Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 17786 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #105 Gepost op: 27 maart 2023, 23:23:19 »
Citaat
Maar is dat ook zo??
Not really, je vergeet hoe klein dat ding is. Nu heb ik ook 2 grote  (y)  ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/CGYJV1Bxiw8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/CGYJV1Bxiw8</a>

Hoewel. De nieuwe knop, waar ik erg lang heb over moeten nadenken, wordt er zo'n een.

Deze is 23mm in doorsnede, de huidige is 40mm. Dus er zouden wat dingen omhoog kunnen eventueel.


Ik zou wel stiekem die rj12 en usb connectoren ietsjes meer naar binnen willen trekken, maar die behuizing heeft van die onhandig geplaatste montage gaten.

Print met nieuwe knop grootte.


Die RJ12 connector kan ook zonder de montage gaten uitgevoerd worden. Alleen die is iets breder, en dan past die USB connector er misschien niet meer naast.

(+ ik wil toch wel graag die montage gaten behouden, het is wel zo stevig en recht)

Ik denk echter dat met 2 laser gesneden plaatjes ik de onderkant wel redelijk kan afdekken.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #106 Gepost op: 28 maart 2023, 08:49:03 »
Op het eerste plaatje is al te zien dat je nu met 2 vingers de "held" vastgepakt hebt.
Je pink is daarmee buiten beeld.

Door de huls langer te maken geeft de pink samen met je handpalm meer grip op het huis.
Daarmee kan je wijsvinger de knop bedienen (ribbels aan de buitenzijde).
Nu is de wijsvinger nodig om de handheld te ondersteunen.

Ronald Visser
 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Zoeff!

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #107 Gepost op: 31 maart 2023, 16:35:32 »
Ik kwam in deze video onlangs dit tegen:
LoDI CON

https://youtu.be/jlB5pjwyBGY?t=705

Aart-Jan

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #108 Gepost op: 31 maart 2023, 18:28:39 »
Ja die jongens van LODI maken kekke spullen.
Beetje overkill qua mogelijkheden denk ik persoonlijk.
Maar het concept via netwerk ophalen en verbinden en gebruik maken van bestaande protocollen is slim en handig denk ik.

Benieuwd of ze de YD7101 van YaMoRC straks ook kunnen vinden en verbinden.
En een light versie aanbieden want deze is best aan de prijs.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #109 Gepost op: 31 maart 2023, 21:54:05 »
Die dingen kosten wel €400 :o. De marklin wireless MS kost op hun website 229 maar hij is nog niet leverbaar.

Ik zat ook wel eens te denken aan wifi modules te gebruiken waarmee ik een MESH netwerk kan opzetten. Dat is een netwerk zonder centrale router. Elke node fungeert dan als een router. Als een node te ver weg is van een andere node, wordt de informatie via tussenliggende nodes doorgestuurd. Erg leuk systeem (en goedkoop). Zo'n Wifi chip kost < €3,-  :-X

Ziet er wel geinig uit die Lodi regelaar, maar zo'n scherm is mij ook een beetje te fancy  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
    • traintastic.org
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #110 Gepost op: 01 april 2023, 09:54:04 »
Die LoDI-CON ziet er wel kek uit idd, ondersteund volgens de website Z21, CS2 en CS3. Geen WiThrottle support helaas.

Als je al een fysieke knop hebt voor de snelheid is een paar andere fysieke knoppen ook wel handig denk ik, nu moet je op je scherm kijken om functies te bedienen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #111 Gepost op: 06 april 2023, 19:44:51 »
Vandaag de Throttle meegenomen naar de club om te testen. Leek goed te werken  (y)

<a href="https://youtube.com/v/UBU-ZnHKJHA&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/UBU-ZnHKJHA&amp;feature=youtu.be</a>

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #112 Gepost op: 07 april 2023, 11:37:19 »
Bas, dat moet voldoening geven. Eric

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #113 Gepost op: 10 augustus 2023, 10:34:37 »
Terwijl ik nog bezig ben met het frees probleem, ben ik bezig met van alles en nog wat.

En zo heb ik ook plannen voor een gefixeerde throttle die in lijn past met andere dingen zoals een centrale en een booster etc..

De marklin control unit 6021 was hier bij een beetje mijn inspiratie. Deze throttle is net als een control 80F maar met minder knopjes.

De throttle heeft een potmeter met draaiknopje. Ik heb vele ontwerpen geprobeerd met een hendel maar om het toch compact te houden, heb ik gezwicht voor een draaiknopje.


Met een grootte van 3.5 x 6cm past hij natuurlijk ook gewoon in je hand.

Deze throttle is nog minimalistischer dan de vorige. Hij werkt alleen maar in "dispatch" mode. De centrale moet dan via loconet een adres uitdelen. En ik kan slechts F0 t/m F11 bedienen.

Om de adressen te dispatchen, heb je een geschikte centrale nodig zoals een IB of DR5000, zelf had ik ook een conceptje. Dat is dit ding, die kan ik tegen mijn dcc centrale in wording prikken.



Uiteraard komt hier dan ook een mooi frontje bij.

Een compleet setje kan er dan zo uit zien (onder de mooie frontpaneeltjes)


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #114 Gepost op: 09 september 2023, 11:59:39 »
Ik heb een paar kleine ontwikkelingen te melden.

Ik had van printplaat een frontje laten maken. Dat ding niet helemaal goed omdat vanwege een miscommunicatie er geen mooie 'solder mask' op zit. Dus in plaats van een mooi gespoten ding met witte teksten en plaatjes, heb ik nu dit



Op zich geen ramp, want dit kost me niet meer dan €5 en ik moet sws nog wat re-designen.

- Nu ik een kleinere draaiknop heb, wil ik het 7-segment display ook lager plaatsen zodat er nog een stukje frontpaneel overheen valt, dat moet veel goeds doen voor het uiterlijk.
- Vanwege het feit dat er over de knopjes 6mm kapjes komen, komen de onderste knopjes ook iets hoger te liggen zodat er ook nog een randje frontpaneel onder het onderste knopje past.
- Ik denk dat ik de USB connector weglaat en de RJ12 vervang door eentje die ook SMD montage vleugels heeft. De onderkant van de print past dan in de behuizing en dat elimineert het grote gapende gat wat er nu zit. Ik heb eerdaags ook een USB <> loconet omzetter en daarmee zou je ook de optionele configuraties kunnen doen.

Ik heb inmiddels nieuwe frontjes (rood) besteld dus de eerste 5 exemplaren maak ik wel af zoals ze nu zijn. Opzich vind ik het idee van print als frontpaneel wel leuk. Dat geeft men namelijk ook een bepaalde keuze in een fancy kleurtje voor zijn of haar handregelaar.


Ik heb tevens een nieuwe frees bit gekocht voor mijn dremel. Alleen ik heb daar een ander opzetstuk voor nodig, want hij is te dik. Dus met alle risico van dien heb ik een boortje gebruikt om mee te frezen. Dat ging enigszins wel maar dat spul smelt dan wel. Ik heb een van de 'mislukte' frontjes gebruik als mal om de boor te geleiden.





Behalve het smelten ging het opzich wel makkelijk. Ik trek die hendel omlaag en ik kon met gemak aan de wieltjes draaien. Ik had echt geen enkel probleem met hoogte instellingen oid. Ik moest achteraf nog wel wat er van af vijlen om die 7 segmentjes te laten passen, maar nu weet ik dat de frontjes eigenlijk net te klein zijn. Dus volgende keer pak ik een stift, dan markeer ik wat weg moet. En dan ga ik daar ietsjes om heen. En aangezien er toch een front over heen komt, mag dat gat toch iets ruimer zijn.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #115 Gepost op: 14 september 2023, 20:26:29 »
Yeay frontjes zijn binnen  :angel:! Ik heb de overige gaten geboord. Maar ik moet het nog een beetje aanpassen. Ik moet ook nog een beetje wegfrezen bij het display.

Kan men later een kleur naar keuze kiezen. Nu nog kiezen tussen witte of zwarte kapjes. Lijmen kan immers maar 1x.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #116 Gepost op: 15 september 2023, 10:59:40 »
Nog wat voortgang geboekt met d'n ThrottleX-Ds

<a href="https://www.youtube.com/v/VTOUA9lslhg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/VTOUA9lslhg</a>

Nu veel testen, software afronden en betere boren en gereedschap aanschaffen voor de massadproductie  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #117 Gepost op: 04 oktober 2023, 22:19:38 »
Weer wat weken verder was het 'unboxing day'. Altijd leuk om die blauwe JLCPCB doosjes uit te pakken. En het was dubbel feest ook nog.

Eerst de ThrottleX-Ds. Ik had vorige week al de nieuwe besturingsprint en nu heb ik ook het nieuwe frontje  :angel:.
Links de oude, rechts de nieuwe.


Ik moet nu de behuizing nog een beetje nabewerken zodat de nieuwe gaten kloppen. En dan plaats ik de order in China om 100 (<= minimaal aantal) van deze behuizinkjes te bestellen met hun 'milling' service. Dan hoef ik niet zelf 100 dingen te dremelen. Ik moet nu alleen ook nog 100 bestuckte printen bestellen... en frontjes natuurlijk.

Meneer Bert Biessenbeek had ook nog een blits idee om voor het 7-segment display een stukje getinte folie te gebruiken wat je op je autoraam kan plakken. Dan zie je het 7 segment display als 1 donker zwart ding terwijl je de rode lampjes goed moet kunnen zien.

Dan het 2e agenda item. De print behuizing der Throttle Fx is binnen!




(bottom plate is verrampineerd  ::))


(Idem dito voor de top plate)


Ook voor deze komen kleine miniscule wijzigingen. Ik ben desondanks de misser van de 2 paneeltjes wel tevreden.


Ik wil van het front paneel de vleugels langer doortrekken tot de volledige lengte -2mm aan de kopse kanten.
Uiteraard nieuwe top en bottom paneeltjes.
En de potmeter wordt 1.5mm naar het zuiden verplaatst. Hij loopt nu gelijk met de top vleugel van het front paneel en dat is net.. ja waardeloos zeg maar.

De zijpanelen zijn tenminste goed. Toch nog wat goed gedaan  ;)  Ik vind het wel leuk om de behuizing ook van print te maken, het is niet echt veel mooier dan die andere throttle maar het lost wel bepaalde problemen op en men kan kiezen uit meerdere kleurtjes. Ik krijg van de maand ook iets geels binnen. Paars durf ik niet aan  ;D


Tot zover de lange quest naar de ultieme handregelaar  ;D. De volgende generatie gaat leuke features krijgen zoals WiFi, helling simulatie, slippen van wielen en wie weet wat ik nog kan bedenken. Vertraging van de gas en rem hendels...

Mvg  ;),

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #118 Gepost op: 05 oktober 2023, 10:49:56 »
Bijzonder knap dat je zoiets zelf kan maken Bas  (y)

De vraag zal ongetwijfeld al eens gesteld zijn, maar komt er ook een WiFi versie?
Carpe Diem

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #119 Gepost op: 05 oktober 2023, 21:32:40 »
Die blauwe sws niet, omdat die voor vaste opstelling bedoeld is.

Die rode throttleX-Ds weet ik nog niet helemaal. Dat is met die zwarte behuizing en batterijen nog wel een dingetje. Als ik er over nadenk zou het makkelijkste zijn om een accu in te bouwen en met USB op te laden maar accu's vind ik spannend... brandgevaar enzo. Daarom wil ik liever iets met normale AA of AAA batterijen fabrieken. En bij de Ds zou je de behuizing moeten open schroeven om batterijen te wisselen...

Uiteraard wil/moet ik wel ooit een throttle met Wifi en hendels en alle andere gave features die ik kan bedenken, opleveren  :police:.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)