Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:11:55
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:07:35
De Hoekse Lijn open door Joop_L
22 mei 2022, 23:55:18
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
22 mei 2022, 23:49:21
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Modellbahnwagen
22 mei 2022, 23:41:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
22 mei 2022, 23:28:09
Nieuwe baan 30/4 door Sikko
22 mei 2022, 23:18:14
Rondom Charlois door Alewijn
22 mei 2022, 23:12:10
Raadplaatje door DJV
22 mei 2022, 23:07:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
22 mei 2022, 23:06:30
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door Fritsprt
22 mei 2022, 22:49:45
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
22 mei 2022, 22:49:08
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door D_Loc
22 mei 2022, 22:43:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 mei 2022, 22:35:01
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Huup
22 mei 2022, 22:30:37
Cranicher Altbahn door Arjen52
22 mei 2022, 22:17:35
Rijtuigen CIWL groot en klein door mDDM
22 mei 2022, 22:02:47
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
22 mei 2022, 21:44:45
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door RICROO
22 mei 2022, 21:41:47
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 mei 2022, 21:17:27
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
22 mei 2022, 20:54:56
waar ik mee bezig ben en gemaakt heb door H0ppakee
22 mei 2022, 20:40:03
VSM van een tijdelijke Romneyloods naar een vast onderkomen door ArjanB
22 mei 2022, 20:38:43
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door tijgernootje
22 mei 2022, 20:37:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 mei 2022, 20:25:52
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
22 mei 2022, 20:23:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
22 mei 2022, 19:58:14
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
22 mei 2022, 19:27:47
treinongeluk duitsland donderdag 19.05.2022 door Falcon10
22 mei 2022, 17:52:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
22 mei 2022, 17:51:53
  

Auteur Topic: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)  (gelezen 6767 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #45 Gepost op: 29 november 2021, 21:50:39 »
Aangezien al mijn spullen van Digitrax zijn en ik graag bij hetzelfde merk blijf, heb ik die Auto-reverser in de V.S. besteld.
Lang geleden had Digitrax hier in Nederland nog een vertegenwoordiger/leverancier, maar die is er allang niet meer. En aangezien Digitrax in Europa nauwelijks te koop is, bestel ik de onderdelen direct in Amerika. Bij de modelbouwshop waar ik 't bestel, is het meestal inclusief verzend- en inklaringskosten nog goedkoper dan iets vergelijkbaars hier te kopen.

Die Lenz LK200 is overigens flink duurder dan wat ik voor de keerlusmodule betaal en van de 6 winkels die ‘m verkopen, zijn ze bij 5 niet op voorraad en de 5e zit in Duitsland.  :-\
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Veroniek
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #46 Gepost op: 29 november 2021, 22:32:36 »
Juist, met dank voor de info.  Ga ik eens bekijken.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Veroniek
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #47 Gepost op: 29 november 2021, 22:43:51 »
Ik heb het even bekeken en ik zie, dat dit apparaat nog het meeste lijkt op de LK100 van Lenz.
Dwz  met gevoeligheidsinstelling, wat betekent, dat verschillende loc's in principe een verschillende instelling zouden kunnen hebben of nodig hebben.  Dat was bij de LK100 een groot, ongelukkig euvel.

Een tweede punt is de omschakelsnelheid.  Dat gebeurt hier met een ouderwets relais, dat dus in electronica termen erg traag is.  Ik verwacht dan normaal gesproken ook kortsluitmeldingen, dus afschakelen van de centrale.   Maar omdat je alles van Digitrax hebt neem ik aan dat die centrale een vrij hoog afschakelpunt heeft, dus dan zal je er geen last van hebben.

Wat ik wel mooi vind is het opgegeven Amperage.  Maar dan zou ik toch geen kortsluiting in de keerlus willen hebben, want dan bakken de contacten in het relais muurvast.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #48 Gepost op: 29 november 2021, 22:52:42 »
Let wel: er zijn verschillende types. De Digitrax AR-1 die heeft een relais, dan de RailPro AR-1 die is solid state en de Digitrax BXPA-1 en die is ook solid state. En deze heb ik besteld.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Veroniek
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #49 Gepost op: 30 november 2021, 10:27:12 »
Excuus, niet gezien.   Bril opzetten  ;D

Maar ik blijf het vreemd vinden, dat er een potmeter op zit om de gevoeligheid in te stellen.  Hoewel dat misschien in bepaalde gevallen een betere werking zou kunnen geven:  niet te gevoelig ( misschien te vroege bezetmelding ?), maar ook weer niet te ongevoelig (afschakelen centrale).
« Laatst bewerkt op: 30 november 2021, 10:37:37 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #50 Gepost op: 09 januari 2022, 20:06:40 »
Het is me niet gegund.............

Omdat ik mijn spullen van hetzelfde merk (Digitrax) wil houden, had ik voor deze draaischijf in de V.S. een keerlusmodule besteld maar toen die binnenkwam, bleek dat ze de verkeerde hadden opgestuurd! Balen...

Hierover contact gehad en ze hebben me per omgaand een nieuwe opgestuurd. Deze was toen direct (op 2 december) verstuurd en na transport en verscheping, is het uiteindelijk op 15 december in Nederland aangekomen. Kreeg vervolgens van PostNL een bericht dat ik inklaringskosten moest betalen en nadat ik dat gedaan had, kreeg ik op 18 december bericht dat betaling van kosten voor de zending ontvangen was, maar dat de bezorgtijd nog onbekend was. Wel stond op de site:” Nog even geduld. Je pakket is nu bij de douane, maar over 4 tot 6 dagen heb je jouw pakket in huis. We laten je zo snel mogelijk weten wanneer we bij je op de stoep staan.”

Na 2 weken radiostilte geïnformeerd bij PostNL die aangaf dat ze van de douane nog geen informatie hadden en dat ze daarom nog niets konden doen voor me. Niet eerder dan nadat een pakje daar 30 dagen had gelegen en er dan nog niets bekend was, mocht PostNL pas actie ondernemen.

Dan komt op 7 januari (eindelijk) het bericht dat de zending door PostNL is ontvangen en (op 7 januari) zal worden afgeleverd. Echter, al wat er kwam op 7 januari; geen pakje!! Dan een rectificatie op de Track & Trace: Helaas wat vertraging, geprobeerd wordt vandaag nog te bezorgen. Helaas: was ook niet gelukt, morgen weer een poging; wederom niets afgeleverd. Uiteindelijk op 8 januari is het pakje in de brievenbus gedeponeerd.

Nadat de keerlusmodule is uitgepakt heb ik deze snel gemonteerd.



Overigens, ondertussen wel al het nodige aan m’n 2e draaischijf gedaan, maar daarover later meer.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #51 Gepost op: 14 januari 2022, 16:41:49 »
De ingang van de keerlusmodule wordt aangesloten op het DCC signaal en op de 2 uitgaande aansluitingen wordt de brugrail aangesloten. De brug kan bestuurd worden met DCC (wissel) commando’s en aangezien deze keerlusmodule tevens fungeert als bezetmelder, wordt de bezetmelding netjes doorgegeven aan het treinbesturingsprogramma iTrain.

De volgende stap was het configureren van de opstelsporen. De bedoeling is dat de (stoom) loc vooruit de draaibrug op rijdt, dat dan de brug zo draait dat de loc achteruit de brug af en het opstelspoor op rijdt. Uiteindelijk moet dit alles aangestuurd worden door iTrain.

Omdat ik een draaischijf-decoder heb die niet in iTrain zit, heb ik zelf moeten uitproberen hoe de draaibrug werkend te krijgen. Ik heb als decoder “Standaard” geselecteerd. Mijn draaischijf heeft (theoretisch) 72 uitrijsporen en toen ik deze ook zo in iTrain gedefinieerd had, bleek dat bij elke verspringing van de brug maar ’n halve stap genomen werd hetgeen te controleren was in de Keyboard optie in iTrain. Van uitgang 1 (wisseladres 126) naar uitgang 3 (wisseladres 128) waren 2 stappen en daarmee kwam de brug wel uit op afgang 3, maar stond daarbij op wisseladres 127. Met het verdubbelen van de uitgangen (van 72 naar 144) en het aanpassen van de corresponderende uitgangen kwamen de stappen wel goed uit en ook op het juiste wisseladres. Voor iTrain is deze decoder dus een accessoire met 72 opeenvolgende adressen met totaal 144 posities.

En inderdaad rijdt de loc nu vooruit de draaibrug op, waarna de brug zo draait, dat de loc achteruit het opstelspoor op rijdt. Verder de draaibrug zo gedefinieerd dat de loc altijd de toevoersporen vooruit afrijdt waarmee de zodanig ook de ‘omkeerfunctie’ bewerkstelligd is.

En hier was het allemaal om te doen....

Even de SNCF 241P op de draaibrug gezet en vooral voor deze loc moest de brug zo lang zijn. En aangezien ik ‘m toch zelf ging maken, heb ik de brug een paar extra centimeter groter gemaakt.



Het stadium is nu dat de brug technisch klaar is, de electronica werkt en de draaischijf werkt in iTrain.
Voordat de draaischijf/-brug helemaal klaar is, moet er nog wel wat gebeuren; de draaikuil moet geschilderd worden, de brug moet een bedieningshuisje krijgen, er moet railing op de brug aangebracht worden, op de brug en tussen de rails moeten houten vlonders c.q. roosters komen, er moet een sein op komen enz.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1353
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2022, 19:00:03 »
Het werkend krijgen was al een hele prestatie. De rest, het aankleden, is dan een peulen schilletje.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #53 Gepost op: 15 januari 2022, 08:56:11 »
Het afwerken is voor mij beslist geen peulenschilletje, dat onderdeel van de hobby ben ik helemaal niet goed in; zo mooi als jij je baan weet te maken en af te werken, kan ik alleen maar van dromen.  :-\
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #54 Gepost op: 15 januari 2022, 10:56:29 »
Dat gaat ook lukken hoor met tijd en veel boterhammen. ;D  (y)
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3284
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #55 Gepost op: 15 januari 2022, 10:58:51 »
Hoi Peter ,
Gefeliciteerd dat het gelukt  is met de draaischijf.  (y)

De lok staat mooi op de draaischijf.
Met het afwerken van de omgeving  zou ik ook moeite hebben.
Ik zou naar een voorbeeld zoeken ergens  bij een museum club b.v. en veel pindakaas eten zoals mijn voorganger aanraadt.
 Peter
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 16:10:52 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11182
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #56 Gepost op: 15 januari 2022, 12:22:52 »
Mooi dat het al zover gevorderd is  (y)
Rest komt ook vast goed,met rust,tijd en geduld  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #57 Gepost op: 18 januari 2022, 13:09:25 »
Bij mijn zoektocht naar draaischijven in spoor 0 kwam ik op een andere site ook onderdelen voor zelfbouw tegen en aangezien ik aan beide uiteinden van mijn pendelbaan een draaischijf wilde, heb ik als tegenhanger voor deze draaischijf hier de componenten besteld. De onderdelen die ik gekocht heb, zijn de stappenmotor, digitale aansturing en (printplaat)sleepcontacten.

Hier alle onderdelen inclusief stappenmotor uitgestald.



Als eerste moet de overbrengingskast in elkaar gezet worden. Deze bestaat uit lasercut MDF delen die met secondenlijm of (gewone) houtlijm in elkaar gezet moeten worden. De overbrengingskast (vertraging) kan weliswaar volledig in elkaar worden gelijmd, maar dan zit ie helemaal dicht en mocht er wat gebeuren, dan moet de kast gesloopt worden. Om de binnenkant toch toegankelijk te houden, heb ik heb er voor gekozen het onderste deel niet te lijmen maar vast te zetten m.b.v. aluminium hoekprofielen. Het hoekprofiel wordt d.m.v. twee 3 mm boutjes in de zijkant vastgezet. Kan vanwege de vertanding in de MDF delen toch geen kant op.



In de kast worden de as (waar de draaibrug op gemonteerd moet worden) en het grote tandwiel aangebracht en de stappenmotor wordt aan de buitenkant vastgeschroefd. Dit geheel wordt onder de baan geschroefd, waarbij de as door de ondergrond heen steekt om de brug op vast te maken.

De sleepcontacten zorgen voor o.a. de stroomvoorziening naar de brugrail.

Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #58 Gepost op: 18 januari 2022, 14:09:13 »
Hoi Peter,

Heb je misschien de link voor deze onderdelen?

Alvast bedankt!

Groet, René

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2022, 19:38:10 »
Deze onderdelen heb ik gekocht bij Digitalzentrale > Elektronic/Steuerung > Drehscheiben.
Ik heb dit nog maar net geïnstalleerd, maar kan nu al zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. De motor is groter dan die van de andere draaischijf en door het enorme stevige tandwiel is de overbrenging ook zeer goed. Los daarvan, bij het draaien maakt het geheel heel weinig geluid.
Zal t.z.t. wel proberen er iets van op te nemen.

De stappenmotor die meegeleverd wordt, komt bij Stepperonline.com vandaan en is de 17HS24.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.