Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 12:27:48
ESU micro voor Fleischmann T# nieuwe stijl door Ben
Vandaag om 12:21:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 12:17:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dave.......
Vandaag om 12:13:39
US diorama in H0 door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 12:06:39
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:02:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:56:47
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Dave.......
Vandaag om 11:56:14
Huisgemaakte tram door Huup
Vandaag om 11:26:13
9 december Modelspoorbeurs Houten door marctrein
Vandaag om 11:23:20
Wisselstroom reduceren door Pauldg
Vandaag om 11:19:54
Raadplaatje door hrp
Vandaag om 11:14:22
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Boertje
Vandaag om 10:50:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:38:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:37:13
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 10:32:24
Verlichting ROCO BR 132 door MartinRT
Vandaag om 10:26:55
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:32:47
Spoorwegmuseum voorlopig niet per trein bereikbaar door henk
Vandaag om 03:55:27
Bouw van materieel 40 treinstellen door hrp
07 december 2023, 23:07:43
Zee. Land. door Huup
07 december 2023, 23:07:04
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
07 december 2023, 23:05:41
chinese preisers door MOVisser
07 december 2023, 22:57:54
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen door Peter Kleton
07 december 2023, 22:15:39
Pizza-baan schaal 1:45 (smalspoor O14) 0,18m² door T.Spat
07 december 2023, 21:18:34
MTB MP1 motorische wisselaandrijving icm YD8116 door Jelmer
07 december 2023, 21:18:01
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
07 december 2023, 20:41:32
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
07 december 2023, 20:12:20
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
07 december 2023, 19:25:35
  

Auteur Topic: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.  (gelezen 17763 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #225 Gepost op: 25 januari 2022, 13:54:51 »
Op de overgang van blok 16 via wissel w7 naar de linkerkant van wissel w15 behoort een blokscheiding geplaatst te zijn. Want anders is het rijden van twee treinen van b.v.
a) blok 16 naar blok 9 en
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.

En zoiets geldt ook rechts van de melders b8m1 en b12m1. Want waarom bij b4m1 wel een blokscheiding en bij die andere drie niet?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #226 Gepost op: 25 januari 2022, 14:29:07 »
als je goed kijkt zit er een railscheiding na w7 de bedoeling is dat na w7 de trein op blok 12 rijd of op blok 16 blijft en na w13 op blok 13 rijd.
vanaf blok 23 via wissel s w16 en w15 naar blok 16 is mogelijk. als je goed kijkt zit er een rail scheiding tussen w 15 en w 16.
dit is ook zo bij b8m1 en b12m1.
En dit is nog een eerste opzet gemaakt in een cad programma.
kom ik tijdens het bedraden een fout tegen dan kan ik dat snel veranderen in de tekening.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 14:40:35 door denobis »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8374
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #227 Gepost op: 25 januari 2022, 14:44:36 »
Dus nu is het niet meer ervaringen gevraagd, maar mijn ervaringen (o.i.d.)


Misschien een nieuw topic, met links naar beide?
Jeroen

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #228 Gepost op: 25 januari 2022, 15:05:21 »
klopt is ook meer voort bordurend op.
Tot nu toe zijn mijn ervaringen redelijk positief.
hier de link naar het vervolg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99817.msg3222284683#msg3222284683
De grote ombouw.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 15:07:10 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #229 Gepost op: 25 januari 2022, 15:30:16 »
vanaf blok 23 via wissel s w16 en w15 naar blok 16 is mogelijk.
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.
Ik bedoelde a) EN b) tegelijkertijd:
a) blok 16 naar blok 9 en
b) blok 23 naar blok 13 niet mogelijk.
Want in beide gevallen wordt de TM44 gebruikt voor wissel w15 (en wissel w13).
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 15:32:18 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #230 Gepost op: 25 januari 2022, 15:32:28 »
Dit klopt toch?
Trein rijd van blok 16 via wissel w13 naar blok 24.
Of trein rijd van blok 23 via w16 naar blok 16.
Het is de bedoeling dat een aantal treinen vanaf blok 13 naar blok 15 rijden dan door naar blok 16 en dan door naar blok 24 waar na ze onder de tafel op elkaar wachten en dan via blok 23 en w 16 weer de ronde compleet maken.
Er zitten trouwens 6 tm44 modules
Inmiddels nieuw baan ontwerp gemaakt








« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 17:32:51 door denobis »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #231 Gepost op: 26 januari 2022, 23:37:57 »
a) Dit klopt toch?

b) Of trein rijd van blok 23 via w16 naar blok 16.
a) Deels. Dus niet alles.

b) Vanuit blok 23 kun je via wissel w16 (naar blok 24 of) naar blok 13. Daarna kun je pas via blok 15 naar blok 16.
Maar in/naar blok 16 kun je niet gaan rijden als er dan nog een trein vanuit blok 23 naar blok 13 rijdt. Want wissel w16 wordt in beide situaties gebruikt/van dezelfde spanning voorzien/op dezelfde uitgang van de TM44 geschakeld:
1) van blok 15 naar blok 16;
2) van blok 23 naar blok 13.

De extra railscheiding tussen de wissels w15 en w13 behoort links van wissel w15 geplaatst te worden (nabij melder b16m1).
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 23:40:50 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #232 Gepost op: 27 januari 2022, 15:27:57 »
Baan ontwerp veranderd.
Het geheel klopte niet met de werkelijkheid.




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7250
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #233 Gepost op: 27 januari 2022, 15:46:28 »
Eh.... dit lijkt precies op je ontwerp van twee berichten erboven dat ook al nieuw was? Zie ik iets over het hoofd?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #234 Gepost op: 27 januari 2022, 17:32:05 »
oeps dat klopt 2 berichten daar boven stond een andere,
vreemd.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #235 Gepost op: 30 januari 2022, 03:28:48 »
Blokscheidingen overal aan de stompe kant van een wissel.

Dus die van rechts van w10 naar de linker kant. Idem bij w11. Er behoort nog een blokscheiding te liggen rechts van w14 naar blok b24. Idem rechts van w6 en links van w5. Idem links van w3. De blokscheiding rechts van w1 moet naar de linker kant van w1 verplaatst worden.

Het zal wel een puzzel zijn om met de beschikbare TM44's uit te komen. Maar als je alles maakt zoals nu nog in de tekening staat dan beperk je het aantal gelijktijdige rijwegen en het bezet zijn van diverse blokken. Treinen met een analoge besturing zullen serieuze problemen gaan geven.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.