Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 restauratierijtuigen WRmz naar NL? door Joop_L
Vandaag om 14:47:08
Ervaring statische begrasser, RTS Greenkeeper 35kV door Spoor010
Vandaag om 14:36:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:32:16
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Jeff
Vandaag om 14:29:13
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
Vandaag om 14:25:37
m'n gras, m'n gras! door tothebeach
Vandaag om 14:19:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 14:14:52
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
Vandaag om 14:09:04
PCC-cars Antwerpen, ingezet op welke lijnen? door hervé
Vandaag om 13:54:13
SSN 01 1075 naar en van duitsland over de goederen betuwe lijn met Eloc door Remunj
Vandaag om 13:43:46
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:14:38
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:14:32
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:12:50
Oneindige Overslag 0e RC door F Helm
Vandaag om 13:02:55
Natuurbrand dichtbij RTM door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:40
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door Marty
Vandaag om 12:41:17
Artitec Dg door M@rco
Vandaag om 12:40:39
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 12:27:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 12:25:20
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
Vandaag om 11:49:40
Heen, En en Weer: de tram. door Tramfan
Vandaag om 11:48:08
Bahnstrecke 5867 door tonp7
Vandaag om 11:41:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:40:27
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 11:08:04
Nederlandse Spoordijk in H0 door Forever Rocofan
Vandaag om 10:19:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 08:39:02
Backertjes in schaal G door Tramfan
Vandaag om 08:37:56
NS 8400 van Werps door Beached
Vandaag om 01:12:12
OntraXS! 2022, 23-25 september, Spoorwegmuseum door SvenW
Vandaag om 01:00:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 00:33:51
  

Auteur Topic: Testritten  (gelezen 528 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2448
  • Wel Belg, niet gek !
Testritten
« Gepost op: 17 augustus 2021, 22:13:53 »
Misschien stomme vraag.
Maar afgelopen week is er dus een setje BR188 naar NL gereden voor testritten.
Nu begrijp ik wel dat echt nieuwe modellen een soort testritten moeten doen in de verschillende landen om gehomologeerd te raken, vooral dan omwille van de verschillende beveiligingssystemen in de verschillende landen.
Maar laatste decenium zijn de nieuwe loks in de meeste gevallen toch meer evoluties van de oudere modellen ?
De Traxx familie van Bombardier is daar een mooi voorbeeld van.
Het 12x prototype werd de BR 145, waaruit vervolgens een boel andere varianten voortvloeiden : de BR 146, BR 185, BR 186, BR 187, BR 245 en de BR 188.
Bij Siemens heb je soortgelijk met het Eurosprinter prototype, waar oa de BR 152, BR 189 en de BR 182 taurus met al zijn varianten voortvloeiden, maar ook vervolgens oa de pre-vectron HLE 18 ontstond, om uiteindelijk de Vectron te worden met zijn verschillende varianten zoals de AC, DC, MS, DM, DE en Smartron.
Steeds moet voor elk nieuwe type testritten gedaan worden in de verschillende landen, terwijl ze eigenlijk op een multifunctioneel platform zijn gebouwd, waaruit ik zou denken dat het toch een soort makkelijkere homologatie zou moeten kunnen gaan, of zie ik dat ( waarschijnlijk ) iets te kort door de bocht ?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3631
Re: Testritten
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2021, 22:25:50 »
Technische zaken die gelijk zijn, kun je overnemen uit een eerdere homologatie, echter alles wat daar van afwijkt of in een andere situatie functioneert omdat er nu eenmaal zaken per land verschillend zijn zullen opnieuw moeten.

Om iets te noemen, een stoorstroomonderzoek van een lok is in Nederland anders dan bijvoorbeeld Duitsland omdat hier ook gekeken moet worden of het geen interferentie veroorzaakt met de ATB frequentie.