Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 23:34:00
Common ground en Yamorc door bask185
Vandaag om 23:18:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:26:16
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
Vandaag om 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
Vandaag om 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
  

Auteur Topic: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f  (gelezen 5490 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Vroeger, toen ik nog klein was, hadden elektrische treinen draden boven de rails en daar haalde de locomotief dan zijn stroom vandaan. 'Bovenleiding' zeiden ze er tegen.

Eigenlijk gewoon een veredeld verlengsnoer.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5862
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Èn dan plots sta je daar met lege accu’s in the middle of nowhere, komt meneer Musk dan met een start accu onder z’n arm de loc even opladen?   ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Altijd opvallend dat dit een terugkomende vraag is bij accu's; niemand die zich afvraagt of Shell langs komt als je met een lege tank staat..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5862
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Dan mag je met een lege jerrycan naar een pomp lopen en met een gevulde zware terug, nu moet je met een zware accu heen en terug. Want het verschil tussen een lege accu en een volgeladen accu is niet echt heel groot.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Zo kan je van alles een nadeel maken... net zoals een tank, is een accu niet zo maar op. Punt is: het is een 'gewoon' systeemeigenschap en daar kan je rekening mee houden. Als blijkt dat een eigenschap inderdaad onhandig is, dan zal een concept aangepast of opgegeven moeten worden. 

Toevoeging! Maar als je paard honger heeft kan je 'm gewoon in de weide naast de weg laten grazen en drinken... ;D
« Laatst bewerkt op: 19 September 2021, 13:03:01 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Als een trein honger heeft, mot ie de panto tegen de waslijn drukken.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Is eerder mee geexperimenteerd en wordt ook opnieuw aan gewerkt...  ;D

Zowel diesel met panto, alswel accu met panto, bijv:
https://www.railway-technology.com/news/stadler-locomotives-turkish-rail-freight-operator/
https://www.alstom.com/press-releases-news/2021/9/alstom-presents-its-battery-powered-multiple-unit-train-saxony

Overigens kwam de OBB al een tijdje terug met de panto-batterij combi met supercap's (naast litium-ion batterijen):
https://www.railjournal.com/locomotives/bb-evaluates-hybrid-shunting-locomotives/
« Laatst bewerkt op: 19 September 2021, 16:34:03 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Dacht dat het vooral gaat om de Amerikaanse markt.

Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar ze het eminente belang van investeren met publiek geld steeds weer verwarren met bolsjewisme.

Maar gezien de erbarmelijke staat van het Amerikaanse onderwijs is dat helemaal niet zo verwonderlijk.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar ze het eminente belang van investeren met publiek geld steeds weer verwarren met bolsjewisme.

Haha  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
Deze loc zou 2,4 Mw hebben, ze zijn bezig met de ontwikkeling van een 7 Mw loc. Dat zou wat zijn want 6000 PK/4,5 Mw sterke dieselelektrische locomotieven zijn nooit populair geweest in de US. En deze krijgt dan (afgerond) 9400 PK/7 Mw. Poeh.


Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22774
Zo’n lok opladen is onhandig, kapitaalgoederen moeten bewegen.

Batterijen hoeven niet in de loc. Er vaart sinds kort een elektrisch binnenvaartschip met de accu’s in snel verwisselbare containers. Dat kan met een trein ook heel goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Opladen zou ook rijdend via bovenleiding of 3de rail kunnen...? Wel snelladen dan...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn