Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39

Auteur Topic: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"  (gelezen 239982 keer)

Scratchbuilt

• Offline Offline
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #1170 Gepost op: 16 October 2022, 20:40:50 »
Toen ik begon, lang lang geleden, kocht ik van een kennis een Märklin startset. Wist ik veel. Internet bracht me  bij Beneluxrail.net en zodoende ben ik voor erger behoed en stapte over naar Fleischmann. Winkels waren toen al tanende. Wie kent er nog dat treinenwinkeltje in de St.Jansstraat te Groningen. De uitbater werd chagrijnig als je een vraag stelde en als je niet snel iets duurs kocht werd hij kwaad.

Van de handel moest de hobby het toen al niet hebben. Internet moet het doen. Ik ken iemand die dolgraag met treintjes speelt maar komt geen steek verder. Hij is namelijk niet op internet. Als ik hem een YouTube filmpje wil laten zien stuur ik de link door naar zijn vrouw. Hij bladert in folders uit 1980 en vraagt zich af wat er nou helemaal veranderd kan zijn aan de techniek. Kortom, de zoeker ontwikkelt zich in de hobby en de dromer wacht tot er met Kerstmis een op papier gedrukte folder onder de boom ligt.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

henk

• Online Online
« Reactie #1171 Gepost op: 16 October 2022, 20:42:58 »
Zoals inmiddels al vaker is gezegd hier, het is een amusementsprogramma. Iemand die niets met treinen of modelbouwen heeft kijkt er met hele andere ogen naar dan de gemiddelde lezer alhier. Het is leuk om naar te kijken, en leer je iets van? Nee, denk het niet. Maar ik krijg zelf wel weer meer zin om te bouwen. En ik denk dat dit bij meer mensen het geval is. En ik blijf het toch knap vinden wat er daar in drie dagen neergezet wordt.

Hert is mij bekend dat het is bedoeld als amusementsprogramma Johan. Mijn mening over programma's waarbij een willekeurig onderwerp nogal kunstmatig in een wedstrijdformat wordt gepropt, is daardoor niet anders. Ik vind het om die reden ook een weinig overtuigende competitie en erg amusant vind ik het ook niet. Bij dat taartenbakprogramma heb ik hetzelfde en daar heb ik echt nul verstand van.  :D

Maar dat is mijn beleving. Pech voor mij. Ik moet me er ook niet meer mee bemoeien. Wel benieuwd wie er in de finale komt en of het artikel in Railmagazine toch voorspellende waarde had.  ;D Ik lees het hier wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #1172 Gepost op: 16 October 2022, 20:46:31 »
Word het niet eens tijd dat de discussie word stopgezet of het programma wel of niet modelspoorwaardig is? En dat we gewoon eens dankbaar gaan zijn dat er mensen zijn die ervoor zorgen dat onze hobby eindelijk een miljoenenpubliek krijgt....

Kunnen we ook eens stoppen te roepen dat de hobby vergrijst, dat er niks meer word ontwikkeld en clubs en winkels verdwijnen.

Als oud deelnemer en winkelier heb ik de effecten gemerkt van het vorige seizoen. Ik kan beamen dat de invloed van dit programma groot is op het aantal nieuwe klanten in de winkel.

Laten we Omroep Max en Concept Street, De kleine Benelux en Hobbytime vooral dankbaar zijn en hopen dat er nog vele seizoenen gaan volgen!!!

Nee

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #1173 Gepost op: 16 October 2022, 20:54:54 »
Nee

Pas jij maar op, je bent aardig op weg om als dwarsligger te fungeren in het derde seizoen  ;D ;D ;D ;D
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #1174 Gepost op: 16 October 2022, 21:23:36 »
Wat een lekkere zure reacties weer hier en daar. De oplossing voor deze mensen is: NIET meer kijken en zeker er niet over klagen.

Mvg aad

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #1175 Gepost op: 16 October 2022, 22:35:34 »
De serie Hamilton op de andere zender vind erg leuk.
Ook de bespreking bij Media Inside was erg grappig, verder weet ik weinig van DGKTC en heb dus niets te klagen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2022, 22:40:07 door prutser »

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #1176 Gepost op: 17 October 2022, 01:08:29 »
Net de tweede aflevering bekeken en ik vond het best vermakelijk.

Wat betreft de kritiek: het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken. Leek mij ook leuk om een keer mee te doen, maar klonen van mijzelf maken voor een heel team is nog niet legaal en mogelijk. Ook ben ik bang dat ik dan een bloedhekel aan mijn gekloonde teamleden zal krijgen :-X

Wat het leren van de technieken betreft: er wordt denk ik een boel uit de opnames geknipt, dat kunnen ze wel online slingeren natuurlijk.

Zou mooi zijn als er ook infolinkjes of QR codes in het programma werden gepleft als ze bezig zijn met een item, en dat je dan de QR code scant en bij een verslagje of zo komt hoe het gedaan is. maar dat is natuurlijk allemaal weer extra werk voor het productie team. Of je laat het aan de teams zelf over die dan een extra camera persoon er bij hebben (die niet mag bouwen) en dan later hun eigen pagina krijgen.

Nog even over de sponsor deal: ik moest laatst iets opzoeken op de Märklin site en daar stond meneer de Bok Flip Fluitketel Willempie Joep Meloen meneer Wijdbeens André van Duin toch groot in beeld met een V160achtige in zijn handjes :P Dus Märklin heeft er wel iets van meegekregen.

Mvg,

Robert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1177 Gepost op: 17 October 2022, 08:45:29 »
Uiteraard. De Kleine Meppel (hoofdsponsor) doet o.a..... Märklin. Daarnaast is Märklin TV bij een van de opnames geweest. Er ligt C-rail op de banen en er rijden Märklin treinen op. Misschien logisch dat Märklin er dan iets van heeft meegekregen?  ;)

Wat het leren van de technieken betreft: er wordt denk ik een boel uit de opnames geknipt, dat kunnen ze wel online slingeren natuurlijk.

Gaat zeker niet gebeuren :)

Zou mooi zijn als er ook infolinkjes of QR codes in het programma werden gepleft als ze bezig zijn met een item, en dat je dan de QR code scant en bij een verslagje of zo komt hoe het gedaan is. maar dat is natuurlijk allemaal weer extra werk voor het productie team. Of je laat het aan de teams zelf over die dan een extra camera persoon er bij hebben (die niet mag bouwen) en dan later hun eigen pagina krijgen.

Wie moet dan die verslagjes maken? De teams? Die zijn al druk genoeg die maanden dat zij bouwen. De productie? Die maken dit programma en zijn zo druk dat ze direct doorgaan naar de volgende opdracht. Je wilt niet weten hoe strak die planningen zijn, daar is helemaal geen tijd voor die randzaken hoe graag jullie dat ook willen ;) Nog een camera? Er wordt continu gedraaid met minimaal 3 en vaak 4 cameras. Daar komt al een shitload aan data uit, ik denk niet dat ze zitten te wachten op nog meer opnames.

Nogmaals; entertainment, geen educatie :)
« Laatst bewerkt op: 17 October 2022, 08:51:25 door Ronald Halma »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #1178 Gepost op: 17 October 2022, 08:54:46 »
Van de handel moest de hobby het toen al niet hebben. Internet moet het doen. Ik ken iemand die dolgraag met treintjes speelt maar komt geen steek verder. Hij is namelijk niet op internet. Als ik hem een YouTube filmpje wil laten zien stuur ik de link door naar zijn vrouw. Hij bladert in folders uit 1980 en vraagt zich af wat er nou helemaal veranderd kan zijn aan de techniek. Kortom, de zoeker ontwikkelt zich in de hobby en de dromer wacht tot er met Kerstmis een op papier gedrukte folder onder de boom ligt.

Albert, er zijn er ook heeeeeel veel die wel de slag naar internet gemaakt hebben, ook de oudere bouwers. Als hij nou eens die 1980 folders wegknikkert en wat nieuwe gaat halen zal hij zien dat er toch wel wat veranderingen zijn geweest in die 40 jaar  ;D Ziet hij die niet heeft hij a) in coma gelegen b) is doof en blind of c) is van een andere planeet  ;)

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #1179 Gepost op: 17 October 2022, 11:07:02 »
Albert, er zijn er ook heeeeeel veel die wel de slag naar internet gemaakt hebben, ook de oudere bouwers. Als hij nou eens die 1980 folders wegknikkert en wat nieuwe gaat halen zal hij zien dat er toch wel wat veranderingen zijn geweest in die 40 jaar  ;D Ziet hij die niet heeft hij a) in coma gelegen b) is doof en blind of c) is van een andere planeet  ;)

of hij is een (uit)zonder(l)ing  ::)
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #1180 Gepost op: 17 October 2022, 11:18:16 »
Ja! ;D :)

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #1181 Gepost op: 17 October 2022, 11:22:44 »
Gister terug gekeken, het is weer vermakelijk  (y)

maar mijn kritiek blijft: de intro/leader die de banen al laat zien is zonde.
(ik ben dus koffie gaan zetten zodat ik "verrast werd")

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #1182 Gepost op: 17 October 2022, 16:57:14 »
Mwoa, Ronald en Hasenwald, het is best een aardige kerel hoor maar niet echt een doorpakker. Hij ziet tegen veel dingen op. Het ging mij er maar om aan te geven dat als iemand echt iets wil dan komt hij er wel. Ik las ergens dat een zoeker "dan het advies krijgt om naar de vakhandel te gaan" Maar dat zegt niks over degene die het advies krijgt maar het zegt veel over degene die het advies geeft. Iemand die echt iets wil met treinen is ontvankelijk voor advies en gaat zelf op zoek en die stopt niet bij de opmerking: ga naar een treinenwinkel.

Dus wat je ook verzint; of het nou dit programma is of een plaatselijk treinenbeursje, of een betoog van een hobbyist op een verjaardagsfeest, of een poster over de aanstaande open dag van de treinenclub, het maakt niet uit, het gaat er om interesse voor de hobby te wekken. De rest komt later.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #1183 Gepost op: 17 October 2022, 17:00:58 »

Maar nu verder. Stel je bent geïnteresseerd geraakt, en wat doet men dan? Als eerste Google en FaceBook, daar krijgt men het advies om naar een lokale winkel te gaan of vereniging.
De meesten gaan eerst online verder zoeken en komen wellicht, hopelijk op dit forum terecht! Wil je dat ze dan gemotiveerd worden of gedemotiveerd?

En hier spreekt de ondernemer, niks op tegen, ook ik ben fan van het programma, (anders zou ik hier niet in dit draadje verwijlen) maar dat de hobby vergrijsd is een feit,

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #1184 Gepost op: 17 October 2022, 17:51:35 »
De oplossing voor deze mensen is: NIET meer kijken en zeker er niet over klagen.

Mogen deze mensen zelf weten, garantie op ergernis is óók een vorm van geluk...

de bespreking bij Media Inside was erg grappig

Vind ik ook. Over ongemakkelijke tv gesproken...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.