Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Jeroen Water
Vandaag om 18:56:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 18:44:03
Roco NS Vectron in NS-flow design door spock
Vandaag om 18:42:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:38:27
VERPLAATST: Blauwkapel afgesplitst, nu stoomlok op Weesperbrug door ex44
Vandaag om 17:47:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:37:00
Baanplan Nederlands/Duits grensstation door Benelux795
Vandaag om 17:30:00
Beschilderen of bespuiten modellen van de Hollandse ijzeren Spoorwegmaatschappij door haes
Vandaag om 17:26:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:54
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:12:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 17:09:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:07:06
Aansturing via Arduino werkt niet goed door bask185
Vandaag om 16:59:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:48:16
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door HeRo
Vandaag om 16:47:56
Tauernbahn [ÖBB] project door Eegtrain
Vandaag om 16:45:44
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door Jeroen Mooij
Vandaag om 16:29:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:45:33
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:40:34
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:01:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 13:59:00
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Peter J K
Vandaag om 13:52:21
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door tijgernootje
Vandaag om 13:40:09
Roco digitaal met eerste lokmuis door henk
Vandaag om 13:25:28
NTM goederenwagens in Spoor-0 door Eric B
Vandaag om 12:47:19
Vraagje Marklin 60760 decoder format door Bahn-AG
Vandaag om 12:38:09
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 12:35:07
Dg spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:58:42
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door MathynK
Vandaag om 10:48:11
  

Auteur Topic: Testritten  (gelezen 478 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2390
  • Wel Belg, niet gek !
Testritten
« Gepost op: 17 augustus 2021, 22:13:53 »
Misschien stomme vraag.
Maar afgelopen week is er dus een setje BR188 naar NL gereden voor testritten.
Nu begrijp ik wel dat echt nieuwe modellen een soort testritten moeten doen in de verschillende landen om gehomologeerd te raken, vooral dan omwille van de verschillende beveiligingssystemen in de verschillende landen.
Maar laatste decenium zijn de nieuwe loks in de meeste gevallen toch meer evoluties van de oudere modellen ?
De Traxx familie van Bombardier is daar een mooi voorbeeld van.
Het 12x prototype werd de BR 145, waaruit vervolgens een boel andere varianten voortvloeiden : de BR 146, BR 185, BR 186, BR 187, BR 245 en de BR 188.
Bij Siemens heb je soortgelijk met het Eurosprinter prototype, waar oa de BR 152, BR 189 en de BR 182 taurus met al zijn varianten voortvloeiden, maar ook vervolgens oa de pre-vectron HLE 18 ontstond, om uiteindelijk de Vectron te worden met zijn verschillende varianten zoals de AC, DC, MS, DM, DE en Smartron.
Steeds moet voor elk nieuwe type testritten gedaan worden in de verschillende landen, terwijl ze eigenlijk op een multifunctioneel platform zijn gebouwd, waaruit ik zou denken dat het toch een soort makkelijkere homologatie zou moeten kunnen gaan, of zie ik dat ( waarschijnlijk ) iets te kort door de bocht ?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3584
Re: Testritten
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2021, 22:25:50 »
Technische zaken die gelijk zijn, kun je overnemen uit een eerdere homologatie, echter alles wat daar van afwijkt of in een andere situatie functioneert omdat er nu eenmaal zaken per land verschillend zijn zullen opnieuw moeten.

Om iets te noemen, een stoorstroomonderzoek van een lok is in Nederland anders dan bijvoorbeeld Duitsland omdat hier ook gekeken moet worden of het geen interferentie veroorzaakt met de ATB frequentie.