Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door marco
Vandaag om 22:12:41
Ringleiding oké of niet (afgesplitst) door WimC
Vandaag om 22:11:50
Plaatsing terugmelders op kopspoor door martijnmet
Vandaag om 22:08:18
kortsluiting???????? door Sietse
Vandaag om 22:03:03
Veel veranderd - kan wat opstart hulp gebruiken. door Spoorloos
Vandaag om 22:02:00
Fleischmann Plan V geel door Stootjuk
Vandaag om 21:59:22
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:55:30
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 21:54:43
VERPLAATST: Ringleiding oké of niet (afgesplitst) door Reinout van Rees
Vandaag om 21:53:42
De Achtbaan H0 315x200cm door Reinout van Rees
Vandaag om 21:53:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Duikeend
Vandaag om 21:46:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:09:04
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Paul552
Vandaag om 21:08:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 21:06:27
Tillig rails door Ronald Halma
Vandaag om 20:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:33:18
Artitec 2024: speculatie, wensen, verwachtingen, dromen... door Eelco Storm
Vandaag om 20:32:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:55:20
opbouw treinbaan weer opgepakt door Ben
Vandaag om 19:53:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:36:06
US diorama in H0 door Krazy Dre
Vandaag om 18:46:29
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Edwin2121992
Vandaag om 18:37:20
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door FritsT
Vandaag om 18:37:11
Kleur banken Bm-rijtuig DB door martijnhaman
Vandaag om 17:25:21
Modelspoor baan van Einte door cor_b
Vandaag om 17:22:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:18:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:13:27
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:39:27
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:34
  

Auteur Topic: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.  (gelezen 18309 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #225 Gepost op: 25 januari 2022, 13:54:51 »
Op de overgang van blok 16 via wissel w7 naar de linkerkant van wissel w15 behoort een blokscheiding geplaatst te zijn. Want anders is het rijden van twee treinen van b.v.
a) blok 16 naar blok 9 en
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.

En zoiets geldt ook rechts van de melders b8m1 en b12m1. Want waarom bij b4m1 wel een blokscheiding en bij die andere drie niet?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #226 Gepost op: 25 januari 2022, 14:29:07 »
als je goed kijkt zit er een railscheiding na w7 de bedoeling is dat na w7 de trein op blok 12 rijd of op blok 16 blijft en na w13 op blok 13 rijd.
vanaf blok 23 via wissel s w16 en w15 naar blok 16 is mogelijk. als je goed kijkt zit er een rail scheiding tussen w 15 en w 16.
dit is ook zo bij b8m1 en b12m1.
En dit is nog een eerste opzet gemaakt in een cad programma.
kom ik tijdens het bedraden een fout tegen dan kan ik dat snel veranderen in de tekening.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 14:40:35 door denobis »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #227 Gepost op: 25 januari 2022, 14:44:36 »
Dus nu is het niet meer ervaringen gevraagd, maar mijn ervaringen (o.i.d.)


Misschien een nieuw topic, met links naar beide?
Jeroen

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #228 Gepost op: 25 januari 2022, 15:05:21 »
klopt is ook meer voort bordurend op.
Tot nu toe zijn mijn ervaringen redelijk positief.
hier de link naar het vervolg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99817.msg3222284683#msg3222284683
De grote ombouw.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 15:07:10 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #229 Gepost op: 25 januari 2022, 15:30:16 »
vanaf blok 23 via wissel s w16 en w15 naar blok 16 is mogelijk.
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.
Ik bedoelde a) EN b) tegelijkertijd:
a) blok 16 naar blok 9 en
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.
Want in beide gevallen wordt de TM44 gebruikt voor wissel w15 (en wissel w13).
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 15:32:18 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #230 Gepost op: 25 januari 2022, 15:32:28 »
Dit klopt toch?
Trein rijd van blok 16 via wissel w13 naar blok 24.
Of trein rijd van blok 23 via w16 naar blok 16.
Het is de bedoeling dat een aantal treinen vanaf blok 13 naar blok 15 rijden dan door naar blok 16 en dan door naar blok 24 waar na ze onder de tafel op elkaar wachten en dan via blok 23 en w 16 weer de ronde compleet maken.
Er zitten trouwens 6 tm44 modules
Inmiddels nieuw baan ontwerp gemaakt








« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 17:32:51 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #231 Gepost op: 26 januari 2022, 23:37:57 »
a) Dit klopt toch?

b) Of trein rijd van blok 23 via w16 naar blok 16.
a) Deels. Dus niet alles.

b) Vanuit blok 23 kun je via wissel w16 (naar blok 24 of) naar blok 13. Daarna kun je pas via blok 15 naar blok 16.
Maar in/naar blok 16 kun je niet gaan rijden als er dan nog een trein vanuit blok 23 naar blok 13 rijdt. Want wissel w16 wordt in beide situaties gebruikt/van dezelfde spanning voorzien/op dezelfde uitgang van de TM44 geschakeld:
1) van blok 15 naar blok 16;
2) van blok 23 naar blok 13.

De extra railscheiding tussen de wissels w15 en w13 behoort links van wissel w15 geplaatst te worden (nabij melder b16m1).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 23:40:50 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #232 Gepost op: 27 januari 2022, 15:27:57 »
Baan ontwerp veranderd.
Het geheel klopte niet met de werkelijkheid.




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7337
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #233 Gepost op: 27 januari 2022, 15:46:28 »
Eh.... dit lijkt precies op je ontwerp van twee berichten erboven dat ook al nieuw was? Zie ik iets over het hoofd?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #234 Gepost op: 27 januari 2022, 17:32:05 »
oeps dat klopt 2 berichten daar boven stond een andere,
vreemd.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #235 Gepost op: 30 januari 2022, 03:28:48 »
Blokscheidingen overal aan de stompe kant van een wissel.

Dus die van rechts van w10 naar de linker kant. Idem bij w11. Er behoort nog een blokscheiding te liggen rechts van w14 naar blok b24. Idem rechts van w6 en links van w5. Idem links van w3. De blokscheiding rechts van w1 moet naar de linker kant van w1 verplaatst worden.

Het zal wel een puzzel zijn om met de beschikbare TM44's uit te komen. Maar als je alles maakt zoals nu nog in de tekening staat dan beperk je het aantal gelijktijdige rijwegen en het bezet zijn van diverse blokken. Treinen met een analoge besturing zullen serieuze problemen gaan geven.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.