Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 25835 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #75 Gepost op: 17 August 2021, 09:33:51 »
Je zou kunnen overwegen alleen voor de Engelse wissels Tillig te gebruiken, net zoals de bouwer van depot Beekbergen van de VSM nu doet. Zie zijn draadje daarover. Of misschien Peco. Anderen zijn daar misschien meer in thuis, zelf ben ik een Profirail gebruiker.

Profi-gleis heb ik nu, die gaat er uit om 2 redenen:
-Modelleisenbahnen heeft ze uit productie genomen,  dus wordt steeds slechter verkrijgbaar.
-Stoomloks hebben grote moeite met Engelse wissels van de Profi-gleis.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5104
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #76 Gepost op: 17 August 2021, 09:59:37 »
[Off-topic]
Voor het aansturen kan je voor een lagere prijs esu switch pilots gebruiken icm met servo's. Servo's kosten ca een euro of twee (in tegenstelling tot de standaard magnetische aandrijvingen die tegenwoording tot 20€ kunnen kosten en de switch pilot zelf is een kleine 10 euro goedkoper dan een gelijksoortig apparaat voor magneetwissels. De switch pilots hebben ook een uitgang om met een relais punstukken te polariseren. Wat ik wil zeggen, het is echt prima te doen tegenwoordig.
[\Off-topic]

Ik zat nog even te kijken naar het baanplan en er is nog steeds te weinig ruimte voor een knap perron. Wat je kan overwegen is om spoor 10 in zijn geheel weg te laten. De engelse wissels er om heen, kan je vervangen door normale wissels en dan heb je de ruimte om spoor 6 te verleggen (of te leggen waar spoor 10 nu ligt) dan past er een knap eiland perron tussen.

Een ander spoor die je kan inkorten, is het spoor links van huidig spoor 10. Als je links de drieweg vervangt door een normale wissel kan je dat spoor inkorten Dit heeft wel invloed op het omlopen van de wagons die van en naar het post perron moeten. En je moet natuurlijk steken om er te komen, maar als je vanaf NL/D komt, moet je dat sws doen. Het hoeft natuurlijk niet, je wint er ook weer niet zoveel ruimte mee. Ik vind persoonlijk altijd wel leuk als je moet steken om ergens te komen, maar dat ben ik.



En ik zou zelf een van de sporen langs de werkplaats en misschien een van de lok opstelspoortjes weglaten om het simpelweg niet zo druk te maken.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #77 Gepost op: 17 August 2021, 10:15:07 »
Over die Baeseler's; je kan ook de EKW's eruit halen en allen met HEKW's werken!
Zie alleen net dat ik in mijn ethousiasme spoor 9 ben kwijt geraakt...  ;D



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #78 Gepost op: 17 August 2021, 12:20:58 »
Inderdaad een goede oplossing: een halve DKW (EKW), want dat is wel het reguliere type. Alleen de wachtspoortjes voor de locs zouden omgedraaid moeten liggen, kijk maar eens in Emmerich en Bad Bentheim hoe men dat heeft opgelost.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 16:52:49 door spoorzeven. Reden: Foutje hersteld »
Groet, Frank

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #79 Gepost op: 17 August 2021, 12:27:34 »
Bekend met de genoemde plaatsen, maar aangezien de spiraal aan de voorzijde ligt en vermoedelijk door scenery worden aangekleed, zou je die dan  niet zien. Overigens is dit ook niet ongebruikelijk. 't Gaat erom dat je de lok ergens kan parkeren en dat de 'nieuwe' kan passeren. Als er niet gelijktijdig een andere treinbeweging is, zou dit ook op vrije baan kunnen, achter elkaar..

Aangezien je al 2 sporen aan die zijde hebt, vind ik de 3 aanvullende loksporen ook overdreven. Mijns inziens leuker om de wachtende lok ergens op 1 van de passeersporen te zetten; zodra de binnenkomende lok op 1 van de uitgaande sporen staat kan je de andere via het andere spoor keren en ervoor zetten.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 12:30:52 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #80 Gepost op: 17 August 2021, 13:46:46 »
Over die Baeseler's; je kan ook de EKW's eruit halen en allen met HEKW's werken!
Inderdaad een goede oplossing: halve EKW,

....eeeh  nieuwe wissels uitgevonden ?
Volgens mij heb je een DKW = DoppelKreuzungsWeiche   en een EKW + EinfachKreuzungsWeiche.

Blijkbaar kunnen jullie ook nog een halve EKW maken.  Die zou toch een VKW heten ?   = ViertelKreuzungsWeiche.

Ik vraag me alleen af wat ik me daarbij voor moet stellen.  Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten ?


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #81 Gepost op: 17 August 2021, 13:56:44 »
Waarom al die vreemde talen?

Hou het in het Nederlands. En bij Engels wissel, half Engels wissel, kruiswissel, wissel, kruising. Geen verbasteringen/germanismen a.u.b.
Jeroen

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #82 Gepost op: 17 August 2021, 13:59:21 »
EKW = Engels kruiswissel (ik realiseer mij nu dat dit niet de juiste naam is...  :angel:)
HEKW = half EKW
Dus HEKW + HEKW = EKW of 2x HEKW = EKW = MC2

Afijn, is duidelijk lijkt mij... Laten we Nederlands aan houden, dus EW, HEW, KW.
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 14:02:25 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #83 Gepost op: 17 August 2021, 14:26:15 »
Spoor 9 en opstelsporen zijn weer terug, zonder EW en dus geen Beaseler's..

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #84 Gepost op: 17 August 2021, 14:40:47 »
Geen verbasteringen/germanismen
Is geen germanisme.  Is gewoon Duits.
En ik pleit ook voor de Nederlandse benamingen.  Maar dan wel de juiste.  En liefst niet afgekort, omdat die helemaal niet in zwang zijn en snel verward kunnen worden met de wèl gangbare Duitse afkortingen. (zie voorgaande, waar zowel foutieve benamingen, verbasteringen en afkortingen gebruikt worden)

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #85 Gepost op: 17 August 2021, 15:02:57 »
Wellicht was het Limburgs..  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #86 Gepost op: 17 August 2021, 17:22:55 »
Weer even zitten spelen in Anyrail. Geheel gelegd met vaste rails, flexrail alleen als snel substituut voor vier rechte rails.



Alleen halve Engelse en gewone wissels gebruikt, ook een driewegwissel kunnen vermijden.
Werkplaats vergroot, moet de illusie van een groter complex geven, maar je kunt er wel degelijk het nodige stallen, zowel binnen als (deels) buiten.
Ook locsporen toegevoegd, waar locs kunnen wachten op hun volgende trein. Idealiter alle drie lang genoeg voor twee locs, maar dat lukt voor 34 niet.
Even een paar voorbeelden: trein uit België op spoor 5, NMBS loc naar 24, NS loc van 34, NMBS loc verdwijnt als spoor 5 weer vrij is naar 41.
Trein uit NL op spoor 6, NS loc naar 41 en dan via 8 naar 34. NMBS loc van 41 naar 6. Enzovoort.
Werkplaats bereikbaar van 1, 2 en 3.
Op cruciale plekken groen geplant om zaken uit het zicht te houden (zoals treinen vanaf spoor 5 verder NL in die een S-slinger maken naar de vrije baan bij het laatste wissel), maar uiteraard moeten ook de scherpe bogen richting spiraal verder worden gecamoufleerd.
Op 35 kan bij voorbeeld mooi een wagen geladen met een stroomlijnkop (Artitec) staan.
Het programmeerspoor heeft het (links) overleefd.
Groet, Frank

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #87 Gepost op: 17 August 2021, 17:55:18 »
Dat ziet er niet verkeerd uit zeg.  (y)

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #88 Gepost op: 17 August 2021, 18:03:23 »
Ik vind die wissel voor het kruiswissel wel een estetische vondst;
- maar aftakkend binnenkomen op een HEW, krap langs een greedstaande lok.. brrrr
- een enkel lokspoor voor spoor 5 lijkt mij luxe
- door het enkelspoor aan de Belgische kant is ook een beetje de Grossstadt-alure (sorry voor het Germaanse..) kwijt van het eerdere plan van Jos.

mijn suggestie met jouw voorliggende aftakking en seinhuis tussen loods sporen en emplacement, en spoor 9 bewust laten sneuvelen (het heeft nou toch weinig meer te maken met Maastricht):



plaatje vervangen: wissel teveel
« Laatst bewerkt op: 17 August 2021, 18:05:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5104
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #89 Gepost op: 17 August 2021, 18:59:11 »
Vincent, mag ik wel zeggen dat de perrons sporen in jou voorbeeld net even te gebogen zijn voor het mooie? Ik denk dat een 1:100 rijtuig al zeuren wordt met deze boogstralen.

Mvg,

BAs
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)