Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Projectje Roco WR4üm  (gelezen 8613 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Projectje Roco WR4üm
« Gepost op: 16 augustus 2021, 22:46:52 »
Een poosje geleden had ik het in dit draadje over de WR4üm (en de ARD4üm) van Lima.
Ook Roco heeft een model van de WR4üm op de markt gebracht (in elk geval in de purperrode uitvoering, of Roco ook de TEE-versie heeft gemaakt is me niet bekend) en zoals je natuurlijk op je klompen kunt aanvoelen, verschilt die op een aantal punten met die van Lima. Zo zijn, om maar wat te noemen, de ramen verschillend van grootte. Welke daarbij de juiste maat heeft getroffen, moet ik nog eens uitzoeken. Niet dat dat erg belangrijk is, immers, ik kan er moeilijk iets aan doen - te grote ramen kleiner maken lijkt me net zo'n heidens karwei als te kleine ramen groter maken. Maar 't is natuurlijk wel leuk om te weten wie er gelijk heeft  :)



Aan de buitenkant is, althans zo op het oog, niet veel eer te halen. De binnenkant daarentegen leent zich wel voor een uurtje verfplezier. Want, zoals op de onderstaande foto te zien is, heeft Roco  het hele interieur in een soort zandgeel/beige kunststof gegoten. Weliswaar zijn de tafelbladen wit geverfd, maar verder is er geen kleuraccent te bekennen. Zo kan het gasstel wel een kwastje zwart (en eventueel wit) gebruiken, ook al is er, na montage, niks meer van te zien, en ook de rest van de keuken zal niet alleen beige geweest zijn.



Het meest (bijna letterlijk) in het oog springend zijn echter de bankjes, die in een nog net niet fluorescerend oranje zijn gespoten (of toch wel fluorescerend?). Daar zal zeker wat aan moeten gebeuren. Het is echter zaak om eerst eens te gaan oriënteren hoe e.e.a. er in het echt heeft uitgezien. Vast niet zo erg oranje, dat vloekt met op z'n minst goulash- en tomatensoep en er is geen kok die zich dat kan permitteren.
Een vriendje van me heeft vroeger, onderweg naar familie in Berlijn, met enige regelmaat gespijsd in een dergelijke wagen en zegt daar nog foto's van te hebben. Die ga ik binnenkort maar eens bekijken en dan maar hopen dat het kleurenfoto's zijn.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2021, 23:07:40 door 44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2021, 23:23:16 »
Leuk projektje, Jan, ik moest meteen denken aan een kortdurende reis naar Graubünden en terug met de toenmalige Eurocity Chur-Amsterdam in 1992.
Daar reed tussen het Zwitsers EC materieel een duitse WR4üm mee, geschilderd in het toen net nieuwe IC grijs-rood.
Wij hebben in de vroege avond daarin nog gedineerd, voor de spoorliefhebber wel een hoogtepunt.
Ik heb daar wel een foto van, ook van het interieur. Als je wilt kan ik je die wel sturen of posten in je draadje, dan hebben anderen er ook nog wat aan. De bekleding was echt nog jaren ‘70 oranje-bruin-beige, dus zo gek is die keuze van het model nog niet eens.

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2021, 12:51:34 door mwdb. Reden: Tikfout »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2021, 12:28:53 »
Jan,

Heb je hier wat aan?

Grt, Ronald.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2021, 13:13:55 »

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3842
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2021, 13:54:38 »
Ja aan de interieurs pimpen kan je echt veel eer behalen.
Vaak is een kleine aanpassing al echt een leuke verbetering
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2021, 17:07:12 »
Floris, dank je voor deze link.

Gr, Rob

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2021, 21:41:40 »
@Michiel: helaas heb ik nooit het genoegen gehad in zo'n rijtuig te mogen dineren. Vorig jaar had ik even goede hoop dat dat alsnog zou gaan gebeuren, op de tentoonstelling "Treinen, Tosti's en Truffels"(of zoiets), in het Spoorwegmuseum. Maar je mocht er alleen doorheen lopen, niet gaan zitten, laat staan eten.
Je foto mag je gerust hier plaatsen, het beige-oranje-bruin zou toch iets anders zijn dan het blauw op de foto's van Ronald69. Ik ben wel benieuwd  :)

@Ronald69: dank je! Heel eerlijk gezegd staat me dat blauw ook wel aan. Dat zou ook wel overeenkomen met de interpretatie van Silvolde.

@Rob: dank voor de koppeling naar jouw WR4üm. Die van jou is zo te zien voor EpIV, die van mij meer EpIII. Misschien dat daardoor de "tegenspraak" blauw versus oranje/bruin zich laat verklaren.

@Dave....: dat is ook mijn ervaring. Alleen komt het eigenlijk pas echt tot z'n recht wanneer er ook interieurverlichting wordt ingebouwd, en dat ben ik vooralsnog niet van plan.

@Tijgernootje: ook van mijn kant dank voor de link; mooie info is daar te vinden!

Wat de wagen zelf betreft: ik heb er nog geen kwast op gezet. Deze week eerst even de foto's van mijn vriendje bekijken en daarna overwegen wat het gaat worden. Ik kan me ook voorstellen dat de wagens met blauwe bekleding zijn geleverd en in later jaren aan de actuele mode zijn aangepast (oranje en bruin was toch meer jaren zeventig? Of toch ook al jaren zestig?).
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 22:53:05 door 44. Reden: Forumnaam vervangen door voornaam »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2021, 22:31:33 »
Ik kan me ook voorstellen dat de wagens met blauwe bekleding zijn geleverd en in later jaren aan de actuele mode zijn aangepast (oranje en bruin was toch meer jaren zeventig? Of toch ook al jaren zestig?).
Nou, dat valt nog wel mee, voor zover ik kan nagaan vond deze reis plaats in 1993, maar dat kan ook iets eerder geweest zijn, in 1989. De buitenzijde was al geheel aan de nieuwe IC stijl aangepast in, vind ik nog altijd, frisse kleuren:



En hier dan die jaren '70 kleurstelling, ik herinner mij ook nog wel dat we dat toen ook al vreemd vonden.
Enfin, het dineren in de rijdende trein was natuurlijk een geweldige beleving, ook al was het merkwaardig genoeg helemaal niet druk. Vreemd want de dag tevoren hadden we ook in een restauratiewagen gelunched, maar dan een van de RhB, waar ze notabene 3 zittingen hadden ingeplanned, door eten dus....



Overigens was dit wel een wagen die geschikt was voor hogere snelheden, we reden tussen Basel en Mannheim 200km/u en die wagen liep al vanaf het begin mee.

Succes met je verfklusje!

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 10:05:58 door mwdb. Reden: Datering aangepast »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2021, 17:06:40 »
Dankjewel, Michiel  :D
Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat de bekleding toch oranje-beige-bruin was. Ook de foto's van de kennis/vriend waar ik eerder van sprak lieten die kleurcombinatie zien (hoewel zwart-wit foto's, toch duidelijk herkenbaar).
Elders zag ik nog een foto met blauwe bekleding, maar daar stond bij vermeld dat deze (bekleding) was aangepast toen de betreffende wagen werd aangepast aan het design van de DBNacht-Zug. Ik blijf dus maar bij het oranje-beige-bruine streepjespatroon, hoewel dat een stuk lastiger te schilderen zal zijn dan het egale blauw...

Een alternatief is nog waterschuifplaatjes in het juiste patroon te (laten) maken, maar dat is ook weer zo'n uitzoekerij en zoals ik al zei, ik ben niet van plan de wagen te voorzien van interieurverlichting, dus al te veel moeite wil ik er ook weer niet in steken.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 17:12:35 door 44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2021, 20:15:16 »
... meer en meer van overtuigd te raken dat de bekleding toch oranje-beige-bruin was...
Ik kan je verzekeren dat dit zo was  :), wij kregen destijds het tafeltje op de foto achterin links toegewezen en de bankjes voelden ook wel versleten aan weet ik nog.
Zoals ik al zei het was niet druk, wij waren met z'n tweëen en was men kennelijk ruimhartig dus werd er niet naar het aantal personen per tafel gekeken.
Wat ik mij toch niet meer met zekerheid kan herinneren is de datering. Door je fotoverzoek ben ik in de foto's gedoken, en heb deze dus gevonden, maar zoals vaak wel gebruikelijk stonden hier helaas geen jaartalgegevens achterop gedrukt.
Nou had ik steeds in mijn hoofd dat het 1993 was maar het kan uiteindelijk ook wel 1989 geweest zijn. Heb het proberen uit te zoeken, want zoiets gaat je toch intrigeren, maar helaas zonder definitief resultaat, je moet het dus maar bij deze tijdsspanne van zo'n 5 jaar houden......
Hoe het ook zij, in beide gevallen erg outdated qua bekleding, zeker gezien de toen erg moderne kleurstelling aan de buitenzijde.

Wat ik mij nog afvroeg, misschien weet jij daar meer van: veelal zie je dat die Wrümh of WR4üm een max. snelheid hadden van 160 km/u.
Toch reden wij voor een deel 200km/u, zijn die draaistellen voor TEE en later EC gebruik daar later nog voor aangepast?
En zie je dat dan nog in de type-aanduiding terug?

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2021, 21:56:37 »
Ja, dat oranje-beige-bruin zal toch de oorspronkelijke kleur zijn geweest. Blijkbaar liep men toen aardig voorop in de mode  ;D

Even een duik nemen in oude foto's kan soms leuke dingen opleveren, al is het dan maar in de vorm van Aha-Erlebnisse  :D
En vaak roept het antwoord op een vraag vaak de volgende vraag op, zodat je lekker bezig blijft  ;)

Volgens mij werden de WR4ümh vanaf het begin gebouwd voor snelheden tot 160 Km/h en werd dat later opgevoerd tot 200 Km/h. Dat zal veranderingen aan het draaistel hebben meegebracht, zoals (mogelijk) het remwerk en zo, het precieze weet ik daar niet van. Of dat ook voor de type-aanduiding consequenties had is me niet bekend. Die benaming veranderde in de loop der tijd wel, maar waar 'm dat precies in zat zou ik op moeten zoeken...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2021, 22:29:59 »
Dat oranje bruin beige is idd tot in de nadagen de kleur geweest in die Duitse WR. Ik zat er jaarlijks in langs de Rijn te eten heen en terug naar/ van de beurs in Nürnberg. Tot aan de start van de ICE, toen was het gebeurd met het ‘onthaasten’….. ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2021, 21:58:04 »
Ach ja... de Spielwaren Messe in Nürnberg... daar moet je als modelspoorder toch een keer geweest zijn, vind ik.
Hoewel... ik heb het idee dat het vroeger toch spannender was dan nu. Toen was het voor de winkeliers echt strikt pas ná de Messe toegestaan te onthullen wat de diverse fabrikanten voor het komende jaar in petto hadden. Dat betekende dus minstens een week lang elke dag een smoes verzinnen om toch maar 'even' naar de plaatselijke treinenboer te "moeten".

Tegenwoordig weten we soms al vóór oud- en nieuw wat er op stapel staat. Soms worden nieuwtjes al twee jaar van tevoren aangekondigd. En daarnaast hebben sommige merken nog de voorjaarsnieuwtjes, de zomernieuwtjes, de herfst- en de winternieuwtjes... Daarbij is het ook zaak om meteen te bestellen als er iets wordt aangekondigd waar je begeerte naar uitgaat, want anders vis je achter het net.

De keer dat ik er heen 'mocht' ging ik met de charter van Galatours, of zoiets. 's ochtends 03:30 uur vertrek van huis, 07:00 uur vertrek Schiphol, 08:00 aankomst Nürnberg, met de bus naar de Messe, beursbezoek tot 17:00, 18:00 vliegveld Nürnberg, uurtje vertraging, reden onbekend, 20:00 uur vertrek Nürnberg, 21:00 uur aankomst Schiphol, naar de trein, 23:30 aankomst Heerenveen, 24:00 thuis. Met zo'n tien kilo aan nieuwtjesfolders. Zere voeten en de volgende morgen sokken en schoenen weggegooid.

Enfin, das war einmal...

De WR4üm-64. Beetje aan het schilderen geweest, en het oranje lijkt al wat getemperd, maar het spannendste, de streepjes, moet nog komen. Ik ben heel benieuwd wat voor truukje ik daarvoor ga verzinnen.
Tot nu toe niet ontevreden:


Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Projectje Roco WR4üm
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2021, 22:21:11 »
Ik vind dat je met die lampjes op die tafeltjes al heel fraai bezig bent (y)

Is het een idee om in een tekenprogramma (paint of zo) een velletje met lijnen in bruin, oranje en beige te tekenen in de juiste verhouding, dat een aantal keren te kopiëren tot je een A4 hebt en dan maar reepjes snijden in de breedte van de banken en stoelen?

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2021, 22:23:23 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)