Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Mark D.
Vandaag om 20:42:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 19:37:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:08:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38

Auteur Topic: Snelheidsverschil Roco Multimaus icm versterker 10764 versus Lenz LVZ200  (gelezen 3898 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Op mijn baan heb ik sinds kort naast de Roco Multimaus icm versterker Roco 10764 een nieuw systeem met de Lenz LZV200 icm handregelaar LH101-R in gebruik.
Beide systemen zijn aangesloten op dezelfde trafo, de TR150 van Lenz.

Het blijkt echter dat de treinen niet even hard rijden op de beide systemen. Op de Multimaus rijdt de trein op dezelfde snelheidsstap aanzienlijk harder dan op het systeem van Lenz.
Een ander effect is dat de front- en sluitseinen op de Multimaus feller branden.

Verder blijken sommige gedimde front- en sluitseinen op het Lenz-systeem te knipperen, terwijl ze met de Multimaus permanent branden, zoals het hoort. Dit heb ik eerder ook al aan de orde gesteld in mijn bouwdraadje Aachenau West.

De railspanning is met het Lenz-systeem instelbaar van 11V tot 22V. Het blijkt dat de spanning van invloed is op de felheid waarmee de verlichting brandt. Ik vermoed dat ook de rijsnelheden erdoor beïnvloed worden.
De frequentie waarmee gedimde seinen knipperen, blijft echter dezelfde.

Ik zou heel graag willen weten wat de verklaring is van bovengenoemde verschillen.

(Op zich heb ik niet zulke grote problemen met de verschillen, want het Lenz-systeem wordt sowieso mijn basissysteem. En als ik de Maus daarop aansluit (ipv op de Roco 10764), dan vervallen de verschillen vermoedelijk.
Het enige is dat ik sommige gedimde decoders opnieuw moet configureren, zodat ze niet meer knipperen op het Lenzsysteem)

Alvast dank voor het meedenken.

Groet, Bas

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Snelheidsverschil Roco Multimaus icm versterker 10764 versus Lenz LVZ200
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2021, 15:55:26 »
hoi,

De railspanning is met het Lenz-systeem instelbaar van 11V tot 22V. Het blijkt dat de spanning van invloed is op de felheid waarmee de verlichting brandt. Ik vermoed dat ook de rijsnelheden erdoor beïnvloed worden. De frequentie waarmee gedimde seinen knipperen, blijft echter dezelfde.

Het zal inderdaad verschil in spanning zijn wat het hem doet. Een standaard trafo van Roco 10725 geeft een wisselspanning van 16 volt en daarmee iets van 18 volt op de baan. De netvoeding Roco 10850 geeft iets van 18 volt gelijkspanning. Dat geeft iets van 19 volt op de baan. Op welk voltage heb jij de Lenz ingesteld? gewenst.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2021, 16:13:56 »
Ik heb heel misschien een verklaring.

De spanning heeft inderdaad invloed op de helderheid van je lampen, logisch toch? Het zou echter niet het knipperen mogen veroorzaken. De spanning heeft geen/minder invloed op snelheid? Iets minder logisch. Dat komt doordat sommige als niet meeste treinen terugkoppeling hebben over de rotatie snelheid van de motor. Als het vermogen er is, zal de LoPi de ingestelde snelheid proberen te rijden zo goed als hij kan.

Nu ben ik afgelopen aan het spelen geweest met een zelfbouw multimaus. Ik was bijna een dag kwijt aan het goedkrijgen van de snelheden. Dingen waar ik tegen aan liep: loc ging op eens rijden toen ik de lichten aanzette, loc deed noodstop ten onrechte, snelheid klopte niet echt van alles en nog wat. Dat kwam doordat ik niet goed begreep hoe de gebruikte XpressNet library werkte.

Dat knipperen met de front verlichting heeft mogelijk als oorzaak dat de LZ200 op 14 snelheidsstapjes staat. Bij 14 stapjes worden 4 bits aan informatie gebruikt voor de snelheid. De 5e bit kan dan gebruikt om de verlichting aan te zetten. Toen ik zelf een DCC centrale bouwde van scratch, liep ik ook tegen deze mankementen aan. Loc ging harder rijden als ik de verlichting aan en uit zette.

Ik ken die LZV200 verder niet goed. Ik deed hem voor de grap eens googelen. En de eerst hit was:
Issues met de nieuwe Lenz centrale/versterker LZV200

Ik heb hem niet helemaal doorgelezen, maar misschien dat er iets nuttigs tussen staat.

Dingen die je kan proberen.
- centrale updaten
- handregelaar updaten. Het kan heel goed zijn dat de lenz handregelaar ook deze problemen veroorzaakt.
- er voor zorgen dat de centrale niet op 14 snelheidsstapjes staan.
- er voor zorgen dat de lenz handregelaar ook niet op 14 snelheidsstapjes staan.

Ik hoop dat je er iets aan heb. Ik kan verder geen slimme dingen meer bedenken  :-X.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2021, 16:57:13 »
Dank jullie voor het meedenken.

@Ronald
De trafospanning is het zeker niet. Want de beide systemen worden immers met dezelfde trafo gevoed, namelijk de Lenz TR150.
Het is de centrale LVZ200 die de spanning naar de rails regelt.
Die heb ik nu standaard ingesteld op 16V.
Bij een hogere spanning gaat de gedimde verlichting feller branden, maar de knipperfrequentie blijft dezelfde.

@Bas
Die 14 rijstappen/knipperende verlichting zijn een "klassieker";). De decoders worden zover ik weet alle aangestuurd op 28 rijstappen. Zou dat specifiek voor een functiedecoder zomaar anders zijn?
De centrale en handregelaar heb ik zojuist nagelnieuw gekocht voorzien van de laatste update V4.0
Dank voor je link naar Lenz.
Vooralsnog zie ik geen raakvlakken met de verschijnselen die ik constateer.
Maar ik kan mijn vraag natuurlijk ook aan Lenz stellen. (Mijn ervaring is dat Lenz adequaat reageert. In ieder geval wel op simpele vragen)

Succes Bas, met de zelfbouw van je centrale. Lijkt me een bereklus.

Nog even dit:
Met mijn beperkte kennis van digitaal zou de spanning inderdaad niet van invloed moeten zijn op de snelheid. Het is de frequentie van de pulsen die dat namelijk regelt. De spanning regelt dan enkel de sterkte van het signaal. Ja toch?
Je zou dan zeggen dat de Lenz-centrale lagere frequenties genereert dan de Maus bij gelijke rijstappen.

Groet, Bas

VvKan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2021, 17:28:41 »
Dat laatste is een foute aanname.  De frequentie ligt vast, de pulsbreedte bepaalt de snelheid.
Als eenzelfde loc/decoder aangestuurd wordt bij een hogere spanning, dan zal die ook sneller rijden bij gelijkblijvende andere instellingen.
Dus als Lenz ingesteld staat op 16 Volt en Roco op 18 Volt, dan zal de loc bij gebruik van de Roco sneller rijden en de verlichting feller branden.
Waardoor verlichting zou gaan knipperen weet ik niet.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2021, 17:49:04 »
Ik begrijp het nog niet helemaal.
- de pulsbreedte bepaalt de snelheid
- de spanning (zoals gegenereerd door de centrale) is eveneens van invloed op de snelheid.
Hoe verhouding zich dan de grootheden pulsbreedte en spanning zich tot de snelheid?

Groet, Bas

VvKan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2021, 17:52:21 »
Hogere spanning = hogere snelheid,  dus een loc op volle snelheid bij een baanspanning van 16 volt rijdt langzamer dan dezelfde loc bij een baanspanning van 18 volt.
Korte puls = lage snelheid, lange puls = hoge snelheid.
Bij een bepaalde pulslengte zal een loc op 16 volt langzamer rijden dan op 18 volt.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2021, 17:58:00 »
Ze zijn dus beide van invloed op de snelheid, waarbij het reguleren plaatsvindt met behulp van de pulsbreedte.

Groet, Bas

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2021, 17:58:52 »

Issues met de nieuwe Lenz centrale/versterker LZV200

Ik heb hem niet helemaal doorgelezen, maar misschien dat er iets nuttigs tussen staat.

Dingen die je kan proberen.
- centrale updaten

Bas, van Voorst spreekt over de problemen toen deze centrale net uit was... kijk even naar de jaartallen die erbij staan. De centrale die de andere Bas net heeft is de allerlaatste versie 4 dus een update heeft geen enkele zin want die is er niet :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #9 Gepost op: 09 August 2021, 18:03:04 »
Klopt Ronald.
Ik heb de nieuwste versie V4.0. Update zinloos.

Maar ik zou Lenz natuurlijk wel mijn vraag kunnen stellen.

Groet, Bas

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 August 2021, 18:04:39 »
Dat was iets dat wel door mijn hoofd ging toen ik je verhaal las... denk toch dat het een kleinigheid is die niet goed staat misschien. Zou ze even een mail doen, antwoord krijg je altijd.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #11 Gepost op: 09 August 2021, 18:08:41 »
Lijkt me een goed plan, voordat ik misschien decoderinstellingen ga zitten aanpassen.

Groet, Bas

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 August 2021, 18:36:34 »
Mijn spul is allemaal nog daar dus ik kan het niet testen :) Hoop dat ze het deze week weer terugsturen en ja, daar zit dan ook een 200 bij.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 09 August 2021, 23:35:05 »
Citaat van: VvKan
Hogere spanning = hogere snelheid,  dus een loc op volle snelheid bij een baanspanning van 16 volt rijdt langzamer dan dezelfde loc bij een baanspanning van 18 volt.
Korte puls = lage snelheid, lange puls = hoge snelheid.
Bij een bepaalde pulslengte zal een loc op 16 volt langzamer rijden dan op 18 volt.

Mits er geen lastregeling/cruisecontrol in de decoder zit. Deze heeft een interne "referentie spanning" (bij ESU LoPi's CV53) en daartegen wordt de tegen-emk van de motor gemeten.
Bij een hogere baanspanning, regelt de decoder dus de motor gewoon verder terug.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2021, 09:03:09 »
Citaat
Nog even dit:
Met mijn beperkte kennis van digitaal zou de spanning inderdaad niet van invloed moeten zijn op de snelheid. Het is de frequentie van de pulsen die dat namelijk regelt. De spanning regelt dan enkel de sterkte van het signaal. Ja toch?
Je zou dan zeggen dat de Lenz-centrale lagere frequenties genereert dan de Maus bij gelijke rijstappen.
Nee, beide centrales wekken DCC signalen op. Geen vaste frequentie, geen dutycycle.

Citaat
De frequentie ligt vast
Nee er is geen vaste frequentie. Bits met een '1' duren ca 58us en bits met '0' 116us. DCC pakketten met relatief veel '0' zijn zodoende 'langzamer' dan pakketten met veel '1' bits.

Citaat
de pulsbreedte bepaalt de snelheid.
Waar maar met een kanttekening. Dit gebeurt in de decoder zelf. De decoder ontvangt DCC en regelt zelf zijn motor met PWM. Deze frequentie ligt wel vast en is 20kHz of hoger zodat wij geen nare pieptonen kunnen horen.

Citaat
Als eenzelfde loc/decoder aangestuurd wordt bij een hogere spanning, dan zal die ook sneller rijden bij gelijkblijvende andere instellingen.
Dus als Lenz ingesteld staat op 16 Volt en Roco op 18 Volt, dan zal de loc bij gebruik van de Roco sneller rijden en de verlichting feller branden.
Waardoor verlichting zou gaan knipperen weet ik niet.
Ook niet waar. Een beetje halve knappe decoder heeft al een lastenregeling met cruisecontrol zoals Kars net aankaartte. Ik had ooit hier een draadje aan toegewijd omdat ik wilde weten of je snelheidssprongetjes zou waarnemen als een trein plots een spanningsdip van 1.4V zou ervaren bij een diode brug. Antwoord was Nee, maar je ziet wel een een sprongetje in de verlichting.

Zo'n decoder weet hoe hard de trein daadwerkelijk rijdt. Stel dat een decoder een trein aanstuurt op 60% vermogen/dutycycle op 18V, dan schroeft de decoder bij een lagere spanning gewoon het vermogen omhoog om de snelheid constant te houden.

Veroniek, ik vind je verhaal een beetje verwarrend omdat het helemaal niet van toepassing is. Het 'klinkt' net alsof je bedoelt dat de PWM op de baanspanning staat en dat is met digitaal niet zo.

Citaat
Bas, van Voorst spreekt over de problemen toen deze centrale net uit was... kijk even naar de jaartallen die erbij staan. De centrale die de andere Bas net heeft is de allerlaatste versie 4 dus een update heeft geen enkele zin want die is er niet

Ronald:
We hebben hier te maken weer met een uitermate vaag probleem en ik probeer te helpen. Daarbij noem ik alle mogelijke dingen op die ik zelf kan bedenken. Dus
A).

B). Het is niet vernoemd hoe oud het ding is. Er staat alleen 'nieuwe systeem' vermeld maar weet jij hoelang dat ding in een warenhuis ergens heeft gelegen?
Bekijk dit filmpje en zeg of dat ding wat uit die doos komt, nieuw, oud of beide is.
https://www.youtube.com/watch?v=h81WhZBPNLg
C). Het kan geen kwaad om in ieder geval de software te controleren. En dit is geen stom advies omdat dat Gerts pagina slechts 2j oud is.
D). Ik persoonlijk vind het erg ironisch dat men anno 2021 bij het unboxen direct problemen heeft met deze centrale. Zoals bij Gert 'slechts' 2j geleden. Ik vind het ook ironisch dat het Gerts lange drama verhaal de 2e hit op google is als LZV200 invoert. Ik weet nu al dat ik waarschijnlijk geen Lenz centrales ga kopen.

@andere Bas
Op de club hebben een soortgelijk probleem met twee hondekoppen. Die treinen staan bij ons op het Dinamo systeem en die lopen ook continu te knipperen met de lampen. Volgens mij is dit de decoder manier van aangeven dat er iets mis is.

Ik weet niet of de lzv200 het kan, maar kan je controlleren dat 'zero/pulse stretching' uitstaat. En als er railcom op dat ding zit om dat ook uit te zetten. Deze twee 'features' veroorzaken spanningsloze momentjes op de baan. De eerste om een analoge trein op je digitale baan te laten rijden en de tweede is voor feedback van de decoders. Ik heb met Fleischman N treintjes ervaren dat ze als slakken over de Z21 baan reden en dat ze prima reden toen railcom uit werd gezet. Dus ja... wie weet?

En verder Lenz mailen. Ik las op Gerts website dat hun klantenservice niet de beste was dus succes  (y) Ik zelf geen ervaringen met ze.

Bas

« Laatst bewerkt op: 10 August 2021, 17:45:33 door Bert van Gelder. Reden: Tekst vriendelijker gemaakt »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)