Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 21:38:51
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08

Auteur Topic: Snelheidsverschil Roco Multimaus icm versterker 10764 versus Lenz LVZ200  (gelezen 3909 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Snelheidsverschil Roco Multimaus icm versterker 10764 versus Lenz LVZ200
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2021, 09:59:08 »
Nee er is geen vaste frequentie. Bits met een '1' duren ca 58us en bits met '0' 116us.
Kleine correctie: een nulbit duurt 100us, of langer (stretched zero)
Overigens bestaat bij DCC elk bit uit 2 pulsen, een positieve en een negatieve.
Dus een '1' is 2 keer 58us, een '0' is 2 keer 100us.

Maar dat heeft niks met de PWM frequentie naar de motor te maken, die dingen staan los van elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2021, 15:58:21 »
Thanx allen voor de input en reacties.
Ik heb nog even een praktijktestje uitgevoerd, naar aanleiding van de post van Karst (naderhand bevestigd door Bask185)

1.
Het blijkt inderdaad zo dat locs met cruise control qua snelheid niet reageren op wisselingen in de spanning.
De locs waarbij de cruise control uit staat (of op de een of andere manier niet goed werkt), reageren wel op spanningswisselingen.
De felheid waarmee de verlichting brandt reageert wèl op spanningswisselingen (en vanzelfsprekend ook bij locs waarvan de cruise control actief is)

2.
Er is dus verschil in lichtsterkte tussen Maus en Lenz bij de standaard bij Lenz ingestelde spanning van 16V.
Als ik de spanning van Lenz opvoer naar 21V is er sprake van (ongeveer) gelijke lichtsterktes. (Dat is overigens bijna de maximaal in te stellen waarde van 22V)
(Het flakkeren van een gedimde functie wordt overigens niet beïnvloed door het opvoeren van de spanning)

En nu het toch ter sprake komt:
...De decoder ontvangt DCC en regelt zelf zijn motor met PWM. Deze frequentie ligt wel vast en is 20kHz of hoger zodat wij geen nare pieptonen kunnen horen.
Het vreemde is dat er bij het Lenz-systeem geluiden hoorbaar zijn bij stilstaande locs (zonder geluidsdecoder) terwijl dat bij de Maus niet het geval is.
Ik heb al een aardig lijstje met vragen voor Lenz....

.....En precies dit soort dingen duwen me toch in de richting om gewoon maar niet meer te posten....
Gewoon doorgaan Bas. Je hulp wordt gewaardeerd.
Bij alles wat mij aan tips wordt aangeboden blijft het mijn eigen verantwoordelijkheid goed te blijven nadenken.
Het is gewoon een zoektocht.

Het is overigens met de LVZ200 mogelijk om Railcom te (de)activeren.

Groet, Bas

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 10 August 2021, 18:45:35 »
Citaat
2.
Er is dus verschil in lichtsterkte tussen Maus en Lenz bij de standaard bij Lenz ingestelde spanning van 16V.
Als ik de spanning van Lenz opvoer naar 21V is er sprake van (ongeveer) gelijke lichtsterktes. (Dat is overigens bijna de maximaal in te stellen waarde van 22V)
(Het flakkeren van een gedimde functie wordt overigens niet beïnvloed door het opvoeren van de spanning)

En nu het toch ter sprake komt:
Citaat van: bask185 op Vandaag om 09:03:09
...De decoder ontvangt DCC en regelt zelf zijn motor met PWM. Deze frequentie ligt wel vast en is 20kHz of hoger zodat wij geen nare pieptonen kunnen horen.
Het vreemde is dat er bij het Lenz-systeem geluiden hoorbaar zijn bij stilstaande locs (zonder geluidsdecoder) terwijl dat bij de Maus niet het geval is.
Ik heb al een aardig lijstje met vragen voor Lenz....

Beide zou kunnen worden veroorzaakt door de RailCom „cut-out“ die de Lenz genereert vanaf 4.0

Zeker het „zoemen“

Flakkeren van gedimde uitgangen kan ook van de decoder komen als deze een te lage PWM herhaalfrequentie heeft.

Dus… probeer eens of je op de Lenz de RailCom generatie uit kunt schakelen?

meino

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 August 2021, 18:48:08 »
Het is overigens met de LVZ200 mogelijk om Railcom te (de)activeren.

Dat is het enige verschil dat er zou kunnen zijn tussen de Multimaus en de Lenz. Ik zou dat als eerste afzetten op de Lenz.

Veder je zegt dat je snelheids verschil hebt bij de zelfde rijstap. Hoe weet je zeker dat beide inderdaad in het DCC commando de zelfde snelheid stap (van 0-27) hebben gezet. Ook het knipperen, dat zou misschien door Railcom kunnen, maar voor het zelfde zet de Lenz een iets ander commando dan de Multimaus.
Het punt is dat DCC berichten met opdrachten zijn, en als de berichten identiek zijn dan moet de decoder daar op de zelfde manier op reageren, die heeft geen idee van welk systeem het DCC commando komt. De Layout en inhoud van een DCC commando ligt vast en iedere centrale moet dat op de zelfde manier implementeren.

Dus misschien gebruikt de Lenz centrale speedstap 16 terwijl de multimaus speedstep 17 gebruikt voor wat je denkt dat de zelfde zetting is. Het zelfde met het dimmen van de verlichting.

Om dat te kunnen uitsluiten kan alleen om met een DCC monitor de berichten uit te lezen. Maar dat gaat erg ver en ik weet niet of je daar de beschikking over hebt.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 10 August 2021, 18:50:39 door meino »

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2021, 19:11:39 »
Dank heren!
(y)
Ik heb RailCom gedeactiveerd.
Geen zoemgeluiden meer!
De gedimde verlichting brandt nu constant!

Het is nog wel steeds zo dat verlichting wat zwakker brandt, dan op het systeem MMaus. Bij gloeilampen is dat in ieder geval goed waarneembaar.
Om dat verschil weg te nemen, zou ik de spanning van de LVZ200 moeten verhogen van 16V naar 21V.
Maar ik weet niet zo goed wat daarvan de consequenties zijn. Gevoelsmatig vind ik 21V hoog (in vergelijking met 12V= analoog, wat op zich natuurlijk niets zegt).

Groet, Bas

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 10 August 2021, 19:28:22 »
Mooi dat je het gevonden hebt  (y)

Echter… is het geen probleem van de Centrale, maar van de gebruikte decoder(s)

RailCom is een goed en strak genormeerd protocol. En, zeker moderne, decoders horen daar zonder problemen goed om te gaan.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #21 Gepost op: 10 August 2021, 19:48:54 »
De bewuste functiedecoder waarmee de gedimde verlichting flakkerig brandt is een Uhlenbrock 76900 versie 7.
Dat lijkt mij een redelijk "moderne" decoder.

Bij de locdecoders die zoemen zijn er zeker ook bij, die van een vrij recente versie zijn, bijvoorbeeld ESU V4 of LokSound V5.
En ook een onlangs aangeschafte Trix-loc met geluidsdecoder, model 2020 of daaromtrent, staat te zoemen.
Het lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk dat het aan de decoder(s) ligt.

Het uitschakelen van RailCom is natuurlijk ook niet de bedoeling. Wat ik al vermoedde (en gecheckt heb) is dat je bijvoorbeeld bij PoM geen CV-waarden meer kunt uitlezen.

Ik hou me daarom aanbevolen voor een charmantere oplossing.

Groet, Bas

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 10 August 2021, 19:55:16 »
Als charmante oplossing beveel ik direct contact met Lenz aan.
Je hebt nu duidelijke vesrschijnselen en ook een „oplossing“ ( hoewel niet wenselijk)

Grtzz & suc6

Karst
« Laatst bewerkt op: 10 August 2021, 21:58:24 door Bert van Gelder. Reden: haakje verplaatst ivm layout.. »

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #23 Gepost op: 10 August 2021, 20:39:52 »
Goed plan.
Jullie horen van me als ik meer weet.

Groet, Bas

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #24 Gepost op: 10 August 2021, 21:19:11 »
Citaat
C). Het kan geen kwaad om in ieder geval de software te controleren. En dit is geen stom advies omdat dat Gerts pagina slechts 2j oud is.
D). Ik persoonlijk vind het erg ironisch dat men anno 2021 bij het unboxen direct problemen heeft met deze centrale. Zoals bij Gert 'slechts' 2j geleden. Ik vind het ook ironisch dat het Gerts lange drama verhaal de 2e hit op google is als LZV200 invoert. Ik weet nu al dat ik waarschijnlijk geen Lenz centrales ga kopen.

Dat moet jij zelf dan maar weten, mensen zoals ik gebruiken die spullen al meer dan 20 jaar zonder ook maar 1 probleem tegengekomen te zijn.... ik lees bij andere merken wel erger.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 14:00:51 door Reinout van Rees. Reden: Vervriendelijkt »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #25 Gepost op: 12 August 2021, 11:45:47 »
Ik heb een reactie van Lenz gekregen op mijn vragen.

In het blauw mijn vragen.
In het zwart de reactie van Lenz.

Lijkt me vrij duidelijk: Niets aan te doen. Tenminste niet door Lenz.

Wat ik echter nog niet helemaal begrijp ten aanzien van het flakkerende licht van de functiedecoder is of dat flakkeren specifiek te maken heeft met de manier waarop de uitgang gedimd wordt (namelijk met LED's) of met wat op de uitgang is aangesloten.
In mijn geval zijn er gloeilampjes op de uitgangen aangesloten die gedimd worden via CV60 en CV61.
Het betreft (zoals eerder gemeld) een functiedecoder van Uhlenbrock 76900 versie 7.

N.B.
Om het nog ingewikkelder te maken:
De functiedecoder kan kennelijk ook op een alternatieve PWM geschakeld worden en dan gedimd worden. Maar eerlijk gezegd kan ik het daarover gestelde in de gebruiksaanwijzing niet goed meer volgen.

Ben benieuwd naar reacties.

Groet, Bas

bask185

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 12 August 2021, 13:08:36 »
Er kwam laatst ook al een draadje voorbij over een decoder die met gedimde lampen zat te flickeren. Het probleem ging weg toen hij de helderheid op 100% dutycycle zette. Dat was raar, want als je met pwm een led dimt, dan dient de de frequentie toch op minimaal een paar honderd Hz te liggen en voor een decoder is dit echt geen moeite. Met een gloeilamp kan je op lagere frequenties werken maar het maakt volgens mij verder niet veel uit. Ik weet ook niet op wat voor frequenties onze decoders onze leds dimmen... Misschien dat zoiets aanpasbaar is in een CV ofzo  ???

Ik denk dat tijdens de cutout in DCC de leds gewoon uitgaan en dat dat is wat je ziet flickeren. Dit kan je waarschijnlijk ook oplossen door een stay-alive elco te plaatsen over de decodervoeding. Let we op dat je niet de elco op de DCC lijntjes zet, maar tussen de + en - van de decoder. Ander wordt de elco warm en gaat ie roken en ontploffen enzo  ::). Erg leuk om te zien, maar niet in een trein.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 14:01:34 door Reinout van Rees. Reden: Vervriendelijkt »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 12 August 2021, 13:28:00 »
In ieder geval is het toch echt waar dat leds zichtbaar kunnen gaan bibberen als pwm te ver wordt teruggeschroefd, precies als Lenz schrijft. Een en ander afhankelijk van gekozen wijze van pwm en gekozen leds. Er zijn twee productieseries van de Digikeijs lichtstrip met als enige verschil het type led dat is gebruikt. De ene serie kan ik prima dimmen, de andere serie nauwelijks zonder gebibber. Gloeilampjes zullen er minder snel last van hebben, maar ook dan zal het wel mogelijk zijn.

Ik begrijp niet goed wat Bas Wob  :) bedoelt met nog een manier om te dimmen. Waar staat daarover in de gebruiksaanwijzing?

De tip van Lenz om maar te dimmen met een weerstand lijkt me ook prima, als dat te doen is. Een juist geplaatste condensator kan ook helpen zoals Bas bask schrijft.

Zelf moet ik nog eens uitzoeken hoe ik de verlichting in de Roco plan t met Lokpilot voldoende kan dimmen zonder gebibber. Beetje uitzoekerij op de print.
Mijn plan v met originele Zimo geluiddecoder kan ik dan weer prima dimmen. Alleen zijn de rijeigeschappen met een Zimo minder.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #28 Gepost op: 12 August 2021, 13:44:13 »
Ik begrijp niet goed wat Bas Wob  :) bedoelt met nog een manier om te dimmen. Waar staat daarover in de gebruiksaanwijzing?
Het is dit wat ik lees in de gebruikershandleiding van Uhlenbrock 76900. (Als je klikt op de afbeelding is het leesbaar)

Ik begrijp dus niet wat er precies mee bedoeld wordt. Maar er wordt een relatie gelegd tussen PWM en de mogelijkheid te dimmen.

Voor de goede orde nog een keer.
Het gaat bij mij bij deze decoder om gloeilampjes die flakkeren (en dus geen LEDS).
(Maar zoals Henk al zei, het flakkeren kan ook bij gloeilampjes voorkomen.)

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 13:46:14 door wob »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #29 Gepost op: 12 August 2021, 14:04:34 »
Ik heb wat off-topic opgeschoond en een paar onvriendelijkheden weggehaald. Dat mag lekker via PB :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)