Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 25027 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #135 Gepost op: 03 May 2023, 00:36:59 »
Zoals ik al eerder aangaf komen nu de plaatjes van het nieuwe ontwerp,
De hoofdbaan is veel rustiger geworden, en door het toepassen van een volledig kopstation dus ook een keerlus minder.









De onderste lagen zijn onveranderd gebleven, alleen op de beide schaduwstations is een keerlus te vinden.


Ook halte Zeskant is ongewijzigd gebleven.


De verbinding met België heeft ten opzichte van het vorige ontwerp geen keerlus meer.
Dat is nu immers niet meer nodig omdat de Belgische uitgang van het station aan de zelfde zijde is als de nederlandse uitgang.
De Belgische verbinding is op het zichtbare gedeelte enkelspoor, en nadat hij "ondergronds" is gegaan wordt hij dubbelspoor om toch treinen elkaar te laten passeren.


Tja, nu de hoofdbaan, die is totaal veranderd.
rechts bovenaan is de grote lijnwerkplaats die helaas alleen maar op het linkerspoor kan uitkomen vanwege de lengte van de loods.
Tussen de lijnwerkplaats en het station heb ik de postoverslag van de PTT geplaatst.
Het kopstation heeft 7 perronsporen, waarvan het 7e spoor het douanespoor wordt, want in Maasdal hebben we nog geen open grenzen. ;D
Links naast het station is wat ruimte om locomotieven en dergelijke te parkeren.
Ook is er ruimte voor de goederenafhandeling, met helemaal linksboven de drankoverslag van Brand Bier.

Zodoende is op de bovenbaan extra ruimte gekomen voor wat meer scenery.


Jos,
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #136 Gepost op: 03 May 2023, 00:43:30 »
Heel ander idee; Maastricht als keerstation..? Bouwt korter want dit bespaart je wisselstraat.
Sterker nog: je moet toch van tractie wisselen, dus je kan zelfs besparen op wissel aan kopspoor.
Die heb ik mij in mijn oren geknoopt, en zie mijn voorlaatste post als resultaat.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #137 Gepost op: 03 May 2023, 07:46:34 »
Kan je het nu nog wel Maastricht noemen.. Of kunnen we nadenken over fantasienamen, terwijl jij gaat bouwen (y)

Geulbergen, maasdal?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #138 Gepost op: 03 May 2023, 10:04:57 »
Naam was toch al bekend: Maasdal.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #139 Gepost op: 03 May 2023, 11:10:54 »
Die aankondiging had ik gemist; dacht dat het op Maastricht moest lijken, met Post T, kopsporen, etc  :angel:

Maar dan is het klaar en kan je gaan bouwen!  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #140 Gepost op: 03 May 2023, 12:07:38 »
Je wilt (dacht ik) veel met locs en rijtuigen rijden toch? Dan is het naar mijn idee wel realistisch om ook een de kant van de wisselstraat opstelsporen te hebben voor elocs, waardoor je ook kop kan maken. Nu moeten (zoals ik het zie) alle rangeerbewegingen over het hoofdspoor. Hetzelfde geldt voor het rangeren in het werkplaatsterrein. Dat oogt mij niet echt realistisch.

Het eerste kan je oplossen met een Engels wissel bij spoor 7 en daar 1 of 2 kopsporen. Misschien zou je bij de werkplaats ook zoiets kunnen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #141 Gepost op: 03 May 2023, 13:37:43 »
Goed punt; uithalen via vertrekkend spoor zou nog kunnen, nu alleen zigzaggen naar werkplaats over binnenkomend spoor.
Wordt (in de theorie) vermeden omdat je inrijsporen dan verder weg komen te staan.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #142 Gepost op: 03 May 2023, 18:23:37 »
Ik zie eigenlijk het probleem niet.
Als ik vanuit spoor 7,6 en 5 rangeer is het kruis sowieso bezet.
Vanaf spoor 1,2 en 3 wordt sowieso niet gerangeerd, dat is puur voor treinstellen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #143 Gepost op: 03 May 2023, 18:29:12 »
Probleem is een groot woord ;D qua theoretisch-realisme ivm inrijseinen staat reden hierboven.

Uithalen via je binnenkomend spoor vreet vermoedelijk ook iets meer in op je dienstregeling; met uithalen hou je dat spoor ook langer bezet (dan met alleen passeren). Uithalen via vertrekspoor kan je ook direct doen nadat trein vertrokken is, en als tie niet kan vertrekken staat tie nog lamgs perron; handiger dan op vrije baan. Voor Uithalen via binnenkomend spoor moet je wachten tot trein binnen is; als die vertraagd is moet je langer wachten. Als je uithalende trein voor laat gaan, moeten vertraagde reizigers nog langer wachten, etc
« Laatst bewerkt op: 03 May 2023, 18:54:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #144 Gepost op: 04 May 2023, 11:12:51 »
Inderdaad geen probleem, maar naar mijn idee is het natuurlijker om een kopspoor te maken waarvan een opgestelde loc kan komen. Dan kan je ook van loc wisselen (zoals destijds in Zandvoort het geval was), dus een nieuwe (andere) loc voor de trein en na afloop de binnenkomende loc afrangeren naar het kopspoor. Het hoeft niet veel te zijn, Arnhem had bv 2 (kleine) kopsporen, welke vanuit de eerste 2 sporen bereikbaar waren.

Als je wel met dezelfde loc omloopt, bezet je het hoofdspoor alleen tijdens het kruisen van en naar het kopspoor. je kan dus een loc afrangeren, een andere trein laten vertrekken en vervolgens de loc weer aan de trein koppelen.

Ook in het verlengde van spoor 1 zou je een kopspoor kunnen leggen, dan kan die spoor 1 en de post sporen bedienen voor het kopmaken.

Dit allemaal met het idee om je rangeermogelijkheden te verhogen en realistischer te maken. Maar uiteindelijk is het jouw baan  ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #145 Gepost op: 04 May 2023, 20:43:45 »
Die in Arnhem waren volgens mij niet zozeer voor uithalen/rondmaken, maar eerder voor het (langer) wegzetten van tractie; om bij de perrons aan Sonsbeekzijde te komen, die volgens mij voor de internationale treinen werden gebruikt, moet de lok namelijk alsnog zigzaggen over de hoofdsporen.  Lijkt mij eerder een compromis voor beschikbare opstelplaatsen, en niet zoals Zandvoort of zeg Bad Bentheim waar een dergelijk kopspoor daadwerkelijk gebruikt werd om loks/treinen uit te halen en/of elkaar te laten passeren. Maar zoals dat in mooi nederlands wordt gezegd; please correct me if i'm wrong..   :) 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #146 Gepost op: 04 May 2023, 21:17:46 »
Locomotieven blijven trouwens gewoon in het station staan, en gaan pas weg als de trein vertrokken is.
Zoiets als in Den Haag Centraal ook voor kwam.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #147 Gepost op: 04 May 2023, 21:55:51 »
Nou, als je er zelf mee kan leven: bouwen! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #148 Gepost op: 05 May 2023, 08:18:37 »
Die sporen in Arnhem heb ik inderdaad alleen als opstel in gebruik gezien, niet voor werkelijk kopmaken. Ik bedoelde die dan ook slechts als voorbeeld dat je niet een enorm emplacement hoeft toe te voegen.

Uiteraard blijft het de baan van Jos, dus ik ben benieuwd naar de voortgang  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #149 Gepost op: 05 May 2023, 09:56:32 »
Overigens kan je zo'n Zandvoort-midden-uithaalspoor vrij eenvoudig toevoegen, met boogwissels... Maar wordt wel steeds drukker.



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn