De railspanning is met het Lenz-systeem instelbaar van 11V tot 22V. Het blijkt dat de spanning van invloed is op de felheid waarmee de verlichting brandt. Ik vermoed dat ook de rijsnelheden erdoor beïnvloed worden. De frequentie waarmee gedimde seinen knipperen, blijft echter dezelfde.
Issues met de nieuwe Lenz centrale/versterker LZV200Ik heb hem niet helemaal doorgelezen, maar misschien dat er iets nuttigs tussen staat.Dingen die je kan proberen.- centrale updaten
Hogere spanning = hogere snelheid, dus een loc op volle snelheid bij een baanspanning van 16 volt rijdt langzamer dan dezelfde loc bij een baanspanning van 18 volt.Korte puls = lage snelheid, lange puls = hoge snelheid.Bij een bepaalde pulslengte zal een loc op 16 volt langzamer rijden dan op 18 volt.
Nog even dit:Met mijn beperkte kennis van digitaal zou de spanning inderdaad niet van invloed moeten zijn op de snelheid. Het is de frequentie van de pulsen die dat namelijk regelt. De spanning regelt dan enkel de sterkte van het signaal. Ja toch?Je zou dan zeggen dat de Lenz-centrale lagere frequenties genereert dan de Maus bij gelijke rijstappen.
De frequentie ligt vast
de pulsbreedte bepaalt de snelheid.
Als eenzelfde loc/decoder aangestuurd wordt bij een hogere spanning, dan zal die ook sneller rijden bij gelijkblijvende andere instellingen.Dus als Lenz ingesteld staat op 16 Volt en Roco op 18 Volt, dan zal de loc bij gebruik van de Roco sneller rijden en de verlichting feller branden.Waardoor verlichting zou gaan knipperen weet ik niet.
Bas, van Voorst spreekt over de problemen toen deze centrale net uit was... kijk even naar de jaartallen die erbij staan. De centrale die de andere Bas net heeft is de allerlaatste versie 4 dus een update heeft geen enkele zin want die is er niet