk, behalve een tegenstrijdigheid. Je geeft hier eerder aan dat een loc met CV7 =1 juist niet goed werkt, en nu weer wel ?
Zo te horen gaat het dus om een strijd tussen de centrale en de regelaar, wie nou eigenlijk de snelheid bepaalt, oftewel wie op dat moment de baas is. Blijkbaar de centrale, want om de loc over te nemen moet je de regelaar bedienen.  En de centrale LZV100 zend het signaal snelheid=0 totdat de muis de snelheid overneemt.
Het zou kunnen zijn dat het aan het aantal rijstappen ligt bij de oude decoders.  Ik zal eens kijken of ik iets van het probleem kan reproduceren, dan kom ik daar nog op terug.

Vraag:  hoe staat CV29 en wat zijn de snelheidsinstellingen?  14-27 of 28-128 ?  En zijn deze gelijk in centrale, muis en decoder ?
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2022, 10:43:01 door VvKan »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2022, 11:08:20 »
Veroniek,

Sorry, was beetje laat al gisteravond.
En ik had mijn testen intussen beperkt tot 2 loks met dezelfde decoder.

Het lijkt inderdaad dat de centrale de baas is, en de snelheid niet stuurt. Maar ook als ik op de muis, van die decoder een functie aanstuur dan wordt hij niet overgenomen door de regelaar, maar blijft de centrale hem sturen.
Als ik dan een snelheids aanpassing doe, dan gaat die door, maar de eerder veranderde functie van het licht neemt hij dan niet mee. Die moet ik dan opnieuw uit en aan zetten om ook die aanpassing doorgestuurd te krijgen naar de lok.

CV29 heb ik op beide loks gelijk gezet naar 6.  Dus 28 - 128 stappen.
De muis staat dacht ik op 28 stappen, maar zal ik vanavond nog even controleren.

Centrale kan ik hier toch helemaal niet op instellen? Kan tenminste niet vinden in de handleiding van de LZV100 hierover.

Bedankt,
Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2022, 12:03:43 »
Excuus mijnerzijds, centrale natuurlijk niet.
Wat ik nu lees, is, dat het systeem als zodanig wel werkt, want sommige loc's doen het wel goed.  Conclusie is dan, dat het aan de decoders en de instellingen ligt van die loc's die het niet goed doen.  Daar zouden we dus in kunnen zoeken. Ik neem aan dat het die LE1035 betreft voor beide gevallen.

Op de eerste plaats:  CV29=6.   Waarom 6?   Dan kan die dus ook analoog rijden, zie CV lijst.    Zet dat als eerste maar eens uit, want dat is nergens voor nodig en heeft al vaker voor vreemde problemen gezorgd.

Dat een functie bediening (na stilstand) niet werkt, dat stemt overeen met de verwachting, dat de loc niet meer op de muis zit, maar blijkbaar ook niet meer in de centrale (bij herhaling datapakket zou de loc weer moeten gaan rijden). Daarna komt de loc pas weer in beweging na een snelheidsbediening van de muis. Dus de muis is de loc "kwijtgeraakt" en de centrale is de muis kwijtgeraakt en heeft een snelheidsstap nodig. De bediening van de functie is ook vervallen, dus uit/aanzetten geeft pas resultaat.

In de LZV100 zit een batterij.  Is die misschien leeg? Daardoor zou de centrale zijn input kwijt kunnen raken, maar dan snap ik weer niet waarom het bij andere loc's wel in orde is.

Kortom:  voorlopige conclusie is, dat het alleen maar aan de decoders kan liggen.  Alle andere loc's, centrale en muis werken naar behoren.


 


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2022, 20:20:58 »
Het systeem als zodanig werkt inderdaad, zoals volgens mij al eerder aangegeven zijn er loks die werken, maar heb er nu drie die niet werken ( heb ze nog niet allemaal getest. Van de 9 die ik heb getest gaan er dus 3 fout.

Die loks zelf doen het opzich ook prima, want als ik die op de baan van mijn zoon zet dan werken ze daar ook prima. Dus op die baan doen 9 van de 9 loks het prima.
Op mijn baan doen 6 van de 9 loks het prima.

Heb intussen ook even een test gedaan met mijn LH100 van Lenz. Dus heb ik enkel de lenz centrale en een lenz controller.
En ook dan werken die loks niet.
De lenz controller knippert als hij niet de controlle over een adres heeft. Dat doet hij voor de probleem decoders dus niet.

Wat betreft de waarde van CV29, dat heeft geen effect. Die heb ik normaal op 2 staan, en bij 7 van de geteste loks was dat ook zo, bij de 2 die ik hierboven gebruikt had stonden ze op 6. Maar na die ook op 2 te hebben gezet blijft het resultaat gelijk als er voor. Of te wel, 1 lok doet het goed, 1 lok doet het fout.

Wat ik vreemd vind is dat voor deze loks de info niet verstuurd lijkt te worden, dus heb ik volgende test gedaan.
Lok die het fout doet stond op adres 76. heb CV1 op 77 gezet. Daarna testen en toen deed hij het wel goed.
Daarna adres weer op 76 gezet, en dan gaat hij weer fout.

Dus heb soort van het probleem gevonden. Ergens heeft de centrale een aantal adressen die hij niet mee uitstuurt in zijn vaste lijst.

Nu heb ik wel gevonden in de handleiding dat je adressen uit de database kunt gooien, voor zover mij bekend heb ik dat nooit gedaan, maar er lijken er wel wat uit te zijn. Vraag is, hoe krijg ik die weer terug er in?

Groet,
Roelco




VvKan

  • Gast
Re: Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald?
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2022, 14:50:41 »
Zo te horen zit je centrale "vol", oftewel:  er is geen of te weinig geheugenruimte over.

Om niet-gebruikte adressen er uit te gooien:  zie handleiding LH100 pag. 69 (set 5)   om alles er uit te gooien zie set 6 (reset van de centrale) in de daarop volgende pagina's.
Waarschijnlijk heb je zijn lang zal ze leven de centrale gebruikt zonder ooit op te schonen, dus dat zou ik eerst doen.  En dan kijken of de dan "nieuw" gebruikte nummers wel blijven steken, dus uitgezonden worden.  Van het verwijderen van een locnummer zelf, dus dat dat niet meer bruikbaar is,  heb ik nog nooit gehoord.