Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Horten en stoten BR218 Roco locomotief  (gelezen 3647 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2021, 14:39:36 »
Ik heb niet het lef gehad om de "bekleding" los te peuteren.....

Maar ik heb wel de 4 stroomopnemers (met vergrootglas etc en veel licht erbij) gezien en die maken kontakt met de wielen (per draaistel zijn 2 van de 4 wielen aangesloten met de stroomopnemers)  Alle linker wielen hebben contact met elkaar zoals ook alle rechter wielen  :-)

Verder heb ik ze binnen zijdes van de wielen schoon gemaakt. (trein 1 - 2 cm laten rijden en weer schoonmaken omdat ik maar bij de helft kan schoonmaken) Deze procedure 3x gedaan. Idd er zat nog vuil op.

Ik denk dat het nu verholpen is dus allen hartelijk dank voor de input  :-)
Met vriendelijke groet,   Ronald

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2021, 13:37:50 »
:-(   Het fenomeen is weer terug helaas.... Bij andere locs niet dus ik heb weer last van vuiligheid. Ik ga wel weer even poetsen maar is er ergens een liefhebber / kenner  (of een bedrijf) die even een "service beurt"  kan geven aan de BR218 en mij kan laten zien hoe ik de wielbasis echt kan losmaken ?

Nu blijft het een beetje pielen en prutsen rondom de wielen

Dat zou fantastisch zijn :-)

Met vriendelijke groet,   Ronald

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2021, 15:08:06 »
Als je in de buurt van Almere zit/kan komen dan kan ik wel even kijken, is in een paar minuten gedaan.

Mvg,

Robert

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2021, 08:11:42 »
Hi Robert,

Hartelijk bedankt voor je aanbod om langs te mogen komen en het leren verwijderen van de draaistellen.  Ik ben blij dit gezien te hebben want anders had ik het onbewust toch stuk gemaakt.   En inderdaad het reinigen van de wielen door jouw heeft een zeer goed resultaat opgeleverd..

De DB218 rijd weer fantastisch..     :-)

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp en Bosche Bollen staan op de bezorglijst... 
Met vriendelijke groet,   Ronald

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2021, 09:59:58 »
Was het de gleuf rechts?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2021, 15:55:57 »
Hi Martijn,

Yep...  Ik ben bij Robert (biesje) geweest en die heeft laten zien hoe het mechanisme werkt. Schroevendraaier in de rechter gleuf, naar links (zachtjes) bewegen en het hele draaistel komt los. Fantastische hulp gehad.

Ik dacht dat alleen de middelste plastic van het draaistel loskwam en had bij het proberen losmaken het draaistel ook vastgehouden, dus geen beweging in te krijgen.

Truc was dus het gehele draaistel komt los..  :-)  En inderdaad er zat nog meer vuiligheid tussen de wielen en stroomopnemers.. 

Problem fixed, weer erbij geleerd hoe het moet en Bosche Bollen brengen dus......
Met vriendelijke groet,   Ronald

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2021, 17:34:34 »
Het stoppen van de loc op hoge snelheid heeft vaste plaats op het spoor dat het gebeurt.

... De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen

Als ik naar het poetsen dat horten en stoten even kwijt ben  laat ik de BR218 stapvoets linksom laat rijden 2 - 3 cm per seconde). Dan is er een vaste plaats op het spoor dat de loc stopt.  De baan ligt op die plaats niet helemaal gelijk en is 5 cm voor een wissel. Baan heeft daar 1 - 2 mm hoogte verschil / speling  moet ik eerlijk zeggen maar tja de andere loks hebben er geen last van maar de br218 wel dus. 

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat poetsen de oplossing is voor herhaaldelijk stoppen op een vast punt op de baan... ??? Draaistel ziet er mijns inziens op de foto's ook schoon uit.. Die 1 - 2 mm over 5cm is best veel. Is dat 5cm voor de wisseltongen, of voor het hartstuk? Maar kan zo snel niet verzinnen wat het euvel kan zijn. Wilde therorie; combinatie van een losse cardankogel en lok blijft op dat punt hangen op wissel, met koppeling? En de andere richting op wordt de cardan wel meegenomen. Dat zou alleen ook niet zo consequent optreden..  ??? Fascinerend..

Aan de andere kant: als het nu is opgelost, is dit een gevalletje theorie die de praktijk volgt...  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 18:08:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2021, 04:21:00 »
Er zat inderdaad veel vettigheid en troep nog op de stroomafnemers en wielen. In combinatie met wat vuil op dat plekje op de rails is de kans groter dat ie daar blijft staan. Niks gemerkt van losse cardankogels bij testrijden. Loc reed best wel erg prima verder.

Mvg,

Robert

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Horten en stoten BR218 Roco locomotief
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2021, 08:56:39 »
Maar als de lok vuil is, verklaart dat mijns inziens niet het zeeer consequente gedrag op de baan.. En zeker als de lok overal verder prima rijdt en andere loks op dat punt ook geen problemen hebben.  Waar was nou de 5cm voor de wissel; voor puntstuk, of voor tongen? Op een las?  Bovendien is het horten en stoten "op hoge snelheid en de loc stopt dan ook"; slecht contact is juist bij hoge snelheid minder kritisch... Wellicht is het contact naar 1 draaistel slecht? En dat hij een kort stukje rails, wat onbedoeld zonder stroom staat, niet kan overbruggen? Maar dan is dat contact alleen slecht bij hoge snelheid  ??? Zoals gezegd: fascinerend.

En zoals ook gezegd: als het nu is opgelost, is dit een gevalletje theorie die de praktijk volgt...  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2021, 09:05:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn