Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 17785 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #45 Gepost op: 30 juli 2021, 23:12:27 »
Citaat
Kleuren LCD schermpje?
Nee het is nog veel erger dan dat, het is zo'n 16x2 character ding. Blauwe achtergrond met witte letters. Volgens mij was dit 30j geleden al obsolete  ;D

Ik moet bekennen dat ik tot op heden nagenoeg 0 ervaring met de meer uitgeklede schermpjes. Als ik die site van die oled zo bekijk, ziet het er niet lastig uit. De library lijkt makkelijk in het gebruik.

Wat voor scherm er het best op de handregelaar past, moet ik ook nog over nadenken. Maar naar mijn mening is het niet echt nodig om veel te displayen. En 2 rijtjes met 16 characters is genoeg om een loc of wissel adres in te zetten.

Alleen de weergave van functies is wat minder, maar ik bedacht me ook het volgende: Als je kijkt naar je trein terwijl je een functie nummer invoert, hoef je eigenlijk niet te kijken naar het scherm of je binnenverlichting aanspringt. Je hoeft ook niet naar het scherm te kijken om je toeter te horen. Sterker nog, als de knoppen zelf al goed onder je duim liggen, hoef je eigenlijk helemaal nooit te kijken naar het scherm.

Het zal misschien een beetje vervelend zijn als je perse met 32 sound functies continu moet spelen. Maar wie doet dat nou tijdens het rijden in de praktijk? Ik laat zelf mijn binnenverlichting permanent aan staan en als ik een sound loc gebruik, kom ik nooit verder dan het standaard rijgeluid en af en toe een toeter. Dus ik kom zelf meestal niet verder dan 4 functies. Ik kan me bij een roco sik met geluid en digitale koppelingen voorstellen dat je misschien op 8 komt? Ik denk ook dat je ze binnen no time kan onthouden.

Dus fancy oled displays, toegevoegde waarde of totaal onnodig? Wat vindt men hiervan?

Mvg,

Bas
EDIT:
Citaat
Dat kan ook al sinds de laatste firmware update, 1.09. Dan moet je de shiftknop ingedrukt houden als je aan de richtingsknop draait.
Nog bedankt voor deze gouden tip, ik ga dit donderdag uit proberen. Goed idee ook om met een knopje, de draaiknop uit te zetten om precies dat ene probleem op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 23:16:06 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #46 Gepost op: 31 juli 2021, 22:11:10 »
Ik heb vandaag de keypad en de potmeter aan de praat gekregen. Ik kan nu tot nu toe nog op de seriele monitor zien wat ik doe, maar de dingen zoals ik had bedacht, die werken. De snelheid regelen met optrekken en afremmen lijkt op het scherm goed te werken. Als ik knop naar maximaal hard afremmen schuif, kan ik een noodstop uitvoeren.

Ik heb nu dus een locadres mode, wissel mode en een functie mode. Ik kan direct getallen indrukken, als ik bijvoorbeeld 12 invoer en ik wacht 1 seconde, dan kan ik trein #12 bedienen, of functie 12 wordt getoggeld of wissel 12 wordt omgezet.

Het toggle knopje werkt ook zoals gepland.

De Xnet interface zit er ook in, maar die kan ik nog niet testen. Ik heb namelijk het probleem dat die op pinnen 1 en 0 zijn aangesloten en dat breekt het upload proces. Ik moet nu dus mr Ghatow's XpressNet functies in de code stoppen, de draadjes vast solderen en dan hopen dat het werkt. Zijn library is redelijk compleet dus via Xnet moet de handcontroller op kunnen halen van de centrale wat de stand van zaken is van geselecteerde treinen en wissels.

Het LCD scherm wilt alleen niet meer werken. Ik vermoed dat 1 van de 6 pinnen niet goed verbinding maakt. Ik heb hem voor de eerste tests toch niet nodig  :P. Blind getallen invoeren... werkt. Het LCD is vooral belangrijk om in de toekomst settings te kunnen aanpassen.

Dus nu! ZSM die XpressNet bende inbakken en in de z21 pluggen  :police:.

Mvg,

Bas

EDIT:
Nog een kleine screendump van de monitor
current address = 9999
    old address = 9998
current address = 9998
    old address = 9999
point 0 toggled
point 0 toggled
point 0 toggled
point 0 toggled
point 9999 toggled
point 9999 toggled
point 9999 toggled
speed = 1
speed = 2
speed = 3
speed = 4
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 22:13:50 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Jeroen

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #48 Gepost op: 09 augustus 2021, 14:55:09 »
Mooi ding  (y)
Ik wordt hier een beetje hebberig van!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #49 Gepost op: 09 augustus 2021, 15:21:14 »
Grappig ding, wel een beetje bulky.

Moet eens vragen hoe ze dat doen. Er staat dat ze de WLAN maus ombouwen. Normaliter kan je niet zoveel doen met een stukje kant en klaar elektronica omdat dat helemaal dicht getimmerd is. Dus ik vraag me af wat ze er mee doen.

Ik wil ook eens kijken of een ik een bestaande multimaus kan herprogrammeren. Ik heb geen idee wat er in zit. Het enige wat ik er van weet is dat hij via Rs485 (R-Bus geprogrammeerd kan worden). Er zit dus iets van een bootloader op. Nu moet ik eerst zo'n ding kopen  :(

Ik heb thuis de XpressNet interface aan de praat gekregen. Ik heb volgens mijn LCD een onenigheid met de wissels. Als ik een oneven wissel probeer aan te sturen, krijg ik van gahtows library altijd een even nummer terug. Er zitten nog een paar dingetjes in die library die ik nog niet helemaal snap. Ik was de hele zondag al aan het ruzien met de snelheidsstapjes. Dat was niet duidelijk uitgelegd... Ik koop morgen een DCC servo decoder en dan wil ik kijken of ik die aan de praat kan krijgen.

Ik probeer ook een drietal samples van behuizingen  van OKW te bemachtigen maar daarvoor heb ik een BTW nummer nodig. Ik ben nog in overleg met werk hierover. Anders wordt het toch weer geld afdragen aan een webshop  :o

Ik heb eerder nog bepaalde ideeën gehad die ik gedeeltelijk heb uitgewerkt. Drie van deze ideeën wil ik uiteindelijk ook inbakken. Ik zal het stukje uit m'n mail naar OKW quoten
Citaat
1). Een van de functionaliteiten die ik wil inbakken, is de mogelijkheid om een pendeldienst in te leren. Het idee is dat de handregelaar kan opnemen wat je aan het doen bent. Hij onthoudt dan alle instructies van trein en wissel aansturingen en het belangrijkste via de centrale krijgt hij dan informatie opgestuurd over de bezetmeldingen. Dat zijn sensors die in het spoor zijn verwerkt die je kan gebruiken om de posities van treinen terug te sturen naar de handregelaar. Dit wordt meestal gedaan in combinatie met een computer programma, maar voor menig modelspoorder is zo'n programma overkill.

Buiten deze pendeldienst om, kan een gebruiker de handregelaar verder gebruiken om andere delen van zijn/haar layout aan te sturen.

2). Een andere feature die ik wil inbakken zijn het automatiseren van functies van treinen. Tegenwoordig worden treinen met geluidsmodules verkocht die meer dan 20 geluidsfuncties hebben. Ik kan je uit ervaring vertellen dat geen mens ze alle 20 gebruikt. Mijn handregelaar wil ik kunnen inleren dat hij functies voor jou kan aansturen bij bepaalde scenario's. Denk hierbij aan wegrijden, optrekken, stoppen etc. Je kan de regelaar dan bijvoorbeeld aanleren om een trein te laten toeteren bij het wegrijden. Treinen hebben vaak behalve motorgeluiden ook stationsgeluiden. Dus je kan een trein ook stationsgeluiden laten afspelen op een bepaalde tijd nadat hij gestopt is. Het is ook mogelijk om iets te doen wanneer er een bezetmelder gemeld wordt.

3). Een bekend probleem met modeltreinen is dat ze fabrieksaf vaak veels te hard kunnen rijden. Nu kan je dit handmatig oplossen door simpelweg niet de regelaar op 100% te zetten. Je kan ook de snelheids CV (configureerbare parameter) van de treindecoders programmeren om de maximum snelheid in te dammen. Ik had bedacht om op een testtraject met twee bezetmelders een calibratie test te doen. Het idee is dat de maximum snelheids CV naar ca 20% wordt geprogrammeerd. De regelaar zal dan de trein tussen de twee bezetmelders heen en weer sturen en telkens de maxium snelheid CV ophogen totdat een vooraf ingestelde schaalsnelheid behaald. Je kan dan in de handregelaar invoeren wat de gewenste snelheid is en hoever de twee bezetmelders uit elkaar zijn (en ook welke bezetmelders gebruikt worden).

Het is ook niet zozeer een must-have voor mensen, maar als je de infrastructuur hiervoor al heb, waarom niet? Het is bijvoorbeeld wel handig om gelijksoortige treinen in treinschakeling te laten rijden. Dan koppel je twee of meer locomotieven aan elkaar die dan samen moeten werken. Daarbij is het belangrijk dat ze ongeveer dezelfde rijeigenschappen hebben.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #50 Gepost op: 09 augustus 2021, 16:22:53 »
Grappig ding, wel een beetje bulky.

Moet eens vragen hoe ze dat doen. Er staat dat ze de WLAN maus ombouwen. Normaliter kan je niet zoveel doen met een stukje kant en klaar elektronica omdat dat helemaal dicht getimmerd is. Dus ik vraag me af wat ze er mee doen.



https://www.fahrpult.com/gallery/Anleitung%20MausUmbau.pdf
Jeroen

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #51 Gepost op: 09 augustus 2021, 16:33:41 »
ach so... Ze koppelen de interne potmeter onder de draaiknop los en dat solderen ze met draadjes naar zo'n audio jack. Zo wordt de maus wel onklaar gemaakt. Je kan hem na de umbau niet even er uit halen en los gebruiken...
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #52 Gepost op: 09 augustus 2021, 16:38:42 »
Volgens Stillertec dus wel:

>>  Die Mäuse sind nach dem Umbau weiterhin uneingeschränkt zu verwenden, auch ohne die Maus²ToGo.<<

Wil je meer weten, contact opnemen met Stillertec: christian.stiller@stillertec.com

Je kunt ook een soort van locomotiefbedientafel krijgen, maar das meer voor trainsimulators
Kijk op www.fahrpult.com
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 16:41:26 door Jeronimos »
Jeroen

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #53 Gepost op: 09 augustus 2021, 20:06:45 »
Citaat
Als ik een oneven wissel probeer aan te sturen, krijg ik van gahtows library altijd een even nummer terug.

Je moet zowieso wisselnummer - 1 geven aan de Lib

m_XpNet.setTrntPos((m_TurnOutAddress - 1) >> 8, (uint8_t)(m_TurnOutAddress - 1), 0x00);
Citaat
Er zitten nog een paar dingetjes in die library die ik nog niet helemaal snap.

De lib volgt redelijk de XpressNet spec en daar zitten de rariteiten :) Bijv wisselnummer-1 ...

Voor 28 stappen moet je conversie doen.. ALthans ik heb met een tabel de speedsteps van de centrale omgezet naar "normale"snelheden voor 28 staps decoders

/* Conversion table for 28 steps DCC speed to normal speed. */
const uint8_t SpeedStep28TableFromDcc[32] = { 0, 0, 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 0, 0, 2, 4, 6, 8,
    10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28 };

En voor normale snelheid naar XpressNet snelheid 28 stappen deze tabel

    /* Conversion table for normal speed to 28 steps DCC speed. */
    const uint8_t SpeedStep28TableToDcc[29] = { 16, 2, 18, 3, 19, 4, 20, 5, 21, 6, 22, 7, 23, 8, 24, 9, 25, 10, 26, 11,
        27, 12, 28, 13, 29, 14, 30, 15, 31 };

Mvg

Robert

« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 20:35:51 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #54 Gepost op: 09 augustus 2021, 22:29:11 »
Die wissels -1 zal ik morgen proberen. Ben benieuwd hoe die digikeijs servo decoder zal werken, nog nooit zo'n ding aangeraakt.

Ik heb die snelheden, volgens mij nu werkend... (ovb). Maar niet op de manier hoe jij beschrijft. Van wat ik uit de software haalde, moest je bit 7 van de speed byte OR'en met de richting bit. Dus ik heb nu..
XpressNet.setLocoDrive(hb(locoAddress), lb(locoAddress), speedSteps, speed | direction ) ; // met speedSteps = 0b00000011En ik meen te geloven dat de treinen geen gekke sprongen maken.

Maar vooralsnog moet ik het XpressNet protocol beschrijving verder doorlezen, want wat nu de bedoeling is van die 'Fahrstufen'? Het is niet uitgelegd. Ik zie in de functie dat het over de achterste 2 bits gaat.

bool XpressNetClass::setLocoDrive (byte Adr_High, byte Adr_Low, uint8_t Steps, uint8_t Speed)
{
bool ok = false;
unsigned char setLoco[] = {0xE4, 0x10, Adr_High, Adr_Low, Speed, 0x00};
setLoco[1] |= Steps;

getXOR(setLoco, 6);
ok = XNetSendadd (setLoco, 6);

byte Slot = xLokStsgetSlot(Adr_High, Adr_Low);
xLokSts[Slot].mode = (xLokSts[Slot].mode & B11111100) | Steps; //Fahrstufen
xLokSts[Slot].speed = Speed & B01111111;
bitWrite(xLokSts[Slot].f0, 5, bitRead(Speed, 7)); //Dir
Je kan alleen bit 0 en bit 1 OR'en dus ik heb beide gedaan en ik zet nu de snelheid tussen 0 en 127 voor vooruit en voor achteruit hetzelfde maar dan zet ik bit 7 er bij.

Goh het is nu net als mijn werk... Ik heb geen idee wat ik eigenlijk doe  ;D  maar op het eind werkt het  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #55 Gepost op: 10 augustus 2021, 13:10:31 »
Ik heb zojuist m'n servo decoder opgehaald. En hij werkt op mijn regelaar zoals verwacht. De even nummers werken wel, oneven nummers werken dus niet. En ik moet volgens mij in de z21 maintenance tool het boxje aanvinken met DCC turnout addressing according RCN-213. Ik moest even googelen, maar dit is de 'standaard' DCC manier van wissels aansturen en ik kijk nu tegen de roco addressen offset van 4 aan. Dat maakt voor de handcontroller natuurlijk niks uit, maar ik denk wel dat ik hier een optie van moet maken om dit te compenseren.

Wat wel goed werkt is als ik in code de wissels direct aanstuur, dus deze regel:
XpressNet.setTrntPos( hb(pointAddress), lb(pointAddress), pos | 0b1000 ) ;
... werkt met alle getallen.

Wat ik doe, is eerst de huidige stand opvragen en als ik antwoord krijg, stuur ik de instructie zelf uit.
void togglePoint(  )
{
XpressNet.getTrntInfo( hb(pointAddress), lb(pointAddress) ) ; // issue a command to retreive point information
togglingPoint = true ; // set flag that we wanna toggle a point
}

void notifyTrnt(uint8_t Adr_High, uint8_t Adr_Low, uint8_t Pos) // called upon an answer
{
if( togglingPoint == true )
{   togglingPoint  = false ;

pointAddress = (Adr_High << 8) | Adr_Low ;
Pos -- ;  // makes 0-1 out of 1-2
Pos ^= 1 ; // toggles what it is now and send it back
XpressNet.setTrntPos( Adr_High, Adr_Low, Pos | 0b1000 ) ;
pointState = Pos ;
updateLCD() ;
}

}
De functie notifyTrnt wordt aangeroepen vanuit de XpressNet library en het is hier waar ik de oneven nummers niet binnen krijg.

Ik weet iig waar ik moet zoeken, moet goed komen  :police:

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #56 Gepost op: 10 augustus 2021, 17:17:51 »
Problem solved  (y)

Ik had mr Gahtow een mailtje gestuurd. En de wissels worden per twee opgevraagd. Als ik dus wissel 1 op vraag, krijg ik 0 en 1 opgestuurd. De notify functie wordt dan 2x uitgevoerd. De notify functie wordt dus ook aangeroepen wanneer andere Xnet apparaten een wissel staat opvragen. Maar daarvan was ik al op de hoogte. De oplossing is simpel en ik moet het ontvangen adres vergelijken met het adres wat ik wil toggelen
void notifyTrnt(uint8_t Adr_High, uint8_t Adr_Low, uint8_t Pos) // called upon an answer
{
uint16_t addresLocal = (Adr_High << 8) | Adr_Low ;

if( togglingPoint == true && addresLocal == pointAddress  ) // if I ask for information AND the address matches my set address
{   togglingPoint  = false ;

Pos -- ;  // makes 0-1 out of 1-2
Pos ^= 1 ; // toggles what it is now and send it back
XpressNet.setTrntPos( Adr_High, Adr_Low, Pos | 0b1000 ) ; // than toggle the point

Omdat code rete saai is voor meeste mensen hier, heb ik een filmpje gemaakt met m'n nieuwe phone machine.
<a href="https://www.youtube.com/v/9jS-nnjmsgg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9jS-nnjmsgg</a>

Alles met 1 duim bediend.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #57 Gepost op: 10 augustus 2021, 18:27:57 »
Erg mooi Bas (y) Wat je nu gebouwd hebt is feitelijk een.... Lenz handregelaar ;D Want daar kan ik dus ook alles met... de duim bedienen ;)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #58 Gepost op: 14 augustus 2021, 19:47:54 »
Ik heb afgelopen week wat onderzoek verricht naar terugmelding op de XpressNet bus. Terugmelding heb ik immers nodig voor een pendeldienst te kunnen inleren. Uiteindelijk was mijn slimste idee, om Karst D. een berichtje te sturen die zou het wel weten.

De samenvatting:
- Op XpressNet mag alleen de centrale terugmeld informatie broadcasten. Het is dus niet mogelijk dat een XpressNet slave als terugmelder kan werken.
- De z21 doet dit niet
- De Dr5000 doet dit wel.

Conclusie:
- Ik ben vrijdag vanuit werk direct naar Huider gereden en ik ben nu blij bezitter van:


- De z21 start gaat nu de verkoop in.

Ik ben nu nog bezig om wisselstraten in te leren. Ik denk dat ik voor ~80% af heb. Als dat werkt ga ik een zo'n Arloco printje in elkaar zetten van Nico T om te kijken of ik een arduino via loconet terugmeld berichtjes naar de DR5000 kan zenden die het op zijn beurt kan uitzenden richting handcontroller.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #59 Gepost op: 20 augustus 2021, 13:03:43 »
Ik heb inmiddels het wisselstraat systeem voor 98% werkend. Ik kan succesvol alle wissels inleren, alleen de positie bit staat altijd op 1, dat moet ik nog uitvogelen. Het aansturen van de wisselstraten werkt wel goed. Ik doe nu 1 wissel per 250ms aansturen en ik kan 24 wisselstraten inleren met elk max 16 wissels. Dit kost me ook meteen 3/4 van m'n eeprom geheugen. Morgen mag ik een dagje bij Leen met de BMB fiddleyard spelen dan wil ik een filmpje maken. Ik heb al deze wissels op het moment hard gecodeerd in de software.

Om eventuele problemen op voorhand te voorkomen, heb ik tevens ingebouwd dat ik de adressen kan opschruiven met 4 vanwege "het roco grapje" en ik kan alle posities flippen, mocht de z21 een andere idee hebben over '0' en '1'.

Ik ben 'per toeval' (was aan het zoeken) op een ding gestuit die ik nog niet eerder had gezien.

https://www.grootspoor.com/nl/zimo-9009606100313
Ik dacht eerst dat die prijs niet mogelijk kon kloppen daar er ~1.5x marklin CS3+ stond in €, maar die centrale + handregelaar gaat ver boven de €1000,-  :-X

Ik ben dus niet de eerste die bedacht om een lineaire schuif te gebruiken  ;D. Die handregelaar los kost wel tussen de €400 en €485 afhankelijk of je hem draadloos wilt of niet.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)