Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 17794 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #60 Gepost op: 20 augustus 2021, 15:21:43 »
Ik dacht eerst dat die prijs niet mogelijk kon kloppen daar er ~1.5x marklin CS3+ stond in €, maar die centrale + handregelaar gaat ver boven de €1000,-  :-X

Ik ben dus niet de eerste die bedacht om een lineaire schuif te gebruiken  ;D
A/  Maar dan heb je ook een Zimo !  Kan wel even wat meer dan alle andere systemen bij elkaar.
B/   Hornby Zero 1   vanaf 1980   en Zimo vanaf het begin  (1979 ?   begin 80er jaren ?)  Wie van deze 2 het eerste commerciëel (winkel) verkrijgbare digitale systeem voor de consument was mag noch uitgevochten worden, voor mij was dat de Zero 1.  Zimo had toen al wel een digitaal systeem geïnstalleerd op de opleidingsbaan van de Zwitserse spoorwegen.
Je moet wel een beetje je klassiekers kennen   ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #61 Gepost op: 29 augustus 2021, 23:45:58 »
Was dit weekend druk bezig met mijn handregelaar tussen de andere klusjes door  ;D

Ik heb de oudere XpressNet slave library vervangen door de Gathows XpressNet master library. Dat was makkelijk omdat daar al de terugmelding in was verwerkt. Het was alsnog wel even puzzelen, want bij XpressNet wordt de data tamelijk apart verstuurd. De library spuugt een adres op van de module en een data byte met de bezetmelding. Het adres wat je krijgt, moet je delen door vier.... omdat... redenen...  ??? En dan moet je data byte nog uitpluizen. De kleine nibble van de databyte bevat 4 bits voor 4 bezetmelders. Echter de bezetmelders op de digikeijs dingen zijn per 8 gegroepeerd. In de data byte geeft de 5e bit weer of de kleine nibble gaat over contacten 0-4 of 5-8.

Uitgelegd in bewegend beeld. Ik maak bezetmelders met een draadje, en dan verschijnen er vier getallen op het scherm met een 0 of een 1.
<a href="https://www.youtube.com/v/IbYrfDn4DdE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IbYrfDn4DdE</a>

Ik doe momenteel nog niks met deze informatie. Ik wil er uiteindelijk calibratie testen mee kunnen uitvoeren met locs voor bijvoorbeeld multitractie. En het is belangrijk voor de inleerbare pendeldienst. Ik wil eerst een testopstelling maken met een enkele rail waarbij ik begin met 1 trein te laten pendelen.

Het aansturen van de wissels is ook bijna af. Ik kan nu bijna 100% succesvol wisselstraten inleren. Ik ervaar alleen nog het probleem dat 1 van de 4 niet meehobbelt. Ik zal wel iets simpels vergeten ziin.
<a href="https://www.youtube.com/v/8SGJzId7_I8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8SGJzId7_I8</a>

En ik heb nu een multimaus te leen van een clublid. Ik had laatst in Schoonhoven gezien dat andere XpressNet apparaten niet meebewogen met mijn instructies, maar nu hobbelen beide handregelaars achter elkaar aan.  :police:
<a href="https://www.youtube.com/v/Mfaedd4TvI4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Mfaedd4TvI4</a>

Als ik de laatste wissel in de straat ook inleerbaar is, zal ik een filmpje maken van hoe je ze kan inleren. Het is vrij makkelijk om te doen.

Mvg,

Bas



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #62 Gepost op: 01 september 2021, 21:36:38 »
Bug gevind! en opgelost. Het opslaan ging wel goed maar elke laatste wissel van een straat werd niet goed omgezet.

Mijn telefoon moest halverwege van opslag wisselen en stopte met filmen dus het zijn 2 delen geworden.

<a href="https://www.youtube.com/v/Y5wSc4h-0JA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Y5wSc4h-0JA</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/ovNrJ_q3tSg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ovNrJ_q3tSg</a>

Ik heb bij Lippes een sound van gekocht van Hornby. Dat is een wagon met een sounddecoder die een grote scala aan stationsgeluiden en omgevingsgeluiden kan afspelen. Het volgende wat ik wil afmaken, is het inleren van programma's door het de handregelaar voor te doen. Voordat ik wat laat pendelen, wil ik eerst een paar geluidjes van de sound van automatiseren. Ik wil namelijk meerdere programma's kunnen inleren en er meerdere tegelijk af kunnen spelen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #63 Gepost op: 30 april 2022, 17:13:25 »
<a href="https://www.youtube.com/v/kBEu5UGsbHo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/kBEu5UGsbHo</a>
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #64 Gepost op: 03 mei 2022, 20:11:34 »
Ik ben een beetje aan het stoeien geweest met het oled schermpje. Ik dacht ik maak leuk 'custom characters' voor gebruik.



Ze zien er afzonderlijk wel leuk uit, maar omdat ik bij sommige alle 8x8 pixels gebruikt heb, plakken ze nu tegen elkaar aan ::),

back to the drawing board  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #65 Gepost op: 04 mei 2022, 22:30:15 »
Naar aanleiding van Ronald Vissers vraag over het vasthouden en bedienen in een ander draadje, heb ik even gauw dit filmpje geschoten.

<a href="https://www.youtube.com/v/pgtZEVwtBm8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/pgtZEVwtBm8</a>

Omdat bedieningsgemak voorop is gesteld, heb ik alles wat belangrijk is in het bereik van de duim gezet. Dat zijn de gas en rem hendel, de getallen en de twee knopjes voor wissel en loc bediening.

Precies dit kleine handigheidje mis ik bij de multimaus. Die draaiknop kan je prima bedienen met slechts 1 hand en je duim, alleen de rest.... De loc wissel met shift + ok tegelijk, dat is een crime. Daar heb je 2 duimen voor nodig. En wissels aansturen is ook onhandig omdat alle cijfers onderin zitten en de schakelknopjes boven. Ik heb tamelijk grote jatten, maar ik moet mijn hand verleggen om van cijfers bij schakelknopjes te komen met mijn duim. In praktijk betekent dat dat je toch je 2e hand hand er bij moet pakken.

En nog een bijkomend nadeel is dat er een extra denkstap in zit. Je moet niet alleen het wisselnummer invoeren, maar je moet ook nog eens bedenken welke van de twee schakelknoppen je moet inrammen voor de gewenste stap. Dat klinkt misschien flauw, maar dat is nou net het stapje dat je eigenlijk niet wilt hebben.

Ik heb die schakelknopjes op mijn handregelaar gewoon weggelaten. Het idee is, je kijkt naar de baan om te bepalen welke wissel je om wilt zetten. Dan kan je met 1 duim dat nummer aanslaan (laten we zeggen 2 cijfers) en voila. De handregelaar vraagt dan via XpressNet wat de stand is van die wissel, en verstuurt vervolgens een instructie om die wissel naar de andere kant te stellen. En mocht je net wissel 12 gesteld hebben, en wissel 12 moet weer terug, kan je ipv opnieuw 12 in te voeren ook op het wissel knopje drukken. Dat toggle't de laatste gezette wissel.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #66 Gepost op: 04 mei 2022, 23:42:17 »
Gezien en de uitleg erbij.
Dummi opsturen naar me?

Ronald Visser
9 stuks op een dag..    loopt goed dus.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2022, 23:44:02 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #67 Gepost op: 05 mei 2022, 08:27:12 »
Citaat
Dummi opsturen naar me?
Nu nog niet. Ik heb maar 1 oled schermpje en die kan ik nu niet missen  :police:. Ik wil zelf misschien ook nog nog gaan spelen met blender. Ik heb wel hendeltjes nodig voor op de potmeters. ;)

Citaat
9 stuks op een dag..    loopt goed dus.
Ja tot vanancht.. de printer was op ca 75% gestopt en ik weet niet waarom  :'(. Ik weet zeker dat m'n kat er achter zit  :police:.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #68 Gepost op: 05 mei 2022, 12:43:47 »
Oled is nog niet van belang.
(en die heb ik ook)

Maar zelf doen kan ook (y)

Dat zijn de verrassingen van het thuis productie proces.
Soms is er niets te begrijpen van wat en hoe.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2022, 13:35:13 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #69 Gepost op: 24 mei 2022, 10:14:11 »
Ik heb het 3D printen zo gemist  :'(

Het tekenen was ook interessant. Vroeger op het HBO installeerde je een niet helemaal legale versie van solid works. Inmiddels is de desbetreffende computer al een tijdje overleden. Nu ben ik niet zo van de illegale downloads en wilde een gratis een 3D ontwerp pakket.

Ik had eerste Blender geprobeerrd, maar ik vond die zo ingewikkeld dat ik er na het eerste YT filmpje al klaar mee was. Dus een beetje googelen leidde tot het online programma 'tinkercad'. Super simpel, je kijkt 1 fimpje van 15 minuten en dan weet je al genoeg om je eerste printje te tekenen.

Ik moet nu nog wat stickertjes versieren voor de knopjes zodat je kan zien wat wat is  ::).

Ik had nog een leuke ingeving. Sommige van de machines op m'n werk die hebben een two-hands switch en een 'step mode', Elke keer als de two-hands switch bedient, doet de machine een stapje zetten in het programma. Ik dacht: 'dat moet ik ook hebben!'

Het blauw knopje onder de witte '0' is nu mijn step knopje geworden. Hij fungeert feitelijk als een terugmelder, net zoals de schakelaars die ik heb gebruikt voor mijn multimaus enhancer. Ik heb nu het programma opnemen en afspelen ook werkend in de handregelaar. Ik kan dus relatief makkelijk een programma voordoen en dan afspelen. Sterker ik kan dit met meerdere programma's tegelijk doen. Als ik tijdens het opnemen een paar keer op het step knopje drukt, dan zal tijdens het afspelen gewacht worden tot ik op dit knopje druk.

Het knopje heeft als bezetmeldadres het getal 65500 + het huidig geselecteerde kanaal. Dat houdt in dat je met het step knopje niet gelijktijdig door 2 of meer programma's tegelijk kan stappen. Dat leek me wel zo handig, maar dat moet nog blijken.





Ik heb aanvankelijk deze inkepingen gemaakt om je vingers in te houden. Het idee was niet slecht, alleen de uitwerking. Zoals deze regelaar nu in de hand ligt, maak je er niet echt gebruik van verder. De volgende achterkant, blijft gewoon mooi bol van achteren.


Ik had voor dit top stuk al een nieuwe ontworpen om een gedeelte van de kieren dicht te maken...


De hendeltjes werken ook goed  (y)


Maar helaas, soms heb je pech. Hoewel de printer het goed goed met rafts en kleine objecten, heb ik nog een onenigheid met de bedadhesie bij grotere objecten.


Ik moet alleen nog een paar van de onderdelen een beetje aanpassen om de kieren hier en der op te poetsen.

Ik heb nu een klein testspoor gemaakt waarop ik automatisch wil omlopen / passeren. Als die werkt, wordt het tijd voor een nieuw filmpje.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #70 Gepost op: 08 juni 2022, 21:51:28 »
Kort filmpje vandaag. Met een kleine toevoeging kan ik een normale multimaus ook wisselstraten laten stellen door een wissel tussen de 901 en 932 te stellen.

<a href="https://www.youtube.com/v/Yn8URMBeINQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Yn8URMBeINQ</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #71 Gepost op: 09 juni 2022, 07:57:09 »
Bas, nog maar eens proberen dus.

Is het handeltje te vervangen door een wieltje?

Ronald Visser.
(Hoe gaat het met je dochter?)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #72 Gepost op: 09 juni 2022, 10:11:38 »
, nog maar eens proberen dus.
Ik heb hem al opnieuw geprint. Ik heb nu ook een glasplaatje gekocht. Ik moet alleen de klemmen nog aanpassen. Ik weet nog van vroeger dat ik met het printen op glas op 60 graden C nooit meer problemen had ervaren met bedadhesie.

Is het handeltje te vervangen door een wieltje?
Ik vat hem niet. Bedoel je met handeltje hendeltje? en dus of ik nog een draaiknop kan gebruiken zoals die op de multimaus?

Dat gaat op deze versie niet meer passen. Maar het rijden met de losse gas en rem hendel gaat best goed moet ik zeggen.

(Hoe gaat het met je dochter?)
Uitstekend  ;D. Ze kan al 7u non stop slapen 's nachts en dat voor een maand oud  :angel:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #73 Gepost op: 09 juni 2022, 12:22:30 »
OK,mooi allemaal.

Nee de handle-tjes (hendeltjes) vervangen door 3 wieltjes (of segmenten ervan)
Deze wieltjes zitten dan direct op de as van de pot.
Of passen ze dan niet, doordat de pot te dicht op de pcb zit?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #74 Gepost op: 09 juni 2022, 12:26:28 »
Maar hendeltjes zijn toch juist veel meer conform de werkelijkheid dan draaiwielen? Ik vind die hendeltjes juist toegevoegde waarde hebben.

Bor