Zoals inmiddels al vaker is gezegd hier, het is een amusementsprogramma. Iemand die niets met treinen of modelbouwen heeft kijkt er met hele andere ogen naar dan de gemiddelde lezer alhier. Het is leuk om naar te kijken, en leer je iets van? Nee, denk het niet. Maar ik krijg zelf wel weer meer zin om te bouwen. En ik denk dat dit bij meer mensen het geval is. En ik blijf het toch knap vinden wat er daar in drie dagen neergezet wordt.
Word het niet eens tijd dat de discussie word stopgezet of het programma wel of niet modelspoorwaardig is? En dat we gewoon eens dankbaar gaan zijn dat er mensen zijn die ervoor zorgen dat onze hobby eindelijk een miljoenenpubliek krijgt....Kunnen we ook eens stoppen te roepen dat de hobby vergrijst, dat er niks meer word ontwikkeld en clubs en winkels verdwijnen.Als oud deelnemer en winkelier heb ik de effecten gemerkt van het vorige seizoen. Ik kan beamen dat de invloed van dit programma groot is op het aantal nieuwe klanten in de winkel.Laten we Omroep Max en Concept Street, De kleine Benelux en Hobbytime vooral dankbaar zijn en hopen dat er nog vele seizoenen gaan volgen!!!
Nee
Wat het leren van de technieken betreft: er wordt denk ik een boel uit de opnames geknipt, dat kunnen ze wel online slingeren natuurlijk.
Zou mooi zijn als er ook infolinkjes of QR codes in het programma werden gepleft als ze bezig zijn met een item, en dat je dan de QR code scant en bij een verslagje of zo komt hoe het gedaan is. maar dat is natuurlijk allemaal weer extra werk voor het productie team. Of je laat het aan de teams zelf over die dan een extra camera persoon er bij hebben (die niet mag bouwen) en dan later hun eigen pagina krijgen.
Van de handel moest de hobby het toen al niet hebben. Internet moet het doen. Ik ken iemand die dolgraag met treintjes speelt maar komt geen steek verder. Hij is namelijk niet op internet. Als ik hem een YouTube filmpje wil laten zien stuur ik de link door naar zijn vrouw. Hij bladert in folders uit 1980 en vraagt zich af wat er nou helemaal veranderd kan zijn aan de techniek. Kortom, de zoeker ontwikkelt zich in de hobby en de dromer wacht tot er met Kerstmis een op papier gedrukte folder onder de boom ligt.
Albert, er zijn er ook heeeeeel veel die wel de slag naar internet gemaakt hebben, ook de oudere bouwers. Als hij nou eens die 1980 folders wegknikkert en wat nieuwe gaat halen zal hij zien dat er toch wel wat veranderingen zijn geweest in die 40 jaar Ziet hij die niet heeft hij a) in coma gelegen b) is doof en blind of c) is van een andere planeet
Maar nu verder. Stel je bent geïnteresseerd geraakt, en wat doet men dan? Als eerste Google en FaceBook, daar krijgt men het advies om naar een lokale winkel te gaan of vereniging. De meesten gaan eerst online verder zoeken en komen wellicht, hopelijk op dit forum terecht! Wil je dat ze dan gemotiveerd worden of gedemotiveerd?
De oplossing voor deze mensen is: NIET meer kijken en zeker er niet over klagen.
de bespreking bij Media Inside was erg grappig