BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Falcon10 op 17 augustus 2021, 22:13:53

Titel: Testritten
Bericht door: Falcon10 op 17 augustus 2021, 22:13:53
Misschien stomme vraag.
Maar afgelopen week is er dus een setje BR188 naar NL gereden voor testritten.
Nu begrijp ik wel dat echt nieuwe modellen een soort testritten moeten doen in de verschillende landen om gehomologeerd te raken, vooral dan omwille van de verschillende beveiligingssystemen in de verschillende landen.
Maar laatste decenium zijn de nieuwe loks in de meeste gevallen toch meer evoluties van de oudere modellen ?
De Traxx familie van Bombardier is daar een mooi voorbeeld van.
Het 12x prototype werd de BR 145, waaruit vervolgens een boel andere varianten voortvloeiden : de BR 146, BR 185, BR 186, BR 187, BR 245 en de BR 188.
Bij Siemens heb je soortgelijk met het Eurosprinter prototype, waar oa de BR 152, BR 189 en de BR 182 taurus met al zijn varianten voortvloeiden, maar ook vervolgens oa de pre-vectron HLE 18 ontstond, om uiteindelijk de Vectron te worden met zijn verschillende varianten zoals de AC, DC, MS, DM, DE en Smartron.
Steeds moet voor elk nieuwe type testritten gedaan worden in de verschillende landen, terwijl ze eigenlijk op een multifunctioneel platform zijn gebouwd, waaruit ik zou denken dat het toch een soort makkelijkere homologatie zou moeten kunnen gaan, of zie ik dat ( waarschijnlijk ) iets te kort door de bocht ?
Titel: Re: Testritten
Bericht door: Thom op 17 augustus 2021, 22:25:50
Technische zaken die gelijk zijn, kun je overnemen uit een eerdere homologatie, echter alles wat daar van afwijkt of in een andere situatie functioneert omdat er nu eenmaal zaken per land verschillend zijn zullen opnieuw moeten.

Om iets te noemen, een stoorstroomonderzoek van een lok is in Nederland anders dan bijvoorbeeld Duitsland omdat hier ook gekeken moet worden of het geen interferentie veroorzaakt met de ATB frequentie.