Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 20:54:28
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door zofman
Vandaag om 20:33:38
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:31:16
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:31
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f  (gelezen 4980 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Vroeger, toen ik nog klein was, hadden elektrische treinen draden boven de rails en daar haalde de locomotief dan zijn stroom vandaan. 'Bovenleiding' zeiden ze er tegen.

Eigenlijk gewoon een veredeld verlengsnoer.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Èn dan plots sta je daar met lege accu’s in the middle of nowhere, komt meneer Musk dan met een start accu onder z’n arm de loc even opladen?   ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Altijd opvallend dat dit een terugkomende vraag is bij accu's; niemand die zich afvraagt of Shell langs komt als je met een lege tank staat..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Dan mag je met een lege jerrycan naar een pomp lopen en met een gevulde zware terug, nu moet je met een zware accu heen en terug. Want het verschil tussen een lege accu en een volgeladen accu is niet echt heel groot.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Zo kan je van alles een nadeel maken... net zoals een tank, is een accu niet zo maar op. Punt is: het is een 'gewoon' systeemeigenschap en daar kan je rekening mee houden. Als blijkt dat een eigenschap inderdaad onhandig is, dan zal een concept aangepast of opgegeven moeten worden. 

Toevoeging! Maar als je paard honger heeft kan je 'm gewoon in de weide naast de weg laten grazen en drinken... ;D
« Laatst bewerkt op: 19 September 2021, 13:03:01 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Als een trein honger heeft, mot ie de panto tegen de waslijn drukken.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Is eerder mee geexperimenteerd en wordt ook opnieuw aan gewerkt...  ;D

Zowel diesel met panto, alswel accu met panto, bijv:
https://www.railway-technology.com/news/stadler-locomotives-turkish-rail-freight-operator/
https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/9/alstom-presents-its-battery-powered-multiple-unit-train-saxony

Overigens kwam de OBB al een tijdje terug met de panto-batterij combi met supercap's (naast litium-ion batterijen):
https://www.railjournal.com/locomotives/bb-evaluates-hybrid-shunting-locomotives/
« Laatst bewerkt op: 19 September 2021, 16:34:03 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Dacht dat het vooral gaat om de Amerikaanse markt.

Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar ze het eminente belang van investeren met publiek geld steeds weer verwarren met bolsjewisme.

Maar gezien de erbarmelijke staat van het Amerikaanse onderwijs is dat helemaal niet zo verwonderlijk.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar ze het eminente belang van investeren met publiek geld steeds weer verwarren met bolsjewisme.

Haha  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Deze loc zou 2,4 Mw hebben, ze zijn bezig met de ontwikkeling van een 7 Mw loc. Dat zou wat zijn want 6000 PK/4,5 Mw sterke dieselelektrische locomotieven zijn nooit populair geweest in de US. En deze krijgt dan (afgerond) 9400 PK/7 Mw. Poeh.


Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Zo’n lok opladen is onhandig, kapitaalgoederen moeten bewegen.

Batterijen hoeven niet in de loc. Er vaart sinds kort een elektrisch binnenvaartschip met de accu’s in snel verwisselbare containers. Dat kan met een trein ook heel goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Opladen zou ook rijdend via bovenleiding of 3de rail kunnen...? Wel snelladen dan...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn