BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BartvD op 17 september 2021, 16:21:25

Titel: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: BartvD op 17 september 2021, 16:21:25
Yahoo nieuws:

https://www.yahoo.com/news/dramatically-more-powerful-world-first-110014878.html (https://www.yahoo.com/news/dramatically-more-powerful-world-first-110014878.html)
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Jeronimos op 17 september 2021, 18:53:18
Waar gaat dit om? Is dit de eerste accu-loc? Nee, die zijn er al.
Is dit de eerste accu-loc met veel kilowatt (pk)? Dat zou dan kunnen.
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: BartvD op 17 september 2021, 19:55:33
Heb je wel eens gehoord van: "sit down enjoy the ride"? Natuurlijk zijn er al zeker 100 jaar accu locs. Maar dit is toch leuk. Oude dingen in een nieuwe doos!
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: FreekH op 17 september 2021, 21:17:14
En dan maar hopen dat de laadstroom voor die accu's niet via een steenkool/aardgas/diesel-centrale wordt opgewekt.
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Biesje@work op 17 september 2021, 21:36:42
Dan nog is een energie centrale meestal efficiënter in het opwekken van stroom dan een dieselgenerator op treinwielen met een gelokaliseerde uitstoot die weer beter opgevangen/gefilterd kan worden.

Wat ik niet begrijp in het verhaal is dat het 11% diesel scheelt... is het ding dan een hybride loc? Als het volledig op accu's is dan moet dat toch 100% schelen?

Eigenlijk verbaast het mij dat er nog geen locs zijn met brandstofcellen. Die kunnen in principe de dieselmotor en generator vervangen in een trein en als het moet ook nog op diesel (en andere brandstoffen, waaronder waterstof) werken en in theorie efficiënter zijn. Want in een dieselelektrische trein wordt eerst chemische (brandstof) energie opgezet in kinetische energie (draaiende aandrijfas) die dan de generator aandrijft om van de kinetische energie weer elektrische energie te maken die dan weer omgezet moet worden in kinetische energie in de elektromotoren. Brandstofcel zet chemische energie direct om in elektriciteit.

Maar ja, daarom ben ik maar een modelbouwer en geen ingenieur :P

Mvg,

Robert
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Scratchbuilt op 18 september 2021, 09:23:36
Vroeger, toen ik nog klein was, hadden elektrische treinen draden boven de rails en daar haalde de locomotief dan zijn stroom vandaan. 'Bovenleiding' zeiden ze er tegen. Misschien een tip voor de Trein Tesla?

Overigens rijd ik in model al jaren op batterijtjes in de locomotief, gaat prima.

Albert
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 september 2021, 10:11:00
Denk dat batterijen in de lok goedkoper en sneller klaar is dan duizenden miles waslijn monteren.

Mvg Johan
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: frederik19630 op 18 september 2021, 10:20:32
Artikeltje is net niet gedetailleerd genoeg, maar ik zou zeggen dat die de rail variant van de prius is. De batterijen halen de scherpe randjes waar de motor inefficiënt is er af. Kun je ook uit met een kleinere motor. Dan lijkt de 11% ook weer te snappen.

Zo’n lok opladen is onhandig, kapitaalgoederen moeten bewegen.

Fred
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: BartvD op 18 september 2021, 11:45:07
Ook een filmpje van deze loc gevonden.

Voor zo ver ik begrijp moet in een consist mee rijden met normale diesel locs waar hij de hele trein hybride maakt. Inderdaad dus een uit de kluiten gewassen Prius

https://youtu.be/zIgmNOxa5aI (https://youtu.be/zIgmNOxa5aI)
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Quinzeedied op 18 september 2021, 11:58:14
Tja, de VS hadden tot de jaren vijftig redelijk wat geëlectrificeerde trajecten, met name in het noordoosten. Aanzienlijk deel daarvan is verdieseld met de komst van sterke diesellocomotieven in combinatie met lage olieprijzen...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Railroad_electrification_in_the_United_States (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Railroad_electrification_in_the_United_States)
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Modellbahnwagen op 18 september 2021, 12:13:14
Ha ja, in de buurt van Detroit ligt een lijn die al lang verdieseld is. De betonnen portalen staan er nog steeds, te solide gebouwd en daarom te duur om weg te halen.

Zo’n lok opladen is onhandig, kapitaalgoederen moeten bewegen.

Maar hoelang staan elocs soms niet stil?
Opladen van een acculoc kan in de locomloop meegenomen worden wat anders stilstand en of onderhoud is.
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: tijgernootje op 18 september 2021, 12:45:25

Eigenlijk verbaast het mij dat er nog geen locs zijn met brandstofcellen. Die kunnen in principe de dieselmotor en generator vervangen in een trein en als het moet ook nog op diesel (en andere brandstoffen, waaronder waterstof) werken en in theorie efficiënter zijn. Want in een dieselelektrische trein wordt eerst chemische (brandstof) energie opgezet in kinetische energie (draaiende aandrijfas) die dan de generator aandrijft om van de kinetische energie weer elektrische energie te maken die dan weer omgezet moet worden in kinetische energie in de elektromotoren. Brandstofcel zet chemische energie direct om in elektriciteit.

Zo'n soort principe gaat men nu testen bij reizigers treinen hier in NL (arriva Flirtino) en in Duitsland is men al bezig met bombardier treinen(DB talent 3 stellen).
Dat kan de basis worden voor door ontwikkeling naar brandstofcellen in treinen en locs.
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Benelux795 op 18 september 2021, 15:17:34
... moet in een consist mee rijden met normale diesel locs waar hij de hele trein hybride maakt. Inderdaad dus een uit de kluiten gewassen Prius
https://youtu.be/zIgmNOxa5aI (https://youtu.be/zIgmNOxa5aI)

Inderdaad wel slim; als je toch vaak met meerdere loks rijdt, om een een accu lok te gebruiken als peak shaver... Overigens verbaasde ik mij ook over die 11%; ik zou meer verwachten. Maar bij multiple traction is het inderdaad een kleine bijdrage: als deze bijv in driespan rijdt, is zijn bijdrage op de reductie bij aandrijven sowieso 'maar' max 33% . Bij remmen verwacht ik niet dat ze met deze de hele trein stil zetten, dus wat hij terug wint, zal vermoedelijk lager zijn dan 33%. Ff verder mee rekenen...
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Menno op 19 september 2021, 01:30:18
Het zou mij niets verbazen als de electrische lok vooral gebruikt wordt om mee te remmen en accelereren, waarbij bij diesellocs dan (vermoed ik zo) de meeste brandstof verbruikt wordt. Eenmaal op gang, nemen de diesels het over. Dus dan is 'slechts' 11% niet zo'n gek rare score. Volledig elektrisch rijden gaat ook nog wel even duren denk ik. Accu-techniek moet daarvoor nóg verder evolueren (meer mAh in hetzelfde huisje). Maar dan praat je ook over stromen en spanningen waar je enorm goed mee moet weten wat je doet. Grote kans dat die loks dan gewoon weer een hoogspanningsruimte hebben. Tesla's hebben al iets van 270 Volt totaalspanning van de accu of iets dergelijks (plus en min 135 Volt ten opzichte van '0')
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Benelux795 op 19 september 2021, 09:57:59
Het zou mij niets verbazen als de electrische lok vooral gebruikt wordt om mee te remmen en accelereren, waarbij bij diesellocs dan (vermoed ik zo) de meeste brandstof verbruikt wordt. Eenmaal op gang, nemen de diesels het over. Dus dan is 'slechts' 11% niet zo'n gek rare score.

Dat is inderdaad de definitie van een hybride.. ;D Maar ik denk dat tie als enkele lok een betere score heeft; een Prius claimt ook ca 4 op 100 te rijden. Werkelijk blijkbaar 6 op 100, maar ten opzichte van een conventionele benzine middenklasser is dat al zeg 50%. Een Prius zal iets vaker accelereren en afremmen, dus verwacht dat de lok iets slechter scoort, maar mijns inziens is 11% score met name door de multiple inzet.   

Toevoeging: volgens mij zijn er in het verleden ook prototypes geweest van wagons met powerpack en aandrijving, maar dit was niet rendabel vanwege de relatief lage inzet van een wagon (rijtijden vs gebruik) tov tractie. Maar wie weet wordt dit ook weer interessant door de urgentie van duurzame alternatieven...

Wat ik ook altijd een leuk maar wellicht niet te implementeren concept heb gevonden: treinen net buiten stations met een vaste installatie regeneratief versnellen of afremmen... (y)
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Eelco Storm op 19 september 2021, 10:40:23
Vroeger, toen ik nog klein was, hadden elektrische treinen draden boven de rails en daar haalde de locomotief dan zijn stroom vandaan. 'Bovenleiding' zeiden ze er tegen.

Eigenlijk gewoon een veredeld verlengsnoer.
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: nighttrain1 op 19 september 2021, 10:57:52
Èn dan plots sta je daar met lege accu’s in the middle of nowhere, komt meneer Musk dan met een start accu onder z’n arm de loc even opladen?   ;D
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Benelux795 op 19 september 2021, 11:00:16
Altijd opvallend dat dit een terugkomende vraag is bij accu's; niemand die zich afvraagt of Shell langs komt als je met een lege tank staat..  ;D
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: nighttrain1 op 19 september 2021, 12:07:41
Dan mag je met een lege jerrycan naar een pomp lopen en met een gevulde zware terug, nu moet je met een zware accu heen en terug. Want het verschil tussen een lege accu en een volgeladen accu is niet echt heel groot.  ;D
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Benelux795 op 19 september 2021, 12:57:20
Zo kan je van alles een nadeel maken... net zoals een tank, is een accu niet zo maar op. Punt is: het is een 'gewoon' systeemeigenschap en daar kan je rekening mee houden. Als blijkt dat een eigenschap inderdaad onhandig is, dan zal een concept aangepast of opgegeven moeten worden. 

Toevoeging! Maar als je paard honger heeft kan je 'm gewoon in de weide naast de weg laten grazen en drinken... ;D
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Hendrik Jan op 19 september 2021, 15:01:25
Als een trein honger heeft, mot ie de panto tegen de waslijn drukken.

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Benelux795 op 19 september 2021, 16:23:53
Is eerder mee geexperimenteerd en wordt ook opnieuw aan gewerkt...  ;D

Zowel diesel met panto, alswel accu met panto, bijv:
https://www.railway-technology.com/news/stadler-locomotives-turkish-rail-freight-operator/
https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/9/alstom-presents-its-battery-powered-multiple-unit-train-saxony

Overigens kwam de OBB al een tijdje terug met de panto-batterij combi met supercap's (naast litium-ion batterijen):
https://www.railjournal.com/locomotives/bb-evaluates-hybrid-shunting-locomotives/
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Hendrik Jan op 19 september 2021, 17:37:42
Dacht dat het vooral gaat om de Amerikaanse markt.

Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar ze het eminente belang van investeren met publiek geld steeds weer verwarren met bolsjewisme.

Maar gezien de erbarmelijke staat van het Amerikaanse onderwijs is dat helemaal niet zo verwonderlijk.

Groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Benelux795 op 19 september 2021, 19:41:25
Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar ze het eminente belang van investeren met publiek geld steeds weer verwarren met bolsjewisme.

Haha  (y)
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Jeronimos op 19 september 2021, 21:09:25
Deze loc zou 2,4 Mw hebben, ze zijn bezig met de ontwikkeling van een 7 Mw loc. Dat zou wat zijn want 6000 PK/4,5 Mw sterke dieselelektrische locomotieven zijn nooit populair geweest in de US. En deze krijgt dan (afgerond) 9400 PK/7 Mw. Poeh.


Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: henk op 20 september 2021, 11:03:58
Zo’n lok opladen is onhandig, kapitaalgoederen moeten bewegen.

Batterijen hoeven niet in de loc. Er vaart sinds kort een elektrisch binnenvaartschip met de accu’s in snel verwisselbare containers. Dat kan met een trein ook heel goed.
Titel: Re: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f
Bericht door: Benelux795 op 20 september 2021, 11:47:47
Opladen zou ook rijdend via bovenleiding of 3de rail kunnen...? Wel snelladen dan...