Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 22:52:38
PCC-cars Antwerpen, ingezet op welke lijnen? door hrp
Vandaag om 22:50:43
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door AlbertG
Vandaag om 22:32:51
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Marcel112
Vandaag om 22:23:12
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 22:13:31
Roco Railpro 604 inbouw condensator door Menno
Vandaag om 22:02:03
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 22:02:01
Ermehuizen anno 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:34:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:24:58
Een soort modules voor onder de bank door 741230
Vandaag om 21:18:35
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 21:16:01
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Reinout van Rees
Vandaag om 21:04:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 20:55:47
sluitlicht ovaalramer door AB 7216
Vandaag om 20:43:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 20:41:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Traxx
Vandaag om 20:09:02
PB speculaas... door Gouda
Vandaag om 19:12:47
Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol door Casmir
Vandaag om 19:02:24
Omruilen kap piko NS 2000 en NS600 door Duikeend
Vandaag om 18:24:15
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 18:23:10
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda door ltmdepot
Vandaag om 18:20:19
Emplacement Mijdrecht door DJV
Vandaag om 17:55:01
Station Rekerdam door Huup
Vandaag om 17:19:33
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door edwin1974
Vandaag om 17:18:01
Artitec zandwagens door Joran
Vandaag om 17:16:31
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:01:07
Wat is dit voor plaat tegen de rail? door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:00:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 16:58:14
Rijnstraat door Cor van der Niet
Vandaag om 16:20:18
DR4024 overweg aansturing door Kolho005
Vandaag om 16:04:22
  

Auteur Topic: Testritten  (gelezen 590 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2498
  • Wel Belg, niet gek !
Testritten
« Gepost op: 17 augustus 2021, 22:13:53 »
Misschien stomme vraag.
Maar afgelopen week is er dus een setje BR188 naar NL gereden voor testritten.
Nu begrijp ik wel dat echt nieuwe modellen een soort testritten moeten doen in de verschillende landen om gehomologeerd te raken, vooral dan omwille van de verschillende beveiligingssystemen in de verschillende landen.
Maar laatste decenium zijn de nieuwe loks in de meeste gevallen toch meer evoluties van de oudere modellen ?
De Traxx familie van Bombardier is daar een mooi voorbeeld van.
Het 12x prototype werd de BR 145, waaruit vervolgens een boel andere varianten voortvloeiden : de BR 146, BR 185, BR 186, BR 187, BR 245 en de BR 188.
Bij Siemens heb je soortgelijk met het Eurosprinter prototype, waar oa de BR 152, BR 189 en de BR 182 taurus met al zijn varianten voortvloeiden, maar ook vervolgens oa de pre-vectron HLE 18 ontstond, om uiteindelijk de Vectron te worden met zijn verschillende varianten zoals de AC, DC, MS, DM, DE en Smartron.
Steeds moet voor elk nieuwe type testritten gedaan worden in de verschillende landen, terwijl ze eigenlijk op een multifunctioneel platform zijn gebouwd, waaruit ik zou denken dat het toch een soort makkelijkere homologatie zou moeten kunnen gaan, of zie ik dat ( waarschijnlijk ) iets te kort door de bocht ?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3685
Re: Testritten
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2021, 22:25:50 »
Technische zaken die gelijk zijn, kun je overnemen uit een eerdere homologatie, echter alles wat daar van afwijkt of in een andere situatie functioneert omdat er nu eenmaal zaken per land verschillend zijn zullen opnieuw moeten.

Om iets te noemen, een stoorstroomonderzoek van een lok is in Nederland anders dan bijvoorbeeld Duitsland omdat hier ook gekeken moet worden of het geen interferentie veroorzaakt met de ATB frequentie.