Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door henk
Vandaag om 08:32:12
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"  (gelezen 205537 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #480 Gepost op: 22 oktober 2021, 09:22:20 »
Ondersoort op wikipedia

Overigens boeiend hoe verschillend mensen één artikel kunnen interpreteren.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15369
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #481 Gepost op: 22 oktober 2021, 09:25:05 »
Nee, punt was dat dit programma juist het beeld van opa flodder met pet en spiegelei zou ontkrachten, iets wat ik vanaf het begin van de discussie dus betwijfel gezien de fragmenten die er waren. En als je dus dit soort artikelen leest, weet je dat ik gelijk heb. Als je wilt dat de hobby serieuzer genomen zou moeten worden, en niet zou moeten worden neeegezet als gekke mensen die als kleuters met treintjes spelen, dan is dit programma absoluut geen aanwinst.

Het is duidelijk dat je dus niet goed gekeken hebt.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #482 Gepost op: 22 oktober 2021, 09:36:30 »
hoi,

Nee, punt was dat dit programma juist het beeld van opa flodder met pet en spiegelei zou ontkrachten, iets wat ik vanaf het begin van de discussie dus betwijfel gezien de fragmenten die er waren. En als je dus dit soort artikelen leest, weet je dat ik gelijk heb.

Het beeld wordt wel ontkracht. In veel teams zitten niet alleen "opa flodders". Je hebt alleen fragmenten gezien. Niet de complete afleveringen. Dan mag je ook niet daar je mening op baseren. Je kan het wel niets vinden maar niet van te voren al in de discussie in twijfel steken. Zelfde als altijd grappen en grollen zijn over bepaalde beroepsgroepen zoals ambtenaren e.d. Of dat de treinen van NS altijd te laat zijn als in de herfst de bladeren beginnen te vallen. Dat beeld zal ook nooit verdwijnen.

Als je wilt dat de hobby serieuzer genomen zou moeten worden, en niet zou moeten worden neeegezet als gekke mensen die als kleuters met treintjes spelen, dan is dit programma absoluut geen aanwinst.

Je hebt het hele programma niet eens gezien. Je weet totaal niet waar je het over hebt. Het wordt als een serieuze hobby neergezet. Als ik mensen spreek krijg ik geen rare opmerkingen over de modelspoorhobby. Ze vragen natuurlijk altijd: "Heb je ook de zolder vol staan met een baan?" Natuurlijk, dat beeld blijft. Als je dan vertelt wat je doet dan vinden de meeste mensen eens interessant om te kijken. Ze verwachten niet zo gedetailleerd kan zijn. Dat er zoveel techniek bij komt kijken. Dan is het dus niet meer met treintjes spelen zoals mijn neefjes en nichtjes het doen. Dat sommige mensen het nog steeds "kleuter of kinderachtig" vinden dat houd je altijd wel. Lego werd ook altijd iets voor "kinderen" gezien. Nu Lego zelf veel meer gericht heeft op sets voor volwassenen is het een meer volwassenere hobby geworden. Daardoor zijn er nu ook grote shows op TV. Wie had dat ooit gedacht?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #483 Gepost op: 22 oktober 2021, 09:41:06 »
Waarmee het een ieder toch wel duidelijk moet zijn wat dit programma doet voor de beeldvorming.

Klopt, het programma heeft inderdaad invloed op de beeldvorming. Na 2 afleveringen zijn collega's veel positiever over mijn hobby. Het beeld van Hema startsets en opa Flodder met spiegelei is verdwenen. Na het zien van de 1e aflevering heeft 1 collega overwogen iets met modeltreinen te gaan doen na zijn pensioen over enkele maanden. Een andere collega heeft vorige week zelfs een fleischmann spoor N startset gekocht. Hij vindt het helemaal geweldig.

Mijn vrouw vond mijn marklin verzameling kinderachtig. Maar na het zien van de modelspoorbaan van Daniel van team wit is ze van mening veranderd. Ze vindt die baan in een eettafel helemaal geweldig.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #484 Gepost op: 22 oktober 2021, 09:57:49 »
Als ik mensen spreek krijg ik geen rare opmerkingen over de modelspoorhobby. Ze vragen natuurlijk altijd: "Heb je ook de zolder vol staan met een baan?" Natuurlijk, dat beeld blijft. Als je dan vertelt wat je doet dan vinden de meeste mensen eens interessant om te kijken. Ze verwachten niet zo gedetailleerd kan zijn. Dat er zoveel techniek bij komt kijken.
Na 2 afleveringen zijn collega's veel positiever over mijn hobby. Het beeld van Hema startsets en opa Flodder met spiegelei is verdwenen. Na het zien van de 1e aflevering heeft 1 collega overwogen iets met modeltreinen te gaan doen na zijn pensioen over enkele maanden. Een andere collega heeft vorige week zelfs een fleischmann spoor N startset gekocht. Hij vindt het helemaal geweldig.
Mijn vrouw vond mijn marklin verzameling kinderachtig. Maar na het zien van de modelspoorbaan van Daniel van team wit is ze van mening veranderd. Ze vindt die baan in een eettafel helemaal geweldig.
Ik vind nog steeds de vorm van het programma te speels, maar als dit echt het effect is, dan moet ik mijn mening over de beeldvorming bijstellen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #485 Gepost op: 22 oktober 2021, 10:00:14 »
Ik ben een 'ondersoort' met een rugzakje volgens het NRC, die dat baseerde op het kijken van het programma.

@JoWi / Johan: Gefeliciteerd!  (y)  (y) Rugzakken zin helemaal in tegenwoordig Je hoort niet meer bij de minderheid! Helemaal super toch?  (y)  (y) Je komt ze ook veel tegen op modelspoorbeurzen. Daar wordt ook heel veel over gepraat. Dit omdat ze vaak zo irritant zijn volgens personen hier op het forum. Ze duwen mensen weg e.d. Dan kunnen ze niet goed bij de banen kijken. Maar vorm je eigen beeld en baseer die niet op meningen van anderen.

Ik vind nog steeds de vorm van het programma te speels, maar als dit echt het effect is, dan moet ik mijn mening over de beeldvorming bijstellen.

Die mening mag je zeker hebben. We leven in een vrij land  :)

Zo... ik ga van het weekend weer met treintjes spelen in Antwerpen  ;D  ;D Gezellig! Ik heb er nu al weer zin in  (y)  (y)  (y)
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 10:05:14 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #486 Gepost op: 22 oktober 2021, 11:23:09 »
Zullen we even niet met z'n allen één iemand in een hoekje duwen omdat hij of zij nu eenmaal een andere mening is toegedaan?  >:(  Er zijn hier mensen die het een leuk programma vinden en er zijn mensen die het verschrikkelijk vinden. En dat mag je gelukkig gewoon zeggen. Vindt je dat iemand wel erg veel zijn mening kenbaar maakt? Laat het gaan, negeer het. Er is in dit geval geen gelijk of ongelijk, je hoeft de ander niet te overtuigen dat zijn/haar mening niet de juiste is. Blijkbaar vindt de kijker het leuk dus de aandacht voor de hobby is mooi meegenomen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #487 Gepost op: 22 oktober 2021, 11:36:04 »
Helemaal fijn Martijn, niet zo lang doorgaan met op elkaar hakketakken, het is wel gezegd nu. Het lijkt wel rondjes rijden zo...

En ik, had gisteren gemeld dat ik het na 1 aflevering wel gezien had, heb vanochtend toch deel 2 bekeken. En volgende week kijk ik toch ook maar naar het derde en laatste deel. Al is het maar om te weten waar jullie het over hebben - en waar sommigen zich nogal druk over maken.

Nu ga ik verder met mijn stalen brug van styreen over de rivier La têt, waaraan ik al in 2013 ben begonnen. Moet in 2084 klaar zijn.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #488 Gepost op: 22 oktober 2021, 11:44:28 »

Zijn we het er over eens dat dit een prachtig TV programma is om over te discussiëren :angel:?
Ik kijk volgende week weer (y)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #489 Gepost op: 22 oktober 2021, 11:51:28 »
Zo, even wat opgeschoond...

Graag de persoonlijke aanvallen achterwege laten, het kost ons teveel tijd.
En als je een mening hebt, onthoud je dan van 'aapjes kijken', 'roze bril', dan blijven de persoonlijke aanvallen ook achterwege.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #490 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:13:58 »
En volgende week kijk ik toch ook maar naar het derde en laatste deel.
Er komen toch 6 afleveringen? Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #491 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:14:07 »
Het programma is ook speels, er zit immers een wedstrijd element in, speedbouwen, opstakels. Allemaal punten die je normaal niet zou hebben als modelbouwer. Het programma is dan ook voor het grote publiek, maar ook voor de algemene modelspoorder. Want ook wij hebben verschillende stylen in het assortiment. Zo heb je verzamelaars, mensen die liever rijden en spelen of de echte modelbouwers.

Kritiek hebben op het programma is op zich niet erg, maar wat je hier leest is eerder een tekortkoming van de reaguurder als het programma. Kortzichtigheid is best een belemmering in het geluk wat je in de hobby kunt ervaren. Zolang je iets niet probeert heb je vind ik geen recht op een kritische mening, enkel kritische vragen. Ik zie mezelf als een modelbouwer, rijden ben ik na een paar minuten al zat. En toch vond ik het een verademing om zo ongelovelijk out-of-the-box te denken en te bouwen.

Het speedbouwen bijvoorbeeld. Wat is er nu zo erg om een baan eens in 3 dagen te bouwen dan in 3 jaar. Het was echt een adrenaline kick om alle remmen los te gooien en als een malle te gaan bouwen. Proberen om een gewenst niveau te halen in een korte tijd is echt wel leuk. Je moet nu simpeler gaan denken en sneller handelen. En dan merk je dat je ook gewoon een mooi resultaat kan behalen.

Natuurlijk kan je het niveau geen hgh-end vinden, en dat is het ook niet. Al vinden we dat zelf natuurlijk wel. Voor mij persoonlijk was Unstoppable de eerste baan die ik helemaal had afgemaakt met scenery. En de eerste keer met zo'n grasmaster spelen. Ik had nooit verwacht dat het eind resultaat er zo mooi uit zou zien. Op mijn eigen baan leg ik de lat nu veel hoger.

Stel je nu eens voor dat er echte high-end scenery werd gebouwd, niveau van bijv. Jowi, Martin, Lars of Evan. Dat zou de nieuwe gebruikers juist alleen maar afschrikken. Dat legt de lat veel te hoog voor veel mensen die kijken. Die gaan dan niet denken dat ze dat ook kunnen.

Daarnaast was het echt leuk om gewoon eens niet de standaard modelspoorbaan te bouwen. Helemaal uit je comfortzone te stappen. We hebben dingen gedaan die je normaal gesproken nooit zou doen, zoals de remloc en de wagon met buizen of een auto die wordt meegetrokken. Supergaaf om eens te doen.

De dwarsligger vond ik juist geweldig, leuk juist. Je wordt even aangesproken op je creativiteit. Hoe zou je dat zelf verwerken? ik zou die Tutu bijvoorbeeld kleuren en als donderwolk boven de baan hangen met ledjes erin. En van de slipper de binnenkant van een tunnelportaal maken. Het is leuk om zoiets simpels te verwerken in je landschap.

Je kunt er alles van vinden wat je wilt, het er mee eens zijn of niet. Maar een ding moet je toegeven, echt alle aspecten van de hobby worden aangesproken in het programma :)



Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #492 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:23:03 »
Zo, even wat opgeschoond...

Graag de persoonlijke aanvallen achterwege laten, het kost ons teveel tijd.
En als je een mening hebt, onthoud je dan van 'aapjes kijken', 'roze bril', dan blijven de persoonlijke aanvallen ook achterwege.

Gr, Bert
Team moderatoren.
Jullie hebben een apart begrip van modereren.
Nogmaals, termen in mijn richting zoals azijnpisser, dus ook modereren.

Kun je deze post wel stiekem deleten, ik blijf hem net zo lang posten tot je dat bevestigd.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #493 Gepost op: 22 oktober 2021, 12:30:10 »
Hallo Jowi,

We hebben een tool (zie regel 8D van de forumregels), de status 'moderated'.

Nu is het namelijk wel een keer klaar. Als je bewust blijft jennen en treiteren.

Er is een heleboel opgeschoond, ook in jouw richting. Ik heb het neutraal bekeken. Als een bericht je niet bevalt, dan kunt je ook even in het betreffende bericht op de 'meld'-knop drukken.

Dat doe je niet, je blijft bewust dit soort berichten plaatsen.
En nu zul je wel weer met een bericht komen dat je gecensureerd wordt. Dat valt wel mee hoor. Als een bericht voldoet aan de normale fatsoensregels, zal deze gewoon zichtbaar worden.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Edit: verdere publiekelijke discussie hierover wordt niet op prijs gesteld, en verwijderd. Pb aan de mods is natuurlijk geen probleem...
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 14:28:09 door Reinout van Rees »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3736
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #494 Gepost op: 22 oktober 2021, 14:08:11 »
@Klaas, ik weet het niet. Drie dagen de tijd om een baan te bouwen, drie teams a zes personen per team, en ik dacht ook drie afleveringen, gezien de info daaromtrent. 1 = film, 2 = geschiedenis, 3 = moeder aarde. Info over volgende afleveringen heb ik nog niet gezien.