Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Spoor010
Vandaag om 00:22:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 00:18:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door KC
07 September 2024, 23:41:53
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
07 September 2024, 23:38:02
7 en 8 september terug naar toen door Bert55
07 September 2024, 23:27:51
Sporen rond Wachstadt en Eschburg door C_Jabaaij
07 September 2024, 23:20:31
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Karst Drenth
07 September 2024, 22:58:02
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
07 September 2024, 22:40:51
Raadplaatje door BrightonBelle
07 September 2024, 22:27:50
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 September 2024, 22:18:48
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Thom
07 September 2024, 22:06:07
Les Billards du Vivarais door Hans1963
07 September 2024, 21:46:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
07 September 2024, 21:30:49
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
07 September 2024, 21:22:03
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Stootjuk
07 September 2024, 21:16:50
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
07 September 2024, 21:10:36
US diorama in H0 door bigboynl
07 September 2024, 21:00:31
Kracht van het netwerk: Zoek Trix express expert in omgeving Grou (FR) door Syb030
07 September 2024, 20:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2024, 20:22:42
Mijn verzameling door hette
07 September 2024, 20:04:04
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
07 September 2024, 19:34:46
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren? door Roadtrain
07 September 2024, 19:31:38
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
07 September 2024, 18:45:17
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
07 September 2024, 18:12:15
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
07 September 2024, 16:57:28
MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3 door The_Hofmeister85
07 September 2024, 16:47:40
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Ronald Halma
07 September 2024, 16:27:56
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Ronald Halma
07 September 2024, 16:23:38
Bauarbeiten im gange door 741230
07 September 2024, 16:22:25
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 21744 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #120 Gepost op: 27 December 2023, 15:02:46 »
Ik heb afgelopen dagen wat werk kunnen verrichten aan de throttleX-Ds. Er zat nog best veel werk aan. Laatste 20% van het werk kost zo maar 80% van de tijd.

Nou wilde al ik een lange tijd een GUI en die heb ik nu eindelijk gemaakt. Dat is altijd mooier dan een zo'n halfbakken terminal. Omdat er geen USB connector meer op komt, had ik een andere methode nodig om functies te kunnen mappen. En dat moet via LocoNet want er is simpelweg niks anders. En om specifieker te zijn LNCV (LocoNet CV).

Dat was nog een best gedoe. Dat kwam hoofdzakelijk omdat er een discrepantie zit in mijn digitrax docu's en wat die DR5000 uitspookt. Dat werd toch een beetje reverse engineren.

Op onderstaande foto zie je een DR5000, de eerste Throttle printplaat, een multimausje en daar boven bungelt een arduino met loconet interface. Die Arduino die heeft een programma waarmee ik de loconet berichten kan uitpluizen en meer details op het scherm zetten. Dat protocol heeft wel paar rare dingen er in zitten. Functies 20 en 28 die zitten samen in een pakketje, de andere hoge functies gaan anders en alle waardes zijn 7 bits.. allerlei aparte dingen waarvoor vast ooit een goede rede was.



Dus met iets meer werk, heb ik nu een goed werkende GUI gemaakt. Deze GUI kan via USB de DR5000 (of een ander USB<> loconet kastje) inzetten als USB <> Loconet interface en zo kan ik vanuit mijn GUI simpelweg wat loconet pakketjes sturen en ontvangen. Best leuk allemaal. Dit opent ook de weg naar een terugmelder monitor, een programmer terminal of een wissel tableau etc.

Op deze afbeelding zie je links de GUI met een X aantal witte tekstblokjes. Daarmee kan je dus de standaard functie nummers ommappen naar iets anders. Het idee blijft dat je bijvoorbeeld alle toeters op de hendel kan zetten en alle rangeer standen en dat soort dingen kunnen dan onder dezelfde knoppen zetten. En je kan aan de slots andere adressen uitdelen. Zo kan je dus voor jezelf bepaalde groepjes maken van treinen op bijvoorbeeld Slot 1 t/m 10 waarbij de DCC adressen niet oplopend meer hoeven te zijn.

Het voordeel hiervan is dat je niet meer/minder met CV programmering van decoders aan de slag moet. Heb je nou 1 loc waarbij de toeter anders staat dan de rest, dan kan je zo je regelaartje aanpassen.



Op de rechter kant, zie je wat de arduino uitpoept aan verwerkte loconet berichten. Daar klopt nu nog niet zo veel van, de raw data was voor mij wel van waarde. Met de arduino kon ik dus de verschillen zien tussen wat mijn GUI deed en wat de DR5000 deed. Dat maakte foutjes opsporen erg makkelijk.

De GUI is simpel in het gebruik. Bij het opstarten, zoekt hij met USB verbinding. Dat blijft hij doen tot dat het lukt. En dan wordt slot 1 alvast geladen voor je. Vanaf dat moment, kan je zelf de functie boxjes aanpassen, het loc adres kan je aanpassen en je kan instellen of je de tril motor wilt gebruiken, of je adressen wilt kunnen `stealen` of dat de dispatch mode gebruikt moet worden. Een waarde aanpassen is zo simpel als op een boxje klikken en een getal in te tikken.

Als je een ander slot nummer invult, dan hoef je alleen op Read CV's te klikken en dan is het even wachten tot de boel geladen is.

En dan heb ik nog een demonstratie filmpje  ;D
<a href="https://www.youtube.com/v/qjA3MKTGbXc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/qjA3MKTGbXc</a>

Die foto van de throttle die wil ook nog vervangen voor.. een wat mooiere. En dan natuurlijk een foto van een throttle die helemaal af is. ::)

Ik heb inmiddels ook een kartonnen doos met wel geteld 100 van deze behuizingen die voorbewerkt zijn. Dus daarmee kan ik een tijdje vooruit.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 27 December 2023, 15:04:41 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #121 Gepost op: 22 August 2024, 22:22:19 »
Ik heb afgelopen tijd wat tijd gespendeerd aan het ordenen van alle projecten en project doosjes. Er kwam een beetje te weinig af.

Wat wel af gaat komen, is deze vernieuwde behuizing en daarmee de eerste 9 prototypes (nummer 10 is in bezit van de maker van iTrain omdat die dispatchen gaat toevoegen).

Hij staat hier nog los, daarom oogt hij iets scheef.




Deze gaan helaas nog wel een open ruggetje krijgen. Dat ga ik verhelpen met de productie batch.


Ik ben af gestapt van de geplande schroef verbinding. Ik zag daar meer dan 1 probleem in. Wat ik nu heb gedaan zijn soldeerverbindingen gebruiken (althans ze zitten er, ik moet ze nog 'gebruiken').

Het idee is dat ik eerste de onder, boven en de zijpanelen in elkaar klik en dan de pads in de hoekjes met elkaar soldeer. Dan kan ik de plaatjes op de kopse kant er in klikken en die ga ik ook verlijmen. De montage is daarmee erg definitief. Als die eenmaal in elkaar zit, haal je hem niet meer even makkelijk uit elkaar.


Zeer binnenkort moeten deze dingen klaarkomen. Ik heb ook een iets andere potmeter besteld die iets lager moet zijn. De eerste potmeters zijn net even te hoog waardoor die knop hoger kwam te liggen dan mooi is.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
  • Steel is king!
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #122 Gepost op: 23 August 2024, 14:15:07 »
Nu er geen schermpje meer op zit, moet je dan een loc dispatchen naar deze regelaar?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #123 Gepost op: 24 August 2024, 00:27:49 »
Ja dat klopt. Hij is ook bedoeld voor een gefixeerde opstelling (hoewel die prima in je hand past) zoals die good ol' marklin 6021 en 80F. Daarom zitten die schroefgaten er in.

Ik weet sinds niet al te lang dat dispatchen niet perse op de centrale moet geschieden. Je kan dat ook remote doen. Ik meen dat de daisy 2 een centrale opdracht kan geven om een adres te laten dispatchen naar een andere throttle.

In gefixeerde opstelling wil ik dan 1 dispatcher unit hebben. Die komt er ongeveer zo uit te zien. En dan kan je een of meer van deze blauwe regelaars er naast zetten. Ze hebben dezelfde lengte. Dus het zou er 'uniform' uit moeten komen te zien.


De dispatcher had ook eerste een schermpje, maar zo'n print die nog geen 6cm is, wordt dan toch gauw al krap. Nou heb ik me rot gezocht naar die kapjes die je aantreft op een digitrax UT4 throttle. En ik heb ze gevonden. Voor als ik het vergeet, ze zijn van 'grayhill'.



Je kan op de dispatcher met die 4 knopjes een adres kiezen. Als je dan op 'SEND' drukt, moet je daarna bij  throttle op  RECEIVE drukken. En dan mag die throttle dat adres bedienen.

Als je bij de dispatcher op RECEIVE drukt dan wil ik dat de throttle die het ingestelde adres gebruikt wordt uitgeschakeld. Dat kan een handige feature zijn op clubbanen.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #124 Gepost op: 25 August 2024, 09:19:33 »
Hi Bas

Had idee van een dispatcher vind ik goed. Maar zou het ook mogelijk zijn om op de dispatcher zelf de lokadressen van aangesloten regelaars uit te lezen?

Verder neem ik aan dat de werking compatibel is met de IB en Freds?

Groet, Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #125 Gepost op: 25 August 2024, 10:03:18 »
Citaat
Verder neem ik aan dat de werking compatibel is met de IB en Freds?
Zou wel moeten. Als de IB goed omgaat met remote dispatchen en ik heb geen rede om daaraan te twijfelen, dan gaan die Freds sws niet moeilijk doen.

Citaat
Maar zou het ook mogelijk zijn om op de dispatcher zelf de lokadressen van aangesloten regelaars uit te lezen?
Dat is opzich een interessant aspect, maar de uitwerking is ook afhankelijk van wat je uiteindelijke doel precies is.

Je kan om te beginnen, bijhouden welke adressen uitgedeeld zijn. Maar zoals het nu (nog) is, heeft deze throttle geen ID. Dit kan echter wel. Maar je zou dan via LNCV programmering een uniek ID kunnen toekennen aan elke throttle. Ik zou er dan ook een sticker opplakken met dat nummer  :P. De throttle ID's worden heen en weer gestuurd met slot write/read berichten.

Maar dan wordt je dispatcher ook complexer. Je gaat dan een display nodig hebben om te kunnen zien welke throttle welke trein bedient. Ik zou dan meteen een groot display pakken en gaan werken met een database icm een SD kaart (of in jullie geval je VB applicatie). Dan zou je op je SD kaart (of PC) een lok lijst kunnen hanteren en dan kan je een loc selecteren op basis van naam in plaats van adres en dan dispatchen. De adres knopjes zouden dan worden vervangen door bijvoorbeeld een joystick waarmee je door je lijst kan scrollen.

Daarover heb ik een persoonlijke nota. Ik zelf vind het gewoon makkelijker en sneller werken door gewoon adres in te voeren. Scrollen door een lijst met 70 entries dat gaat heel snel heel erg vervelen. Dat kan je dan evt oplossen door in de SD kaart bepaalde entries op (in)actief te zetten. Aan de andere kant, de dispatcher (en dan bedoel ik de operator) zou anders alle adressen moeten weten. En dan heb je waarschijnlijk een hard copy databaseje nodig  ;D. Dit idee is opzich het uitwerken wel waard.

Na een dispatch kan je dan wel zien op het scherm welke throttle welke trein bedient. Dat hoef je dan eigenlijk niet eens op te vragen, want dat onthoud je gewoon.

Ik zat ook wel eens te denken aan een klein programeerspoor die je in je baan kan verwerken. Dan zou je het adres kunnen uitlezen via loc CVs en dat dan dispatchen. Onder normale omstandigheden, hangt dat spoor via een relais aan het hoofdspoor, alleen tijdens uitlezen, schakelt dat relais intern naar programmeerspoor. En dit zou ook nog via railcom kunnen, maar CV's werken gewoon altijd en bij railcom ben je afhankelijk van type decoder en sommige mensen zetten het (met goede reden) standaard uit.

Mvg.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6435
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #126 Gepost op: 25 August 2024, 11:25:39 »
Dat is toch hetgeen ik zocht.
Ik ga het eens bestuderen.

De "Jack" is ontvangen en ook daar ga ik mee experimenteren.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #127 Gepost op: 25 August 2024, 21:33:40 »
Hi Bas

Een goede administratie voeren is natuurlijk altijd verstandig, maar in de praktijk blijkt niet iedereen zich daar altijd even goed aan te houden. Het komt toch voor, dat twee Freds hetzelfde DCC adres claimen. Het. zou handig zijn als dat makkelijk zichtbaar was.

Overigens onze wissel schakelen en bezetmelding, en dus VB6 software, staat helemaal los van het rijden van treinen.

Groet
Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #128 Gepost op: 25 August 2024, 22:47:09 »
Citaat
Het komt toch voor, dat twee Freds hetzelfde DCC adres claimen
Maar dat komt dus doordat de Intellibox operator 2x hetzelfde adres dispatcht?

Ik heb nog een andere insteek bedacht. Stel nu dat je een paar status ledjes krijg, die aangeven dat het adres al gedispatched is. Als je dan aan de adres knopjes draait, tonen de status ledjes continu met blauw en rood of het adres beschikbaar of in gebruik is. Dat kan. En interlocking kan ook. Mijn kastje kan in principe zo geprogrammeerd worden dat hij niet 2x hetzelfde adres mag dispatchen. Dan moet je eerst dat slot releasen en dan kan je hem opnieuw dispatchen naar een andere throttle.

Citaat
Overigens onze wissel schakelen en bezetmelding, en dus VB6 software, staat helemaal los van het rijden van treinen
Ben ik me van bewust. Ik zeg alleen dat je er wel iets voor zou kunnen maken als je dat zou willen. Loconet op computer applicatie niveau dat is niet veel meer dan serieel een berichtje uitpluizen en berichtjes terugsturen. Niet veel anders als bij XpressNet, I suppose. Ik deed dat ook met de GUI voor de ThrottleX-Ds in Java, het verbaasde me eigenlijk een beetje hoe makkelijk dat was om 'ff snel' een GUI uit te poepen voor LNCV programmering.

Je kan misschien eens kijken voor de lol hoever je chatgpt een python project in elkaar kan laten flansen.  ;D ;D ;D. Als je hem het loconet PE document laat crunchen en je eisen duidelijk opstelt, kan hij misschien een GUI bouwen   ::)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #129 Gepost op: 27 August 2024, 12:38:42 »
Maar dat komt dus doordat de Intellibox operator 2x hetzelfde adres dispatcht?
Ik weet niet precies hoe de IB het doet, maar volgens mij worden de adressen in de FREDs in de EEPROM opgeslagen.
Dat is wel handig ;)
De meeste mensen nemen hun eigen treinen en FREDs vanaf huis mee, en sluiten het bij de club gewoon aan. Het dispachen op de club gebeurt volgens mij alleen als er iets moet veranderen. Nu willen een aantal mensen ook thuis wel eens experimenteren, en kiezen dan een adres voor hun FRED (en lok/DCC decoder) die iemand anders ook al in gebruik heeft.

Stel nu dat je een paar status ledjes krijg, die aangeven dat het adres al gedispatched is. Als je dan aan de adres knopjes draait, tonen de status ledjes continu met blauw en rood of het adres beschikbaar of in gebruik is. Dat kan. En interlocking kan ook. Mijn kastje kan in principe zo geprogrammeerd worden dat hij niet 2x hetzelfde adres mag dispatchen. Dan moet je eerst dat slot releasen en dan kan je hem opnieuw dispatchen naar een andere throttle.
Alhoewel ik een voorstander ben van LEDs om de stand van Functies te zien, begrijp ik nog niet hoe jouw voorstel kan werken als de adressen in EEPROM zijn opgeslagen. Als het kan, zou dat wel heel mooi zijn!

Ik zeg alleen dat je er wel iets voor zou kunnen maken als je dat zou willen. Loconet op computer applicatie niveau dat is niet veel meer dan serieel een berichtje uitpluizen en berichtjes terugsturen.
Dat zou op zich interessant zijn. Ik ben niet erg thuis (understatement) in de loconet messages. Is het zo dat ieder Loconet bericht om treinen te laten rijden, naast het DCC adres van de trein ook een ID bevat van de Loconet node die het bercht verstuurd? Heb je wat pointers om me op weg te helpen?

Groet

Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #130 Gepost op: 27 August 2024, 15:17:01 »
Citaat
Nu willen een aantal mensen ook thuis wel eens experimenteren, en kiezen dan een adres voor hun FRED (en lok/DCC decoder) die iemand anders ook al in gebruik heeft.
Dan doen die Freds misschien iets niet goed. Ik heb gelezen dat je met loconet je adres kan 'resumen' daarbij moet je je laatste bekende slot nummer opsturen. Als dat een match is dan snapt die intellibox dat jouw throttle kortstondig is uitgeplugd.

Ik had zelf ooit kort geprobeerd met de DR5000 maar dat resumen lukte toen niet helemaal. Ik weet nog niet waarom, maar er komt nog een poging. Als vervanging had ik throttle aangepast dat hij eerst een 'normale' loco request doet bij het opstarten.

Als dat niet lukt in 3 pogingen kan de regelaar het slot stealen. Dat is echter een optie die je aan kan zetten. Zo kan je zelf bijvoorbeeld gaan rondlopen met een soort master throttle in je handen. Ik denk dat die Freds dus ook stealen, maar ik heb daarvoor een Fred nodig om dat te achterhalen.

Citaat
Alhoewel ik een voorstander ben van LEDs om de stand van Functies te zien, begrijp ik nog niet hoe jouw voorstel kan werken als de adressen in EEPROM zijn opgeslagen. Als het kan, zou dat wel heel mooi zijn!
Die leds gaan over de dispatcher niet de throttle. De dispatcher kan dan met LEDs tonen of een geselecteerd adres nog beschikbaar is of niet. Nu blijft de intellibox de slots en throttles managen. Dus als Freds slots gaan stealen, kan je er weinig tegen doen. Misschien dat je die optie kan uitzetten in de IB, maar waarschijnlijk werken dan de Freds niet meer als je ze even snel uit en inplugt.

Je kan voor het protocol zoeken naar loconet PE document daar staat alles in. Het zijn gewoon bytes wat heen en weer gaan. In de eerste byte wordt bit 7 gezet om aan te geven dat er een nieuwe instructie is. In de byte ligt ook de type instructie en bericht lengte vast. Die kan je gewoon naar believen uitpluizen en antwoorden terugsturen.

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 27 August 2024, 15:44:00 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #131 Gepost op: 28 August 2024, 00:24:54 »
De Throttle Fx kan nu succesvol zijn laatst gebruikte adres hervatten. Er zit hier een check in gebouwd. Je vraagt het laatst onthouden slot nummer op, en als je antwoord krijgt, vergelijk je het adres met het laatst onthouden adres. Als dat een match is, ga je verder.

Ik kan nu de throttle dus uit de DR5000 halen en terug pluggen. Dat blijft werken. Maar als de DR5000 uit is geweest, werkt het niet meer omdat de slot nummering van dat ding gerest worden na het uitgaan.

Je moet tevens de rijgelaar naar 0 draaien voordat je een nieuw adres mag ontvangen. Dit voorkomt het probleem dat er per ongeluk treinen aan de wandel gaan.

Ik wil nu alleen nog kijken naar een throttle ID. Die kan je dan alleen via LNCV programmeren, maar zo kan je we; unieke throttles toch.. anders maken. Dat kan voor Aiko's club misschien interessant zijn voor in de toekomst.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #132 Gepost op: 28 August 2024, 23:08:31 »
Hi Bas

Ik heb het bij mensen op de vereniging die er verstand van hebben nagevraagd: bij de FREMO FREDs wordt het DCC adres in de FRED opgeslagen. Als je de ultieme handregelaar wilt maken, zou je dat wel moeten ondersteunen.  ;)

Groet, Aiko

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16275
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #133 Gepost op: 28 August 2024, 23:13:29 »
Adressen worden vooraf in de Fred gezet, veel Fremo leden hebben meerdere Fred's voor de locs die ze op treffens rijden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4408
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #134 Gepost op: 28 August 2024, 23:55:25 »
Deze kleine blauwe is de meest minimalistische wat ik kon bedenken. Die medium sized rode moet tussen de blauwe en de echte mother of all throttles in zitten.

De echte ultieme handregelaar bestaat nog niet buiten mijn hoofd en wat krabbels op papier. Alhoewel ik heb ergens een leeg schema opgzet. Ik droom nog steeds van fysieke hendels voor gas en rem en met mini stappenmotors wil ik beweegbare aanwijzers maken voor rem druk, throttle powah en snelheid. Hij moet draadloos zijn. En ik wil er een display op met als doel dat ik tokens en evt andere berichten naar de throttles kan sturen. Uiteraard ook een paar knopjes voor feedback  terug naar de centrale operator in de vorm van standaard antwoorden. Dan kan jij zeggen met een knopje: trein is nu op hoofdspoor, trein is aangekomen op bestemming. Draadloos telefoneren met een ESP chip kan ook volgens mij. Dat leek me wel grappig om in te bouwen. Big ass batterij er in. Ja ik droom niet klein, kan ik je vertellen. Van mij mag die 30cm lang worden en €300+ kosten.

Citaat
veel Fremo leden hebben meerdere Fred's voor de locs die ze op treffens rijden
Madness  ;D. Ik dacht dat Fremo volk ook gewoon dispatchte met een intellibox  ???

Citaat
zou je dat wel moeten ondersteunen.
Ja dat zeg je wel leuk maar eh.. als ik dat andere zinnetje van je zo lees
Citaat
Nu willen een aantal mensen ook thuis wel eens experimenteren, en kiezen dan een adres voor hun FRED (en lok/DCC decoder) die iemand anders ook al in gebruik heeft.
Dan zou ik precies dat dus niet doen, want dat geeft blijkbaar problemen. En ik haal hier uit dat ze toch stealen. Als een het slot voor adres 12 al heeft, dan zou een 2e dat niet kunnen.

Opzich zou het wel kunnen. Dat kan je dan aanzetten via LNCV programmering. Zo kan je dan ook je adres instellen. LNCV is sws de enige manier om iets aan te kunnen passen. Ik zou wel toevoegen dat het ding dan bij het inschakelen met een vast adres niet mag 'stealen'. Want als dat adres dan al bezet is, dan krijg je het slot niet en mag je niet rijden. En op die manier heeft de kleine blauwe heeft ook geen means om het slot weer vrij te geven.

Dat is ook wel geinig, want. De eerste throttle die ingelplugd wordt, die vraagt een slot op voor laten we adres 10 nemen. Die throttle krijgt dan een vrij slot en die is dan in gebruik. Als je die throttle uitplugt en weer inplugt kan en mag hij dat slot gewoon 'resumen'. Dit blijft dan in stand totdat je de IB fysiek uitzet.

Elke andere throttle die dan ook adres 10 wilt, die heeft pech. Dan moet je toch eerst de IB uit en aan zetten. Maar ik denk dat je sws een ander probleem hebt, je hebt op dat punt ook waarschijnlijk 2 treinen  op de baan staan met adres 10  ::).

Ik had aanvankelijk niet eens 'settings' bedacht voor de kleine blauw. Gewoon dispatchen en gaan met die trein. Dat was het hele concept er achter. Toen kon ik de ruimte vullen met 5 functie knoppen voor F1 t/m F10. En dat is het meester plan  :police:.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)